Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Θησαυρός» για τον κρατικό κορβανά 

Αν ο προϋπολογισμός του 2020 εμφανίσει υπερπλεόνασμα μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, θα το οφείλει κυρίως σ' ένα μέτρο για το οποίο αρκετοί διαμαρτύρονται.

«Θησαυρός» για τον κρατικό κορβανά

Ο προϋπολογισμός του 2020 που κατατέθηκε χθες στη Βουλή υποεκτιμά τα έσοδα που μπορεί να αποφέρει η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, κατά την άποψή μας. Τα προβλεπόμενα οφέλη από την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ, με τα σημερινά δεδομένα. Κι αυτό παρά την εξαίρεση των εισοδημάτων που προκύπτουν από τα τεκμήρια και τη διαφαινόμενη ενσωμάτωση των δαπανών για διατροφή σε εκείνες που προσμετράνε στον υπολογισμό του 30% των αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα.

Φυσικά, θα ήταν καλύτερα αν γίνονταν αποδεκτές επίσης δαπάνες που αφορούν ενοίκια, φόρους, δίδακτρα σχολείων κ.λπ. Όμως, αντιλαμβανόμαστε ότι ο λογαριασμός δεν βγαίνει σ’ αυτή την περίπτωση, εκτός κι αν αυξηθεί περαιτέρω ο συντελεστής του 30%.

Πώς όμως καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως τα έσοδα μπορεί να ξεπεράσουν κατά πολύ τα 500 εκατ. ευρώ, αν και εκ πρώτης όψεως το αντίθετο συμβαίνει; Με βάση τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία και το υφιστάμενο σύστημα, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κάθε είδους ανέρχονται χονδρικά σε 36 δισ. ευρώ στην Ελλάδα. Με την καθιέρωση του συντελεστή 30% και τις προαναφερθείσες εξαιρέσεις, το ύψος των ηλεκτρονικών συναλλαγών αναμένεται πως θα αυξηθεί κατά 6 δισ. ευρώ, φθάνοντας χονδρικά τα 42 δισ. ευρώ το 2020.

Η εκτίμηση βασίζεται στην υπόθεση πως όσοι ξόδευαν λιγότερο από το 30% του πραγματικού μισθού τους, θα το ανεβάσουν σ’ αυτό το επίπεδο. Όμως, είναι πολύ πιθανόν αρκετοί φορολογούμενοι να ξεπεράσουν το 30%, για να είναι σίγουροι ότι θα το πιάσουν. Σ’ αυτή την περίπτωση, τα 6 δισ. ευρώ θα αβγατίσουν χωρίς να συνυπολογίζουμε τη δυνητική αυξητική επίδραση στις e-συναλλαγές από τη μείωση του ανώτατου ορίου συναλλαγών με μετρητά στα 300 ευρώ από 500 ευρώ προηγουμένως από το 2020. Και φυσικά χωρίς τα πιθανά έξτρα έσοδα από την ηλεκτρονική τιμολόγηση (B2B), που βαδίζει με τον αραμπά.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εκτιμά πως το «έλλειμμα» ΦΠΑ (VAT Gap), δηλαδή η διαφορά μεταξύ των αναμενόμενων εσόδων από ΦΠΑ και του ποσού που πράγματι εισπράχθηκε, φθάνει το 33% στην Ελλάδα. Καθώς επίσης το γεγονός ότι ο μέσος συντελεστής ΦΠΑ στη χώρα μας διαμορφώνεται κοντά στο 19%.

Αν τα βάλουμε όλα μαζί, οι δικοί μας υπολογισμοί δείχνουν αρκετά πιο πάνω από τα προβλεπόμενα 500 εκατ. ευρώ + του προϋπολογισμού του 2020. Αν και δεν μπορούμε να το πούμε με ακρίβεια, το ποσό θα μπορούσε να κυμαίνεται μεταξύ 650 και  900 εκατ. ευρώ.  

Η στήλη όπως και πολλοί άλλοι θεωρούν ότι η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και ο περιορισμός των μετρητών αποτελεί τον πιο σωστό και δίκαιο τρόπο διεύρυνσης της φορολογικής βάσης.

Η χρησιμοποίηση ενός μεγάλου μέρους των επιπλέον εσόδων για τη μείωση των φόρων όσων σηκώνουν σήμερα το φορτίο θα ήταν λογικό και δίκαιο μέτρο και θα είχε οικονομική λογική. Θυμίζουμε ότι το 19% περίπου των φορολογουμένων συνεισφέρει το 90% και πλέον των φορολογικών εσόδων εισοδήματος στην Ελλάδα.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v