Γιατί απογειώθηκαν οι μετοχές ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών

Οι «παλιοί» ηγούνται της ανόδου, με τις μετοχές της Air France να τα πηγαίνουν καλύτερα από αυτές της Ryanair, τη συνήθη επιλογή των επενδυτών. Υποαποδίδουν οι τίτλοι των αεροπορικών στις ΗΠΑ.

Γιατί απογειώθηκαν οι μετοχές ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών
  • Lex

Πώς να βγάλεις μια μικρή περιουσία από τις αεροπορικές; Ξεκινώντας με μια μεγάλη τύχη. Τα παλιά ανέκδοτα συνεχίζουν να ακούγονται επειδή συνήθως υπάρχουν αρκετά ψήγματα αλήθειας σε αυτά.

Το ασυνήθιστο φέτος, όμως, είναι πως οι «παλιοί» της Ευρώπης, με πρώτη την Air France-KLM, είναι αυτοί που βγάζουν χρήμα για τους επενδυτές, ενώ οι Αμερικάνες «εξαδέλφες» δεν βγάζουν. Χαρείτε το για όσο θα κρατήσει.

Οι μετοχές των Delta, United και American χάνουν έδαφος μέχρι στιγμής φέτος, ενώ εκείνες της IAG, ιδιοκτήτριας της British Airways, της Air France-KLM και της Lufthansa πετούν ψηλότερα –μια απόκλιση που σημειώθηκε μόνο μια χρονιά τα τελευταία δέκα χρόνια.

Η Air France, που σημειώνει άνοδο μεγαλύτερη του 50%, ξεπερνά ακόμα και την Ryanair, την συνήθη επιλογή των επενδυτών σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες. Στην άλλη ακτή του Ατλαντικού, η American Airlines επιβαρύνεται περισσότερο, έχοντας υποχωρήσει κατά περισσότερο από ένα τρίτο από τον Ιανουάριο, ενώ η United, η καλύτερη από τις τρεις, εξακολουθεί να κινείται χαμηλότερα κατά περισσότερο ένα δέκατο.

Η δυσκολία στην αύξηση της χωρητικότητας–σχεδόν όλες οι αεροπορικές εταιρείες περιμένουν τις παραδόσεις από Airbus και Boeing- μπορεί στην πραγματικότητα να βοηθάει. Οι αερομεταφορείς της Ευρώπης ιδιαίτερα έχουν ένα ιστορικό επέκτασης που έχει στόχο να εξαπολύουν κοστοβόρες μάχες για τα μερίδια αγοράς.

Μεταξύ του 2004 και του 2019, η χωρητικότητα στην Ευρώπη αυξάνονταν κάθε χρόνο κατά σχεδόν 5% ενώ τα έσοδα υποχωρούσαν κατά σχεδόν 1%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Bernstein. Στις ΗΠΑ, οι αεροπορικές εταιρείες το «έπιασαν» σωστά, αυξάνοντας τις πωλήσεις ταχύτερα απ’ ότι τις θέσεις ανά μίλι (seat-mile) που τις δημιουργούσαν.

Οι κινήσεις της αγοράς έχουν επίσης επηρεάσει όλους τους μεταφορείς, με τους ευρωπαϊκούς να επωφελούνται και τους αντίστοιχους αμερικανικούς να πλήττονται από τις προσπάθειες των επενδυτών να μειώσουν την έκθεσή τους σε αμερικανικές μετοχές, δεδομένης μιας σταδιακά αποδυναμωμένης και απρόβλεπτης οικονομίας υπό τον πρόεδρο Ντόνλαντ Τραμπ. Αυτό έχει βαρύνει ιδιαίτερα στην American Airlines, που εξαρτάται περισσότερο από άλλες από την αμερικανική αγορά.

Στην άλλη άκρη των επιδόσεων των τιμών μετοχών, η εντυπωσιακή επίδοση της Air France-KLM ξεκίνησε τον περασμένο μήνα όταν είπε πως θα αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο της σκανδιναβικής αεροπορικής SAS –μια συμφωνία που θα διευρύνει τις προσφορές της και θα αυξήσει τις ευκαιρίες για μείωση του κόστους.

Άνοιξε απλώς λίγο ο καιρός, ή μήπως οι επενδυτές μπορούν να περιμένουν καθαρό ουρανό στην Ευρώπη; Οι ανακοινώσεις αποτελεσμάτων και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού υποδηλώνουν πως η ζήτηση για διεθνή ταξίδια και για premium θέσεις τα πάει καλύτερα απ’ όσο αναμένονταν. Δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες τείνουν να ενεργούν ως μεγιστοποιημένες αντανακλάσεις των απόψεων για την γενική οικονομία, οι τιμές των μετοχών των αεροπορικών εταιρειών αλλάζουν κατεύθυνση πιο γρήγορα απ’ όσο μπορούν οι ΗΠΑ να αναθεωρήσουν τα στοιχεία τους για τους μισθούς.

Ίσως ως αποτέλεσμα της πικρής πρότερης εμπειρίας, ακόμα και οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών που έχουν κάνει ράλι εξακολουθούν να διαπραγματεύονται με αποτιμήσεις που θα έκαναν τους πιο ζωηρούς τομείς όπως ο τεχνολογικός να τις σνομπάρουν.

Η Air France-KLM τελεί υπό διαπραγμάτευση τρεις φορές τα προβλεπόμενα κέρδη του 2025 ενώ ο πολλαπλασιαστής της AIG είναι 7 –ο καλύτερος από τις τρεις ευρωπαϊκές αεροπορικές- χαμηλότερος από τους πολλαπλασιαστές 8 και 9 για τις τρεις αμερικανικές αεροπορικές. Εξακολουθεί να είναι πιο εύκολο να χάσεις μια μικρή περιουσία υποστηρίζοντας αεροπορικές εταιρείες, παρά να είσαι σίγουρος για το τι υπάρχει στον ορίζοντα.

© The Financial Times Limited 2025. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο