Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μιχαήλ Γελαντάλις

Στη θέση του Εκηβόλου
ο Μιχαήλ Γελαντάλις

Αποποίηση ευθυνών
Ιουν 15 2010

H κατάληξη ενός προαναγγελθέντος… διαζυγίου

Δεν φάνηκε να αιφνιδιάζεται η πολιτική και επιχειρηματική κοινότητα της χώρας από την (και) τυπική επιβεβαίωση της μη υλοποίησης του έργου κατασκευής «αγωγού Μπουργκάς/Πύργου - Αλεξανδρούπολης».

Η πρωτοβουλία και η ευθύνη της επισημοποίησης ενός αναμενόμενου…
διαζυγίου
έγινε διά στόματος του Βούλγαρου πρωθυπουργού, αλλά για το θέμα αυτό έχει χυθεί πολύ… μελάνι και έχουν ειπωθεί… περισσότερα από τα ΜΜΕ (ελληνικά και ξένα) μέχρι πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες.

Η μεν νυν αξιωματική αντιπολίτευση αλλά και στελέχη κομμάτων της Αριστεράς αποδίδουν στην κυβέρνηση παρελκυστική πολιτική, εγκαλούν τον ίδιο τον πρωθυπουργό για προεκλογικές δηλώσεις του τη στιγμή που επιχειρηματικοί κύκλοι οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ενέργειας περισσότερο ωφελούνται από τις εξελίξεις.

Η πολιτική κόντρα είχε ξεκινήσει προεκλογικά, όταν ο Γ. Παπανδρέου (στη διάρκεια ομιλίας του στην Αλεξανδρούπολη) είχε πει πως «…η Ν.Δ. διαφημίζει τον περίφημο αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης για τον οποίο παλέψαμε και εμείς, αλλά η διακρατική συμφωνία κατοχυρώνει τα συμφέροντα μόνο της μιας πλευράς. Εμείς θα διασφαλίσουμε τους περιβαλλοντικούς όρους σε ξηρά και θάλασσα».

Κορυφαία στελέχη της τότε κυβέρνησης είχαν «επιτεθεί» κατά του Γ. Παπανδρέου αποδίδοντάς του «αμερικανόφιλη τακτική». Για «…ενορχηστρωμένη και ταυτόχρονα κωμική προσπάθεια διαστρέβλωσης των δηλώσεων του Γ.Π.» είχε κάνει λόγο ο (τότε) εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα ανάπτυξης, Μ. Χρυσοχοΐδης.

Επί ημερών κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, μία σώφρονα προσέγγιση είχε επιχειρήσει το «ΒΗΜΑ» (σε σχετικό άρθρο του Γρηγόρη Τζιαβάρα) στις 25/3, όταν αναφερόταν σε «πράσινο μπλόκο στον αγωγό». Περίπου την ίδια περίοδο τοπικοί φορείς και σύλλογοι του Έβρου σημείωναν πως «… μοναδικός ωφελημένος θα είναι η διεθνής εταιρία ολλανδικού δικαίου με έδρα το Άμστερνταμ Τrans-Βalkan Ρipeline ΒV, που είναι ο φορέας για την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αγωγού, καθώς θα πληρώσει ελάχιστες αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις που θα χρειαστεί να γίνουν σε περιουσίες για τη διέλευση του πετρελαιαγωγού».

Στον χθεσινό Τύπο αρθρογράφοι, οι οποίοι δεν διάκεινται και… ιδιαίτερα φιλικά προς την πολιτική του Γ. Παπανδρέου, υποστηρίζουν πως η πρωτοβουλία του Βούλγαρου πρωθυπουργού βγάζει από τη δύσκολη θέση τον Έλληνα ομόλογό του, δεν εκθέτει άμεσα την ελληνική πλευρά.

Η πραγματικότητα βρίσκεται συνήθως κάπου στη μέση, αλλά η ουσία κατά την εκτίμησή μας είναι πως από το… ναυάγιο του έργου διευκολύνονται και οι επιχειρηματίες, οι οποίοι έχουν (ή πρόκειται να έχουν) συμφωνίες, συνεργασίες με (κυρίως) αμερικανικών συμφερόντων ομίλους.

Από την άλλη, εάν η κυβέρνηση θέλει να αντικρούσει τους ισχυρισμούς των επικριτών της, ας ενεργήσει αποτελεσματικά στο θέμα του αγωγού South Stream. Και ας κινηθεί κατά τρόπο που δεν θα εξαρτά στο μέλλον ενεργειακά τη χώρα από τους τουρκικούς, ρωσοτουρκικούς αγωγούς (κυρίως από αυτόν που θα καταλήγει στο λιμάνι του Τσεϊχάν).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v