Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καθυστερεί ένας στους τρεις διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ

Ο πίνακας με τα χρονοδιαγράμματα αποδεικνύει πως ένας στους τρεις διαγωνισμούς έχει καθυστερήσει, αφού οι ημερομηνίες πολλών προκηρύξεων έχουν αλλάξει σε σύγκριση με το προσχέδιο που διέρρευσε προ λίγων εβδομάδων, ενώ επιβεβαιώνεται πως ο στόχος εσόδων για το 2013 περιορίζεται στo 1,6 δισ. ευρώ.

Καθυστερεί ένας στους τρεις διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ

Ο εκτροχιασμός του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων αποτυπώνεται στην έκθεση αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας από την Κομισιόν, η οποία ωστόσο θέτει τον στόχο για έσοδα το 2014 στα 3,5 δισ. ευρώ.

Ο πίνακας με τα χρονοδιαγράμματα αποδεικνύει πως ένας στους τρεις διαγωνισμούς έχει καθυστερήσει, αφού οι ημερομηνίες πολλών προκηρύξεων έχουν αλλάξει σε σύγκριση με το προσχέδιο που διέρρευσε προ λίγων εβδομάδων, ενώ επιβεβαιώνεται πως ο στόχος εσόδων για το 2013 περιορίζεται στο 1,6 δισ. ευρώ και θα πρέπει να καλυφθεί με το παραπάνω την επόμενη χρονιά.

Επιπλέον, δύο από τα τέσσερα προαπαιτούμενα που πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου αφορούν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Νέα μέτρα για την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων θα ληφθούν, επίσης, εντός του Σεπτεμβρίου, ενώ στο πρόγραμμα θα ενταχθούν και περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου που μέχρι σήμερα απουσίαζαν από τον κατάλογο.

Ούτως ή άλλως, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έπρεπε να προκηρύσσει σχεδόν έναν διαγωνισμό την εβδομάδα για να επιτευχθούν οι στόχοι του προηγούμενου μνημονίου. Τελικά περιορίστηκε στον έναν διαγωνισμό τον μήνα (αν εξαιρεθούν τα ακίνητα). Έτσι πολλές προκηρύξεις που είχαν προγραμματιστεί για το πρώτο εξάμηνο πάνε για το τέλος του έτους ή για το 2014.

Επιπλέον, στην έκθεση της Κομισιόν περιλαμβάνονται προβλέψεις οι οποίες έχουν ήδη αναθεωρηθεί επί το αρνητικότερον, όπως η «επιτάχυνση» της διαδικασίας πώλησης του ΟΛΠ, όταν είναι πλέον γνωστό πως αυτή θα καθυστερήσει. Επίσης, αντιμέτωπος με σοβαρές καθυστερήσεις βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Εκτός από τις ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ και ΕΛΒΟ, που όπως ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα θα συρρικνωθούν (ή θα εκκαθαριστούν αν δεν υπάρξει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον μετά τη διαδικασία εξυγίανσης), αλλαγές υφίστανται στα χρονοδιαγράμματα αρκετών διαγωνισμών. Έτσι, οι δεσμευτικές προσφορές για την ΕΥΑΘ θα υποβληθούν στο τέταρτο τρίμηνο του 2013 αντί για το τρίτο τρίμηνο, ενώ για το τρίτο τρίμηνο έχει μετατεθεί και η έναρξη διαδικασίας πώλησης του ποσοστού που ελέγχει το δημόσιο στην Αερολιμήν Αθηνών.

Για το 2014 (πρώτο τρίμηνο) μετατίθεται ο διαγωνισμός για την πώληση των ΕΛΤΑ, τα οποία επίσης θα περάσουν από διαδικασία εξυγίανσης.

Για το φθινόπωρο του 2014 μετατίθεται η κατάθεση προσφορών για την ΕΥΔΑΠ, ενώ για τον επόμενο χρόνο πάει και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις, ο διαγωνισμός για την Εγνατία επρόκειτο να ξεκινήσει εντός του καλοκαιριού.

Για την παραχώρηση των μεγάλων λιμανιών, που λειτουργούν με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας (Α.Ε.), το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα προβλέπει προκήρυξη κάποιων διαγωνισμών το φθινόπωρο, με υποβολή προσφορών στο δεύτερο τρίμηνο του 2014. Υπενθυμίζεται πως η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε υποστηρίξει πως μέσω του ΟΛΠ και του ΟΛΘ θα αναπλήρωνε το ναυάγιο στον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ.

Για τα έσοδα του 2013, στην έκθεση αναφέρεται πως το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να εισπράξει περί τα 187 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΔΕΣΦΑ (τα υπόλοιπα θα εισπραχθούν από τα Ελληνικά Πετρέλαια), 133 εκατ. ευρώ από τη δωδεκαετή παραχώρηση των Κρατικών Λαχείων (το υπόλοιπο ποσό μέχρι τα 190 εκατ. θα καταβληθεί τον επόμενο χρόνο) καθώς και 622 εκατ. από την πώληση του 33% του ΟΠΑΠ (τα υπόλοιπα 30 εκατ. θα καταβληθούν σε δόσεις).

Για τα ακίνητα, όπως αναφερόταν και στο προσχέδιο της έκθεσης, το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί την τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων. Επισημαίνεται πως η τιτλοποίηση πρέπει να έχει ως στόχο τους ξένους επενδυτές και γι' αυτό πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα. Το πρώτο βήμα θα είναι η μεταφορά ακινήτων που σήμερα ανήκουν σε άλλα υπουργεία (Εθνικής Άμυνας, Αγροτικής Ανάπτυξης κ.ά.) υπό ενιαία διαχείριση.

Όσο για τα προαπαιτούμενα μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, τα δύο από τα τέσσερα αφορούν τις ιδιωτικοποιήσεις. Μέχρι τα τέλη Αυγούστου, θα πρέπει να έχει αποφασιστεί η αναδιάρθρωση, μέσω σημαντικής μείωσης προσωπικού και εγκαταστάσεων, των ΕΛΒΟ, ΕΑΣ και ΛΑΡΚΟ, σε ευθυγράμμιση και με την κοινοτική νομοθεσία για τις κρατικές ενισχύσεις, με στόχο την ιδιωτικοποίηση ή το κλείσιμο των μονάδων.

Οι αποφάσεις πρέπει να είναι οριστικές και να έχουν υλοποιηθεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2013. Επιπλέον, η κυβέρνηση θα πρέπει να επιβεβαιώσει τις ανεξόφλητες οφειλές φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ, καθώς και να αποπληρώσει όλες τις μη αμφισβητούμενες οφειλές εντός του Αυγούστου. Σημειώνεται πως οι οφειλές προς εταιρίες που βαδίζουν προς ιδιωτικοποίηση αποτελούν σημαντικό αγκάθι του προγράμματος, όπως προέκυψε και από την υπόθεση της ΔΕΠΑ.

 

Πίνακας: Οι αναθεωρημένοι στόχοι εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις 

(σε δισ. ευρώ) 

2011

1,6

2012

0

2013

1,6

2014

3,5

2015

2,0

2016

2,0

2017

2,4

2018

3,3

2019

3,6

2020

4,2

Πηγή: Υπηρεσίες Ε.Ε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v