Έχετε αναρωτηθεί πόσες φορές και πόσες ώρες έχετε περάσει σε ένα ασανσέρ περιμένοντας να φθάσετε στον προορισμό σας;
Στην περίπτωση του κ. Ελευθέριου Σαΐτη, CEO της εταιρείας KRONOS η διαδρομή με ένα ασανσέρ στάθηκε η αφορμή από λογιστής υπάλληλος εξαγωγικής εταιρείας να γίνει επιτυχημένος επιχειρηματίας και να δημιουργήσει μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες κονσερβοποιημένων φρούτων (κυρίως ροδάκινα) της χώρας.
Όλα ξεκίνησαν όταν σε ένα ασανσέρ είχε την τύχη "συνεπιβάτες" του να είναι ένας Έλληνας αντιπρόσωπος από την Αθήνα και ένας Γερμανός, οι οποίοι συζητούσαν για κονσερβοποιημένες τομάτες και κομπόστες φρούτων.
Αυτή η συζήτηση στάθηκε η αφορμή για να κάνει ο κ. Σαΐτης μια υποτυπώδη έρευνα αγοράς, για τον κλάδο των κονσερβοποιημένων φρούτων, σε ένα μαγειρείο και σε μια βιοτεχνία της Βορείου Ελλάδος.
Όπως ανέφερε, με βάση το συναίσθημα και όχι την οικονομική θεωρία, παρ' ότι απόφοιτος της ΑΣΟΕΕ, αποφάσισε να βάλει το στοίχημα και να επενδύσει στον κλάδο και σε μια αγορά όπου κυρίαρχη δύναμη ήταν τότε σε παγκόσμιο επίπεδο η Καλιφόρνια.
Η ιστορία, όπως αποδεικνύεται εκ των αποτελέσματος, δικαίωσε τον κ. Σαΐτη, ο οποίος κέρδισε και το "στοίχημα" αφού σήμερα η εταιρεία KRONOS πραγματοποιεί το σύνολο του τζίρου της στο εξωτερικό, απασχολεί 250 άτομα τα οποία μαζί με τους εποχικούς το καλοκαίρι φθάνουν τα 700-800 άτομα και έχει καταφέρει να είναι η 4η εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο της.
Αυτή τη βιωματική ιστορία μοιράστηκε χθες από το βήμα του Διεθνούς Συνεδρίου, που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων ο κ. Σαΐτης, ο οποίος απευθυνόμενος στους συνέδρους τους κάλεσε να δρουν ομαδικά και να τολμούν.
Το εξαγωγικό παράδειγμα της εταιρείας του αλλά και του κλάδου επιβεβαιώνει άλλωστε αυτή του τη φιλοσοφία. Μπορεί σήμερα η εταιρεία του να είναι 4η μεγαλύτερη παγκοσμίως και η Ελλάδα να ελέγχει το 50% των παγκόσμιων εξαγωγών, αυτό όμως δεν συνέβαινε πάντα, αφού μέχρι και κάποια χρόνια πριν η Καλιφόρνια αποτελούσε τον αδιαφιλονίκητο ηγέτη του κλάδου. Σύμφωνα με τον κ. Σαΐτη αυτό που χρειάζεται είναι δουλειά, αξιόπιστο προϊόν, καλή τιμή, σεβασμό στον πελάτη και ομαδικό πνεύμα.
Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Παπανικολάου, αντιπρόεδρος της NEON Energy (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην εξαγωγική επέκταση της εταιρείας στην Ιαπωνία, σημειώνοντας ότι η εξωστρέφεια είναι βασικός παράγοντας της κουλτούρας της. Συμπληρώνοντας με έμφαση «η στροφή στο εξωτερικό είναι μονόδρομος».
Ο κ. Παναγιώτης Γκεζερλής, σύμβουλος Ηλεκτρονικού Επιχειρείν της Convert Group, αναφέρθηκε στα επιτυχημένα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα τα οποία επιβεβαιώνουν ότι στο διαδίκτυο δεν υπάρχουν σύνορα. Ως παράδειγμα έφερε τα 6 ελληνικά διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία τα οποία πέρυσι πραγματοποιήσαν τζίρο 1 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 70% πραγματοποιήθηκε στο εξωτερικό.
Επίσης έφερε ως παράδειγμα το διαδικτυακό κατάστημα Oliveshop που εξάγει στην Μογγολία και το Pharmacy από την Δράμα όπου το 80% του τζίρου του προέρχεται από τη Ρωσία και την Γερμανία.
Σύμφωνα με τον κ. Γκεζερλή, το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ασφαλές καταφύγιο για εξαγωγές και για νέους επίδοξους επιχειρηματίες.
Στην ανάγκη ομαδικού πνεύματος και συνεργειών μεταξύ των Ελλήνων επιχειρηματιών αναφέρθηκε και η μοναδική κυρία στο συγκεκριμένο πάνελ του συνεδρίου. Η κα. Μαρίκα Λάμπρου, CEO της SingularLogic, απευθυνόμενη στους συνέδρους δεν "μάσησε τα λόγια της" ούτε προσπάθησε να ωραιοποιήσει την κατάσταση. Αντιθέτως είπε πολλές αλήθειες, ότι δηλαδή "έπρεπε να έρθει η κρίση για να αντιληφθούμε ότι δεν μπορεί να μας ζήσει η μικρή χώρα που λέγεται Ελλάδα.»
Αυτό το αντιληφθήκαμε αργά, είπε η ίδια, σημειώνοντας "τις εποχές της τρελής ανόδου του Χρηματιστηρίου οι περισσότεροι μέτοχοι των εταιρειών του κλάδου ασχολούνταν με τις μετοχές και όχι πως θα κάνουν τη δουλειά τους καλύτερα". Για να συμπληρώσει «το ένα τρένο το χάσαμε, να δούμε εάν θα χάσουμε και το σημερινό".
Σύμφωνα με την ίδια το κακό των Ελλήνων είναι ότι δεν χρησιμοποιούν τις συνέργειες στο εξωτερικό και ο καθένας πάει μόνο του. Συμπληρώνοντας με έμφαση «ακόμη και οι πιο επιτυχημένοι δεν μοιράζονται τις εμπειρίες τους. Αυτό είναι δείγμα κόμπλεξ και ανασφάλειας.»
Σύμφωνα με την κα. Λάμπρου οι ελληνικές επιχειρήσεις και δη οι εταιρείες πληροφορικής οφείλουν να είναι ανταγωνιστικές στο εξωτερικό και να συνταχθούν με αυτές τις επιταγές και όχι με αυτό που στην Ελλάδα είναι αποδεκτό. Η ίδια κάλεσε την πολιτεία εκτός από τα φορολογικά κίνητρα, να κάνει Ευαγγελιστές τους υπαλλήλους των Ελληνικών πρεσβειών, οι οποίοι σήμερα σε αντίθεση με άλλες πρεσβείες, είναι ανύπαρκτοι, όπως ανέφερε.
Εν αντιθέσει με την SingularLogic που μόνο το 10% του τζίρου της πραγματοποιείται στο εξωτερικό, ο όμιλος ΒΙΟΧΑΛΚΟ, με εξαγωγές το 2013 στα 1,7 δισ. ευρώ επί συνολικού τζίρου 3 δισ. ευρώ, πραγματοποιεί το 10% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών.
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Μπακούρη, πρόεδρο της Σωληνουργείας Κορίνθου, ο εξαγωγικός προσανατολισμό του ομίλου Βιοχάλκο ήταν συνειδητός και βασικός πυλώνας της στρατηγική του από την αρχή και στηρίχθηκε στην ποιότητα, στην παραγωγή εφάμιλλων προϊόντων με αυτά της Ευρώπης και στο χαμηλό κόστος. Όπως είπε ο ίδιος για να μπορείς να έχεις χαμηλό κόστος έπρεπε από την αρχή να δεις ότι η αγορά σου δεν είναι μόνο η Ελλάδα.
Σήμερα η έμφαση από την πλευρά του ομίλου, σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά, δίνεται σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, στην εμπορία, στο marketing, και στον πελάτη. Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος ολοκλήρωσε πρόσφατα επένδυση 50 εκατ ευρώ η οποία αφορά στην παράγει υψηλής τάσης καλωδίων, ενώ δρομολογείται μια ακόμη επένδυση 65 εκατ. ευρώ σε σωλήνες οι οποίοι γίνονται από φύλλα και όχι από τσέρκι γιατί έχουν μεγαλύτερη αντοχή, όπως ανέφερε.
Ο επικεφαλής της Σωληνουργεία Κορίνθου αναφέρθηκε και στα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα μια εξαγωγική εταιρεία. Μεταξύ αυτών το κόστος της ενέργειας. Ο κ. Μπακούρης ανέφερε ότι η μείωση της τιμής του Φυσικού Αερίου βοηθάει, ωστόσο δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι ο κ. Αντώνης Σαμαράς δεν αναφέρθηκε προχθές στο θέμα της ηλεκτρικής ενέργειας. «Είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για το εάν θα κάνουμε τις επενδύσεις άμεσα», είπε ο ίδιος. Εκτός από το κόστος ενέργειας αναφέρθηκε και στην φορολογία, σημειώνοντας «συνέχεια προσθέτουν τέλη φορολογικά τα οποία προκαλούν μεγάλη αύξηση του κόστους και δεν είμαστε ανταγωνιστικοί».