ΧΑ: Ποιες εισηγμένες προβλέπουν ανάκαμψη!

Ποιες εταιρείες θεωρούν πως βρίσκονται κοντά στον πάτο του βαρελιού και πιστεύουν πλέον ότι οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές είναι ανοδικές. Οι προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μεγάλο rebound.

ΧΑ: Ποιες εισηγμένες προβλέπουν ανάκαμψη!
Και όμως, σε περίοδο βαθιάς οικονομικής ύφεσης, αρκετές εισηγμένες εταιρείες που ταλαιπωρήθηκαν έντονα τα τελευταία χρόνια από την καχεξία της ελληνικής αγοράς προσβλέπουν τώρα -έστω και κάτω από προϋποθέσεις- σε μεσοπρόθεσμη ανοδική πορεία.

Με χαρά δέχτηκαν οι εκπρόσωποι των θεσμικών επενδυτών τη δήλωση του διευθυντή επενδυτικών σχέσεων του ομίλου Τιτάν Τάκη Κανελλόπουλου, ότι οι προοπτικές για τον όμιλο σε επίπεδο τριετίας δείχνουν να είναι ανοδικές, έστω και αν η ζήτηση στην Ελλάδα -όπως προβλέπεται- συνεχίσει να υποχωρεί.

Γενικότερα, όταν οι δύο μεγαλύτερες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος (Ελλάδα, ΗΠΑ) έχουν πέσει κατά 70%-75% την τελευταία πενταετία, εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος πως τα περιθώρια για «πολύ πιο κάτω» είναι περιορισμένα. Αντίθετα, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές σε έναν κυκλικό κλάδο δείχνουν πολύ πιο ευοίωνες…

Και αυτό όταν η ζήτηση στην Ευρώπη φαίνεται να έχει πιάσει πάτο, οι πωλήσεις στα Βαλκάνια προβλέπονται μάλλον ανοδικές, όπως ανοδική αναμένεται και η ζήτηση στην Αίγυπτο, μόλις σταθεροποιηθεί η πολιτική κατάσταση.

Μόλις το 60% της παραγωγικής δυναμικότητας των εργοστασίων του χρησιμοποιεί ο όμιλος Τιτάν, ενώ το ποσοστό αυτό για τις μονάδες του στην Ελλάδα έχει περιοριστεί μόλις γύρω στο 35%. Άρα, αν ποτέ αυξηθεί η ζήτηση στην εγχώρια αγορά, τότε η ελληνική εταιρεία είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει υπερδιπλάσιες πωλήσεις χωρίς να χρειαστεί να κάνει νέες επενδύσεις!

Αίσθηση προκάλεσε επίσης η δήλωση του αντιπροέδρου της κατασκευαστικής εταιρείας J&P Άβαξ Κων/νου Κουβαρά πως από τα τέλη του 2012 βλέπει με αισιοδοξία τις προοπτικές τόσο του ομίλου του όσο και του κατασκευαστικού κλάδου γενικότερα. Θα πρέπει να σημειωθεί πως είναι η πρώτη φορά όπου ο συγκεκριμένος όμιλος εκφράζεται θετικά για το μέλλον του κλάδου εδώ και περισσότερο από τρία χρόνια…

Οι παράγοντες που ώθησαν προς την αισιόδοξη αυτή πρόβλεψη είναι -μεταξύ άλλων- η γενικότερη συνειδητοποίηση που υπάρχει για ανάγκη ανάπτυξης στην οικονομία, η έμφαση που δίνεται στο κομμάτι των υποδομών και οι προσπάθειες που γίνονται για την επανεκκίνηση και των άλλων των μεγάλων αυτοχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων, μετά τη διαφαινόμενη τακτοποίηση του δρόμου Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας.

To πρόβλημα βέβαια της επανεκκίνησης των οδικών αξόνων, αλλά και της ενίσχυσης του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, ωστόσο φαίνεται πως υπάρχουν σήμερα περισσότερες πιθανότητες διευθέτησής του σε σύγκριση με το παρελθόν.

Τα διυλιστήρια

Μια καλή χρονιά αναμένεται να είναι το 2012 και για τα δύο εισηγμένα στο Χ.Α. διυλιστήρια (Ελληνικά Πετρέλαια, Motor Oil), παρά τη συνεχιζόμενη πτώση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά. Ο λόγος είναι ότι το κλείσιμο αρκετών πεπαλαιωμένων διυλιστηρίων στην Ευρώπη είχε ως αποτέλεσμα την εκτίναξη του περιθωρίου διύλισης, ιδιαίτερα τον Ιούνιο που πέρασε. Όσο και αν οι αναλυτές δεν θεωρούν διατηρήσιμο αυτό το ανοδικό ξέσπασμα, οι δύο ελληνικοί όμιλοι έχουν κάθε λόγο να ελπίζουν σε ικανοποιητικά αποτελέσματα τόσο για φέτος, όσο και για το 2013.

Διάχυση της ανάκαμψης

Σε περίπτωση που «ζεσταθεί» η κατασκευαστική αγορά, θα ανεβεί η ζήτηση και για άλλες εισηγμένες οι οποίες λειτουργούν ως προμηθευτές ή υπεργολάβοι των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.

Για παράδειγμα, η ζήτηση για τα εκσκαπτικά μηχανήματα Caterpillar που αντιπροσωπεύει η ΕΛΤΡΑΚ έχει μειωθεί δραματικά, καθώς τα περισσότερα κατασκευαστικά έργα έχουν παγώσει. Αν μάλιστα δεν υπήρχαν οι άλλες δραστηριότητες της εισηγμένης (ελαστικά Bridgestone κ.λπ.), ίσως το περυσινό αποτέλεσμα να ήταν ζημιογόνο. Αναμφίβολα η ζήτηση για εκσκαπτικά μηχανήματα έχει πιάσει πάτο και αν ποτέ ξεκινήσουν και πάλι οι μεγάλοι αυτοχρηματοδοτούμενοι οδικοί άξονες, τότε -όπως δηλώνουν στην εισηγμένη- «θα τρέχουμε και δεν θα φτάνουμε»…

Στους σημαντικούς προμηθευτές των κατασκευαστικών εταιρειών -ιδίως στις περιπτώσεις των σηράγγων- συγκαταλέγεται και η μεταλλουργική Mevaco, η οποία προμηθεύει επίσης και εταιρείες παραγωγής πάρκων εναλλακτικών πηγών ενέργειας. Αναμφίβολα, σε περίπτωση που «τρέξουν» οι οδικοί άξονες, στους ωφελημένους θα είναι και η Mevaco, η οποία πέρυσι πέτυχε ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο στην επανεκκίνηση των οδικών αξόνων είναι η χρηματοδότηση, παράγοντας στον οποίο φαίνεται να σκοντάφτει σε μεγάλο βαθμό και η προώθηση μεγάλων επενδυτικών προγραμμάτων στο μέτωπο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Για παράδειγμα, η J&P Άβαξ έχει λάβει εγκρίσεις αδειών παραγωγής μονάδων συνολικής ισχύος άνω των 200 MW, πολλές εκ των οποίων θα μπορούσαν να είχαν ξεκινήσει να κατασκευάζονται από το φθινόπωρο του 2012 έως και το καλοκαίρι του 2013, υπό την αίρεση βέβαια της εύρεσης χρηματοδότησης.

Για τον ίδιο λόγο (της εξασφάλισης χρηματοδότησης) προχωρούν με χαλαρούς ρυθμούς και οι εργασίες της θυγατρικής που έχει στον χώρο των ΑΠΕ η Quest Holdings σε συνεργασία με τον όμιλο Δαυίδ.

Το μόνο βέβαιο είναι πως κάτω από προϋποθέσεις ο κλάδος των εναλλακτικών πηγών ενέργειας θα μπορούσε να ενισχυθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τα αμέσως επόμενα χρόνια, ενισχύοντας τα μεγέθη δεκάδων εισηγμένων εταιρειών στο Χρηματιστήριο της Αθήνας (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Ελλάκτωρ, Ικτίνος, FG Europe, Επίλεκτος, Μυτιληναίος κ.ά.).

Σε αντίθεση με τις κατασκευές, πολύ πιο «κουμπωμένες» είναι οι εταιρείες πληροφορικής, σχετικά με την επιτάχυνση των έργων του ΕΣΠΑ από το φθινόπωρο και μετά. Αν και όλοι παραδέχονται πως σε περίπτωση όπου τελικά προκηρυχθούν τα έργα θα τονωθεί η αγορά, οι περισσότερες εταιρείες (π.χ. Unisystems, Profile, Space Hellas κ.ά.) δεν δείχνουν διατεθειμένες να πέσουν με τα μούτρα στις προσφορές, αλλά θα επικεντρωθούν σε εκείνα τα έργα στα οποία διαθέτουν προστιθέμενη αξία, μπορούν να τα υλοποιήσουν με κέρδος και μπορούν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση. Έχοντας τη γνώση του παρελθόντος, αυτήν τη φορά υπάρχουν αρκετοί παράγοντες του κλάδου οι οποίοι πιστεύουν πως οι εταιρείες θα γράψουν κέρδη από την υλοποίηση των έργων, σε αντίθεση με τις πικρές εμπειρίες που πολλές φορές είχαν στο παρελθόν.

Υπάρχουν αρκετοί ακόμη κλάδοι που θα μπορούσαν να ελπίζουν σε καλύτερες μέρες μέσα στην επόμενη τριετία, σε περίπτωση όπου λυνόταν το ζήτημα της χρηματοδότησης και τελικά υλοποιούνταν μια σειρά μεγάλων (ήδη αποφασισμένων και θεωρητικά προγραμματισμένων) έργων υποδομής στην Ελλάδα.

Ενδεικτικά μόνο να αναφέρουμε τον κλάδο των καλωδίων (Ελληνικά Καλώδια, Nexans), που ποντάρουν σε projects όπως για παράδειγμα η υπόγεια καλωδιακή διασύνδεση των νησιών, και πολλά άλλα.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v