Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μεσσηνία: Η μεταμόρφωση σε προορισμό πολυτελείας

Η Πύλος νέα ανερχόμενη «μητρόπολη» πολυτελείας της Μεσογείου. Το επενδυτικό μπουμ και οι κινήσεις που δημιουργούν τον πρώτο προορισμό πολυτελείας νέας γενιάς στην Ελλάδα. Πώς η Μεσσηνία μετατρέπεται σε εργαστήρι δοκιμών του νέου μοντέλου ανάπτυξης του τουρισμού.

  • Του Παύλου Υψηλάντη
Μεσσηνία: Η μεταμόρφωση σε προορισμό πολυτελείας

Στη νέα άνοιξη του ελληνικού τουρισμού η Μεσσηνία εξελίσσεται σε έναν από τους ισχυρότερους επενδυτικούς μαγνήτες της χώρας και σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους προορισμούς της Μεσογείου. Κι αν η Μύκονος και η Σαντορίνη καθιερώθηκαν ως τα δύο ισχυρότερα διεθνή brand του ελληνικού τουρισμού, η Πύλος μεταμορφώνεται αλματωδώς σε boutique βιτρίνα νέου τύπου της τουριστικής Ελλάδας και σε σύγχρονη κοσμοπολίτικη μητρόπολη της Μεσογείου.

Boutique ξενοδοχεία, spa και πολυτελείς επαύλεις για εύπορους πελάτες, γήπεδα γκολφ που συγκαταλέγονται, ήδη, στα καλύτερα της Ευρώπης κι έβαλαν τη Μεσσηνία στην ατζέντα των παικτών όλου του κόσμου, μαρίνες, υποδομές φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων και καταδυτικά πάρκα που προσελκύουν τα βλέμματα του διεθνούς καταδυτικού τουρισμού.

Αθόρυβα, η Μεσσηνία μετατρέπεται σήμερα σε ένα πρότυπο εργαστήρι δοκιμών του νέου αναπτυξιακού μοντέλου του ελληνικού τουρισμού. Ενός μοντέλου που βασίζεται σε εντελώς νέο θεσμικό πλαίσιο για τις τουριστικές επενδύσεις και θα επιχειρήσει να αποδείξει πως μπορούν να συνδυαστούν οι επενδύσεις, ιδιαίτερα σε νέες μορφές τουρισμού, με την ανάδειξη και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

Η αλματώδης ανάπτυξη της Μεσσηνίας αποτυπώνεται στο ξενοδοχειακό δυναμικό της περιοχής αλλά και στην εκρηκτική άνοδο της επιβατικής κίνησης στο διεθνές αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» της Καλαμάτας.

Ο νομός καταγράφεται, ήδη, ως δεύτερος μεγαλύτερος ξενοδοχειακός πόλος της Πελοποννήσου (144 μονάδες, 10.170 κλίνες) πίσω από την Αργολίδα. Ταυτόχρονα, διαθέτει ήδη σχεδόν όσες κλίνες πολυτελείας φιλοξενεί και η Ηλεία και πλησιάζει την Αργολίδα.

Το σημαντικότερο για τη Μεσσηνία είναι πως η νέα φάση τουριστικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής βασίζεται κυρίως σε μονάδες υψηλών προδιαγραφών που συγκροτούν έναν ισχυρό πόλο υποδομών πολυτελείας και απευθύνονται σε πελάτες ισχυρού εισοδηματικού προφίλ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το 2013 το Costa Navarino φιλοξένησε 50.000 επισκέπτες.

Τα δύο γήπεδα γκολφ σχεδιάστηκαν από κορυφαία ονόματα του χώρου και, ήδη, θεωρούνται από τα καλύτερα της Ευρώπης και κατατάσσουν τη Μεσσηνία στους ραγδαία ανερχόμενους προορισμούς γκολφ της Μεσογείου.

Για το Costa Navarino, μάλιστα, αναμένεται πως τα αμέσως επόμενα χρόνια το 20% των εσόδων του θα προέρχεται από τον τουρισμό γκολφ.

Οι μονάδες πολλών αστέρων, οι διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες που τα διαχειρίζονται και τα γήπεδα γκολφ είχαν ως αποτέλεσμα να αναβαθμιστεί σημαντικά το brand της περιοχής διεθνώς. Αυτό με τη σειρά του ανατροφοδοτεί την περαιτέρω αύξηση της ζήτησης για ταξίδια προς την περιοχή κι αυτό δρομολογεί νέες επενδύσεις.

Νέες επενδύσεις πολλών αστέρων

Πριν από λίγες μέρες ο όμιλος Libra της οικογένειας Λογοθέτη, ανακοίνωσε τα σχέδιά του να δημιουργήσει μονάδα υψηλών προδιαγραφών λίγο έξω από την Καλαμάτα. Η επένδυση θα υλοποιηθεί μέσω της αλυσίδας Grace Hotels που αποτελεί τον ξενοδοχειακό βραχίονα του ομίλου Libra ο οποίος δραστηριοποιείται, παράλληλα, στους τομείς της ναυτιλίας, των μεταφορών, του real estate και της ενέργειας. Πρόσφατα επένδυσε και στην Coco-Mat.

Ενδεικτικό του προφίλ των επενδύσεων που προσελκύει, πλέον, η Μεσσηνία είναι το γεγονός πως θα αποτελέσει την τρίτη μονάδα πολυτελείας που θα λειτουργήσει ο όμιλος Libra στην Ελλάδα, μετά τη Μύκονο και τη Σαντορίνη.

Η επένδυση Grace Kalamata θα αναπτυχθεί 20 χλμ. δυτικά της Καλαμάτας στην παραλία Βελίκα. Θα διαθέτει boutique ξενοδοχειακή μονάδα πέντε αστέρων, δυναμικότητας 125 δωματίων και σουιτών, ενώ θα κατασκευαστούν έως 40 πολυτελείς επαύλεις οι οποίες θα είναι διαθέσιμες προς πώληση. Το συγκρότημα θα διαθέτει πολυτελές κέντρο θαλασσοθεραπείας (spa), συνεδριακούς χώρους, εγκαταστάσεις για θαλασσινά σπορ και παιδότοπο.

Την επόμενη φάση ανάπτυξης των έργων της Costa Navarino ανακοίνωσε, εξάλλου, η εταιρεία ΤΕΜΕΣ Α.Ε., συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου. Το ύψος της νέας επένδυσης θα ανέλθει σε 100 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία γκολφ κλαμπ (οι εργασίες αρχίζουν εντός του 2014), την ολοκλήρωση του σχεδιασμού της τρίτης ξενοδοχειακής μονάδας του συγκροτήματος καθώς και τη δημιουργία 120-150 επαύλεων σε βάθος πενταετίας.

Τουριστική «εισβολή» από... αέρος

Η αλματώδης ανάπτυξη του τουριστικού πόλου της Μεσσηνίας αποτυπώνεται στα στοιχεία της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Το 2013 οι επιβάτες από το εξωτερικό έφθασαν τις 57.967 έναντι 35.948 το 2012 καταγράφοντας τη μεγαλύτερη αύξηση μεταξύ όλων των αεροδρομίων της χώρας (10,79% η αύξηση στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας).

Για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης αναφέρουμε ότι η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Μυκόνου ήταν αυξημένη 26,69% και στη Σαντορίνη 22,05%. Στην Καλαμάτα, μάλιστα, η αύξηση έφθασε το 737% τον Απρίλιο, το 1.004% τον Οκτώβριο και το 1.560% τον Μάρτιο. Στοιχεία που αντανακλούν περισσότερο τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στην περιοχή αλλά και τη ζήτηση για ταξίδια την άνοιξη και το φθινόπωρο.

Η αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της περιοχής, οι νέες μονάδες πολυτελείας και τα γήπεδα γκολφ είχαν ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν νέες αεροπορικές γραμμές που συνδέουν απευθείας τη Μεσσηνία με σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Καλαμάτα συνδέεται σήμερα απευθείας με το Μόναχο (τα δρομολόγια φέτος ξεκίνησαν από τις 23 Φεβρουαρίου) και το Ντίσελντορφ της Γερμανίας, τη Βιέννη, τις Βρυξέλλες, το Παρίσι, το Λονδίνο, τη Στοκχόλμη αλλά και με προορισμούς της Ρωσίας.

Τον δρόμο της αεροπορικής σύνδεσης της Μεσσηνίας με το εξωτερικό άνοιξε η Aegean Airlines (μέτοχός της είναι ο επικεφαλής της ΤΕΜΕΣ Α.Ε. Αχ. Κωνσταντακόπουλος).

Η αύξηση της ζήτησης για ταξίδια στην περιοχή, ωστόσο, προσέλκυσε κι άλλες αεροπορικές. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των εταιρειών χαμηλού κόστους Ryanair και Air Berlin που συνδέουν, πλέον, την Καλαμάτα με ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Κρουαζιέρες και Καταδυτικά Πάρκα

Με βάση το νέο Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού που έχει τεθεί σε διαβούλευση, η Μεσσηνία εντάσσεται και επίσημα στον χάρτη και του τουρισμού κρουαζιέρας. Πιο συγκεκριμένα, η Πύλος χαρακτηρίζεται μαζί με το Κατάκωλο, το Γύθειο και το Ναύπλιο ενδιάμεσος σταθμός κρουαζιέρας κ.ά. Αυτές οι περιοχές θα συμπεριληφθούν στις ειδικές δράσεις που θα αναληφθούν από το υπουργείο Τουρισμού για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας.

Αυτό σημαίνει πρακτικά πως η Πύλος θα ενταχθεί σύντομα στα προγράμματα των μεγάλων εταιρειών της κρουαζιέρας. Γεγονός που θα οδηγήσει σε νέα αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τον νομό και θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη διεθνή εικόνα της Μεσσηνίας.

Η ένταξη της Πύλου στη ρότα των κρουαζιερόπλοιων συνδέεται άμεσα με τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της μαρίνας και τμήματος του εμπορικού λιμένα της.

Τα καταδυτικά πάρκα είναι ένα επιπλέον «εργαλείο» που αξιοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εμπλουτίζοντας ακόμα περισσότερο το τουριστικό προϊόν της Μεσσηνίας. Με τα συγκεκριμένα προϊόντα, η Μεσσηνία γίνεται η πρώτη περιοχή της Ελλάδας που θα επιχειρήσει να απευθυνθεί στην πολλά υποσχόμενη διεθνή αγορά καταδυτικού τουρισμού.

Τα δύο πρώτα καταδυτικά πάρκα αφορούν ισάριθμους ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους του Δήμου Πύλου. Το πρώτο από τα πάρκα οριοθετείται στον ενάλιο αρχαιολογικό χώρο της Μεθώνης. Στο συγκεκριμένο χώρο βρίσκονται, σε μικρό βάθος, τα ρωμαϊκά ναυάγια με τους κίονες από το περιστύλιο του ναού του Ηρώδη και τις γλυπτές σαρκοφάγους της Τροίας από τιτανιούχο λίθο.

Το δεύτερο καταδυτικό πάρκο βρίσκεται στον όρμο του Ναυαρίνου και περιλαμβάνει το σύγχρονο ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Irene Serenade» που βυθίσθηκε σε βάθος 50 μέτρων το 1978 και το κατάστρωμά του βρίσκεται σε βάθος 25 μέτρων. Με μήκος 282 μέτρα θεωρείται το δεύτερο μεγαλύτερο επισκέψιμο ναυάγιο στον κόσμο και προκαλεί, ήδη, ζωηρό ενδιαφέρον στους κόλπους της παγκόσμιας καταδυτικής κοινότητας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v