Πώς κατατάσσουν τα online σουπερμάρκετ οι καταναλωτές

Πώς μεταφράζεται η σειρά στο Top of Mind Awareness (Ποια μάρκα έρχεται πρώτη στο μυαλό), που παρουσιάζει εντυπωσιακή ανάπτυξη σε σχέση με πέρυσι. Γιατί είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός: Καθρέφτης για πιθανές ανακατάξεις...

Πώς κατατάσσουν τα online σουπερμάρκετ οι καταναλωτές

Τον Ιούλιο ολοκληρώθηκε για 5η συνεχή χρονιά η έρευνα της Braincandy για την εικόνα των ηλεκτρονικών Super Market, η οποία πλέον διατίθεται αποκλειστικά μέσω της συνδρομητικής πλατφόρμας Wisdrop. Όπως κάθε χρόνο, η έρευνα πραγματοποιήθηκε online, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 500 ατόμων, αγοραστών e-Super Market, άνω των 16 ετών, σε όλη την Ελλάδα.

Για πρώτη φορά φέτος, η έρευνα συμπεριέλαβε και ανέλυσε την εικόνα που έχουν οι καταναλωτές όχι μόνο για τα “παραδοσιακά” online Super Markets, αλλά και για εταιρείες διανομής, οι οποίες συνεργάζονται άμεσα μαζί τους, όπως efood, BOX, Wolt και Delivery.gr.

Όπως φαίνεται ξεκάθαρα στο διάγραμμα, ο Σκλαβενίτης κατάφερε φέτος να πάρει ηγετική θέση στο Top of Mind Awareness (Ποια μάρκα έρχεται πρώτη στο μυαλό), παρουσιάζοντας εντυπωσιακή ανάπτυξη σε σχέση με πέρυσι.

Ο δείκτης αυτός είναι εξαιρετικά σημαντικός, καθώς σχετίζεται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο με το μερίδιο αγοράς, ενώ σε συνδυασμό με τον δείκτη συναισθήματος της ίδιας έρευνας (πώς νιώθει ο κόσμος για κάθε αλυσίδα), μπορεί να προβλέψει τις τάσεις των μεριδίων αγοράς ένα χρόνο μετά, με μεγάλη ακρίβεια (75%).

Τα πέντε κύρια σημεία που προκύπτουν από την έρευνα:

1. Το penetration ανά λιανέμπορο μειώθηκε σημαντικά.

Οι συνθήκες του τελευταίου χρόνου ευνόησαν το ηλεκτρονικό εμπόριο, παράλληλα όμως έφεραν και πολλούς νέους παίκτες στην αγορά. Ως αποτέλεσμα, το penetration των e-Super Markets συνολικά μπορεί να αυξήθηκε, το penetration της κάθε αλυσίδας ξεχωριστά όμως, μειώθηκε σημαντικά. Σε κάποιες περιπτώσεις, η μείωση ξεπέρασε ακόμη και τις 10 ποσοστιαίες μονάδες!

2. efood και BOX: enablers ή challengers;

Οι πλατφόρμες διανομής (efood, BOX) βελτίωσαν το επίπεδο εξυπηρέτησης του κλάδου, ο οποίος αντιμετώπισε ισχυρό shock μετά το πρώτο lock down πέρυσι το καλοκαίρι. Η συνεργασία τους με τους παραδοσιακούς λιανεμπόρους φαίνεται όμως να τους εδραίωσε σε τέτοιο βαθμό, που τους καθιστά σημαντική πρόκληση για τις “παραδοσιακές” αλυσίδες, καθώς η εικόνα τους (ιδιαίτερα στους νέους) φαίνεται να είναι εξαιρετικά καλή.

3. Το Jumbο, κύριος ανταγωνιστής των e-Super Markets.

Η προσθήκη όλο και περισσότερων προϊόντων bazaar από την πλευρά των Super Market, καθώς και νέων κατηγοριών από την πλευρά του Jumbo, οι οποίες παραδοσιακά υπήρχαν μόνο στα Super Market (βλ. τρόφιμα, απορρυπαντικά, κά.) έκανε τα όρια μεταξύ τους λιγότερο ξεκάθαρα. Το Jumbο φαίνεται να αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστή σε διάφορες πλέον περιστάσεις (όπως Χριστούγεννα, Πάσχα, Εποχικά προϊόντα), καθώς εμφανίζεται ψηλά στις αυθόρμητες σχετικές αναφορές.

4. Η έγκαιρη διανομή το κύριο κριτήριο επιλογής e-Super Market.

Παρόλο που οι καταναλωτές δηλώνουν ως σημαντικότερο κριτήριο την τιμή, φαίνεται ότι αυτό δεν επηρεάζει τις αντιλήψεις και τις επιλογές τους τόσο, όσο η έγκαιρη παράδοση. Όπως προκύπτει από ανάλυση της τελικής τους επιλογής (derived importance), οι τιμές έρχονται δεύτερες, με 3ο κριτήριο την ευκολία ολοκλήρωσης της διαδικασίας (από 6ο κατά δήλωση).

5. Πού οδηγεί η ανάπτυξη των e-Super Markets;

Τέλος, τα ηλεκτρονικά Σούπερ Μάρκετ φαίνεται να χάνουν τη θέση στην καρδιά των καταναλωτών που ξοδεύουν πάνω από €150 το μήνα (High Spenders). Σχεδόν σε όλα τα e-Super Markets, ο δείκτης συναισθήματος αυτού του κοινού μειώνεται σημαντικά. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μείωση των αυθόρμητων αγορών στα ηλεκτρονικά Super Market (όπως προκύπτει από άλλη έρευνα του wisdrop), θα πρέπει να κάνει τις εταιρείες να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους στο κανάλι αυτό και να επανασχεδιάσουν τις ενέργειές τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v