Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Απρ 30 2025

Πλαφόν στα κέρδη: Βρήκαμε παπά να… θάψουμε-ΧΑ: Τρία «δράματα» στην Περιφέρεια-Το ΔΑΑ και η θέση Βακάκη

Πλαφόν στα κέρδη: Βρήκαμε παπά να… θάψουμε-ΧΑ: Τρία «δράματα» στην Περιφέρεια-Το ΔΑΑ και η θέση Βακάκη

ΠΛΑΦΟΝ: Η έντονη διαμαρτυρία του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών, χθες για τη διατήρηση του πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους, δεν είναι αναίτια, ούτε αφορά επί της ουσίας, μόνο τον συγκεκριμένο κλάδο.

Το πρόβλημα δεν είναι ότι υπάρχει πλαφόν, αλλά ότι, όπως συμβαίνει σε πληθώρα κλάδων, το πλαφόν ξεκίνησε την περίοδο της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης για να ελέγξει τον πληθωρισμό, αλλά συνεχίζεται 3-4 χρόνια μετά, χρησιμοποιώντας δεδομένα… παλαιότερων ετών.

Με λίγα λόγια, έκτοτε η κυβέρνηση ακολουθεί το γνωστό απόφθεγμα «βρήκαμε παπά να θάψουμε πέντε- έξι».

Έχει «βολευτεί» σε μια έτοιμη λύση, η οποία όμως αγνοεί όχι μόνο επί μέρους ειδικές συνθήκες (πχ. ιδιομορφίες στη διαμόρφωση του κόστους), όπως και παράγοντες κόστους που έχουν έκτοτε αυξηθεί εντυπωσιακά, λόγω πληθωρισμού, αλλά και ανόδου στις αμοιβές προσωπικού.

Δεν εξετάζουμε το θέμα από την πολιτική ή την φιλοσοφική του όψη, δηλαδή από το αν μια κυβέρνηση που λέει πως είναι φιλελεύθερη μπορεί να εφαρμόζει «πλαφόν» σε διάφορες αγορές, επί σειρά ετών, ακόμη και σε περιπτώσεις όπου οι τιμές είναι πια χαμηλότερες (ναι έχει συμβεί και αυτό).

Κοιτάμε την πρακτική διάσταση και μόνον. Όταν μπαίνει ένα πλαφόν στο κέρδος, δεν μπορεί παρά να εξελίσσεται μαζί με τις μεταβολές που επέρχονται στην αγορά.

Γνωρίζουμε ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ξέρει το θέμα. Ίσως είναι καιρός να το θέσει στην ολότητα του, προς το υπουργικό συμβούλιο (και το... επιτελικό κράτος) ώστε να βρεθεί επιτέλους μια ορθή και επαρκής λύση, που να μην σαμποτάρει την αγορά.

 

ΔΟΥΚΑΣ: Τελειωμό δεν έχει η… βεντέτα του Μεγάρου Μαξίμου με τον δήμαρχο Αθηναίων. Αφορμή αυτή τη φορά η πρόθεση της κυβέρνησης να αλλάξει τον εκλογικό νόμο για την ανάδειξη των δημάρχων στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές.

Ο Χάρης Δούκας έκανε λόγο για «εκλογικό νόμο-Φρανκεστάιν που μεθοδεύει η κυβέρνηση για την ανάδειξη των δημάρχων και των δημοτικών αρχών, στον οποίο επιμένει παρά τις αντιδράσεις των αιρετών».

Τον συγκεκριμένο χαρακτηρισμό κλήθηκε να σχολιάσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης: «Καλύτερο είναι να μαζεύουν τα σκουπίδια στην Αθήνα πιο γρήγορα, γιατί η αλήθεια είναι ότι γίνεται όλο και με μεγαλύτερη καθυστέρηση, για να είναι πιο καθαρή η πόλη, όπως ήταν τα προηγούμενα χρόνια», σημείωσε αιχμηρά.

Και οι εκατέρωθεν βολές συνεχίζονται σε κάθε ευκαιρία…

 

ΔΟΞΙΑΔΗΣ: Μια δεύτερη… ευκαιρία αναζητά ο Αρίστος Δοξιάδης από τον πρωθυπουργό. Ο υπουργός της «μίας ημέρας», καθότι παραιτήθηκε λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία του στο τελευταίο κυβερνητικό σχήμα, εμφανίστηκε μετά από καιρό χθες και δήλωσε μετανιωμένος για την παραίτηση που υπέβαλε στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Όπως εξήγησε, «θα μπορούσα να προσφέρω πολλά πράγματα. Ελπίζω, όμως, σε μια άλλη ευκαιρία».

Και μπορεί, κατά τα λεγόμενά του, να έχει ηρεμήσει εκτός κυβέρνησης, όμως δεν παρέλειψε να πει πως «μετανιώνω λίγο που έχασα την ευκαιρία να κάνω πέντε πράγματα πολύ πρακτικά που είχα στο μυαλό μου, αλλά μια χαρά είναι και εκτός κυβέρνησης».

Τελικά, πού είναι καλύτερα; Εντός ή εκτός κυβέρνησης; Λίγο μπερδεμένα μας τα (ξανα)λέει…

 

SUNLIGHT: Επένδυση ύψους 40 εκατ. δολαρίων για τη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής στη Βόρεια Καρολίνα υλοποιεί η Sunlight Batteries USA, μέλος του ομίλου Sunlight.

Η μονάδα θα ειδικεύεται σε λύσεις μπαταριών ιόντων λιθίου και φόρτισης, χρησιμοποιώντας τεχνολογία αυτοματοποιημένης συγκόλλησης με λέιζερ.

Πέρσι ο όμιλος συγχώνευσε τις Sunlight US και Triathlon US (σ.σ. απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη) στο πλαίσιο εξορθολογισμού της εταιρικής δομής και βελτίωσης της παραγωγικότητας.

 

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ: Στις ευρωπαϊκές χώρες που εκτιμάται ότι το καλοκαίρι θα καταγράψουν τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις πτήσεων περιλαμβάνεται η Ελλάδα, σύμφωνα με το Eurocontrol.

Όπως εκτιμά ο ευρωπαϊκός οργανισμός, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στη χώρα μας είναι 10%-20% λιγότεροι απ’ ό,τι θα έπρεπε, δεδομένης της αυξημένης κίνησης, κάτι το οποίο αναμένεται να… κοστίσει σε χρόνο. Θα οδηγήσει, δηλαδή, αναπόφευκτα σε καθυστερήσεις στα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών στο peak της σεζόν.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στους εναέριους χώρους που ελέγχουν τα δύο πιο… busy αεροδρόμια της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το «Μακεδονία».

Στο ίδιο τσουβάλι με την Ελλάδα το Eurocontrol βάζει επίσης Ισπανία, Γερμανία, Κροατία, Σερβία και Ουγγαρία.

Κοντός ψαλμός

 

ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ: Σήμερα, μετά τη λήξη της συνεδρίασης, δημοσιεύονται τα μεγέθη 2024 της εισηγμένης, ενώ η τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές είναι προγραμματισμένη για τις 5 Μαΐου.

Η Eurobank Equities προβλέπει ότι η εταιρεία θα εμφανίσει αύξηση εσόδων 15,4% στα 196,2 εκατ. ευρώ, με σημαντική βελτίωση το δ' τρίμηνο, ενώ τα καθαρά κέρδη θα παραμένουν σταθερά στα 11,9 εκατ. ευρώ.

Από την πλευρά της, η Optima Bank αναμένει μεγαλύτερη άνοδο στα έσοδα, στα 197,4 εκατ. ευρώ, εκτιμώντας ωστόσο ότι τα καθαρά κέρδη της εισηγμένης θα υποχωρήσουν ελαφρά, κατά 2,5% σε ετήσια βάση, στα 11,2 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, προβλέπει ότι η Μοτοδυναμική θα μοιράσει μέρισμα ύψους 0,12 ευρώ ανά μετοχή, ίδιο με την περυσινή χρήση, με μερισματική απόδοση 4,4%.

Διατηρεί, πάντως, σύσταση «buy» με στόχο τα 4,01 ευρώ, με upside από τα τρέχοντα επίπεδα κοντά στο 50%.

 

ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ: Τις πληροφορίες που ακούγονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά για απόκτηση μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) από την Aegean και τον πρόεδρό της Ευτύχιο Βασιλάκη κλήθηκε να σχολιάσει ο επικεφαλής της αεροπορικής, στο πλαίσιο της χθεσινής Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας.

Ο κ. Βασιλάκης ξεκαθάρισε κάπως το τοπίο, σημειώνοντας πως τόσο η Autohellas όσο και η Aegean κατέχουν μετοχές του ΔΑΑ. Τόνισε πως η αεροπορική έχει το 1% του μετοχικού κεφαλαίου και πως η τοποθέτηση πραγματοποιήθηκε αφού θεωρήθηκε «καλή επενδυτική ευκαιρία».

«Αφού συμβάλλουμε τόσο πολύ στην ανάπτυξη του αεροδρομίου, καλό είναι να έχουμε κι ένα όφελος από την πορεία του», είπε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας πως αυτή η συμμετοχή δεν συνεπάγεται τίποτα περισσότερο. «Είμαστε απλοί επενδυτές και έχουμε μια συμβολή ως αεροπορική εταιρεία».

Επί προσωπικού, για το εάν ο ίδιος κατέχει μετοχές του ΔΑΑ, ο Ευτύχης Βασιλάκης αρκέστηκε να πει γελώντας: «Προσωπικά, δεν έχω υποχρέωση disclosure»…

 

JUMBO: Για καλό σετ αποτελεσμάτων κάνει λόγο η NBG Securities σε έκθεσή της, στην οποία διατηρεί σύσταση «outperform» με στόχο τα 35 ευρώ, περίπου 28% υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα.

Όπως αναφέρει η χρηματιστηριακή, η παραγωγή ταμειακών ροών εμφάνισε ανθεκτικότητα παρά την αύξηση των κεφαλαιακών και άλλων δαπανών, ενώ η εισηγμένη… «κάθεται» πάνω σε καθαρό ταμείο ύψους 372,5 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι μέτοχοι θα αναμένουν την πρόσκληση για τη γενική συνέλευση που έχει προγραμματιστεί για τις 11 Ιουνίου προκειμένου να ενημερωθούν για το μέρισμα.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει μοιράσει στους μετόχους της για την περυσινή χρήση συνολικά 1,6 ευρώ ανά μετοχή, με συνολική μερισματική απόδοση 5,9%.

Η Euroxx, από την πλευρά της, σημειώνει ότι τα μεγέθη 2024 ευθυγραμμίστηκαν με τις εκτιμήσεις, με ηπιότερη ανάπτυξη σε σχέση με τις ιστορικές επιδόσεις της εισηγμένης, αλλά και με σφιχτό έλεγχο του κόστους και αποδοτική διαχείριση των αποθεμάτων. Παράλληλα, επισημαίνει ότι η εισηγμένη ευνοείται από την αδυναμία του δολαρίου και του πετρελαίου. Η χρηματιστηριακή διατηρεί σύσταση «overweight», θέτοντας στόχο τα 31 ευρώ για τη μετοχή.

Στα 27,64 ευρώ (+2,14%) έκλεισε ο τίτλος χθες, με συναλλαγές 5,9 εκατ. ευρώ. 

 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ-ΛΕΒΕΝΤΕΡΗΣ: Ο χρόνος φαίνεται να δουλεύει σε βάρος της εισηγμένης, καθώς οι συνεχιζόμενες ζημιές «τρώνε» σταδιακά τα περιουσιακά στοιχεία της.

Η εταιρεία πούλησε το 2024 τρία ακίνητά της, εισπράττοντας 1,077 εκατ. ευρώ, πλην όμως μέσα στην ίδια χρονιά υποχρεώθηκε σε αρνητικό EBITDA 652 χιλ. και σε καθαρή ζημία 1,055 εκατ. ευρώ.

Για φέτος, η διοίκηση της Λεβεντέρης δηλώνει πως βρίσκεται πολύ κοντά στην πώληση μέρους του πρώην βιομηχανικού ακινήτου της στη ΒΙΠΕ Βόλου, έναντι 1,13 εκατ. ευρώ, ωστόσο όλα δείχνουν πως τμήμα τουλάχιστον αυτού του ποσού θα «φαγωθεί» από τις ζημίες του 2025.

Με άλλα λόγια, αν η εταιρεία δεν εκποιήσει γρήγορα την ακίνητη περιουσία της προκειμένου να λύσει το ζήτημα της χρηματοδότησής της, δύσκολα θα μπορέσει να αναπτύξει τις υπάρχουσες ή τις όποιες νέες εργασίες της.

Επί του παρόντος, ο καθαρός δανεισμός της βρίσκεται στο 1,88 εκατ. ευρώ, ενώ οφείλει μακροπρόθεσμα στους βασικούς της μετόχους 1,55 εκατ. (με επιτόκιο 6%) και βραχυπρόθεσμα ακόμη ένα ποσό 424 χιλ. ευρώ (σε Alpha Bank με 9% και σε μέλος του Δ.Σ. με 2%).

Όσο για τον ορκωτό ελεγκτή, μιλά για «ουσιώδη αβεβαιότητα σχετικά με τη συνέχιση δραστηριοποίησης της εταιρείας».

Πάντως, τα ίδια κεφάλαια παραμένουν σε θετικό πρόσημο (+2,865 εκατ. ευρώ).

 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ-ΕΛΒΕ: Πώς αλλάζουν οι εποχές! Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 τα καταστήματα Λητώ φάνταζαν σαν την «πολύφερνη νύφη», η οποία θα εισερχόταν αυτόνομα στο Χρηματιστήριο της Αθήνας και θα μπορούσε να αποφέρει πολύ υψηλές υπεραξίες σε όσους είχαν επενδύσει νωρίτερα. Θυμόμαστε να αποκτά τότε μειοψηφικό ποσοστό η Γενική Εμπορίου & Βιομηχανίας, η οποία όμως μετά από κάποια χρόνια ρευστοποίησε, καταγράφοντας υποαξίες.

Θέση στα Λητώ είχε αποκτήσει και άλλη μια εισηγμένη εταιρεία, η ΕΛΒΕ Ενδυμάτων. Η τελευταία, λοιπόν, ρευστοποίησε τη συμμετοχή της πέρυσι, πουλώντας το 30,33% που κατείχε έναντι μόλις 42,7 χιλ. ευρώ. Μάλιστα, υποχρεώθηκε και σε έκτακτη ζημία 397 χιλ. ευρώ, καθώς την εν λόγω συμμετοχή την είχε αποτιμήσει στις λογιστικές καταστάσεις του 2023 στα 440 χιλ. ευρώ.

 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ-ΕΡΙΟΥΡΓΙΑ 3Α: Στα αζήτητα εδώ και καιρό παραμένει η μετοχή της εταιρείας, καθώς η «οχηματολογία» του παρελθόντος δεν επιβεβαιώθηκε στην πράξη και όσοι πόνταραν σ’ αυτήν (ο τίτλος το 2023 είχε προσεγγίσει ακόμη και τα 15 ευρώ, ενώ τώρα είναι στα 5 ευρώ) κλαίνε τα λεφτά τους.

Πάντως, στις 31/12/2024 είδαμε μια σημαντική αύξηση στα ίδια κεφάλαια της εισηγμένης, που σκαρφάλωσαν στα 2,5 εκατ. ευρώ, λόγω ανατίμησης της εύλογης αξίας του ακινήτου (πρώην εργοστάσιο) που κατέχει στη Νέα Ιωνία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο