Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νεώριο Σύρου: 3 λόγοι για την κακοδαιμονία των ελληνικών ναυπηγείων

Η διοίκηση της Νεώριον Σύρου απαντά στο γιατί η Ελλάδα, μια χώρα µε τόσο σηµαντική ναυτιλιακή δύναμη, δεν διαθέτει τα αντίστοιχα ναυπηγεία. Οι τρεις βασικότεροι λόγοι.

Νεώριο Σύρου: 3 λόγοι για την κακοδαιμονία των ελληνικών ναυπηγείων

Μόλις πρόσφατα δημοσιεύτηκαν οι ετήσιες λογιστικές καταστάσεις του Ομίλου Νεώριον Σύρου για... το 2014.

Τα προβλήματα είναι δυσεπίλυτα και αυτό απεικονίζεται στις επισημάνσεις του Ορκωτού ελεγκτή, στα αρνητικά ίδια κεφάλαια, στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ύψους 66,8 εκατ. ευρώ και φυσικά στο ζημιογόνο αποτέλεσμα.

Πάντως, η διοίκηση της θυγατρικής Ναυπηγεία Ελευσίνας έχει συμφωνήσει με πλέον του 60% των πιστωτών για ρύθμιση υποχρεώσεων και τώρα εναπόκειται η σχετική δικαστική διαδικασία.

Σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον παρουσιάζει η άποψη της διοίκησης της Νεώριον Σύρου για τους λόγους που δεν επιτρέπουν στη χώρα μας να έχει τόσο ισχυρή ναυπηγική δραστηριότητα, σε αντίθεση με την κυριαρχία της στο χώρο της ναυτιλίας.

«Ως αποτέλεσµα των χαµηλών παραγγελιών και της µείωσης της χρηµατοδότησης από τις Ευρωπαϊκές Τράπεζες, στις παραδοσιακές ναυπηγικές χώρες της Ασίας (Ιαπωνία, Κορέα και τώρα Κίνα) τα τοπικά τραπεζικά ιδρύµατα (µε τη στήριξη και των κρατικών πιστωτικών οργανισµών, όπως πχ η Korean Export-Import Bank και η Japan Bank for International Cooperation) έχουν εντείνει την υποστήριξη των ναυπηγείων µε δάνεια µε ελκυστικούς όρους προκειµένου να προσελκύσουν νέες παραγγελίες.

Η Κινεζική Export-Import Bank, η οποία είναι 100% κρατική και ελέγχεται από την Κινεζική κυβέρνηση, έχει χαρτοφυλάκιο ύψους $12δισ. ναυτιλιακών δανείων σε πάνω από 70 ξένους εφοπλιστές για την κατασκευή πλοίων σε κινεζικά ναυπηγεία και υποθήκες σε πάνω από 400 πλοία, σύµφωνα µε συνέντευξη που έδωσε στο Reuters o Gao Zefeng, deputy director της τράπεζας.

Επιπλέον, η Κίνα έχει δηµιουργήσει ταµείο στήριξης της Ελληνικής ναυτιλίας αρχικού ύψους 5 δισ. δολαρίων που µετέπειτα διπλασιάστηκε στα 10 δισ. δολάρια για τη χρηµατοδότηση των ελληνικών παραγγελιών σε κινέζικα ναυπηγεία µε ανταγωνιστικά επιτόκια και όρους.

Παροµοίως σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνονται κρατικές εγγυήσεις υπέρ των ναυπηγικών µονάδων, ενώ κρατικές και ηµι-κρατικές τράπεζες αναλαµβάνουν την χρηµατοδότηση πλοιοκτητών προκειµένου να ναυπηγήσουν τα πλοία τους σε τοπικά ναυπηγεία.

Στη Γερµανία, η κρατική KfW IPEX-Bank, µε το πρόγραµµα της CIRR για τη στήριξη των Γερµανικών ναυπηγείων, έχει ναυτιλιακό δανειακό χαρτοφυλάκιο ύψους περίπου €13,5δισ., στο οποίο, τελικά, το επιτόκιο των δανείων είναι εγγυηµένο από τη Γερµανική κυβέρνηση.

Αξίζει να σηµειωθεί ότι η ίδια η Kfw Ipex τονίζει ότι παρόµοια προγράµµατα υπάρχουν στην Γαλλία, την Ιταλία και τη Φινλανδία. Επιπρόσθετα, σε πολλές περιπτώσεις, τοπικά Γερµανικά κρατίδια έχουν προσφέρει πιστώσεις πολλών δεκάδων εκατοµµυρίων ευρώ σε τοπικά ναυπηγεία προκειµένου να µη χρεοκοπήσουν ή/και να µπορέσουν να χρηµατοδοτήσουν την κατασκευή πλοίων.

Η γειτονική Τουρκία επίσης κάνει µία διαρκή αναπτυξιακή αντεπίθεση στη ναυπηγική της βιοµηχανία, προσπαθώντας να εκµεταλλευτεί την δυναµική του ελληνικού στόλου που είναι η πρώτη παγκοσµίως δύναµη στη ναυτιλία. Ενδεικτικό της ναυπηγικής ανάπτυξης της γειτονικής χώρας είναι το γεγονός ότι µόλις τρία ναυπηγεία της ελέγχουν το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς.

Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι στη ναυπήγηση πλοίων ο ανταγωνισµός είναι σε παγκόσµιο επίπεδο και τα κράτη που έχουν σηµαντική ναυπηγική παρουσία έχουν θεσπίσει πολιτικές υποστήριξης και κρυφών επιδοτήσεων των ναυπηγείων τους.

Αντιθέτως στην Ελλάδα, µε τα 4.000 πλοία και επενδύσεις ύψους 55 δισεκατοµµυρίων δολαρίων σε ναυπηγεία κυρίως της Άπω Ανατολής, παρά την παγκόσµια οικονοµική κρίση, η ναυπηγοεπισκευή είναι εγκλωβισµένη και φυτοζωεί.

Βασική αιτία ότι η Ελληνική πολιτεία δεν έχει καταφέρει ακόµα να οργανώσει ένα πλαίσιο που θα επιτρέπει την ασφάλιση του κινδύνου χρηµατοδότησης ναυπήγησης σε ελληνικά ναυπηγεία, παρόλο που ο νόµος που θεωρητικά το επιτρέπει έχει ψηφιστεί από το 2007. Σηµειώνεται ότι η παραπάνω ασφάλιση κινδύνου, σε αντίθεση µε τα προγράµµατα που αναφέρθηκαν στις ανταγωνίστριες χώρες, δεν απαιτεί την απευθείας χρηµατοδότηση των επιχειρήσεων, αλλά µόνο την ανάληψη του κινδύνου µη εκτέλεσης του έργου από τα ναυπηγεία, έναντι καταβολής ασφάλιστρου από αυτά. Πρόκειται ουσιαστικά για µια εγγύηση εκτέλεσης έργου, που δεν απαιτεί εκταµίευση ποσών και επιτρέπει την φθηνότερη χρηµατοδότηση στους τελικούς πελάτες, τους πλοιοκτήτες.

Ίσως το πιο εύλογο ερώτηµα που ακούγεται σχετικά µε τα ναυπηγεία στην Ελλάδα είναι το «Πώς γίνεται µια χώρα µε τόσο σηµαντική ναυτιλία να µην έχει αντίστοιχα ναυπηγεία;». Αυτό οφείλεται κυρίως στους παρακάτω λόγους:

1. Στο εξωτερικό οι εφοπλιστές βρίσκουν ευνοϊκή χρηµατοδότηση. Όπως αναφέρθηκε, στην Κίνα, την Κορέα, την Ιαπωνία, τη Γερµανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Φινλανδία, αλλά και αλλού, το κράτος δίνει ή εγγυάται δάνεια (από τοπικές ή και ξένες-και Ελληνικές-τράπεζες) σε εφοπλιστές για να φτιαχτούν πλοία στα ναυπηγεία της χώρας. Στην Ελλάδα όχι.

2. Σε πολλούς τύπους πλοίων υπάρχει σηµαντική διαφορά κόστους. Τα χαµηλά µεροκάµατα στην Κίνα δεν επιτρέπουν τον ανταγωνισµό στην κατασκευή σχετικά απλών πλοίων όπως τα bulk carriers, ενώ η υψηλή εξειδίκευση και το µέγεθος των ναυπηγείων στην Ιαπωνία και την Κορέα δηµιουργούν οικονοµίες κλίµακος για την κατασκευή container ships και tankers που δεν µπορούν να επιτευχθούν στα ναυπηγεία στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη άλλωστε, τα πλοία που είναι οικονοµικά συµφέρον να κατασκευαστούν είναι τα πλοία που από τον τρόπο και την ποιότητα κατασκευής τους έχουν υψηλή προστιθέµενη αξία όπως πχ τα Ro-Ro, τα LNG, τα Mega-Yacht και άλλα.

3. Εκτός από σταθερό φορολογικό σύστηµα µε µειωµένους φορολογικούς συντελεστές, οι γειτονικές χώρες διαθέτουν σύστηµα ενισχύσεων και επιχορηγήσεων για τις ντόπιες επιχειρήσεις. Αυτά, σε συνδυασµό µε το χαµηλό κόστος εργασίας και τις ασφαλιστικές εισφορές, δηµιουργούν ένα επιχειρηµατικό περιβάλλον έντονα ανταγωνιστικό. Όσο δεν µεταβάλλονται οι παραπάνω λόγοι και κυρίως, κατά την άποψη µας, η έλλειψη χρηµατοδότησης, οι ναυπηγήσεις εµπορικών πλοίων στην Ελλάδα θα παραµείνουν στην καλύτερη περίπτωση αναιµικές».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v