Κρουαζιέρα: Η Σαντορίνη «μαγνητίζει», ο Πειραιάς μαζεύει το χρήμα!

Δημοφιλέστερος προορισμός των κρουαζιερόπλοιων η Σαντορίνη. Το 80% των εισπράξεων από κρουαζιέρες στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο της χρονιάς. Σημαντική αύξηση των διανυκτερεύσεων εκτός πλοίου από επιβάτες κρουαζιέρας.

Κρουαζιέρα: Η Σαντορίνη «μαγνητίζει», ο Πειραιάς μαζεύει το χρήμα!

Το διαρκώς αυξανόμενο ειδικό βάρος που αποκτά ο ελληνικός τομέας της κρουαζιέρας αλλά και τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του τομέα της κρουαζιέρας στη χώρα μας αποτυπώνουν τα οριστικά στοιχεία ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδας για το 2016.

Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια έφθασαν το 2015 τις 4.375, έναντι 3.858 το 2014, καταγράφοντας αύξηση 13,4%.

Η πλειοψηφία, ωστόσο, των επισκεπτών είναι διερχόμενοι από τη χώρα μας καθώς τα κρουαζιερόπλοια με τα οποία ταξιδεύουν δεν αναχωρούν από κάποιο ελληνικό λιμάνι αλλά επισκέπτονται κάποια από αυτά. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, ότι οι συνολικοί επισκέπτες κρουαζιέρας έφθασαν τα 2,63 εκατ. επιβάτες (+9,9% σε σύγκριση με το 2014) ενώ οι διερχόμενοι επισκέπτες ήταν σχεδόν διπλάσιοι, φθάνοντας τα 4,63 εκατ. ταξιδιώτες (+3% σε σχέση με το 2014).

Ενώ, όμως, οι επισκέπτες κρουαζιέρας αντιπροσωπεύουν ήδη το 10% του συνόλου των ξένων τουριστών στη χώρα μας, οι εισπράξεις από τις κρουαζιέρες αντιστοιχούν μόλις στο 3,5% των τουριστικών εισπράξεων του 2015 (14,1 δισ. ευρώ). Για την ακρίβεια, οι συνολικές εισπράξεις από την κρουαζιέρα έφθασαν το 2015 τα 503,5 εκατ. ευρώ, έναντι 456,9 εκατ. ευρώ το 2014, σημειώνοντας αύξηση 10,2%.

Τα στοιχεία της ΤτΕ «φωτογραφίζουν» μ' έναν τρόπο και τη συνταγή για να αυξηθούν τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας από τις κρουαζιέρες στη χώρα μας. Κι αυτή δεν είναι άλλη από την επιδίωξη να αυξηθεί ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που αναχωρούν από ελληνικά λιμάνια (home porting). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί επιβάτες να παραμένουν για λίγες μέρες στη χώρα μας, είτε πριν είτε μετά την κρουαζιέρα τους.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΤτΕ, ότι οι συνολικές διανυκτερεύσεις εκτός κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν από 3,4 εκατ. το 2014 σε 4 εκατ. το 2015, καταγράφοντας άνοδο 14,4%.

Η συμβολή της κρουαζιέρας μπορεί, ταυτόχρονα, να είναι καθοριστική στη διάχυση των ξένων τουριστών σε περισσότερους μήνες χρόνου. Στο να αμβλυνθεί, δηλαδή, η περιβόητη εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού. Είναι χαρακτηριστικό πως η καλύτερη εποχή της κρουαζιέρας στην Ελλάδα είναι το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο, ενώ σημαντική κίνηση καταγράφεται και στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία ταξιδιωτικού ισοζυγίου της ΤτΕ, το 80% των εισπράξεων από την κρουαζιέρα πραγματοποιείται στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο. Στο ίδιο διάστημα ήρθαν το 2015 τα 2 από τα 2,6 εκατ. επισκέπτες κρουαζιέρας και πραγματοποιήθηκε το 75% των διανυκτερεύσεων εκτός των πλοίων (τα 3 από τα 4 εκατ. διανυκτερεύσεις).

Στην άτυπη «μονομαχία» μεταξύ των ελληνικών λιμανιών που προτιμούν περισσότερο τα κρουαζιερόπλοια, νικήτρια το 2015 αναδείχθηκε η Σαντορίνη, η οποία κατάφερε να αποσπάσει το 14,6% των συνολικών προσεγγίσεων που πραγματοποίησαν κρουαζιερόπλοια στη χώρα μας. Μια ανάσα πίσω βρέθηκαν ο Πειραιάς (14,4% των προσεγγίσεων) και η Μύκονος (13,2% των αφίξεων πλοίων). Ακολούθησε μια ομάδα λιμανιών που περιλαμβάνει την Κέρκυρα (9,3% των προσεγγίσεων), τη Ρόδο (7,7%), την Πάτμο (6,9%) και το Κατάκολο (6,2%) και μετά το Ηράκλειο (3,9%) και η Κεφαλονιά (2,1%).

Ποιοι ελληνικοί προορισμοί, ωστόσο, επωφελούνται από την κρουαζιέρα αποτυπώνεται στα στοιχεία εισπράξεων από κρουαζιερόπλοια. Έτσι, μπορεί ο Πειραιάς να προσελκύει μόλις το 14,4% των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων, αλλά αποδεικνύεται ότι μαζεύει όλο το... «χαρτί» αφού αντιπροσωπεύει το 43,6% των συνολικών εισπράξεων.

Δεύτερος πιο ωφελημένος προορισμός από τις κρουαζιέρες εμφανίζεται η Κέρκυρα, με το 13,3% των εισπράξεων. Αντίθετα, Σαντορίνη και Μύκονος «μαγνητίζουν» μεν τα κρουαζιερόπλοια και τους επιβάτες τους αλλά περισσότερο για βόλτα και φωτογραφίες αφού καταφέρνουν να αποσπάσουν το 9,6% και το 7,6% των εισπράξεων αντίστοιχα.

 

Παναγιώτης Δ. Υφαντής [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v