ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ: Όσο περνά ο χρόνος τόσο πιο έκδηλη γίνεται (δημοσκοπικά) η δυσκολία της να απευθυνθεί σε ευρύτερα κοινά, μετά από 6+ χρόνια εξουσίας. Αυτό, σχολιάζουν πολιτικοί αναλυτές, έχει ως αποτέλεσμα να παρασύρεται σε εγχειρήματα αμφίβολης αποτελεσματικότητας, όπως έγινε και με το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη.
Επιπλέον, λένε οι ίδιοι, ολοένα και περισσότερο φαίνεται ότι τα δύο πρόσωπα που απέκτησε η κυβέρνηση, μετά την «πατάτα» με τον γάμο των ομοφύλων, ένα τύπου εκσυγχρονιστικό ΠΑΣΟΚ, με το οποίο απευθυνόταν στο Κέντρο, κι ένα πιο παραδοσιακό δεξιό, για να κλείνει τα ανοίγματα προς τα δεξιά και να θέλγει τους παραδοσιακούς «νοικοκυραίους», έχουν σταματήσει να λειτουργούν με, έστω στοιχειώδη, αρμονία.
Για να επανέλθουμε, όμως, στο θέμα του μνημείου, η τροπολογία κατέληξε να ψηφιστεί μόνο από τη ΝΔ και 2-3 ξέμπαρκους, πρώην Σπαρτιάτες, δείχνοντας ότι ουδένα άλλο κόμμα, όχι μόνο αριστερά αλλά και δεξιά της, αντελήφθη να υπάρχει αυτή η «σιωπηρή πλειοψηφία», την οποία επικαλέστηκε η κυβέρνηση.
Η νέα νομοθεσία, όμως, ανοίγει τον δρόμο και σε άλλα δύσκολα σενάρια: Τι θα γίνει, για παράδειγμα, εάν κάποιοι συγγενείς θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών πάνε να «φρεσκάρουν» τα ονόματα στο μνημείο;
Θα το πει η ιδιωτική εταιρεία συντήρησης του μνημείου στο υπουργείο Άμυνας κι εκείνο θα καλέσει την αστυνομία; Θα συλλάβει η αστυνομία τους συγγενείς, κι εν συνεχεία θα τους επιβληθούν ποινές;
Διότι αυτό προβλέπουν οι νέες διατάξεις.
ΥΓ: Η χθεσινή δημοσκόπηση της Metron Analysis επιβεβαιώνει ότι το γήπεδο αντί να μεγαλώνει, μικραίνει. Στο 20,9% η πρόθεση ψήφου για τη ΝΔ έναντι 21,8% τον Σεπτέμβριο. Στα ποιοτικά στοιχεία, αίσθηση προκαλεί η χαμηλή βαθμολογία όχι μόνο σε οικονομικά θέματα που αφορούν τον πολίτη αλλά και σε θέματα Δημοκρατίας και διαφάνειας.
ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ: Μέσα σε όλα αυτά, το δεύτερο μέρος της δημοσκόπησης της MARC ήρθε να επιβεβαιώσει όσα γράψαμε πρόσφατα για το ενδεχόμενο αλλαγής του εκλογικού νόμου, ήτοι ότι σε αυτή τη φάση δεν θα είχε κανένα απολύτως νόημα.
Όπως προκύπτει από τη δημοσκόπηση, τυχόν νέο κόμμα από τον Αλέξη Τσίπρα θα είχε πιθανή εκλογική απήχηση 24%, με κάποιες μικρές απώλειες μεταξύ εκείνων που προτίθενται να ψηφίσουν ΝΔ (0,9% σίγουρα ναι και 4,8% μάλλον ναι).
Ομοίως στην περίπτωση Αντώνη Σαμαρά, ένα νέο κόμμα θα είχε πιθανή απήχηση 16,3% στο εκλογικό σώμα, κόβοντας από τη ΝΔ ένα ποσοστό 3,4% της πρόθεσης ψήφου, με ταβάνι το 8,7% (μαζί με τα μάλλον ναι). Δηλαδή θα της έκοβε 1-2 μονάδες από το 26,5%.
Στην περίπτωση της Μαρίας Καρυστιανού, η πιθανή εκλογική απήχηση φτάνει το… 32,3%, κόβοντας κατά 4,2% τη δεξαμενή πρόθεσης ψήφου της ΝΔ, με ταβάνι (μαζί με τα μάλλον ναι) το 10,1%. Δηλαδή έως και 2,6 μονάδες στη πρόθεση ψήφου.
Ασκήσεις επί χάρτου θα πείτε -και δίκιο θα έχετε- αλλά αν το κόμμα Καρυστιανού έπιανε 32% και έκοβε 2,5 μονάδες από τα σημερινά ποσοστά της ΝΔ, θα έβγαινε κανονικότατα πρώτο κόμμα!
Επί του πρακτέου, ουδείς γνωρίζει σήμερα αν θα προκύψει ένα, δύο, τρία ή και περισσότερα κόμματα, ενώ τα ποσοστά που αναφέρονται παραπάνω προφανώς θα αλλάξουν, ανάλογα με τα πρόσωπα και τις θέσεις τυχόν νέων κομμάτων.
Είναι βέβαιο άλλωστε ότι τα παραπάνω ποσοστά δεν θα μπορούσαν ποτέ να ισχύσουν στην περίπτωση που δημιουργηθούν όλα τα παραπάνω νέα κόμματα.
ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΙΙ: Αυτός ο «πολιτικός χυλός», όμως, δυσκολεύει και τις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης. Σε μια περίοδο κατά την οποία η περαιτέρω πολιτική φθορά μπορεί να αποβεί εκλογικά μοιραία, δεν ξέρει από πού να φυλαχθεί!
Πόσο μάλλον, ποιος εκλογικός νόμος θα τη βόλευε. Αυτό (μαζί με τον φόβο να δημιουργηθεί κλίμα ηττοπάθειας), εξηγεί και τη νέα διάψευση στα σενάρια αλλαγής του, από τον πρωθυπουργό.
Περιττό να πούμε ότι για τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης, ο κίνδυνος από τα νέα κόμματα μπορεί να αποδειχτεί έως και… υπαρξιακός. Κατά τα αποτελέσματα της MARC, ένα κόμμα Τσίπρα θα… εξαΰλωνε τον ΣΥΡΙΖΑ και θα έδινε καίριο πλήγμα σε ΠΑΣΟΚ και Πλεύση Ελευθερίας.
Για το ΠΑΣΟΚ, όμως, και την Πλεύση Ελευθερίας, το πλήγμα θα μπορούσε να γίνει συντριπτικό, στην περίπτωση που κάνει κόμμα η Μαρία Καρυστιανού. Η Ζωίτσα θα μπορούσε να χάσει έως και το... 64% της πρόθεσης ψήφου που έχει σήμερα, ενώ το ΠΑΣΟΚ το 35%.
Τεράστιες απώλειες έως και 47,6% θα μπορούσε να έχει και η Ελληνική Λύση, οι ψηφοφόροι της οποίας δεν φαίνεται να έχουν ιδιαίτερη ιδεολογική συσχέτιση με το κόμμα τους. Διαμαρτυρόμενοι είναι, όπως και οι ψηφοφόροι της Ζωής.
Σε μεγάλο πολιτικό… φόβητρο εξελίσσεται η Μαρία των Τεμπών! Κι αν κρίνουμε από τις τελευταίες δηλώσεις της, το έχει αντιληφθεί πλήρως και η ίδια.
ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ: «Και τώρα τι θα γίνει;». Το… αγωνιώδες ερώτημα διέτρεχε όλα τα «γαλάζια» πηγαδάκια στο περιστύλιο της Βουλής, όσο στην Ολομέλεια δινόταν «η μάχη της τροπολογίας» για τον χώρο μπροστά στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη.
Η αγωνία, όπως εξηγήσαμε και παραπάνω, αφορούσε τη σύγκρουση με τους συγγενείς των θυμάτων στα Τέμπη, αφού θεωρούν βέβαιο ότι θα επιχειρήσουν να ξαναγράψουν τα ονόματα όταν η βροχή τα σβήσει.
«Θα επέμβει η αστυνομία; Και μετά θα τους συλλάβει; Θα δούμε γονείς στις κλούβες;» τα επιμέρους ερωτήματα.
Η διαπίστωση είναι ότι πρώτα θα πάει η καυτή πατάτα στον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και μετά στον Νίκο Δένδια, ο οποίος «θα στείλει ιδιωτικό συνεργείο καθαριότητας, το οποίο θα φύγει άπρακτο αν τα βρει σκούρα».
Είναι τυχαίο ότι διαφοροποιήθηκε (ελαφρώς…) και ο Χρυσοχοΐδης απέναντι στην τροπολογία; Τα δύσκολα μόλις αρχίζουν δηλαδή.
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Στίγμα της στρατηγικής του ενόψει των εκλογών, που -όπως επανέλαβε- θα γίνουν την άνοιξη του 2027, έδωσε ο πρωθυπουργός στη χθεσινή ραδιοφωνική του συνέντευξη στον ΣΚΑΪ.
Δύο τα πιο ενδιαφέροντα απ’ όσα είπε:
Το πρώτο ότι «δεν υπάρχει για τη Νέα Δημοκρατία στρατηγική διπλών εκλογών». Το κόμμα του, όπως είπε, επιδιώκει την αυτοδυναμία στην πρώτη κάλπη. Αφήγημα που πρέπει να ακολουθήσει, έστω και αν οι δημοσκοπήσεις δείχνουν να απέχει πολύ του συγκεκριμένου στόχου.
Το δεύτερο είναι το δίλημμα που θα θέσει στους πολίτες, πέρα από αυτό της σταθερότητας. «Πρέπει να γνωρίζουν ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2027 η Ελλάδα έχει τη μεγάλη τιμή να αναλάβει την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Νομίζω ότι και ένα από τα ερωτήματα τα οποία θα απασχολήσουν τους πολίτες είναι: ποιος πρωθυπουργός και ποια κυβέρνηση θα αναλάβει αυτή τη ‘βαριά’ εκπροσώπηση, να ηγηθεί της Ευρώπης για το δεύτερο εξάμηνο του 2027».
ΕΥΛΟΓΙΑ ΠΡΟΒΑΤΩΝ: Δυσφορία, μαθαίνουμε, υπάρχει στην κυβέρνηση για τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Δημήτρη Κουρέτα, για τη στάση του σχετικά με το εμβόλιο για την ευλογιά.
Τον κατηγορούν ότι, ενώ μέχρι πρότινος εμφανιζόταν κατά του σχετικού εμβολιασμού, ξαφνικά προσφάτως εμφανίστηκε υπέρμαχός του, παρόλο που -όπως λένε- δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες δοκιμές και επίσημη έγκριση.
«Προφανώς έκανε κωλοτούμπα υπό τις πιέσεις των αγροτών. Δεν ακούει καν τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου και ο ίδιος υπηρετεί», σημειώνει κυβερνητικός παράγοντας για τον Δημήτρη Κουρέτα.
Σε κάθε περίπτωση, οι κτηνοτρόφοι βρίσκονται σε απόγνωση και αναζητούν άμεσα λύση στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Μια πολύ σημαντική έρευνα δημοσιοποιήθηκε από το ίδρυμα Εteron και το Vouliwatch. Πρόκειται για πανελλαδική έρευνα σε σχεδόν 1.990 άτομα, με όλους τους δημοσκοπικούς κανόνες, από την οποία προκύπτει ότι με άριστα το 10, η λειτουργία της Δημοκρατίας μας παίρνει μόλις 3,85. Δηλαδή αισθητά κάτω από τη βάση.
Είναι ίσως σημαντικό ότι αυτό ισχύει ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας, φύλου, διαμονής στην Αθήνα ή αλλού και μορφωτικού επιπέδου. Για παράδειγμα, οι πιο μορφωμένοι της βάζουν ένα ωραίο… τεσσάρι και οι νεότεροι (17-34), που αποδεικνύονται ως συνήθως και αυστηρότεροι ( ή έστω πιο... ρομαντικοί) βάζουν σχεδόν… τρία!
Ακόμη και οι πιο ηλικιωμένοι (55+), κάποιοι από τους οποίους σίγουρα έχουν ζήσει και χειρότερα, φιλοδωρούν την ποιότητα της δημοκρατίας μας με ένα… 4αράκι και κάτι ψιλά. Κάτω από τη βάση και πάλι.
Είναι μάλλον ενδεικτικό ότι ακόμη και σε αυτή την ομάδα, που βγάζει την πιο θετική βαθμολογία, μόλις ένας στους 5 (το 21,4%) βάζει βαθμό ίσο ή υψηλότερο από το οκτώ.
Η έρευνα όμως, την οποία μπορείτε να δείτε ολόκληρη εδώ, δεν μένει εκεί. Αποκαλύπτει το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα σε αυτά που πιστεύουν οι πολιτικοί και σε αυτά που πιστεύουν οι πολίτες.
Τι θεωρούν οι πολίτες μεγαλύτερη απειλή για τη Δημοκρατία; Ε, λοιπόν, ο «λαϊκισμός» όπως και τα περίφημα fake news δεν είναι στην πρώτη πεντάδα, παρότι κάθε συμμετέχων μπορούσε να επιλέξει έως τρεις απαντήσεις.
Είναι πρώτα «η διαφθορά» με ποσοστό 59,4% κι εν συνεχεία η «έλλειψη δικαιοσύνης και ατιμωρησίας» με 57,6%. Τρίτος παράγοντας, με ποσοστό 32,3%, εμφανίζεται ο «πολιτικός και οικονομικός έλεγχος των ΜΜΕ και η χαμηλή ποιότητα της ενημέρωσης», ενώ στην 4η θέση είναι οι οικονομικές ανισότητες.
Την πεντάδα συμπληρώνει (με μια δόση αυτοκριτικής) η απάντηση «η χαμηλή συμμετοχή στα κοινά και η αδιαφορία των πολιτών».
Σημειώστε επίσης ότι η «άνοδος ακροδεξιών ιδεολογιών και αυταρχικών τάσεων» βρέθηκε πιο κάτω και από τον λαϊκισμό και τα fake news, λαμβάνοντας μόλις 14%. Ισως διότι τέτοιου είδους ρεύματα στην Ελλάδα έχουν (προσωρινά τουλάχιστον) απονευρωθεί, στην επιφάνεια της πολιτικής.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΙΙ: Πώς θα μπορούσε όμως να βελτιωθεί η Δημοκρατία; Πρώτη σε δημοφιλία βρέθηκε η απάντηση «Περιορισμός της επιρροής των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων» και δεύτερη «η διάκριση των εξουσιών», με την τρίτη θέση να καταλαμβάνεται από την «ενίσχυση μορφών άμεσης δημοκρατίας» (δημοψηφίσματα, διαβούλευση κ.ά.)
Εξαιρετικά κρίσιμο σε αυτό το «αμεσοδημοκρατικό» πλαίσιο, το γεγονός ότι το 80,5% θεωρεί πως οι πολιτικοί δεν ενδιαφέρονται να μάθουν τις απόψεις των πολιτών, ενώ το 90,1% πιστεύει ότι η Δημοκρατία θα βελτιωνόταν αν οι πολιτικοί άκουγαν περισσότερο τη φωνή των πολιτών.
Σημασία όμως έχουν και τα συγκεκριμένα αιτήματα ενίσχυσης της συμμετοχής των πολιτών, που σημαίνει ότι παρά την όποια απογοήτευση, η μεγάλη πλειοψηφία πιστεύει στη Δημοκρατία και θέλει αυξημένη επίδραση στις διαδικασίες της.
Συγκεκριμένα, το 80,6% είναι υπέρ της διεξαγωγής δημοψηφισμάτων, τοπικών και εθνικών, το 70,8% θέλει συμμετοχικούς προϋπολογισμούς, ενώ το 73,8% υποστηρίζει τη χρήση ψηφιακών εργαλείων συμμετοχής και το 69% επιθυμεί τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου.
Ενδιαφέρουσα και η κατάληξη του κειμένου που συνοδεύει την έρευνα: «Το πώς θα εξελιχθεί η ελληνική πολιτική σκηνή εξαρτάται από το αν οι δυνάμεις εξουσίας θα αφουγκραστούν όντως τα κοινωνικά αιτήματα και θα ανταποκριθούν εγκαίρως και θαρραλέα στις ανάγκες της σύγχρονης Δημοκρατίας, ή θα συνεχίσουν τυφλά να αναπαράγουν τις ίδιες παθογένειες, με ακλόνητο ωφελιμισμό και αλαζονεία».
ETE-ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ: Πιθανό είναι, μαζί με τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου, η Εθνική Τράπεζα να ανακοινώσει τη νέα συνεργασία της στο bancassurance.
Όπως αποκάλυψε ο Χαμαιλέων, η ΕΤΕ έχει τρέξει άτυπη διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή νέου συνεργάτη στις τραπεζοασφαλιστικές εργασίες. Λογικά έχει μια short list ή έχει καταλήξει στην τελική επιλογή της και αναμένει τον τερματισμό της συνεργασίας με Εθνική Ασφαλιστική.
Η ΕΤΕ θα πωλήσει το 9,99% της Εθνικής Ασφαλιστικής στη CVC έναντι 60 εκατ. ευρώ, θα κλείσει μαζί της τους ανοικτούς λογαριασμούς από τη σύμβαση πώλησης του 2022, εισπράττοντας πιθανώς μέρος των απαιτήσεών της και η μακρόχρονη σύμβαση bancassurance θα ακυρωθεί.
Εν συνεχεία, η μεν CVC θα πωλήσει το 100% της Εθνικής Ασφαλιστικής στην Πειραιώς, η δε Εθνική θα ανακοινώσει το νέο ή τους νέους (αν υπάρχουν ξεχωριστές συμβάσεις bancassurance για Ζωή και Ζημιές) συνεργάτη/τες της στις τραπεζοασφαλιστικές εργασίες, εισπράττοντας up-front fee και διαθέτοντας ένα ποσό για απόκτηση μειοψηφικής συμμετοχής.
QUEST: Με βάση την περυσινή συμφωνία όπου η GLS αγόρασε το 20% της ACS προς 74 εκατ. ευρώ, το τέλος αυτού του μήνα αποτελεί το πρώτο χρονικό όριο στο οποίο ο πολυεθνικός όμιλος θα έχει το δικαίωμα να αποκτήσει και το υπόλοιπο 80% της ελληνικής εταιρείας από της Quest Holdings, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει δημοσιοποιήσει τις προθέσεις του.
Να θυμίσουμε πάντως ότι υπάρχει και δεύτερη ημερομηνία ενεργοποίησης του option από την GLS σε δώδεκα μήνες από σήμερα (31/12/2026).
Στη χρηματιστηριακή αγορά, πάντως, δεν φαίνεται να υπάρχει εγρήγορση γύρω από αυτό το θέμα. Γιατί; Σε περίπτωση που η GLS ενεργοποιήσει το option, θα εγγραφούν υψηλά λογιστικά κέρδη και το ταμείο της ΚΟΥΕΣ θα ξεχειλίσει.
Σε διαφορετική περίπτωση, η ACS θα συνεχίσει την ανοδική οικονομική της πορεία, παράγοντας κέρδη προς όφελος του εισηγμένου ομίλου.
ΣΑΡΑΝΤΗΣ: Αποτελέσματα εννεαμήνου δημοσιεύει σήμερα το πρωί η εισηγμένη. Με βάση τις προβλέψεις της Eurobank Equities, τα έσοδα αναμένονται στάσιμα, αγγίζοντας τα 450 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη προ φόρων και τόκων να καταγράφουν άνοδο 9% στα 52,4 εκατ. ευρώ.
Τα περιθώρια κερδοφορίας αναμένονται ενισχυμένα κατά 100 μονάδες βάσης, στο 11,7% καθώς η ευνοϊκή δυναμική αντισταθμίζει εν μέρει τα αυξημένα κόστη.
Όπως εκτιμά η χρηματιστηριακή, στο τρίτο τρίμηνο αναμένεται πτώση 3% στα έσοδα και 9% στα κέρδη προ φόρων και τόκων, αλλά και μείωση του καθαρού χρέους.
Η Eurobank Equities σημειώνει ότι παραμένει βέβαιη για την ικανότητα της εισηγμένης να εμφανίσει ανάπτυξη και να διευρύνει τα περιθώρια με βάση και το σχετικό guidance, παρά τις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις.
COCA COLA: Στις ανησυχίες για τις επιπτώσεις από το mega-deal για την εξαγορά της Cοca Cola Beverages Africa αποδίδεται από κάποιους αναλυτές η αδυναμία της βαρύτερης μετοχής στην ελληνική αγορά στη χθεσινή ανοδική συνεδρίαση, οπότε και έκλεισε κάτω από τα 40 ευρώ, στα 39,6 ευρώ με πτώση 3,03%.
Η μετοχή δέχτηκε σημαντικές πιέσεις και στη συνεδρίαση της Δευτέρας, με την ανακοίνωση της εξαγοράς και παρά την ταυτόχρονη ανακοίνωση αποτελεσμάτων εννεαμήνου με αυξημένα οργανικά έσοδα 8,1%, με τις απώλειες ωστόσο να «μαζεύονται» πριν το κλείσιμο.
Σημειώνεται ωστόσο ότι η Cοca Cola HBC είχε καταγράψει σημαντικά κέρδη στις συνεδριάσεις της προηγούμενης εβδομάδας, εν μέσω ευρύτερων πιέσεων στην αγορά, δίνοντας κίνηση από τα 38,7 στα 40,7 ευρώ, μια άνοδος της τάξης του 5%.
Οπως υποστηρίζει η Citi, το deal χρηματοδοτείται με δανεισμό, αυξάνοντας τη μόχλευση της εισηγμένης στο άνω άκρο του στόχου 1,5-2 φορές του καθαρού δανεισμού προς EBITDA, ενώ ακυρώνεται και το υπόλοιπο πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών.
Η Citi πάντως δίνει στόχο τις 40 στερλίνες ανά μετοχή (λίγο πάνω από 46 ευρώ) ενώ ακόμη υψηλότερο στόχο θέτει η Jefferies, στις 44 στερλίνες ή 50,6 ευρώ.