Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

H κατανάλωση δεν διατάσσεται

Το βάθος της ελληνικής ύφεσης θα κριθεί από τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Όμως, ένα πράγμα είναι βέβαιο. Οι άνθρωποι αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο απέναντι στην αβεβαιότητα.  

H κατανάλωση δεν διατάσσεται

Το σταδιακό άνοιγμα της ελληνικής οικονομίας μετά την καραντίνα είναι αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για τη σημαντική ανάσχεση της κρίσης. 

Οι φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές των εταιρειών μπορεί να μετατεθούν για το μέλλον. Όμως, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι τα χαμένα έσοδα θα αναπληρωθούν τους επόμενους μήνες, όταν ο αριθμός των ανέργων αναμένεται να ανέβει μεταξύ 200 και 500 χιλιάδων. Ηδη, 100 χιλ. θέσεις εργασίας και πλέον χάθηκαν τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019. Επιπλέον, κάποια σταθερά κόστη θα πρέπει να πληρωθούν.

Δυστυχώς, δεν μπορεί να υπάρξει επιστροφή στη κανονικότητα όσο ο κόσμος αισθάνεται πως απειλείται από τον κορωνοϊό. Τα μαγαζιά δεν θα ανοίξουν απλά ξανά τις πόρτες τους στο καταναλωτικό κοινό σήμερα. Θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τις διαδικασίες για να κάνουν τον πελάτη τους να αισθανθεί πιο ασφαλής και αυτό όμως σημαίνει περισσότερη δουλειά. 

Σ’ ένα πρόσφατο ρεπορτάζ από τη Νότια Κορέα, μια χώρα που έχει επαινεθεί για τους χειρισμούς της στην αντιμετώπιση της πανδημίας και προηγείται της πανδημίας σε σχέση με μας, η Wall Street Journal περιέγραψε το τοπίο. Οι άνθρωποι στα γραφεία φοράνε μάσκες, οι επισκέπτες στον ζωολογικό κήπο διατηρούν απόσταση 6 ποδιών ενώ οι πελάτες θερμομετρούνται από υπάλληλο του αρτοποιείου πριν μπουν να αγοράσουν ψωμί και τους ζητείται να απολυμάνουν τα χέρια τους και να περάσουν τις πιστωτικές κάρτες από το μηχάνημα, τόνισε μεταξύ άλλων. Τα μηνύματα από την Κίνα δεν είναι επίσης ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Οι online μπίζνες στη Σαγκάη κι αλλού μπορεί να πηγαίνουν πολύ καλά καθώς ο κόσμος προτιμά να αγοράζει μ’ αυτό τον τρόπο αντί να διασχίσει την πόλη για να πάει εκεί. Επιπλέον, τα μικρά εμπορικά καταστήματα πάνε καλά καθώς ο κόσμος εκτίμησε τον ρόλο τους την περίοδο της πανδημίας. Όμως, άλλα, π.χ. αεροδρόμια, σταθμοί τρένου κ.λπ. έχουν λίγο κόσμο.

Διαφορές μπορεί να υπάρχουν από χώρα σε χώρα. Όμως, ο κόσμος φαίνεται πως αντιδρά με τον ίδιο τρόπο όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με την αβεβαιότητα που δημιουργεί η πανδημία. Κοινώς, κουμπώνεται, ξοδεύοντας λιγότερα χρήματα και ενισχύοντας τις αποταμιεύσεις του μέχρις ότου ανακτήσει την εμπιστοσύνη του. Στην Ελλάδα, το είδαμε τον Μάρτιο με την αύξηση στις ιδιωτικές καταθέσεις.

Όταν λοιπόν οι καταναλωτές επιστρέφουν διστακτικά, φοβούμενοι ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας και αύξηση της ανεργίας, ξοδεύουν λιγότερα χρήματα ενώ η εξυπηρέτησή τους κοστίζει ακριβότερα στις επιχειρήσεις, η επίπτωση στη συνολική κατανάλωση θα πρέπει να είναι αρνητική. Αν μάλιστα η ιδιωτική κατανάλωση αντιστοιχεί στο 65% του ΑΕΠ περίπου, η ύφεση θα είναι βαριά μέχρι το 4ο τρίμηνο τουλάχιστον. Φυσικά, η μείωση των εισαγωγών καταναλωτικών αγαθών περιορίζει κάπως την επίπτωση στο ΑΕΠ.

Τι θα μπορούσε να εκπλήξει θετικά στην Ελλάδα πέρα από την ανακάλυψη ενός εμβολίου ή θεραπείας που θα έκανε την διαφορά; Το «μαύρο» χρήμα που βρίσκεται σε θυρίδες, χρηματοκιβώτια, κρύπτες και αλλού, είναι η απάντηση.  

Μπορεί λοιπόν η κυβέρνηση να ανοίγει προοδευτικά την οικονομία, όμως δεν μπορεί να διατάξει τους πολίτες να καταναλώσουν.  


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v