Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εφοδιαστική αλυσίδα: Κέρδη και προβλήματα για επτά εισηγμένες

Εισηγμένες εταιρείες περιγράφουν τα προβλήματα που έχουν εμφανιστεί στην εφοδιαστική αλυσίδα. Πώς επηρεάζονται, με ποιους τρόπους προσπαθούν να αντιδράσουν και πότε πιστεύουν ότι θα επανέλθει η κανονικότητα.

Εφοδιαστική αλυσίδα: Κέρδη και προβλήματα για επτά εισηγμένες

Η διαταραχή που παρατηρείται στην εφοδιαστική αλυσίδα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν αυτή την περίοδο την παγκόσμια οικονομία, με τους παράγοντες της αγοράς να δυσκολεύονται να προβλέψουν όχι μόνο το πότε θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση, αλλά επίσης σε ποιο επίπεδο τιμών θα υπάρξει η ισορροπία και το αν από όλη αυτή τη διαδικασία προκύψει ένα αυτοτροφοδοτούμενο πληθωριστικό κύμα στην οικονομία.

Το μόνο βέβαιο είναι πως μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία εκτόξευσης των τιμών των πρώτων υλών και των ναύλων, δεν είναι όλοι οι επιχειρηματικοί κλάδοι χαμένοι, αλλά αντίθετα ορισμένοι εξ αυτών καταγράφουν μέσα στο πρώτο φετινό εξάμηνο αποτελέσματα τα οποία δεν μπορούσαν να προβλέψουν ούτε και οι πλέον αισιόδοξοι αναλυτές.

Πάντως, οι ψύχραιμοι παράγοντες της αγοράς δηλώνουν καθησυχαστικοί, θεωρώντας πως ο καπιταλισμός μπορεί να επιλύει σχετικά γρήγορα πιθανές αρρυθμίες που κατά καιρούς προκύπτουν στα μέτωπα της προσφοράς και της ζήτησης, εκτιμώντας πως κάπου προς το τέλος της φετινής χρονιάς θα έχει αρχίσει να αποκαθίσταται σε μεγάλο βαθμό η ομαλότητα.

Σε ό,τι αφορά τώρα τις ελληνικές εισηγμένες εταιρείες, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Jumbo Απόστολος Βακάκης έχει χαρακτηρίσει ως «χαμένη χρονιά» το 2021, λόγω της εκτίναξης του κόστους των προϊόντων και των ναύλων, δηλώνοντας πως ο όμιλός του έχει περιορίσει δραστικά τις παραγγελίες του «μέχρι νεωτέρας».

Στον κλάδο των παιχνιδιών δραστηριοποιείται και η AS Company, ο πρόεδρος της οποίας, Ευστράτιος Ανδρεάδης, αναφέρθηκε σε αύξηση πρώτων υλών από 30% έως 300% και σε τριπλασιασμό μεταφορικού κόστους, πλην όμως τόνισε ότι «εμείς θα συνεχίσουμε το έργο μας, αναβαθμίζοντας το μείγμα των προϊόντων μας. Η όλη εξέλιξη μπορεί ενδεχομένως και να μας ωφελήσει στο μέλλον καθώς από την πλευρά μας επιταχύνουμε την υλοποίηση της στρατηγικής μας για αναβαθμισμένα προϊόντα και για ψηφιοποίηση του τρόπου λειτουργίας μας». Στο σύνολο πάντως της φετινής χρονιάς, η εισηγμένη εταιρεία αναμένεται να εμφανίσει κύκλο εργασιών αυξημένο έναντι του αντίστοιχου περυσινού.

Προβληματισμένος από τα υπάρχοντα ζητήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα εμφανίζεται και ο πρόεδρος της Π. Πετρόπουλος (δραστηριοποιείται στην ευρύτερη αγορά των οχημάτων) κ. Μιχάλης Οικονομάκης, αναφερόμενος σε καθυστερήσεις προμήθειας προϊόντων, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις στις επιδόσεις του δεύτερου φετινού εξαμήνου (θα περιοριστεί το πολύ υψηλό ποσοστό αύξησης εσόδων που παρατηρείται στην εισηγμένη από την αρχή του χρόνου έως σήμερα). «Αρκετά πράγματα θα εξαρτηθούν και από το εύρος των καθυστερήσεων. Τι νόημα π.χ. θα έχει για εμάς να παραλάβουμε το φθινόπωρο προϊόντα που έχουν θετική εποχικότητα το καλοκαίρι;» αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της εισηγμένης.

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χημικών προϊόντων Flexopack Σταμάτης Γκινοσάτης αναφέρεται με έμφαση στις φετινές προκλήσεις που περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- τις σοβαρές αυξήσεις σε πρώτες ύλες και μεταφορικό κόστος, αλλά και τις δυσκολίες που παρατηρούνται στην απόκτηση πρώτων υλών. Σύμφωνα με τον κ. Γκινοσάτη, οι εταιρείες του κλάδου προσπαθούν να περάσουν το μπαράζ των φετινών αυξήσεων κόστους στους πελάτες τους, πλην όμως αυτές οι αυξήσεις είναι πολλές σε αριθμό και συνεχείς στον χρόνο, με αποτέλεσμα να αποτελεί μεγάλο στοίχημα για τι ποσοστό τελικά θα μετακυλισθεί στις τιμές πώλησης και μάλιστα με πόση χρονική καθυστέρηση. «Αυτή τη μάχη δίνουμε μέρα με τη μέρα και το αποτέλεσμα αυτής θα κριθεί στο τέλος της φετινής χρονιάς», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.

Οι εταιρείες του κλάδου χάλυβα ευνοήθηκαν σε μεγάλο βαθμό κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο από την εκτίναξη της τιμής του μετάλλου, καθώς πέρα από την άνοδο του όγκου των πωλήσεων που σημείωσαν, πέτυχαν σαφώς διευρυμένα περιθώρια μικτού κέρδους, επειδή διέθεταν αποθέματα σε χαμηλότερο κόστος. Ο διευθύνων σύμβουλος της Έλαστρον (σημείωσε αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 20% στο πρώτο φετινό πεντάμηνο) Αθανάσιος Καλπίνης εκτίμησε ότι ίσως η όλη αναταραχή κρατήσει έως και τα τέλη του έτους, καθώς πολλές μονάδες παραγωγής εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα από την πανδημία.

Ο αντιπρόεδρος και CEO των Σωληνουργείων Τζιρακιάν Λυμπαρέτ Τζιρακιάν, αφού αναφέρεται στις φετινές αυξημένες πωλήσεις σε όγκο και τα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους λόγω της εκτίναξης της τιμής του χάλυβα, σημειώνει πως η εταιρεία του ακολουθεί πολιτική περιορισμού των αποθεμάτων της, έτσι ώστε να μπορεί να εκμεταλλευθεί ευκαιρίες σε περίπτωση υποχώρησης της διεθνούς τιμής του μετάλλου.

Στις ευνοημένες εταιρείες της φετινής χρονιάς συγκαταλέγεται και η Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου, η οποία πέρα από ανοδική ζήτηση εκμεταλλεύεται και το γεγονός ότι παραδοσιακά αγοράζει το μεγαλύτερο τμήμα των ετήσιων αναγκών της σε βαμβάκι κάθε φθινόπωρο. Ως αποτέλεσμα, πουλάει σήμερα σε υψηλότερες διεθνείς τιμές νήματα, χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη βαμβάκι που απέκτησε σε χαμηλότερα επίπεδα αποτιμήσεων από τα τρέχοντα.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v