Πενιχρά αποτελέσματα είχαν οι μεγάλες περικοπές που έγιναν το 2010 στους συγκοινωνιακούς φορείς της πρωτεύουσας οι οποίοι κατέγραψαν για μία ακόμη χρονιά αρνητικές επιδόσεις, όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία που έχουν δημοσιεύσει παρ ότι το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων υποστηρίζει ότι η κατάσταση βελτιώθηκε.
Τα στοιχεία που έχουν ήδη δημοσιεύσει για το 2010 ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ και ΤΡΑΜ δείχνουν ότι οι εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας εξακολουθούν να κινούνται στον αστερισμό των ζημιών καταγράφοντας μάλιστα επιδείνωση των δεδομένων τους.
Ειδικότερα ο ΗΣΑΠ παρουσίασε το 2010 μείωση των εσόδων του στα 42,63 εκατ. ευρώ, από 56,31 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση. Το αποτέλεσμα της χρήσης ήταν ζημιά 1,4 φορές μεγαλύτερη από τον τζίρο: 103,18 εκατ. ευρώ, καθώς το κόστος μεταφοράς των επιβατών ήταν κατά 49,82 εκατ. ευρώ υψηλότερο από τα έσοδα και λογίστηκαν αποσβέσεις 24,94 εκατ. ευρώ και χρηματοοικονομικές δαπάνες 28,45 εκατ. ευρώ.
Σε σύγκριση πάντως με το 2009 η ζημιά μειώθηκε κατά 2,46 εκατ. Ευρώ από την πλευρά των εργαζόμενων πάντως η μείωση αυτή αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην μεγάλη περιστολή κατά 25% του κόστους προσωπικού που καταγράφηκε το 2009 ως αποτέλεσμα της μεγάλης μείωσης στους μισθούς του προσωπικού.
Η εταιρεία του Τραμ, σύμφωνα με τον ισολογισμό της, το 2010 παρουσίασε κύκλο εργασιών μόλις 5,2 εκατομμύρια ευρώ έναντι 5,59 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση. Τα έσοδα ήταν δηλαδή μειωμένα κατά 0,39 εκατ. ευρώ σε αξία και κατά 7% σε ποσοστό. Το αποτέλεσμα της χρήσης ήταν ζημιά 7,3 φορές μεγαλύτερη από τον τζίρο: 42,97 εκατ. ευρώ, καθώς το κόστος μεταφοράς των επιβατών ήταν κατά 25,28 εκατ. ευρώ υψηλότερο από τα έσοδα και λογίστηκαν αποσβέσεις 11,72 εκατ. ευρώ και χρηματοοικονομικές δαπάνες 13,76 εκατ. ευρώ. Σε σύγκριση με το 2009 η ζημιά αυξήθηκε κατά 5,92 εκατ. ευρώ καθώς διαμορφώθηκε στα 42,96 εκατομμύρια έναντι 37 εκατομμυρίων την προηγούμενη χρονιά.
Στις 31.12.2010 η Τράμ ΑΕ είχε ίδια κεφάλαια ύψους 174,07 εκατ. ευρώ και μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις ύψους 137,20 εκατ. ευρώ. Οι συσσωρευμένες ζημιές ανέρχονταν σε 202,09 εκατ. ευρώ. Ιδιαίτερη αξία έχει επίσης το γεγονός ότι ο ισολογισμός του 2010, υπογράφεται από την διοίκηση της ΤΡΑΜ Α.Ε. με κάθε επιφύλαξη, αφού όπως επισημαίνει δεν αναλαμβάνει ουδεμία ευθύνη και δεν εγκρίνει την νομιμότητα και την σκοπιμότητα ενεργειών της προηγούμενης διοίκησης οι οποίες αποτελούν αντικείμενο δικαστικής, διοικητικής, αλλά και εσωτερικής έρευνας.
Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του 2010 το προσωπικό της ΤΡΑΜ μειώθηκε κατά 17 άτομα και στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς ανέρχονταν σε 671 άτομα έναντι 687 την προηγούμενη χρονιά.
Τέλος, στον ΗΛΠΑΠ οι ζημιές το 210 διαμορφώθηκαν στα 60,7 εκατ. ευρώ έναντι 70,2 εκατ. ευρώ το 2009. Την ίδια ώρα μείωση παρουσίασαν και οι πωλήσεις της εταιρείας παρουσιάσουν κάμψη 11% υποχωρώντας στα 21,03 εκατ. ευρώ έναντι 23,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2009. Το 2010 το μέσο μισθολογικό κόστος των υπαλλήλων του ΗΛΠΑΠ ανήλθε στις 41.350 ευρώ έναντι 46.671 ευρώ την προηγούμενη χρονιά ενώ συνολικά οι δαπάνες προσωπικού μειώθηκαν κατά 20%. Το προσωπικό του ΗΛΠΑΠ στο τέλος του 2010 ανέρχονταν σε 1316 άτομα μειωμένο κατά 13,3% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ενώ αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω λόγω αποχωρήσεων στο πλαίσιο των μετατάξεων που θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες μέρες.
Η δημοσιοποίηση των στοιχείων που δείχνουν επιδείνωση των οικονομικών δεδομένων για τους συγκοινωνιακούς φορείς προκάλεσε την έντονη αντίδραση του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων το οποίο σε ανακοίνωσή του υποστηρίζει πως «καμιά εταιρεία αστικών συγκοινωνιών δεν παρουσίασε επιδείνωση των οικονομικών στοιχείων της το 2010. Αντίθετα, σε σχέση με το 2009 μειώθηκαν σε όλες τις εταιρείες (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ, ΤΡΑΜ) οι ζημίες, τουλάχιστον κατά 16%, ενώ για πρώτη φορά υπάρχει το θετικό χαρακτηριστικό παράδειγμα κερδών για τον ΟΑΣΑ». Το υπουργείο μάλιστα δεν παραλείπει να σημειώσει ότι 2011, μετά και τη ν επιβεβλημένη νομοθετική παρέμβαση για τις αστικές συγκοινωνίες τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά καλύτερα.