Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΜΟΗ: Μπορεί να επαναληφθεί το περσινό «θαύμα»;

Eντυπωσιακά ήταν τα καθαρά κέρδη της Motor Oil το 2011, στα 140,9 εκατ. ευρώ, επίδοση που όχι μόνο είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του 2010 αλλά συναγωνίζεται άνετα και τις επιδόσεις του ομίλου πριν από την κρίση.

ΜΟΗ: Μπορεί να επαναληφθεί το περσινό «θαύμα»;
Eντυπωσιακά ήταν τα καθαρά κέρδη της Motor Oil το 2011, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 140,9 εκατ. ευρώ, επίδοση που όχι μόνο είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του 2010 (82,3 εκατ. ευρώ), αλλά επιπλέον συναγωνίζεται άνετα και τις επιδόσεις του ομίλου πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.

Συγκεκριμένα, κατά την τελευταία εξαετία (2006-2011) μόλις μία χρονιά τα κέρδη υπερέβησαν -και μάλιστα ελαφρά- την περυσινή επίδοση (149,8 εκατ. ευρώ το 2007, 127,5 εκατ. ευρώ το 2006, 79 εκατ. ευρώ το 2008, 108 εκατ. ευρώ το 2009).

Μάλιστα, με βάση την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας (γύρω στα 665 εκατ. ευρώ), διαμορφώνεται για τη μετοχή δείκτης P/E χαμηλότερος του 5 και, με βάση την τρέχουσα τιμή του τίτλου κοντά στα 6,00 ευρώ και με το προτεινόμενο μέρισμα του 0,40 ευρώ, μια μερισματική απόδοση της τάξεως του 6,5%.
 
Κι αυτό χωρίς να συνεκτιμάται το ενδεχόμενο να αποφασιστεί επιστροφή κεφαλαίου γύρω στα τέλη Απριλίου (η διοίκηση έχει αφήσει ανοιχτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο, χωρίς ωστόσο να δεσμευθεί).

Η συνταγή

Ποια είναι η «συνταγή της επιτυχίας»; Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, η δυνατότητα του διυλιστηρίου να επεξεργάζεται διάφορους τύπους αργού πετρελαίου και να παράγει ένα πολύ ευέλικτο μίγμα προϊόντων, προσαρμόζοντας την παραγωγή στην εκάστοτε διαμόρφωση της ζήτησης και εστιάζοντας στα προϊόντα που τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο προσφέρουν τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους.

Ένα άλλο πλεονέκτημα, σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, κ. Πέτρο Τζανετάκη, είναι ότι υπήρξε η σωστή πρόνοια ώστε οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού να έχουν ολοκληρωθεί έγκαιρα, με αποτέλεσμα ο ερχομός της κρίσης να βρει την Motor Oil -σε αντίθεση με πολλά άλλα ευρωπαϊκά εργοστάσια- με τις επενδύσεις ολοκληρωμένες. Κι αυτό γιατί τα διυλιστήρια που δεν έχουν προλάβει να εκσυγχρονιστούν λειτουργούν σήμερα με ζημίες και κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συνεχίζεται επ’ άπειρον.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της εταιρείας Petroplus, η οποία αναγκάστηκε φέτος να αναστείλει την παραγωγική λειτουργία στις έξι μονάδες της. Και επειδή υπάρχουν και άλλα ευρωπαϊκά διυλιστήρια που σήμερα δουλεύουν με ζημίες, η λογική λέει πως τα περιθώρια διύλισης μεσοπρόθεσμα θα κινηθούν ανοδικά, παρά την ύφεση που ταλαιπωρεί την ευρωπαϊκή οικονομία.

Η φετινή πορεία

Το ερώτημα βέβαια είναι κατά πόσον η πολύ υψηλή περυσινή κερδοφορία θα μπορούσε να διατηρηθεί και φέτος. Κανείς φυσικά δεν μπορεί να δώσει ασφαλή απάντηση σε έναν τόσο ευμετάβλητο κλάδο, ωστόσο το πρώτο τρίμηνο του 2012 η πορεία των πωλήσεων ήταν καλή και το περιθώριο διύλισης αυξημένο σε σύγκριση με το τελευταίο τετράμηνο του 2011.

To 2012, βέβαια, δεν στερείται προκλήσεων για τη Motor Oil. Για παράδειγμα, το κόστος χρηματοδότησης αναμένεται να αυξηθεί, καθώς σε κάθε δάνειο που αναχρηματοδοτείται αυξάνεται το επιτόκιο (το μέσο κόστος παραμένει σχετικά χαμηλό).

Στο ερώτημα για τον κίνδυνο της αναχρηματοδότησης, τα στελέχη της εισηγμένης εκτιμούν πως η Motor Oil θα είναι μέσα στους τελευταίους έναν έως τρεις ομίλους που θα εγκαταλείψουν τα τραπεζικά ιδρύματα, τονίζοντας τις μακροχρόνιες και πολύ καλές σχέσεις με τους χρηματοπιστωτικούς ομίλους, εσωτερικού και εξωτερικού.

Μια δεύτερη πρόκληση είναι η αναμενόμενη μείωση της εγχώριας ζήτησης, που κύκλοι της αγοράς την ανεβάζουν σε υψηλό μονοψήφιο νούμερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012.

Απέναντι στη μειωμένη αυτή ζήτηση, η Motor Oil έχει να αντιπαραθέσει:

1 Τις αυξημένες πωλήσεις προς τη Cyclon, εταιρεία της οποίας απέκτησε πρόσφατα μειοψηφικό ποσοστό (μέχρι πέρυσι, η Cyclon δεν αγόραζε το σύνολο των προμηθειών της από τη Motor Oil).
2 Την ομαλοποίηση της κατάστασης στη Λιβύη και τις αυξημένες φετινές εξαγωγές, μετά τον περυσινό περιορισμό τους λόγω των γνωστών αναταραχών στην αφρικανική χώρα.

Σε κάθε περίπτωση, η Motor Oil πουλάει μεγαλύτερο όγκο προϊόντων από αυτόν που παράγει το διυλιστήριο της Κορίνθου, το οποίο δουλεύει σε παραγωγική δυναμικότητα 100%. Οι επιπρόσθετες πωλήσεις προέρχονται από αγορές προϊόντων από άλλους παραγωγούς, με τη Motor Oil να λειτουργεί ουσιαστικά ως διαμεσολαβητής. Στις πωλήσεις αυτές, τα περιθώρια κέρδους είναι σαφώς μικρότερα.

Όπως λοιπόν δείχνουν τα πράγματα, η Motor Oil δεν θα αντιμετωπίσει ούτε και φέτος πρόβλημα διάθεσης της παραγωγής της, σε μια περίοδο μάλιστα που η ζήτηση στο εξωτερικό λόγω και του κλεισίματος των διυλιστηρίων της εταιρείας Petroplus είναι ισχυρή. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ο εισηγμένος όμιλος θα προσπαθήσει να εστιάσει το ενδιαφέρον του στις πωλήσεις που οδηγούν σε υψηλότερο περιθώριο κέρδους. 

Η συμμετοχή στη Cyclon

Σχετικά με την απόφαση της Motor Oil να αποκτήσει μειοψηφική συμμετοχή στη Cyclon (εταιρεία επίσης συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη), ο κ. Πέτρος Τζανετάκης απαντά πως «εμείς στον όμιλο έχουμε συνηθίσει να βαδίζουμε βήμα-βήμα. Αρχικά είχαμε την εταιρεία Avin ώστε να έχουμε ένα πόδι στην αγορά λιανικής, όπου τότε επικρατούσαν δύο μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες και μια κρατική. Στη συνέχεια αποφασίσαμε να εξαγοράσουμε το δίκτυο της Shell και όλο αυτό το διάστημα μάθαμε πολλά πράγματα για τη συγκεκριμένη δουλειά. Για το θέμα της Cyclon εσείς οι δημοσιογράφοι ρωτούσατε χρόνια. Τώρα νομίζω πως ωρίμασε το θέμα και έτσι κάναμε το πρώτο βήμα. Για το αν θα αυξηθεί ή όχι το ποσοστό μας, θα δείξει το μέλλον. Πάντως δεν υπάρχει κάποια σκέψη για κάτι άμεσο, ούτε και για delisting της εταιρείας από το Χ.Α.». 


***Δείτε σχετικό πίνακα στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό υλικό"

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v