Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μέτρα Κομισιόν κατά της πράσινης παραπλάνησης καταναλωτών

Από τα μπλουζάκια και το γάλα έως τα αεροπλάνα, η ΕΕ απαιτεί επιστημονική τεκμηρίωση στις πράσινες επικλήσεις των εταιρειών, ώστε να μη θεωρηθούν ξέπλυμα. Πρόστιμα και απόσυρση προϊόντων στη φαρέτρα των νέων κανονισμών. Αλλά υπάρχει και αντίλογος.

Μέτρα Κομισιόν κατά της πράσινης παραπλάνησης καταναλωτών

Θέση ενάντια στο πράσινο ξέπλυμα παντού, από το σούπερ μάρκετ μέχρι τον «ουρανό», παίρνει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Κομισιόν, γράφει το Bloomberg, πρότεινε κανόνες αντιμετώπισης των παραπλανητικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών (greenwashing) για αγαθά καθημερινής χρήσης, από ένα κουτί γάλα μέχρι ρούχα και αεροπορικά ταξίδια. Οι εταιρείες θα πρέπει πλέον να υποστηρίζουν με επιστημονική τεκμηρίωση οποιαδήποτε σχετική επισήμανση, όπως «κλιματικά ουδέτερο» ή «βιοδιασπώμενο».

«Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει καταγραφεί αύξηση στο greenwashing», δήλωσε ο επίτροπος Περιβάλλοντος Βιργκίνιους Σινκεβίτσιους σε συνέντευξή του. «Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι είναι πραγματικά πράσινες όσες εταιρείες το επικαλούνται. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παραπλανώνται».

Πρόκειται για το τελευταίο παράδειγμα των προσπαθειών της ΕΕ να φανεί πρωτοπόρα στους στόχους της βιωσιμότητας, εν μέσω παγκόσμιου αγώνα με την κλιματική αλλαγή. Η Ενωση επιδιώκει να μηδενίσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050 και ήδη έχει εντείνει την αστυνόμευση στους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Οι προτεινόμενοι κανόνες -οι οποίοι θα χρειαστούν την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των 27 κρατών μελών- σηματοδοτούν ένα μεγάλο βήμα για την εποπτεία των καταναλωτικών προϊόντων. Οι εταιρείες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν οικονομικές κυρώσεις ή ακόμη και απόσυρση των προϊόντων τους, εάν διαπιστωθεί ότι παραβιάζουν τους κανόνες, σύμφωνα με τον Σινκεβίτσιους.

Έρευνα του 2020 έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς προϊόντων που μελετήθηκαν, περιείχαν «ασαφείς, παραπλανητικές ή αβάσιμες πληροφορίες», σύμφωνα με την Κομισιόν.

Ο χειρότερος παραβάτης ήταν η ένδυση, με ισχυρισμούς για μπλουζάκια που προέρχονται από ανακυκλωμένα μπουκάλια, είπε ο επίτροπος Περιβάλλοντος. Επίσης, μερικές φορές οι εταιρείες παρέχουν αμφίβολες πληροφορίες σχετικά με την αντιστάθμιση άνθρακα, πρόσθεσε.

«Εάν μια αεροπορική εταιρεία κάνει λόγο για κλιματικά ουδέτερη πτήση, θα πρέπει να παράσχει πλήρεις πληροφορίες αντιστάθμισης», είπε ο Σινκεβίτσιους. 

Η ΜΚΟ Carbon Market Watch, που εδρεύει στις Βρυξέλλες, είπε ωστόσο ότι η πρόταση της Κομισιόν συνιστά αποτυχία, όσο δεν απαγορεύει όρους όπως η «ουδετερότητα άνθρακα» και επιτρέπει τη χρήση αντισταθμίσεων άνθρακα.

«Είναι μια τεράστια χαμένη ευκαιρία να στείλουμε ισχυρό μήνυμα στις επιχειρήσεις ότι η ΕΕ παίρνει στα σοβαρά την εταιρική ευθύνη για το κλίμα», δήλωσε η Lindsay Otis, ειδική του παρατηρητηρίου επί των αγορών άνθρακα παγκοσμίως.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v