Οι CEOs «ψάχνονται» για τις βρετανικές επενδύσεις

Βιομηχανίες εκτεθειμένες στις διακυμάνσεις νομισμάτων είναι οι πρώτες που θα επανεξετάσουν τις επενδύσεις τους. Η βουτιά στις μετοχές έχει πλήξει όλη την Ευρώπη. Ευνοούνται, ωστόσο όσοι εξάγουν από τη Βρετανία.

Οι CEOs «ψάχνονται» για τις βρετανικές επενδύσεις

Από το Λονδίνο μέχρι το Παρίσι και το Τόκιο, επιχειρηματικοί ηγέτες έχουν αντιδράσει με απογοήτευση στη βρετανική απόφαση για αποχώρηση από την ΕΕ. Κάποιοι προειδοποιούν ότι η κίνηση θα επιβραδύνει την οικονομική δραστηριότητα, γεγονός που θα τους αναγκάσει να μειώσουν τις επενδύσεις στη χώρα.

Εταιρίες βιομηχανιών όπως τα ταξίδια, η διαφήμιση και το αυτοκίνητο, σε τεράστιο βαθμό εκτεθειμένες στις διακυμάνσεις των νομισμάτων, τονίζουν ότι θα επαναξιολογήσουν τη στρατηγική τους εν μέσω βουτιάς στερλίνας και μετοχών σήμερα.

Το International Consolidated Airlines Group, «μαμά» εταιρία της British Airways, είναι μεταξύ των πρώτων που προσδιόρισαν τον οικονομικό αντίκτυπο του Brexit. Η εταιρία τόνισε ότι η έξοδος θα μειώσει τη φετινή ανάπτυξη κερδών».

«Το αποτέλεσμα είναι αρνητικό και για τους δύο –τη Βρετανία και την Ευρώπη», εκτίμησε και ο Thomas Enders, διευθύνων σύμβουλος του Airbus Group που κατασκευάζει στη Βρετανία τα φτερά των αεροσκαφών του. «Η Βρετανία θα υποφέρει, αλλά είμαι σίγουρος ότι τώρα θα εστιάσει ακόμη περισσότερο στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της έναντι της ευρωπαϊκής και του κόσμου γενικότερα. Αλλά φυσικά, θα επαναξιολογήσουμε τη στρατηγική μας για τις βρετανικές επενδύσεις, όπως και όλοι οι άλλοι», πρόσθεσε.

Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος οδήγησε σε βουτιά για τις μετοχές σε όλη την Ευρώπη, με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault να χάνει μέχρι και 20% και τον ισπανικό φορέα τηλεφωνίας Telefonica –που προσπαθεί τελευταία να πουλήσει τη βρετανική μονάδα Ο2- να υποχωρεί κατά 19%.

Μεταξύ εκείνων που έχουν πληγεί περισσότερο στη Βρετανία, είναι και αλυσίδες λιανικής όπως οι Dixons Carphone, WH Smith, Next και η Associated British Foods που έχει στην κατοχή της την Primark. Οι μετοχές αυτών των εταιριών εμφάνισαν τεράστια πτώση άνω του 30%.

Παράλληλα, η δαπάνη για διαφημίσεις, η οποία αντιδρά γρήγορα στις οικονομικές μεταβολές, θα μπορούσε να δει ένα rollercoaster δύο ή και τριών ετών στην Ευρώπη, εκτίμησε ο Maurice Levy, διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού στο μάρκετινγκ Publicis Groupe, στο Παρίσι. Αυτό θα μπορούσε να ωθήσει την εταιρία να μεταβάλλει τα επενδυτικά της σχέδια στη Βρετανία, πρόσθεσε το στέλεχος.

Η ελβετική μάρκα ρολογιών H. Moser & Cie, η οποία αριθμεί τρία καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο και βγάζει περίπου το 5% των εσόδων της από τη χώρα, ήδη σκέφτεται να μειώσει τη δαπάνη, επεσήμανε ο CEO Edouard Meylan. «Δε θέλουμε να πανικοβληθούμε και πιστεύουμε ότι η κατάσταση θα σταθεροποιηθεί, αλλά αν η στερλίνα συνεχίσει να πέφτει ή παραμείνει έτσι, ενδέχεται να κόψουμε τη διαφήμιση στη Βρετανία», εξήγησε.

Σε ό,τι αφορά τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ο Arndt Ellinghorst, αναλυτής στην Evercore με έδρα το Λονδίνο, τόνισε σε υπόμνημά του ότι η βρετανική έξοδος μπορεί να εξαλείψει μέχρι και οκτώ δισ. ευρώ σε εταιρικά κέρδη, να μειώσει τις πωλήσεις στη χώρα κατά περίπου 14% και να προκαλέσει μια υποχώρηση 2,5% στην παραγωγή οχημάτων στην ΕΕ το 2017.

Η πτώση της στερλίνας ενδέχεται να πιέσει και τις ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, μαζί με τις κατασκευάστριες εξαρτημάτων αυτοκινήτων και ηλεκτρονικών ειδών. Η Hankook Tire Worldwide της Νότιας Κορέας θα απαντήσει «διαφοροποιώντας την παγκόσμια παραγωγική ικανότητα», υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος Park Hyun Min. Η ιαπωνική κατασκευάστρια εξαρτημάτων Exedy Corp μάλλον θα αναγκαστεί να εξετάσει τη μεταφορά του βρετανικού της γραφείου στην ηπειρωτική Ευρώπη, τόνισε ο Hiroshi Toyohara, μέλος του συμβουλίου.

Η IAG, «μαμά» των British Airways και Iberia, θα δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα σε σχέση με τις υπόλοιπες αερογραμμές, σύμφωνα με υπόμνημα της RBC Capital Markets, διότι εστιάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό στο βρετανικό αεροδρόμιο του Χίθροου. Η μετοχή της έπεσε μέχρι και 34%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενδοημερήσια υποχώρηση που έχει καταγράψει ποτέ.

Ο επικεφαλής μάρκετινγκ της Ryanair Holdings, Kenny Jacobs, συμπλήρωσε ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα αυξηθούν για τους Βρετανούς ταξιδιώτες, ενώ παράλληλα οι διακοπές θα γίνουν πιο ακριβές. Το Brexit θα μπορούσε να αλλάξει τη δυναμική στα αεροπορικά ταξίδια, με επισκέπτες από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού πιθανώς να επιλέγουν το Δουβλίνο αντί για το Λονδίνο, εκτίμησε μιλώντας στην τηλεόραση του Bloomberg.

Η easyJet πρόσθεσε ότι θα πλησιάσει την κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να παραμείνει η χώρα στην κοινή αεροπορική αγορά.

Πάντως, οι εταιρίες που εξάγουν από το Ηνωμένο Βασίλειο θα απολάβουν μια βραχυπρόθεσμη τόνωση από την πιο αδύναμη στερλίνα. «Αν η στερλίνα γίνει πιο φθηνή θα είναι μεγάλο πλεονέκτημα για εμάς, καθώς μπορεί να μειωθούν τα κόστη κατασκευής», τόνισε πρόεδρος της ιαπωνικής Minebea, Yoshihisa Kainuma.

Επιπλέον, το Bloomberg επισημαίνει ότι, ακόμη και σε περιβάλλον ελεύθερης πτώσης στερλίνας και μετοχών, κάποιες εταιρίες είναι σχετικά προστατευμένες. Το Burberry Group που έχει πληγεί πολύ το τελευταίο διάστημα, υποχώρησε μόλις 2,3% το πρωί στο Λονδίνο έναντι μιας πτώσης 5% στον FTSE 100. Αυτό οφείλεται στις προσδοκίες ότι η πιο αδύναμη στερλίνα θα μπορούσε να τονώσει τις πωλήσεις της εταιρίας.

Ο Simon Wolfson, CEO της λιανικής εταιρίας Next της οποίας οι μετοχές έπεσαν κατά 9%, χαρακτήρισε την αντίδραση της αγοράς «πολύ πιο ακραία από εκείνη των ανθρώπων στο δρόμο». Το στέλεχος ανέφερε ότι ο ίδιος ψήφισε υπέρ του Brexit.

Τέλος, η μετοχή του Domino's Pizza Group υποχώρησαν μέχρι και 7,9%. Ο διευθύνων σύμβουλος David Wild επιμένει ότι η επιχείρησή του είναι σε καλή κατάσταση ώστε να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε επιβράδυνση στην καταναλωτική δαπάνη. «Ο κόσμος θα συνεχίσει να θέλει να τρώει πίτσα», κατέληξε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v