Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του τριμήνου, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Παναγής Βουρλούμης, σημείωσε τα εξής: «Οι προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε από την αρχή του έτους σε λειτουργικό επίπεδο, σε όλες τις δραστηριότητές μας, εντάθηκαν το τελευταίο τρίμηνο καθώς οι καταναλωτές επηρεάστηκαν από τις δυσχερείς οικονομικές προοπτικές σε όλη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Επιπλέον, η αγορά κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα συρρικνώθηκε κατά το 2009, συνέπεια των επιθετικών τιμολογιακών πολιτικών των ανταγωνιστών μας, μια τάση που προβλέπεται να συνεχιστεί κατά το 2010. Σε αυτό το περιβάλλον, οι εταιρείες του Ομίλου ανταποκρίθηκαν με σθένος, διατηρώντας ή ενισχύοντας την θέση τους στην αγορά όπου ήταν δυνατόν και διατηρώντας την λειτουργική κερδοφορία του Ομίλου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, παρά την σημαντική μείωση των εσόδων τους. Συνεχίζουμε να δουλεύουμε σκληρά, όσον αφορά στη μείωση του κόστους, το τρέχον έτος». Ο κ. Βουρλούμης συμπλήρωσε: «Λαμβάνοντας υπόψη την αυξανόμενη αβεβαιότητα στις αγορές, αποφασίσαμε να μειώσουμε το μέρισμα χρήσης 2009, διατηρώντας έτσι ακέραιη την μελλοντική ικανότητά μας να επενδύσουμε σε υποδομές».
ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΟΜΙΛΟΥ
Οι δυσχερείς οικονομικές συνθήκες συνεχίζουν να επηρεάζουν τις δραστηριότητες του Ομίλου σε όλες τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται. Παρόλα αυτά η μείωση του Κύκλου Εργασιών σε επίπεδο Ομίλου, κατά το Δ’ τρίμηνο του 2009, συγκρατήθηκε σε 7,0%. Σε συγκρίσιμη βάση, (εξαιρουμένων των εσόδων της θυγατρικής Cosmofon, την οποία ο Όμιλος έπαψε να ενοποιεί στο Β’ τρίμηνο 2009) η μείωση ήταν της τάξης του 6,0%. Η Διοίκηση πιστεύει πως οι περισσότερες εταιρείες του Ομίλου, ιδιαίτερα στις δραστηριότητες κινητής τηλεφωνίας, ξεπέρασαν τον ανταγωνισμό στις αντίστοιχες αγορές δραστηριοποίησης.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΟΜΙΛΟΥ
Τα Λειτουργικά Έξοδα του Ομίλου εξαιρουμένων των αποσβέσεων, κατά το Δ’ τρίμηνο του 2009, μειώθηκαν κατά 7,1% και ανήλθαν στα € 1.024,5 εκατ. Η μείωση οφείλεται κυρίως στο χαμηλότερο κόστος του τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και στις χαμηλότερες χρεώσεις από τους εγχώριους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ως αποτέλεσμα της μείωσης των τελών τερματισμού στην κινητή τηλεφωνία.
ΑΠΟΣΒΕΣΕΙΣ ΟΜΙΛΟΥ
Οι αποσβέσεις του Ομίλου μειώθηκαν κατά 5,9% σε € 315,1 εκατ. το Δ’ τρίμηνο 2009, στα ίδια επίπεδα με τη μείωση που καταγράφηκε σε όλα τα τρίμηνα του 2009.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ ΟΜΙΛΟΥ
Τα Λειτουργικά Kέρδη του Ομίλου στο Δ’ τρίμηνο 2009 ανήλθαν σε € 185,6 εκατ., μειωμένα κατά 8,5% σε σύγκριση με το Δ’ τρίμηνο 2008, κυρίως λόγω της μείωσης του Κύκλου Εργασιών του Ομίλου.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΡΔΗ ΟΜΙΛΟΥ ΠΡΟ ΑΠΟΣΒΕΣΕΩΝ (προσαρμοσμένα)
Τα Λειτουργικά Κέρδη του Ομίλου προ αποσβέσεων (προσαρμοσμένο EBITDA) μειώθηκαν κατά 6,6% σε € 504,2 εκατ. κατά το Δ’ τρίμηνο του 2009. Το περιθώριο προσαρμοσμένου EBITDA αυξήθηκε κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες και ανήλθε σε 33,1%.
ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ/ΖΗΜΙΕΣ ΟΜΙΛΟΥ
Στο τρίμηνο, η καθαρή ζημιά του Ομίλου ΟΤΕ διαμορφώθηκε στα € 30,5 εκατ., σε σχέση με € 100,1 εκατ. καθαρά κέρδη το Δ’ τρίμηνο του 2008. Αυτό είναι αποτέλεσμα της επιβολής έκτακτου φόρου, «ειδικής εισφοράς» (ως απόρροια του Ν3808/2009), σε όλες τις κερδοφόρες επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Στη περίπτωση του Όμίλου ΟΤΕ ο έκτακτος φόρος αυτός έφτασε τα € 113,1 εκατ. και χρεώθηκε στα αποτελέσματα Δ’ Τριμήνου. Εξαιρουμένου αυτού του έκτακτου φόρου, τα καθαρά κέρδη του Ομίλου θα είχαν διαμορφωθεί στα € 82,6 εκατ.
ΧΡΗΜΑΤΟΡΡΟΕΣ ΟΜΙΛΟΥ
Οι χρηματορροές του Ομίλου από λειτουργικές δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 24,3% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2008 και ανήλθαν σε € 404,5 εκατ. Η μείωση οφείλεται κυρίως σε αυξημένες πληρωμές για φόρους εισοδήματος, καθώς και στη χαμηλότερη κερδοφορία.
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΑΓΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία στο Δ’ τρίμηνο 2009 διαμορφώθηκαν στα € 253,2 εκατ. μειωμένες κατά 30% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, λόγω των μειωμένων επενδύσεων σε πάγια στις δραστηριότητες σταθερής στην Ελλάδα αλλά και στις δραστηριότητες της κινητής τηλεφωνίας. Οι επενδύσεις σε πάγια περιουσιακά στοιχεία της ΟΤΕ ΑΕ, της RomΤelecom και των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας ανήλθαν σε € 79,8 εκατ., € 62,8 εκατ. και € 97,1 εκατ. αντίστοιχα.
ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ
Στις 31 Δεκεμβρίου 2009, ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου ανήλθε σε € 5.421,9 εκατ., μειωμένος κατά 10,3% από το τέλος του 2008, ενώ ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα € 4,553.1 εκατ., μειωμένος κατά 1,4% από το τέλος του 2008 (συμπεριλαμβάνοντας και τις επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα).
Στο τέταρτο τρίμηνο του έτους ο ΟΤΕ αποπλήρωσε ομολογίες κυμαινόμενου επιτοκίου λήξης Νοεμβρίου 2009 συνολικού ύψους € 571,9 εκατ. Ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου (συμπεριλαμβάνοντας και τις επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα) αυξήθηκε κατά € 191,1 εκατ. από το τέλος Σεπτεμβρίου 2009.
1. ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ - ΟΤΕ Α.Ε.
To τέταρτο τρίμηνο του 2009, ο ΟΤΕ συνέχισε να προωθεί δυναμικά, τα οικονομικά προγράμματα ομιλίας (που είχαν εγκριθεί πρόσφατα από την ΕΕΤΤ), σε περισσότερο ανταγωνιστικές τιμές. Ο αριθμός των νέων πελατών των προγραμμάτων Conn-x Talk παρέμεινε υψηλός και στο τέταρτο τρίμηνο του 2009, καθώς περισσότεροι από το 37% των πελατών ευρυζωνικών υπηρεσιών Conn-x επιλέγουν προγράμματα Conn-x Talk.
Τον Οκτώβριο, ο ΟΤΕ διέθεσε ένα προϊόν που συνδυάζει ευρυζωνικό internet & ομιλία με συνολική τιμή € 43,90, συμπεριλαμβανομένου του παγίου της τηλεφωνικής γραμμής PSTN. Ενώ το συγκεκριμένο αυτό προϊόν επιτρέπει εν μέρει στον ΟΤΕ να ανταποκριθεί τιμολογιακά σε ανταγωνιστικές προτάσεις, η εταιρεία παραμένει εγκλωβισμένη από ρυθμιστικούς περιορισμούς και το ανταγωνιστικό περιβάλλον κατευθύνει τους πελάτες προς την επιλογή των πιο οικονομικών προϊόντων που διαθέτει η αγορά. Η υπηρεσία Χονδρικής Μίσθωσης Γραμμών (WLR) συνέχισε να αναπτύσσεται ραγδαία το τέταρτο τρίμηνο, με πελάτες που ανήλθαν σε 42.000, στο τέλος του έτους. Παρά τις συγκεκριμένες προκλήσεις, ο ΟΤΕ κατάφερε να διατηρήσει την απώλεια γραμμών PSTN και ISDN στα επίπεδα των προηγούμενων τριμήνων.
Κατά τη διάρκεια του τριμήνου, ο ΟΤΕ επέκτεινε τη διαθεσιμότητα της υπηρεσίας συνδρομητικής τηλεόρασης σε 60 αστικές περιοχές σε όλη τη χώρα. Το Δεκέμβριο 2009, περισσότεροι από 16.000 πελάτες είχαν επιλέξει τις υπηρεσίες IPTV του ΟΤΕ.
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2009, η συνολική αγορά ADSL στην Ελλάδα έφθασε τα 2,1 εκατομμύρια συνδρομητές από σχεδόν 1,6 εκατομμύρια, ένα χρόνο πριν. Το σύνολο των καθαρών νέων ευρυζωνικών συνδέσεων ήταν 149.000 το τρίμηνο, με 70% αυτών να αφορούν σε υπηρεσίες Τοπικού Βρόχου (LLU). To μερίδιο αγοράς του ΟΤΕ στη λιανική, σε υπηρεσίες ADSL, διαμορφώθηκε σε, σχεδόν, 50%.
Όσον αφορά στην αγορά των επιχειρησιακών πελατών, ο ΟΤΕ είχε ένα πολύ καλό τρίμηνο, φθάνοντας τα επίπεδα ισχυρής απόδοσης του 2008. Το 2009, o OTE διατήρησε με επιτυχία το μερίδιο του στις υπηρεσίες φωνής και connectivity και ενίσχυσε σημαντικά την παρουσία του στην αγορά των υπηρεσιών δεδομένων (30% αύξηση σε ΙP VPN συνδέσεις) και στην παροχή υπηρεσιών systems integration. Η εταιρεία ανέλαβε, το Δ’ τρίμηνο, έναν αριθμό μεγάλων έργων από επιχειρήσεις, ιδιαίτερα του χρηματοοικονομικού και τραπεζικού κλάδου. Ο ΟΤΕ επικεντρώνεται στην καλύτερη αξιοποίηση του δικτύου καταστημάτων του ώστε να επεκτείνει την διείσδυσή του στην αγορά των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Κατά το Δ’ τρίμηνο του 2009, τα έσοδα από την τηλεφωνία στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 8,3%.Tα έσοδα από μηνιαία πάγια συνέχισαν να μειώνονται ως αποτέλεσμα της απώλειας γραμμών PSTN και ISDN ενώ οι μειώσεις στα τέλη διασύνδεσης της κινητής επηρέασαν τα έσοδα από κλήσεις σταθερό προς κινητό, που μειώθηκαν κατά σχεδόν 25% στο τρίμηνο. Αντίθετα, τα έσοδα της διεθνούς τηλεφωνίας αυξήθηκαν κατά 4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, κυρίως λόγω των υψηλότερων εσόδων από τη κίνηση διεθνούς τηλεφωνίας και από διεθνείς παρόχους.
Τα έσοδα από υπηρεσίες ADSL και LLU ήταν αυξημένα το Δ’ τρίμηνο του 2009 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, λόγω της συνεχιζόμενης ανάπτυξης της ευρυζωνικής αγοράς. Τα τέλη διασύνδεσης καθώς και τα έσοδα από μισθωμένες γραμμές μειώθηκαν στο τρίμηνο, λόγω των μειώσεων στα τέλη χονδρικής που επιβλήθηκαν κατά το Β’ τρίμηνο του 2009. Τα έσοδα από πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού συνέχισαν να μειώνονται στο τρίμηνο.
Τα Λειτουργικά ‘Εξοδα μειώθηκαν κατά 9,9%, σε σύγκριση με το Δ’ τρίμηνο του 2008, φθάνοντας τα € 547,4 εκατ., κυρίως λόγω της μείωσης στις πληρωμές προς εγχώριους παρόχους και τις μειωμένες πωλήσεις τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού.
Τα έξοδα μισθοδοσίας (συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για αποζημιώσεις συνταξιοδοτήσεων και λογαριασμό νεότητας) μειώθηκαν κατά σχεδόν 6,6% στο τρίμηνο. Εξαιρουμένων των εισφορών για τον λογαριασμό νεότητας, τα έξοδα μισθοδοσίας αυξήθηκαν κατά € 6 εκατ. το τρίμηνο. Στο τέλος του 2009, ο αριθμός προσωπικού της σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 5,7% σε σχέση με το 2008 και ανήλθε σε 11.369 εργαζόμενους.
Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά 13,4% στο Δ’ τρίμηνο. Η αύξηση στα κόστη επισκευών και συντήρησης, προβολής και διαφήμισης καθώς και των παροχών τρίτων υπεραντισταθμίστηκε από χαμηλότερες αμοιβές τρίτων, μεταφορικά έξοδα και λοιπά έξοδα. Το Δ’ τρίμηνο, δεν απαιτήθηκαν επιπλέον προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις.
2. ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ
Έχοντας αντιμετωπίσει την περαιτέρω επιδείνωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος σε όλες τις αγορές, την έντονη ρύθμιση και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, το Δ’ τρίμηνο η COSMOTE σημείωσε ισχυρές λειτουργικές επιδόσεις, διατηρώντας την πρώτη θέση στην Ελλάδα και ενισχύοντας περαιτέρω το μερίδιο αγοράς της στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.
Ο έντονος ανταγωνισμός στις χρεώσεις καρτοκινητής, που επηρέασε την ελληνική αγορά από τις αρχές του 2009, επέδρασε και στη Ρουμανία και την Αλβανία το Δ’ τρίμηνο, οδηγώντας στη μείωση των συνολικών εσόδων του Ομίλου κατά 6,7%, προσαρμοσμένων για την πώληση της Cosmofon και την εξαγορά της Zapp.
Τα έσοδα από υπηρεσίες για τον Όμιλο COSMOTE, στα € 638,7 εκατ., μειώθηκαν κατά 5,9% συγκριτικά με το Δ’ τρίμηνο του 2008 (προσαρμοσμένα για την πώληση της Cosmofon και την εξαγορά της Zapp). Η πτώση αυτή αποδίδεται κυρίως στη μείωση των τελών τερματισμού που επιβλήθηκε σε όλες τις χώρες παρουσίας του Ομίλου, καθώς τα έσοδα εξερχόμενης κίνησης μειώθηκαν κατά μόλις 1,6% στο Δ’ τρίμηνο.
Η κερδοφορία EBITDA του Ομίλου σημείωσε πτώση κατά 14,4% στο τρίμηνο (κατά 11,6% προσαρμοσμένη για την πώληση της Cosmofon και την εξαγορά της Zapp), με τα λειτουργικά έξοδα να μειώνονται κατά 5,1%. Παρά τον αυστηρό έλεγχο των εξόδων διανομής και marketing, αλλά και τη μείωση των εξόδων διασύνδεσης, το περιθώριο EBITDA μειώθηκε κατά 2,3 ποσοστιαίες μονάδες.
Στο τέλος Οκτωβρίου 2009, η COSMOTE ολοκλήρωσε την εξαγορά της Telemobil (Zapp) στη Ρουμανία, σύμφωνα με προηγούμενη ανακοίνωση. Η εξαγορά αυτή επιτρέπει στην COSMOTE Ρουμανίας να ανταποκριθεί με επιτυχία και επί ίσοις όροις στην αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες κινητής ευρυζωνικότητας στη ρουμανική αγορά. Ήδη από τις αρχές του 2010, η COSMOTE Ρουμανίας προσφέρει στους πελάτες της ευρυζωνικές υπηρεσίες, με τα πρώτα στοιχεία να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
H πελατειακή βάση της COSMOTE ενισχύθηκε κατά 13,8% συγκριτικά με το Δ’ τρίμηνο του 2008 (εξαιρουμένων των πελατών της Cosmofon), ενώ οι καθαρές νέες συνδέσεις για το τρίμηνο ανήλθαν σε 567.000 περίπου, με τους συνολικούς πελάτες του Ομίλου να αριθμούν 22 εκατομμύρια περίπου. Το 2009 η COSMOTE προσέλκυσε την πλειονότητα των νέων συνδέσεων σε Ελλάδα και Ρουμανία, βάζοντας τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη πάνω από τις τάσεις της αγοράς.
Ελλάδα - COSMOTE
Το Δ’ τρίμηνο του 2009, η COSMOTE στην Ελλάδα πραγματοποίησε 154.000 καθαρές νέες συνδέσεις, με το σύνολο των πελατών της να ανέρχεται σε 9,2 εκατ., αυξημένο κατά 16,8% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2008. Η πλειονότητα των νέων συνδέσεων αφορά σε πελάτες καρτοκινητής.
Εκτιμάται ότι τα έσοδα από υπηρεσίες το Δ’ τρίμηνο για το σύνολο της αγοράς κινητής στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 12%, καταγράφοντας παρόμοιες τάσεις με το Γ’ τρίμηνο. Η πτώση αυτή οφείλεται στη μείωση των τελών διασύνδεσης και περιαγωγής, στις μειούμενες τιμολογιακές χρεώσεις, αλλά και στη συνεχιζόμενη πτώση στην ιδιωτική κατανάλωση. Αντίθετα, η COSMOTE κατόρθωσε να συγκρατήσει τη μείωση των εσόδων από υπηρεσίες στο 5,5% το Δ’ τρίμηνο, αποτέλεσμα της μείωσης των τελών διασύνδεσης, κερδίζοντας σημαντικό μερίδιο στα συνολικά έσοδα της αγοράς.
Συνολικά το 2009, τα έσοδα από υπηρεσίες κινητών τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι μειώθηκαν κατά περισσότερο από 500 εκατ. ευρώ (σε μια αγορά 3,8 δισ. ευρώ περίπου για το 2009). Σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον, οι απώλειες της COSMOTE, αποτέλεσμα των χαμηλότερων εσόδων από τα τέλη διασύνδεσης και περιαγωγής, περιορίστηκαν σε λιγότερο από 80 εκατ. Οι ισχυρές αυτές επιδόσεις της COSMOTE παρά την ένταση του ανταγωνισμού, αντανακλούν την επιτυχία των πρωτοβουλιών της εταιρείας στους τομείς marketing & λιανικής, αλλά και των επενδύσεων σε υποδομές ΙΤ και δικτύου.
Το Δ’ τρίμηνο, τα συνολικά έσοδα της εταιρείας ενισχύθηκαν κατά 3,9%, σε € 483,7 εκατ., με τις πωλήσεις συσκευών να αντισταθμίζουν την πτώση στα έσοδα από εισερχόμενη κίνηση. Η μείωση των εσόδων από υπηρεσίες οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην πτώση των εσόδων από εισερχόμενη κίνηση κατά 24%, λόγω μείωσης των τελών τερματισμού και ενίσχυσης της κίνησης εντός δικτύου, αλλά και τη μείωση των εσόδων περιαγωγής κατά 2,4%. Αντίθετα, τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση μειώθηκαν κατά λιγότερο από 1%.
Η COSMOTE έρχεται πρώτη και στην προσέλκυση νέων πελατών κινητού ευρυζωνικού internet, με τα έσοδα από ευρυζωνικές υπηρεσίες να ενισχύονται κατά 141% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ο δείκτης μικτού AMOU, στα 226 λεπτά, αυξήθηκε κατά 23,5% το 2009, συνεχίζοντας την τάση των προηγούμενων τριμήνων. Θετική ήταν η επιρροή κυρίως από το AMOU της καρτοκινητής που αυξήθηκε κατά περισσότερο από 70%, λόγω των επιθετικών προσφορών για κίνηση εντός δικτύου.
Ο δείκτης μικτού ARPU για το 2009 διαμορφώθηκε σε € 18,7, μειωμένος κατά περίπου 20,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ως αποτέλεσμα κυρίως της μείωσης του ARPU καρτοκινητής. Η μείωση στο ARPU συμβολαίων, οφείλεται κυρίως στη μείωση των τελών εισερχόμενης κίνησης, καθώς και στην ανταπόκριση των πελατών στις προσφορές ευρυζωνικών υπηρεσιών, όπου το ARPU είναι σε γενικές γραμμές χαμηλότερο.
Η πτώση της κερδοφορίας EBITDA το Δ’ τρίμηνο του 2009 είναι άμεσο αποτέλεσμα της πτώσης των εσόδων από τα τέλη τερματισμού. Για τον περιορισμό των απωλειών, η εταιρεία εφάρμοσε μια σειρά από μέτρα μείωσης των εξόδων, μεταξύ άλλων και των εξόδων marketing που μειώθηκαν κατά 20%.
Αλβανία - AMC
Κατά το Δ’ τρίμηνο του 2009, η AMC προσέλκυσε περίπου 155.000 καθαρές νέες συνδέσεις, με την πελατειακή της βάση να διαμορφώνεται στο τέλος της περιόδου σε 1,9 εκατομμύρια περίπου, αυξημένη κατά 37% περίπου σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2008.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της AMC επηρεάστηκαν σημαντικά από την υποτίμηση του τοπικού νομίσματος, τη ρύθμιση των τιμών χονδρικής και λιανικής της εταιρείας, τον περιορισμό της διεθνούς κίνησης, καθώς και τον εντεινόμενο ανταγωνισμό. Ως αποτέλεσμα, τα έσοδα της AMC μειώθηκαν κατά 37,3% το Δ’ τρίμηνο, ενώ το περιθώριο EBITDA μειώθηκε κατά 14,7 ποσοστιαίες μονάδες, στο 49,4%. Με βάση το τοπικό νόμισμα, η πτώση των εσόδων και της κερδοφορίας EBITDA ήταν 18% και 35% αντίστοιχα.
Βουλγαρία - GLOBUL
Το Δ’ τρίμηνο του 2009, η GLOBUL αύξησε τους συνδρομητές συμβολαίου κατά 1,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με τους πελάτες συμβολαίου της εταιρείας να ανέρχονται πλέον σε 2,1 εκατομμύρια, αποτελώντας το 55% της πελατειακής της βάσης. Οι πελάτες καρτοκινητής μειώθηκαν κατά 11,3% από το Δ’ τρίμηνο του 2008. Η συνολική πελατειακή βάση της εταιρείας στο τέλος Δεκεμβρίου 2009 διαμορφώθηκε σε 3,9 εκατομμύρια περίπου.
Τα έσοδα από υπηρεσίες της εταιρείας μειώθηκαν κατά 5,4%, ως αποτέλεσμα της επίδρασης της οικονομικής κρίσης, της έντασης του ανταγωνισμού και της μείωσης στα τέλη διασύνδεσης. Η GLOBUL κατόρθωσε να αυξήσει το μερίδιο εσόδων της, παρά τις ισχυρές πιέσεις από τον ανταγωνισμό και τις δυσμενείς συνθήκες της αγοράς, σε συνέχεια των ανταγωνιστικών προσφορών από τον τρίτο πάροχο.
Η GLOBUL πραγματοποίησε σημαντικά βήματα για τη μείωση του κόστους, επιτυγχάνοντας περιορισμό των εξόδων σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων πωλήσεων και διανομής (-15%), marketing (-36%), εξυπηρέτησης πελατών (-9%) και των λοιπών και διοικητικών εξόδων (-11%).
Ο δείκτης μικτού AMOU της GLOBUL, αυξημένος κατά 6,3% περίπου σε σχέση με το 2008, είναι αποτέλεσμα της ενίσχυσης του AMOU καρτοκινητής (+25% περίπου) και της τάσης ενίσχυσης των πελατών συμβολαίου. Ο δείκτης μικτού ARPU μειώθηκε κατά 8% από πέρσι, αν και επηρεάστηκε θετικά από την αύξηση του ποσοστού των πελατών συμβολαίου της GLOBUL.
Ρουμανία - COSMOTE
Στη Ρουμανία, η COSMOTE το Δ’ τρίμηνο ενίσχυσε περαιτέρω τα μερίδια αγοράς και εσόδων από υπηρεσίες. Τα έσοδα από υπηρεσίες αυξήθηκαν κατά 6,4% σε σχέση με την εκτιμώμενη πτώση της ρουμανικής αγοράς κινητής κατά περίπου 20% (χωρίς την COSMOTE). Τα έσοδα από εξερχόμενη κίνηση ενισχύθηκαν σημαντικά, κατά 13% περίπου. Παρά την πτώση του τριμήνου, κυρίως λόγω της μείωσης των εσόδων από τα τέλη διασύνδεσης και περιαγωγής, η κερδοφορία EBITDA για το έτος σχεδόν τριπλασιάστηκε σε σχέση με το 2008.
Η COSMOTE προσέλκυσε περισσότερες από 321.500 καθαρές νέες συνδέσεις το Δ’ τρίμηνο, διαμορφώνοντας την πελατειακή της βάση σε 6,9 εκατ., με τους πελάτες συμβολαίου να αποτελούν το 19%. Η αύξηση των πελατών συμβολαίου οδήγησε σε σημαντική ενίσχυση των εσόδων από αυτό τον τομέα της αγοράς, ενώ, παράλληλα, ενισχύθηκαν και οι πελάτες και τα έσοδα της καρτοκινητής, παρά τον εντεινόμενο ανταγωνισμό. Με το μερίδιο αγοράς της να ξεπερνά ήδη το 23% και διαθέτοντας άδεια τρίτης γενιάς μετά την εξαγορά της Zapp, η COSMOTE Ρουμανίας δίνει έμφαση στην περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στους τομείς των ευρυζωνικών υπηρεσιών και των εταιρικών πελατών.
ΓΕΡΜΑΝΟΣ
Το Δ’ τρίμηνο του 2009, η ΓΕΡΜΑΝΟΣ συνεισέφερε 602.000 καθαρές νέες συνδέσεις σε επίπεδο Ομίλου COSMOTE, που αναλογούν στο σύνολο των καθαρών νέων συνδέσεων σε όλες τις χώρες (εκτός Αλβανίας). Ο ρόλος της ΓΕΡΜΑΝΟΣ υπήρξε καταλυτικός για την ενίσχυση των μεριδίων αγοράς και για την περαιτέρω ανάπτυξη της COSMOTE σε καρτοκινητή και συμβόλαια, ιδίως σε Ελλάδα και Ρουμανία.
Σύμφωνα με τη στρατηγική του Ομίλου μετά την εξαγορά της ΓΕΡΜΑΝΟΣ, οι δραστηριότητες της εταιρείας έχουν ενσωματωθεί πλήρως στον Όμιλο COSMOTE, ενισχύοντας σημαντικά τα αποτελέσματα και τις λειτουργικές επιδόσεις. Από την 1η Ιανουαρίου 2010, τα αποτελέσματα της ΓΕΡΜΑΝΟΣ θα ανακοινώνονται ενσωματωμένα ανά χώρα.
3. ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ - ROMTELECOM
Σε μια οικονομία, που βιώνει οικονομική συρρίκνωση σε επίπεδο ΑΕΠ, της τάξης του 7%, με αυξημένο ποσοστό ανεργίας αλλά και αυξανόμενο αριθμό επιχειρήσεων που κλείνουν, οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών στη Ρουμανία σημείωσαν διψήφια ποσοστά μείωσης εσόδων, ιδιαίτερα στο δεύτερο μισό του 2009. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία κατάφερε να περιορίσει τη μείωση στo Κύκλο Εργασιών της το Δ’ τρίμηνο του 2009, σε μόλις 7,1%, σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τη μείωση που σημείωσε στο έτος και παρά τη μετάβαση κάποιων ομάδων πελατών προς τις πιο οικονομικές επιλογές προϊόντων στην αγορά.
Η μείωση των εσόδων το Δ’ τρίμηνο οφείλεται κυρίως στη μείωση 17% στα έσοδα από παραδοσιακές υπηρεσίες τηλεφωνίας, ως αποτέλεσμα του συνδυασμού της μείωσης του ARPU (-11%), καθώς και της απώλειας γραμμών (-7,4%) στο τέλος του 2009.
Με στόχο να μετριάσει τη συνεχιζόμενη μείωση των πελατών της παραδοσιακής τηλεφωνίας και αναγνωρίζοντας την προτίμηση τους για οικονομικά προγράμματα ομιλίας, η RomΤelecom επιδιώκει να αντισταθμίσει την απώλεια των εσόδων στην σταθερή τηλεφωνία, κερδίζοντας μερίδιο αγοράς σε νέους αναπτυσσομένους τομείς, όπως η ευρυζωνικότητα και οι υπηρεσίες δορυφορικής τηλεόρασης.
Η εταιρεία στοχεύει στην αύξηση των πηγών εσόδων από διάφορες υπηρεσίες (PSTN, xDSL, TV). Αυτή η στρατηγική έχει αποδειχθεί επιτυχής, καθώς η RomTelecom αύξησε κατά 4,1% το σύνολο των διακριτών συνδρομητών των υπηρεσιών (RGUs), σε σχέση με το τέλος του 2008 (περισσότεροι από 4,4 εκατομμύρια διακριτοί συνδρομητές υπηρεσιών κατά το Δ’ τρίμηνο 2009, έναντι λιγότερων από 4,3 εκατομμύρια διακριτών συνδρομητών κατά το Δ’ τρίμηνο 2008).
Οι πελάτες xDSL αυξήθηκαν κατά 24,1% σε σχέση με το τέλος του 2008, ενώ η διείσδυση έφτασε το 29,5% του συνόλου των συνδρομητών PSTN και τα έσοδα αυξήθηκαν 26%. Αντίστοιχα, ο αριθμός των συνδρομητών δορυφορικής τηλεόρασης αυξήθηκε κατά 37% και ξεπέρασε τους 880.000, οδηγώντας τη διείσδυση στις συνδέσεις PSTN στο 32% και αυξάνοντας τα σχετικά έσοδα κατά 87% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2008.
Το 2009, και με στόχο να κατακτήσει μια σημαντική θέση στην αγορά «ψυχαγωγίας» στη Ρουμανία η RomTelecom διέθεσε εμπορικά μια νέα υπηρεσία ΙPTV με δυνατότητα interactive Video-on-Demand, στοχεύοντας σε πελάτες προϊόντων triple play (VoIP, IPTV και Ιnternet υψηλών ταχυτήτων).
Η συγκεκριμένη υπηρεσία, Dolce Interaktiv, διατέθηκε σε 10 πόλεις στις 8 Δεκεμβρίου 2009, με αποτέλεσμα η RomTelecom να είναι η πρώτη εταιρεία στη Ρουμανία με τόση μεγάλη κάλυψη σε IPTV υπηρεσίες με λειτουργικότητες που αναμένεται να εμπλουτίζονται συνεχώς. Επιπλέον, η υπηρεσία VDSL Internet υψηλών ταχυτήτων (20-30 Mbps) που πρόσφερε πρόσφατα η εταιρεία, έχει προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον από πελάτες, στις 10 πόλεις που διατίθεται.
H επιτυχία του δικτύου CDMA, επιβεβαιώθηκε από τον αριθμό των 27.000 συνδρομητών, σε υπηρεσίες mobile broadband, που είχε η RomTelecom στο τέλος του 2009.
Η στρατηγική της εταιρείας σχετικά με την εξυπηρέτηση των εταιρικών πελατών και την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς μεγάλου όγκου δεδομένων, με εξειδικευμένα προϊόντα υψηλού περιθωρίου κέρδους, οδήγησε σε αύξηση 10% των εσόδων από συνδέσεις VPN το 2009, ως αποτέλεσμα της αύξησης 14% των συνδέσεων VPN σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η RomTelecom ξεκίνησε το 2009 τη διάθεση υπηρεσιών υποστήριξης για ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Στο τέλος του έτους, την υπηρεσία είχαν επιλέξει χρήστες που αντιπροσώπευαν 10.000 ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Με στόχο την αντιμετώπιση της αυξανόμενης πίεσης στα έσοδα, η RomTelecom ενίσχυσε τις προσπάθειες μείωσης του κόστους. Τα λειτουργικά έξοδα προ αποσβέσεων, το Δ’ τρίμηνο 2009, ήταν χαμηλότερα κατά 5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2008, παρά το διπλασιασμό των δαπανών περιεχομένου που διαμορφώθηκαν στα € 3,9 εκατ. και την αύξηση των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις κατά 32%, σε € 1,4 εκατ.
Ο αριθμός του προσωπικού στις 31 Δεκεμβρίου 2009 διαμορφώθηκε στους 10.017, χαμηλότερος κατά 3,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.
Με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας της, η RomTelecom προχώρησε σε εξωτερική ανάθεση (οutsourcing) των δραστηριοτήτων συντήρησης του δικτύου μεταγωγής της, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το προσωπικό της κατά 400 επιπλέον άτομα, αρχίζοντας από τον Ιανουάριο του 2010.
Οι αποσβέσεις αυξήθηκαν στο τρίμηνο κατά 9% σε σχέση με το Δ’ τρίμηνο του 2008 (+€ 7 εκατ.) κυρίως λόγω μιας μη-επαναλαμβανόμενης πρόβλεψης που σχετίζεται με ακίνητα της εταιρείας.
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Το 2010, ο Όμιλος αναμένει τα έσοδά του, σε όλες τις αγορές δραστηριοποίησης, να συνεχίσουν να επηρεάζονται από τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, τη μείωση της κατανάλωσης, τον αυξημένο ανταγωνισμό, και τους ρυθμιστικούς περιορισμούς που επηρεάζουν τη δυνατότητα του να ανταπεξέλθει στις παραμέτρους αυτές. Η Διοίκηση του ΟΤΕ, θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να ελαχιστοποιήσει την συρρίκνωση των εσόδων και να υπερασπίσει την κερδοφορία του Ομίλου, όπως αυτή αποτυπώνεται στο προσαρμοσμένο περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας EBITDA.
ΓΕΓΟΝΟΤΑ Δ΄ΤΡΙΜΗΝΟΥ 2009
Ο ΟΤΕ ΛΑΝΣΑΡΕΙ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ DOUBLE PLAY, Η ΟΠΟΙΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΑΓΙΟ ΓΡΑΜΜΗΣ
Στις 12 Οκτωβρίου ο ΟΤΕ ανακοίνωσε μία νέα προσφορά για ευρυζωνικό Internet & Ομιλία από το Conn-x. Το νέο πακέτο για Internet & Ομιλία προσφέρει απεριόριστο Internet στα 8 Mbps και απεριόριστες κλήσεις προς όλα τα σταθερά τηλέφωνα στην Ελλάδα σε μία τελική τιμή 43,90 ευρώ/μήνα, συμπεριλαμβανομένου του παγίου απλής τηλεφωνικής σύνδεσης (PSTN). Αυτή η προσφορά μπορεί να συνδυαστεί με το πακέτο τηλεφωνίας «Εξωτερικό», για απεριόριστες κλήσεις προς σταθερά τηλέφωνα 46 χωρών με μόνο 6 ευρώ/μήνα επιπλέον, καθώς και με τα υφιστάμενα πακέτα χρόνου ομιλίας προς κινητά, που ξεκινούν από 3,60 ευρώ/μήνα.
Η COSMOTE ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΞΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ZAPP ΣΤΗ ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Στις 2 Νοεμβρίου η Cosmote ανακοίνωσε ότι μεταβίβαση του 100% των μετοχών της Telemobil SA (Zapp), τις οποίες κατείχε ο Saudi Oger, ολοκληρώθηκε μετά από την έγκριση των αρμόδιων Αρχών.
ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΟΜΟΛΟΓΟΥ ΚΥΜΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΕΠΙΤΟΚΙΟΥ
Στις 21 Νοεμβρίου η OTE PLC εξόφλησε ένα ομόλογο κυμαινόμενου επιτοκίου με ανεξόφλητο υπολοιπο € 571.9 εκατ., με ημερομηνία λήξης 21 Νοεμβρίου 2009.
ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ 10% ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΟΣ
Στις 31 Δεκεμβρίου, και σύμφωνα με τους όρους της αρχικής συμφωνίας του 2006 μέσω της οποίας η Cosmote απέκτησε τη ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΑΒΕΕ, ο κ. Π. Γερμανός εξάσκησε το δικαίωμα πώλησης, στην Cosmote, του 10% του μετοχικού κεφαλαίου της κυπριακής εταιρείας Cosmoholding Cyprus Ltd,κατόχου του 100% της ΓΕΡΜΑΝΟΣ, έναντι του ποσού των € 168,5 εκατ. Σε συνέχεια της συναλλαγής αυτής η Cosmote κατέχει 100% της ΓΕΡΜΑΝΟΣ.
ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΔΙΕΥΘΥΝΟΥΣΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΟΤΕ ΑΚΙΝΗΤΑ
Στις 13 Ιανουαρίου, ο ΟΤΕ ανακοίνωσε ότι από τις 11 Ιανουαρίου 2010 η κα Χριστίνη Σπανουδάκη ανέλαβε τη θέση της Διευθύνουσας Συμβούλου στην ΟΤΕ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε., θυγατρική εταιρεία του Ομίλου ΟΤΕ.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΙΚΑ
Στις 20 Ιανουαρίου 2010, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα των αρμόδιων αρχών, σχετικά με ενδεχόμενες οφειλές του προς το ΙΚΑ, ο ΟΤΕ διευκρίνισε ότι εκπληρώνει στο ακέραιο τις υποχρεώσεις του απέναντι στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, καταβάλλοντας τις εισφορές που οφείλει, τόσο στα πλαίσια της συνήθους υποχρέωσής του όσο και στα πλαίσια των προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου ακολουθώντας κατά γράμμα τις σχετικές διατάξεις.
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΟΜΙΛΟΥ ΟΤΕ
Στις 28 Ιανουαρίου ο ΟΤΕ ανακοίνωσε ότι, από τις 18 Ιανουαρίου 2010, ο κ. Αριστόδημος Δημητριάδης ανέλαβε τη νεοσύστατη θέση του Γενικού Διευθυντή Κανονιστικής Συμμόρφωσης Ομίλου ΟΤΕ. Ο κ. Δημητριάδης διατηρεί παράλληλα τα καθήκοντά του ως Διευθυντής Εσωτερικού Ελέγχου & Κανονιστικής Συμμόρφωσης Ομίλου Cosmote.
ΝΕΑ ΠΡΟΣΦΟΡΑ CONN-X
Στις 18 Φεβρουαρίου 2010, ο ΟΤΕ ανακοίνωσε μια νέα προσφορά για Internet & Ομιλία από το Conn-x, που προσφέρει απεριόριστο ADSL Internet στα 8 Mbps, 250 λεπτά/μήνα αστικές και υπεραστικές κλήσεις και 50 λεπτά/μήνα κλήσεις προς κινητά, με € 43,90, συμπεριλαμβανομένου του παγίου γραμμής.