Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ξενοδοχεία: Το πωλητήριο στο Hilton και η... επανεκκίνηση της Αθήνας

Τα δεδομένα στην πώληση του Hilton και οι πιθανοί «μνηστήρες». Τα κλειδιά που οδηγούν στο ξενοδοχειακό «μπουμ» στην πρωτεύουσα και το νέο τοπίο. Τα μικρά «μπουτίκ» ξενοδοχεία και η τουριστική επανεκκίνηση στην περιοχή της Ομόνοιας.

Ξενοδοχεία: Το πωλητήριο στο Hilton και η... επανεκκίνηση της Αθήνας

Την υψηλή ζήτηση που καταγράφεται διεθνώς για ταξίδια προς την Αθήνα αποτυπώνει η κινητικότητα που καταγράφεται στην ξενοδοχειακή αγορά της ελληνικής πρωτεύουσας.

Οι μονάδες που άνοιξαν εντός του 2015 ή έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους στο α' εξάμηνο του 2016 ξεπερνούν ήδη τις δεκαπέντε. Την ίδια στιγμή, γνωστές μονάδες συζητούν την ένταξή τους σε μεγάλες αλυσίδες, ενώ στην τελική ευθεία μπαίνει η επαναλειτουργία ξενοδοχείων στην Ομόνοια και στην Πλατεία Καραϊσκάκη.

Στο επίκεντρο από χθες βρίσκεται και επίσημα η πώληση του Athens Hilton από την ιδιοκτήτρια «Ιονική Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις Α.Ε.» του ομίλου Alpha Bank.

Με το εμβληματικό για την Αθήνα ξενοδοχείο να ολοκληρώνει με θετικά αποτελέσματα τις χρήσεις της τελευταίας τριετίας και με τις πληρότητες να διαμορφώνονται στα επίπεδα του 70%, η Alpha Βank θεωρεί πως είναι η κατάλληλη στιγμή να πουλήσει ένα από τα θεωρούμενα «φιλέτα» της αθηναϊκής ξενοδοχειακής αγοράς. Ανεπίσημες πληροφορίες φέρουν την Alpha Βank να θεωρεί ως «εύλογο» τίμημα τα 170 εκατ. ευρώ.

Το εναρκτήριο λάκτισμα της διαδικασίας πώλησης του Hilton πυροδοτεί ήδη τα σενάρια για τους πιθανούς ενδιαφερόμενους αγοραστές. Παράγοντες της αθηναϊκής ξενοδοχειακής αγοράς σημείωναν στο Euro2day.gr πως η συγκεκριμένη μονάδα θα μπορούσε κάλλιστα να ενταχθεί στις αλυσίδες Sheraton και Westin της Starwood, W της Marriott ή Intercontinental (IHG).

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν, ωστόσο, πως οι αλυσίδες Sheraton, Westin και W που βρίσκονται πλέον κάτω από την ομπρέλα της Marriott (ύστερα από την εξαγορά της Starwood έναντι 12,2 δισ. δολαρίων) είναι εταιρείες διαχείρισης και δεν ασχολούνται με την ιδιοκτησία ξενοδοχείων. Χωρίς, ωστόσο, να μπορεί να αποκλειστεί η συνεργασία τους με τον νέο ιδιοκτήτη.

Στελέχη διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά απαριθμούν μια σειρά από επιπλέον «κωλύματα» για τις προαναφερθείσες αλυσίδες.

Αρχικά, εξηγούν, η Intercontinental θεωρείται πολύ δύσκολο να διεκδικήσει μια δεύτερη μεγάλη μονάδα στο κέντρο της Αθήνας, η οποία, μάλιστα, θα λειτουργεί ανταγωνιστικά σε σχέση με το γνωστό ξενοδοχείο της Λεωφ. Συγγρού.

Η πλευρά της Starwood παρακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά πληροφορίες του Euro2day.gr, τη φέρουν να μη συγκαταλέγεται στους ενδιαφερόμενους στην παρούσα φάση. Η αλυσίδα βρίσκεται σε αναζήτηση μονάδας στην Αθήνα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr. Όμως, το Hilton δεν περιλαμβανόταν στις περιπτώσεις που εξετάζονταν.

Έμπειρη ξενοδοχειακή πηγή που διατηρεί άριστες σχέσεις με την αμερικανική αγορά σημείωνε την ίδια στιγμή πως το αναμενόμενο τίμημα, αν επιβεβαιωθεί κάτι τέτοιο, των 170 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύει περίπου το 20πλάσιο του EBITDA του Hilton. Το τίμημα κρίνεται μάλλον «αλμυρό», όπως υποστηρίζουν. Την ίδια στιγμή, επισημαίνουν, δεν έχει γίνει γνωστό αν στο τίμημα συνυπολογίζονται οι υποχρεώσεις του ξενοδοχείου.

Τέλος, λένε, η μονάδα θα χρειαστεί οπωσδήποτε «φρεσκάρισμα» (soft lift). Όμως, εξηγούν, για ξενοδοχεία αυτού του επιπέδου ακόμα κι ένα soft lift θα κοστίσει περί τις 25.000 ευρώ ανά δωμάτιο, γεγονός που ανεβάζει το κόστος στα επίπεδα των 15 εκατ. ευρώ για το σύνολο της μονάδας.

Οι ίδιες πηγές εκτιμούν πως το deal θα αφορά πρωτίστως εταιρείες real estate, equity και sovereign wealth fund καθώς και τους real estate «βραχίονες» ισχυρών ξενοδοχειακών ομίλων. Με αυτά τα δεδομένα, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί ούτε η Marriott, η οποία διαθέτει «βραχίονα» που εξαγοράζει ξενοδοχεία.

Πολύ περισσότερο δεν θα πρέπει να αποκλειστεί η Hilton, η οποία δεν λειτουργεί μόνο ως διαχειριστής αλλά και ιδιοκτήτης ξενοδοχείων. Κρίσιμοι, υπό αυτή την έννοια, θεωρούνται οι όροι που περιλαμβάνονται στην υπάρχουσα σύμβαση της Ιονικής Ξενοδοχειακαί Επιχειρήσεις με τη Hilton.

Όπως επιβεβαίωσε το Euro2day.gr, εκφρασμένη πρόθεση της Hilton είναι να παραμείνει διαχειρίστρια του ξενοδοχείου.

Την ίδια στιγμή, πληροφορίες, η ακρίβεια των οποίων ελέγχεται, έφεραν τη Hilton να διατηρεί δικαίωμα «last offer» σε περίπτωση πώλησης του ξενοδοχείου.

Ας σημειωθεί πως πρόσφατα φέρονταν να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του Athens Hilton η Blackstone και η κινεζική Fosun, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για προσφερόμενο τίμημα 160-170 εκατ. ευρώ.

Στην προσπάθεια της Alpha Bank να πουλήσει το ξενοδοχείο το 2014, ενδιαφέρον φέρονταν να έχουν εκδηλώσει τα funds Oaktree Capital και Jermyn Street Real Estate (νικήτρια του διαγωνισμού για τον Αστέρα Βουλιαγμένης) αλλά και ο Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας Τζων Κατσιματίδης. Οι ενδιαφερόμενοι φέρονταν να προσφέρουν περί τα 180 εκατ. ευρώ στην τράπεζα, αλλά το deal δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Ο νέος ξενοδοχειακός χάρτης της Αθήνας

Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που επιτρέπει την αλλαγή χρήσης ακινήτων, η εκρηκτική άνοδος της ζήτησης για ταξίδια προς την Αθήνα και οι θετικές προοπτικές για τον τουρισμό της πρωτεύουσας τα επόμενα χρόνια μετασχηματίζουν ήδη τον ξενοδοχειακό χάρτη στο κέντρο της πόλης.

Σε οδό πολλών αστέρων μεταμορφώνεται από την Άνοιξη η οδός Μητροπόλεως στην Πλατεία Συντάγματος, καθώς πρόκειται να φιλοξενήσει τρεις νέες μονάδες.

Η πρώτη αφορά μονάδα 220 δωματίων της Electra Hotels, η οποία δημιουργείται σε ακίνητο της Εκκλησίας της Ελλάδας στο οποίο στεγαζόταν μέχρι το 2007 το Υπουργείο Παιδείας.

Στο τέλος της Μητροπόλεως δημιουργεί νέα ξενοδοχειακή μονάδα η αλυσίδα Grecotel του ομίλου Ν. Δασκαλαντωνάκη, σε ακίνητο του ομίλου Χυτήρογλου.

Στον ίδιο δρόμο πρόκειται να λειτουργήσει το αμέσως επόμενο διάστημα το μικρό «μπουτίκ» ξενοδοχείο The Zillers. Στην ίδια περιοχή βρίσκεται η μονάδα πολυτελών διαμερισμάτων Met 34.

Στην Ομόνοια επαναλειτουργεί το πρώην Fashion House Hotel που παρέμενε κλειστό. Το ακίνητο εκμισθώθηκε για περίοδο 40 ετών στη Mage Hotels and Resorts, η οποία στα τέλη Απριλίου προγραμματίζει την έναρξη λειτουργίας της μονάδας 4 αστέρων Athens Tiffany Hotel. Νέο ξενοδοχείο αναμένεται να δημιουργηθεί στο ακίνητο που στέγαζε το πρώην Athens Lycabettus στο Κολωνάκι καθώς, ύστερα από άγονες προσπάθειες, βρέθηκε μισθωτής μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο.

Στη δημιουργία μονάδας στο Κολωνάκι φέρεται να προσανατολίζεται ο τουρκικών συμφερόντων όμιλος Dogus Holding Group, ο οποίος εξαγόρασε, μέσω της θυγατρικής του MK Mykonos Hotel Company, έναντι 4 εκατ. ευρώ ακίνητο στο οποίο στεγαζόταν η Πρεσβεία του Καναδά.

Ο όμιλος Βιοχάλκο βρίσκεται εδώ και καιρό σε συζητήσεις για τη μίσθωση του ξενοδοχείου Athens Imperial, 262 δωματίων, το οποίο βρίσκεται στην Πλατεία Καραϊσκάκη κι έκλεισε το 2012.

Η εταιρεία Athens Holiday του ομίλου Υφαντή, διαχειρίστρια του ξενοδοχείου Fresh Hotel της οδού Σοφοκλέους, φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας νέας μονάδας σε διατηρητέο του ίδιου δρόμου όπου στεγαζόταν το ξενοδοχείο Pindaros Hotel.

Στον Πειραιά, η εταιρεία Mektima φέρεται να εξετάζει τη μετατροπή των πρώην εγκαταστάσεων της εταιρείας οινοπνευματωδών ποτών Metaxa σε ξενοδοχείο 4 αστέρων δυναμικότητας 100 δωματίων.

Νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 2015 ξεκίνησε στα Βόρεια Προάστια τη λειτουργία του το ξενοδοχείο πέντε αστέρων Domotel Kastri, δυναμικότητας 86 δωματίων.

Η Coco-mat Hotels and Resorts λειτούργησε τον Δεκέμβριο ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων, δυναμικότητας 39 δωματίων στο Κολωνάκι. Η εταιρεία προγραμματίζει τη λειτουργία νέας μονάδας το 2017 στην περιοχή του Μουσείου Ακρόπολης.

Νωρίτερα το 2015 ξεκίνησαν τη λειτουργία τους μια σειρά από μικρά μπουτίκ ξενοδοχεία στο κέντρο της Αθήνας. Τον Σεπτέμβριο λειτούργησε το 22 δωματίων Athens Inn, τον Ιούνιο άνοιξε τις πύλες του το 23 δωματίων Ambrosia Hotel, το 20 δωματίων Athens Status Suites, ενώ από τον Απρίλιο λειτουργεί το AthensWas, δυναμικότητας 21 δωματίων. Από τον περασμένο Ιανουάριο άρχισε να λειτουργεί και το Emporikon Hotel Athens, δυναμικότητας 14 δωματίων.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v