Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς ο αγωγός TAP μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό hub

Το 2020 αναμένεται η λειτουργία του Διαδριατικού Αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου TAP. Οι ευκαιρίες για εναλλακτικές πηγές προμήθειας, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ε.Ε. Τα οφέλη και η πρόοδος υλοποίησης του TAP. Advertorial.

Πώς ο αγωγός TAP μετατρέπει την Ελλάδα σε ενεργειακό hub

Στην τελική ευθεία για τη λειτουργία του μπαίνει ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου TAP καθιστώντας την Ελλάδα, μετά και την έναρξη κατασκευής του διασυνδετηρίου αγωγού με τη Βουλγαρία (IGB), σε δυνάμει ενεργειακό κόμβο.

Το επενδυτικό σχέδιο, όπως δήλωσε πρόσφατα στους Financial Times η Διευθύντρια του ΤAP για την Ελλάδα, Κατερίνα Παπαλεξανδρή «διασυνδέει τα ευρωπαϊκά δίκτυα με μία νέα πηγή φυσικού αερίου, μετατρέποντας την Ελλάδα σε διεθνή ενεργειακό κόμβο».

Τα πρόσφατα εγκαίνια για τις κατασκευαστικές εργασίες του IGB, ο οποίος θα συνδέεται στην Κομοτηνή με τον TAP, εδραιώνουν τη θέση της χώρας ως ενεργειακό hub φυσικού αερίου της περιοχής.

Η διαδρομή του ΤΑΡ από τους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα ως την Ιταλία

Το στρατηγικής σημασίας έργο, τόσο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρόκειται να μεταφέρει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από κοιτάσματα της Κασπίας το 2020.

Ως γνωστόν ο TAP, που ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα καταλήγει μέσω της Αλβανίας στην Ιταλία, αποτελεί τη συνέχεια δικτύου αγωγών που μεταφέρουν ποσότητες αερίου από το αζέρικο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ. Σε πρώτη φάση, ο αγωγός ΤΑΡ θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου 10 δισ. κ.μ., οι οποίες και είναι «κλειδωμένες» με συμβόλαια προμήθειας.

Επιπλέον, ο TAP συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου στη Νέα Μεσημβρία, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει ένα σημείο σύνδεσης στην Κεντρική Μακεδονία και δύο σημεία στη Δυτική Μακεδονία, προκειμένου μελλοντικά να ενωθούν με αυτόν δίκτυα αγωγών για τη διανομή φυσικού αερίου στις συγκεκριμένες περιοχές της χώρας.

Η σπουδαιότητα του έργου φαίνεται και από το γεγονός πως ο ΤΑP στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο ως «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI)», ενώ η Ενεργειακή Κοινότητα της Ε.Ε. τον έχει επίσης χαρακτηρίσει και ως «έργο ενδιαφέροντος για την Ενεργειακή Κοινότητα».

Κι αυτό, γιατί συμβάλλει στην πραγματοποίηση ενός βασικού στόχου της ΕΕ, δηλαδή την διαφοροποίηση των πηγών και πόρων ενέργειας, ώστε η ήπειρος να απαλλαγεί από μονομερείς ενεργειακές εξαρτήσεις, άρα ενισχύει και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης.

Συναρμολόγηση του μηχανήματος διάνοιξης του μικρο-τούνελ στο Melendungo της Ιταλίας, Ιανουάριος 2019

Συναρμολόγηση του μηχανήματος διάνοιξης του μικρο-τούνελ στο Melendungo της Ιταλίας, Ιανουάριος 2019

Τα οφέλη

Το συγκεκριμένο έργο υποδομής, λοιπόν, προσφέρει ασφάλεια εφοδιασμού και ανοίγει επίσης την πρόσβαση κι άλλων περιοχών της Ελλάδας στο καύσιμο του φυσικού αερίου.

Πιο συγκεκριμένα, ο αγωγός:

  • συνδράμει στην αναβάθμιση του ενεργειακού ρόλου της χώρας μας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και του συνόλου της Ευρώπης γενικότερα, και καθιστά την Ελλάδα εν δυνάμει ενεργειακό κόμβο (ήδη γειτονικές χώρες διαπραγματεύονται τρόπους διασύνδεσης με τον ΤΑΡ μέσω του Κάθετου Διαδρόμου).
  • διευκολύνει τις προσπάθειες επέκτασης του εσωτερικού δικτύου προσφέροντας σημεία διασύνδεσης κατά μήκος της όδευσής του.
  • συμβάλλει στη δημιουργία διευρυμένων προοπτικών για οικονομικές –και όχι μόνο– συνεργασίες, καθώς και πιθανή μείωση του ενεργειακού κόστους, προάγοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των παραγωγών – προς όφελος των καταναλωτών.

Η πρόοδος

Σε ό,τι αφορά την πρόοδο του έργου, ο ΤΑΡ έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό πάνω από 87% στα τρία χρόνια της κατασκευής του, ενώ στην Ελλάδα το ποσοστό είναι ακόμη μεγαλύτερο.

Απομένουν λίγες μόνο εργασίες για την ολοκλήρωση της μηχανικής κατασκευής στη χώρα μας, ώστε στη συνέχεια το έργο να περάσει στη φάση της δοκιµαστικής λειτουργίας για τα 550 περίπου χιλιόμετρα του ελληνικού τµήµατος του αγωγού.

Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, όλοι οι σωληναγωγοί έχουν ενωθεί, συγκολληθεί και τοποθετηθεί στην τάφρο, κι έχει αποκατασταθεί ή βρίσκεται σε διαδικασία αποκατάστασης πάνω από το 95% της γης.

Η χιλιομετρική θέση 234 του αγωγού ΤΑΡ (στην περιοχή της Νέας Ζίχνης Σερρών) κατά τη διάρκεια της κατασκευής και μετά την αποκατάσταση.

Η χιλιομετρική θέση 234 του αγωγού ΤΑΡ (στην περιοχή της Νέας Ζίχνης Σερρών) κατά τη διάρκεια της κατασκευής και μετά την αποκατάσταση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v