Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Lamda Development: 3+1 νέοι διαγωνισμοί για έργα στο Ελληνικό

Προβλεπόμενα έσοδα €450 εκατ. τη διετία 2022-23 από πωλήσεις κατοικιών. Τα σχέδια για τα νέα οικιστικά συγκροτήματα. Θεμέλια για τον MRT και υπογραφή συμφωνίας για την κατασκευή του από Bouygues-Intrakat. Οι εκτιμήσεις για τη Lamda Malls.

Lamda Development: 3+1 νέοι διαγωνισμοί για έργα στο Ελληνικό

Ταχύτητα «ανεβάζει» το project του Ελληνικού, με διάφορα υποέργα να βρίσκονται σε διαφορετικό χρονισμό αλλά σε παράλληλη εξέλιξη.

Ήδη πέρα από τα έργα υποδομών με ανάδοχο την ΑΒΑΞ, που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, μέσα στο 2023 εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η θεμελίωση του οικιστικού πύργου στη Μαρίνα (MRT), ενώ συνεχίζει η ωρίμανση των υπόλοιπων οικιστικών έργων (βίλες και condos) στο παραλιακό μέτωπο, που θα φέρουν και τις πρώτες εισπράξεις για τη Lamda Development έως το τέλος του 2022.

Παράλληλα, έως το τέλος της χρονιάς, η διοίκηση της εταιρείας θα προχωρήσει στη δημοπράτηση νέων διαγωνισμών για το mega mall στη Λεωφ. Βουλιαγμένης, για το εμπορικό κέντρο Marina Galleria (στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά), αλλά και για τον Πύργο Γραφείων και μικτών χρήσεων (που αφορά σε συνεπένδυση της Lamda Developemnt και της Brook Lane Capital, η οποία θα ελέγχει το 70%).

Αναλυτικότερα και σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Lamda Developement Ο. Αθανασίου, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης, έως το τέλος του 2022 αναμένονται εισπράξεις ύψους 200 εκατ. ευρώ και ακόμη 250 εκατ. ευρώ μέσα στο 2023, από τις προκαταβολές για τα οικόπεδα των 28 βιλών, των 169 διαμερισμάτων του MRT και των 110 κατοικιών που θα δημιουργηθούν επίσης στο παραλιακό μέτωπο.

Η προπώληση για τον MRT βρίσκεται στο 88%, ενώ για τα condos στο 85%. Σύμφωνα με την Αγγελική Τούζιου, Chief Development Officer Residential, Sports & Mixed Use Tower του ομίλου, η συμβασιοποίηση πώλησης των οικοπέδων για τις βίλες βρίσκεται σε εξέλιξη (σε διαφορετική φάση κάθε ιδιοκτησία), με ορίζοντα ολοκλήρωσης των διαδικασιών έκδοσης των οικοδομικών αδειών έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2022.

Υπενθυμίζεται πως το βασικό budget του ομίλου υπολογίζει έσοδα 190 εκατ. ευρώ από τις βίλες, 600 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις διαμερισμάτων στον MRT και 270 εκατ. ευρώ από τις πωλήσεις του τρίτου οικιστικού project (condos) έως το 2025, οπότε ολοκληρώνεται η πρώτη επενδυτική φάση ανάπτυξης.

Ειδικότερα, για τον MRT, για τον οποίο η κοινοπραξία Bouygues - Intrakat έχει επιλεγεί ως σύμβουλος για την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης Early Contractor Involvement (ECI), η κ. Τούζιου ανέφερε πως έως το τέλος του 2022 αναμένεται η τελική προσφορά της, προκειμένου να αναλάβει και το κατασκευαστικό σκέλος.

Μέσα στο 2023 θα υποδειχθεί από τους μελετητές (Bouygues - Ιntrakat) ο εργολάβος που θα αναλάβει τις δοκιμές θεμελίωσης του υψηλότερου κτιρίου στη χώρα (200 μέτρα), ενώ με βάση το χρονοδιάγραμμα αυτό θα έχει ολοκληρωθεί στις 30 Μαρτίου 2026.

Πέραν των παραπάνω γνωστών αναπτύξεων του παραλιακού μετώπου, ο όμιλος προωθεί και νέες οικιστικές αναπτύξεις, μέρος των οποίων θα δημιουργηθούν στο τμήμα του οικοπέδου κάτω από τη Λεωφόρο Ποσειδώνος, ενώ ο κύριος όγκος αυτών στην πλευρά του ακινήτου του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού που συνορεύει με τον Αλιμο.

Αναλυτικότερα, προβλέπεται η δημιουργία ψηλών κτιρίων (50 μέτρα που υπολογίζονται σε 15 ορόφους), στα οποία περιλαμβάνονται περίπου 250 διαμερίσματα, αλλά και συμβατικές πολυκατοικίες 4-5 ορόφων (περίπου 500 διαμερίσματα). Οι μελέτες για τα εν λόγω συγκροτήματα ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, με τη διοίκηση του ομίλου να εκτιμά ότι θα έχει οικοδομικές άδειες για τις συγκεκριμένες αναπτύξεις έως τα τέλη του 2023-αρχές 2024 και θα τρέξει κατόπιν διαγωνισμούς για αναδόχους κατασκευαστές, ανοίγοντας μάλιστα χώρο και για μικρότερες εργολαβικές εταιρείες.

Διαγωνισμοί

Πέραν των οικιστικών projects, έως το τέλος του έτους αναμένονται 4 διαγωνισμοί για μερικές εκ των σημαντικότερων αναπτύξεων της πρώτης 5ετούς επενδυτικής φάσης. Ειδικότερα μέσα στον Οκτώβριο αναμένεται ο διαγωνισμός για τις αθλητικές εγκαταστάσεις και το Πάρκο (προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ), ενώ έπονται οι διαγωνισμοί για το εμπορικό κέντρο της Λεωφ. Βουλιαγμένης (προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ), για το Marina Galleria (προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ), αλλά και τον Πύργο Μικτής Χρήσης, επένδυση που υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, για την προώθηση των ξενοδοχειακών projects σε συνεργασία με την ΤΕΜΕΣ ο κ. Αθανασίου ανέφερε ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις τον προσεχή Νοέμβριο (για το πρώτο ξενοδοχείο) και εντός του α’ τριμήνου του 2023 για το δεύτερο, όσον αφορά τον operator αλλά και το χρονοδιάγραμμα κατασκευής τους.

Υποδομές - Κόστος 

Σε ό,τι αφορά την προώθηση των έργων υποδομής, σύμφωνα με τον κ. Δ. Κίτσιο, Chief Infrastructure & Controls Officer, ήδη προωθείται η κατασκευή του κτιρίου ΑΜΕΑ (προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ), όπου θα στεγάσει 4 σωματεία, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι εργασίες κατεδάφισης (ήδη ολοκληρώθηκε το 40%), εργασίες για την εγκατάσταση των γραμμών υψηλής τάσης, της διαμόρφωσης του Ρέματος Τραχώνων (ως ανοιχτή κοίτη που θα ενταχθεί στο δημόσιο περιβάλλον του Πάρκου), η δημιουργία δρόμων εντός της έκτασης αλλά και η υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, τμήμα της οποίας έχει ήδη εκσκαφτεί.

Κατά τον κ. Κίτσιο, η πρώτη φάση των έργων υποδομής θα εκταθεί χρονικά, ώστε να «κουμπώνει» με την ολοκλήρωση των επιμέρους αναπτύξεων, ενώ προς το παρόν δεν προβλέπεται η δημοπράτηση νέων έργων υποδομής (αρχικώς η Lamda Development υπολόγιζε νέο διαγωνισμό για το β’ πακέτο έργων υποδομής).

Σύμφωνα με τον ίδιο, μέρος των υλικών κατεδάφισης θα επαναχρησιμοποιηθεί στα προσεχή έργα, ενώ ήδη επιχειρείται η αποκατάσταση ρυπασμένων εκτάσεων εντός του ακινήτου. Παράλληλα, στο εργοτάξιο θα ενταχθούν μονάδες της ΤΙΤΑΝ και της Lafarge, με τις οποίες ο όμιλος διαθέτει στρατηγική συνεργασία και θα παράγουν in site το απαραίτητο σκυρόδεμα.

Ερωτηθείς για την επίπτωση στο κόστος κατασκευής από τις ανατιμήσεις υλικών και ενέργειας, ο κ. Αθανασίου την προσδιόρισε στο επίπεδο του 10%-15% υπό τις παρούσες συνθήκες. Ο ίδιος υπογράμμισε πως σε ό,τι αφορά τα εν εξελίξει έργα υποδομών, μέρος της όποιας επιβάρυνσης προκύψει θα αναλάβει η Lamda Development (στο πλαίσιο της σχετικής συμφωνίας με την ανάδοχο των έργων Άβαξ). Για τις επιμέρους οικιστικές και εμπορικές αναπτύξεις επανέλαβε ότι το όποιο αυξημένο κόστος μπορεί να μετακυλιστεί στον τελικό χρήστη (πλην του Marina Tower, όπου ήδη υπάρχουν κλειδωμένες τιμές), εφόσον οι συνθήκες ζήτησης παραμείνουν τόσο ισχυρές.

Σε ό,τι αφορά τη συγκυρία, υπογράμμισε επίσης πως η Lamda, δεδομένης της εξασφαλισμένης χρηματοδότησης για την πρώτη 5ετή φάση της επένδυσης ύψους 2,5 δισ. ευρώ (ΑΜΚ, Ομόλογα και εξασφαλισμένη τραπεζική χρηματοδότηση), βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, συνυπολογίζοντας δε και τη σταδιακή δημιουργία ταμειακών ροών από τις εκμεταλλεύσεις.

Lamda Malls 

Στο περιθώριο της παρουσίασης των εξελίξεων στο Ελληνικό, ο κ. Αθανασίου αναφέρθηκε επίσης στην πρόθεση του ομίλου να προχωρήσει σε δημόσια εγγραφή για την εισαγωγή της Lamda Malls στο ΧΑ, εκτιμώντας ότι χρονικά θα μπορούσε να τοποθετηθεί για το φθινόπωρο του 2023, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Σήμερα, μετά και την προσάρτηση του McArthurGlenn, το NAV της εταιρείας υπολογίζεται σε 700 εκατ. ευρώ, με τον κ. Αθανασίου να εκτιμά ότι εφόσον προστεθούν και τα υπό ανάπτυξη malls του Ελληνικού και ενδεχομένως μια ακόμη εξαγορά υφιστάμενου εμπορικού κέντρου, τότε σε φάση ωρίμανσης η Lamda Malls θα διαθέτει συνολική αξία ενεργητικού της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ ενώ θα παράγει κέρδη EBITDA της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v