Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Stat Bank: Κάμψη πωλήσεων στην αγορά καυσίμων

Μειωμένη κατά 0,2% ήταν η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ κατά το 2004 στα 10,4 εκ. μετρικούς τόνους, σύμφωνα με έρευνα της STAT BANK. Η επιβράδυνση οφείλεται αφενός στην μείωση της βενζίνης σούπερ και αφετέρου στη μείωση πωλήσεων στις αγορές ντίζελ θέρμανσης και κίνησης.

Stat Bank: Κάμψη πωλήσεων στην αγορά καυσίμων
Το 2004 η εγχώρια αγορά καυσίμων (βενζίνες και ντίζελ) εμφάνισε ελαφρά υποχώρηση 0,2% γεγονός που σε συνδυασμό με τα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας της αγοράς, οδήγησε σε κάμψη της συνολικής κερδοφορίας των εταιριών εμπορίας καυσίμων.

Αυτό προκύπτει από έρευνα της Stat Bank, σύμφωνα με την οποία, η δυσπραγία της αγοράς επηρέασε τα οικονομικά αποτελέσματα κυρίως μεγάλων εταιριών εμπορίας καυσίμων.

Σε κάθε περίπτωση το 2004 ήταν έτος κατά το οποίο ο ανταγωνισμός των εμπλεκομένων πλευρών οξύνθηκε περαιτέρω με βασικό ”όπλο” αντιπαράθεσης την πολιτική τιμών.

Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων του υπουργείου Ανάπτυξης από τη Stat Bank, η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ κατά το 2004 ανήλθε σε 10,4 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, ποσότητα η οποία ήταν μειωμένη κατά 0,2% σε σχέση με το 2003.

Πρόκειται για σαφή επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της εν λόγω αγοράς, αφού το 2003 αυτή είχε κινηθεί με ρυθμό αύξησης 9% σε σχέση με το 2002.

Η επιβράδυνση που παρατηρείται στην συγκεκριμένη αγορά οφείλεται αφενός στην μείωση της βενζίνης σούπερ (-15,4%) και αφετέρου στη μείωση πωλήσεων στις αγορές ντίζελ θέρμανσης(-4,1%) και κίνησης (-0,6%).

Αντιθέτως, η αγορά της αμόλυβδης 95 αυξήθηκε κατά 9,6% και της αμόλυβδης 98 κατά 14,1%. Έτσι το τελικό ”ισοζύγιο” της συνολικής αγοράς εμφανίζεται ελλειμματικό κατά τι.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία αξίζει να σημειωθούν τα παρακάτω:

* Στην αγορά των βενζινών – ντίζελ την πρώτη θέση καταλαμβάνει η εν Ελλάδι θυγατρική της βρετανικής BP, οι πωλήσεις της οποίας εμφάνισαν ελαφρά κάμψη των πωλήσεών της 0,9%.

* Η κρατικών συμφερόντων ΕΚΟ εμφάνισε μεγαλύτερη υποχώρηση πωλήσεων σε σχέση με τη BP. Έτσι, η ΕΚΟ μείωσε τις πωλήσεις βενζινών και ντίζελ κατά 2,2%. Σε ότι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματά της, αύξησε τον κύκλο εργασιών της κατά 8,9% για να φτάσει τα 1,69 δισ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη της κατά 15,9% για να φτάσει τα 39,4 εκατομμύρια ευρώ.

Η διοίκηση της εταιρίας οφείλει ωστόσο να επανεξετάσει το θέμα των απαιτήσεων που έχει από πελάτες της καθώς επίσης και των παλαιότερων επιβαρύνσεων από την Elda-Ε .

* Τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων στην αγορά των βενζινών – ντίζελ εμφανίζει κατά το 2004 η Shell, η οποία κινήθηκε με επιβράδυνση 5,5%. * Με αρνητικό πρόσημο (5,3%) στο σύνολο της αγοράς βενζινών – ντίζελ κινήθηκε και η Avin. Η εταιρία αυτή, η οποία προέβη σε ένα γενικό νοικοκύρεμα του δικτύου της μέσω της απομάκρυνσης επισφαλών πελατών, αναμένεται να εμφανίσει στον ισολογισμό του 2004 αισθητή μείωση της κερδοφορίας της.

* Από τις πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου μόνον η Jetoil κατόρθωσε να αυξήσει τις πωλήσεις της (σε μετρικούς τόνους). Η Jetoil μπόρεσε να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 1,2%.

Η διοίκηση της Jetoil προσπαθεί να δημιουργήσει μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους καυσίμων στη Κρήτη, επενδύοντας κεφάλαια 15 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο αυτό θα σημάνει την επίλυση του μεγάλου προβλήματος επάρκειας καυσίμων του νησιού, που αυτή τη στιγμή επαρκούν μόνον για 8 ημέρες.



* Τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης πωλήσεων εμφανίζει η Aegean Oil, που διακίνησε 20,4% περισσότερες ποσότητες βενζινών και ντίζελ το 2004 σε σχέση με το 2003.

Η διοίκηση της Aegean Oil ασκεί την πλέον επιθετική πολιτική στο εμπορικό δίκτυο, διευρύνοντας τη παρουσία της στη νότιο Ελλάδα. Η επιθετική εμπορική πολιτική της εταιρίας επηρεάζει όπως είναι φυσικό τα επίπεδα κερδοφορίας, τα οποία θα ήταν κατά πολύ υψηλότερα εάν η Aegean δεν διέθετε τα προϊόντα της σε τόσο ανταγωνιστικές τιμές.

* Θετικά εξελίσσεται η πορεία και της εισηγμένης στο Χ.Α. Elin Oil η οποία το 2004 εμφάνισε ρυθμό αύξησης των πωλήσεων βενζινών-ντίζελ 7,2%.

Η διοίκηση της εταιρίας επένδυσε σημαντικά κεφάλαια στο εμπορικό της δίκτυο στα ελληνικά νησιά ενώ ιδιαίτερη σημασία έδωσε και στο τμήμα εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής. Σημείο-κλειδί στη δραστηριότητα της εταιρίας είναι το πρόγραμμα ποιότητας καυσίμων που η ίδια ”τρέχει” σε συνεργασία με το Ε.Μ. Πολυτεχνείο.

* Σε ικανοποιητικά επίπεδα διαμορφώθηκαν και τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας Revoil.

Η σημαντική διεύρυνση του δικτύου των πρατηρίων της Revoil, με 40 νέα σημεία πώλησης το έτος 2004, συνετέλεσε στην πολύ θετική εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών της REVOIL ενισχύοντας, έτσι, περαιτέρω τη θέση της στην αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών.

* Σχετικά σταθερή εμφανίζεται η πορεία της Silk Oil η οποία παρουσίασε ελαφρά υποχώρηση στις πωλήσεις βενζινών και ντίζελ κατά 0,5%.

* Η ΕΤΕΚΑ είναι η επιχείρηση εμπορίας καυσίμων με την μεγαλύτερη αύξηση κερδών, που κινήθηκαν με ρυθμό της τάξεως του 90%. Ας σημειωθεί ότι και το 2003 η αύξηση κερδών της ΕΤΕΚΑ ήταν εκρηκτική αφού είχε φτάσει το 228%.

Έχοντας αποφασίσει να διώξει τους μεταπωλητές και να κρατήσει τους υγιώς λειτουργούντες πρατηριούχους η εταιρία κατόρθωσε να ενισχύσει σοβαρά τη κερδοφορία της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v