Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Άμστερνταμ: Γεγονός το άνοιγμα του πρώτου διαδρόμου σούπερ μάρκετ χωρίς πλαστικά στον κόσμο

Τι κάνουν τα σούπερ μάρκετ για να μειώσουν το πλαστικό και πώς άλλαξε η πανδημία τα πράγματα; Το κίνημα ενάντια του πλαστικού φτάνει στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ. Advertorial.

Άμστερνταμ: Γεγονός το άνοιγμα του πρώτου διαδρόμου σούπερ μάρκετ χωρίς πλαστικά στον κόσμο

Έως 12,7 εκατομμύρια τόνοι πλαστικού εισέρχονται στους ωκεανούς κάθε χρόνο και η ρύπανση από πλαστικό είναι πλέον ο μεγαλύτερος δολοφόνος της θαλάσσιας ζωής. Τα σούπερ μάρκετ διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτήν την εικόνα, αλλά μπορούν επίσης να αποτελέσουν σημαντικό μέρος της λύσης.

Το κίνημα ενάντια στην υπέρμετρη χρήση πλαστικού ολοένα και κυριαρχεί με τα σούπερ μάρκετ να μπαίνουν και αυτά σιγά σιγά στη διαδικασία ναν αναθεωρήσουν τον τρόπο που λειτουργούσαν τόσα χρόνια. Από τη μείωση στη χρήση πλαστικής σακούλας προχωράμε με αργά βήματα προς μια καινούρια εποχή όπου τα πλαστικά θα εκλείψουν εντελώς από τους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ. Σας φαίνεται απίθανο να γίνει; Κι όμως! Η αρχή έγινε ήδη στην Ευρώπη από μια ολλανδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για τον νέο τύπο διαδρόμου χωρίς πλαστικά, ένα κίνημα για την καταπολέμηση εκατομμυρίων τόνων απορριμμάτων συσκευασίας που σταδιακά επικρατήσει σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Το άνοιγμα του πρώτου διαδρόμου σούπερ μάρκετ χωρίς πλαστικά στον κόσμο έγινε στο Άμστερνταμ. Η ολλανδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Ekoplaza επιτρέπει στους αγοραστές να επιλέξουν ανάμεσα σε 700 προϊόντα που δεν περιέχουν πλαστικές συσκευασίες. Όλα τα εξαρτήματα και οι ετικέτες στο διάδρομο είναι επίσης φτιαγμένα από μη πλαστικά και βιώσιμα υλικά. Όλα τα προϊόντα στο διάδρομο φέρουν το Plastic Free Mark, μια νέα ετικέτα που βοηθάει τους αγοραστές να εντοπίσουν γρήγορα τα προϊόντα που δεν θα προσθέσουν στο αυξανόμενο πρόβλημα πλαστικών απορριμμάτων του πλανήτη. Πρόκειται για καινοτόμα νέα λιπασματοποιήσιμα βιολογικά υλικά, καθώς και για τη χρήση παραδοσιακών υλικών όπως γυαλί, μέταλλο και χαρτόνι. Πολλές μεγάλες αλυσίδες ακολούθησαν το καλό παράδειγμα στρεφόμενες σε πιο βιώσιμες λύσεις συσκευασίας. Μάλιστα σούπερ μάρκετ όπως το Lidl και ο Σκλαβενίτης με δελτία τύπου τους έχουν τονίσει ότι προσπαθούν για την ελάττωση των περιττών συσκευασιών π.χ. στη μαναβική καθώς και τη χρήση λιγότερου χαρτιού μέσα από online φυλλάδια (π.χ φυλλάδιο Lidl). Στον παρακάτω πίνακα μάλιστα βλέπουμε πως το Lidl βρίσκεται στην 4η θέση ανάμεσα στα Βρετανικά σούπερ μάρκετ ως που προσπαθούν για τη μείωση του πλαστικού.

Πηγή: greenpeace.org.uk

Για τρίτη φορά, η Greenpeace συνεργάστηκε με τον Οργανισμό Περιβαλλοντικής Έρευνας (EIA) για να ερευνήσει βαθύτερα τι κάνουν πραγματικά τα σούπερ μάρκετ για να κόψουν το πλαστικό. Σημαντικά ευρήματα:

  • Ο Covid-19 και η τραγωδία της παγκόσμιας πανδημίας μας έχει επηρεάσει όλους, συμπεριλαμβανομένων των σούπερ μάρκετ.
  • Η αυξημένη ζήτηση και τα προβλήματα με τις αλυσίδες εφοδιασμού ανάγκασαν πολλά σούπερ μάρκετ να χαλαρώσουν τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις συσκευασίας. Έτσι σε πολλές περιπτώσεις τα μη ανακυκλώσιμα μαύρα πλαστικά και πλαστικά κουτιά αυγών επέστρεψαν. Ωστόσο, οι αρχικές απαιτήσεις συσκευασίας επανήλθαν στο φυσιολογικό στις περισσότερες περιπτώσεις μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις η διαταραχή οδήγησε πράγματι σε μείωση του πλαστικού. Κομμάτια συσκευασίας όπως καπάκια γιαουρτιού δεν ήταν διαθέσιμα, κάτι που βοήθησε τα σούπερ μάρκετ να συνειδητοποιήσουν ότι δεν ήταν απαραίτητα τελικά!
  • Τα σούπερ μάρκετ ανέφεραν πτώση στις πωλήσεις φρούτων και λαχανικών που πωλούνταν εκτός συσκευασίας. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στο φόβο ιού κορονοϊού, παρόλο που οι ειδικοί λένε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για τη μετάδοση του κοροναϊού μέσω φαγητού ή συσκευασίας τροφίμων. Ευτυχώς, αυτό φαίνεται να ήταν μόνο μια φάση και τα σούπερ μάρκετ λένε ότι οι αγοραστές επέστρεψαν στην αγορά μαναβικής εκτός συσκευασίας και πάλι.
  • Ο COVID-19 οδήγησε σε οπισθοδρόμηση στην καταπολέμηση της πλαστικής ρύπανσης. Αλλά υπάρχει ακόμη όρεξη από τα σούπερ μάρκετ για μείωση των πλαστικών μιας χρήσης και των περιττών συσκευασιών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v