Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η κρίση αλλάζει την αγορά γάλακτος

Pαγδαίες διαγράφονται οι εξελίξεις στην εγχώρια αγορά γάλακτος καθώς η στροφή των καταναλωτών στα "ανώνυμα" προϊόντα πυροδοτεί νέο πόλεμο τιμών. Οι κινήσεις των μεγάλων παικτών.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Η κρίση αλλάζει την αγορά γάλακτος
Pαγδαίες διαγράφονται οι εξελίξεις στην εγχώρια αγορά γάλακτος.
 
Την ίδια ώρα, πληροφορίες θέλουν αρκετές γαλακτοβιομηχανίες να μειώνουν τις τιμές έως και 29% στην προσπάθειά τους να κρατήσουν τη "γραμμή Μαζινό" και να περιορίσουν τις απώλειες που καταγράφονται στην κατανάλωση από την περασμένη χρονιά και εντείνονται τους πρώτους μήνες του έτους.

Ήδη η γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος φέρεται να έχει ανακοινώσει στο υπουργείο Ανάπτυξης μείωση της τιμής στο γάλα της κατά 29% και η Vivartia σε ποσοστό 7%, ενώ τους τελευταίους μήνες "τρέχει" προωθητική ενέργεια της εταιρείας Δωδώνη στα καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης για γάλα ενός λίτρου με τιμή 0,98 ευρώ.

Η οικονομική κρίση, η κάμψη της κατανάλωσης γάλακτος και ειδικότερα στην κατηγορία του φρέσκου, η αύξηση της κατανάλωσης γάλακτος υψηλής παστερίωσης (και φυσικά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) και η ισχυρή παρουσία σε τοπικό επίπεδο μικρών παραγωγών σκιαγραφούν το τοπίο.

Ενδεικτικά στοιχεία για την πορεία της αγοράς και συγκεκριμένα των πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος είναι ότι το διάστημα Ιανουαρίου 2008 - Ιανουαρίου 2009, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, καταγράφηκε πτώση κατά 5,6% στις πωλήσεις φρέσκου γάλακτος σε όγκο και ανάλογη ήταν η κάμψη στο εβαπορέ, ενώ το γάλα υψηλής παστερίωσης σημείωσε αύξηση πωλήσεων κατά 10,3%.

Ο πραγματικός κίνδυνος

Η μείωση των πωλήσεων στην κατηγορία του φρέσκου γάλακτος και η άνοδος στην κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης δεν ανησυχούν τους γαλακτοβιομηχάνους, οι περισσότεροι εκ των οποίων μπορεί να χάνουν από το φρέσκο αλλά κερδίζουν από το υψηλής παστερίωσης που διαθέτουν στην αγορά.

Το ανησυχητικό για την πορεία τους στην αγορά είναι η ραγδαία ενίσχυση των πωλήσεων στα "ανώνυμα" προϊόντα, που ροκανίζουν μέρα με τη μέρα τον ζωτικό τους χώρο και περιορίζουν τα όποια περιθώρια κέρδους έχουν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου του 2009, σύμφωνα με στοιχεία της IRI, ενώ η συνολική κατανάλωση γάλακτος παρουσίασε μείωση σε όγκο της τάξεως του 5%, του εβαπορέ κατά 10,3% και του παστεριωμένου λευκού γάλακτος σε ποσοστό 3,1%, αντίθετα η κατανάλωση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψε αύξηση 28% σε όγκο και 38,4% σε αξία.

Και παρόλο που η ανάπτυξη των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μπορεί να εξηγηθεί λογικά εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης, αυτό δεν ισχύει για την κατακόρυφη άνοδο στις πωλήσεις βιολογικών προϊόντων γάλακτος εν μέσω κρίσης.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της IRI, στο διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου του τρέχοντος έτους οι πωλήσεις βιολογικού γάλακτος, το οποίο είναι ακριβότερο από τα συμβατικά, σημείωσαν αύξηση 52,2% σε όγκο και 53,6% σε αξία.

* Αναλυτικά στοιχεία για τις πωλήσεις γάλακτος στην ελληνική αγορά δημοσιεύονται στη διπλανή στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο