Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ρύθμιση κρατά στους δρόμους πανάρχαια λεωφορεία της ΟΣΥ

Τα σενάρια για την ανανέωση του στόλου, καθώς δεν έχει αγοραστεί νέο λεωφορείο εδώ και δύο δεκαετίες. ΚΥΑ για παράκαμψη του πλαισίου περί μη κυκλοφορίας στον μεγάλο δακτύλιο. Εξετάζεται προμήθεια 2.000 οχημάτων, με πρόβλεψη για εγχώρια κατασκευή τμημάτων.

Ρύθμιση κρατά στους δρόμους πανάρχαια λεωφορεία της ΟΣΥ

Σε αναγκαστική ρύθμιση ώστε να συνεχίσουν να κυκλοφορούν και του χρόνου τα πανάρχαια λεωφορεία της Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ) προχώρησε προ ημερών η κυβέρνηση. Με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών επιτρέπεται στα λεωφορεία παλαιάς τεχνολογίας να εξακολουθήσουν να κυκλοφορούν, κατ' εξαίρεση, στον μεγάλο δακτύλιο της Αθήνας μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2021.

Ταυτόχρονα στην κυβέρνηση φαίνεται πως εξετάζουν να προχωρήσουν σε μια μεγάλη προμήθεια περίπου 2.000 λεωφορείων νέας τεχνολογίας, που θα καλύψουν τις ανάγκες τόσο του ΟΑΣΑ όσο και του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, αλλά με πρόβλεψη πως ένα τμήμα τους θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα.

«Αγκάθι» ωστόσο αποτελεί η χρηματοδότηση ενός τέτοιου εγχειρήματος, ενώ στην έλλειψη χρημάτων σκοντάφτουν και προτάσεις από προμηθευτές οχημάτων για συμβόλαια leasing κ.λπ.

Με την πρόσφατη ΚΥΑ αλλάζει παλαιότερη υπουργική απόφαση, η οποία προέβλεπε πως στον μεγάλο δακτύλιο «απαγορεύεται η κυκλοφορία των φορτηγών με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος άνω των 2,2 τόνων και των λεωφορείων πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν την 1/1/1990.

Στην απαγόρευση αυτή δεν περιλαμβάνονται η Νέα Εθνική Οδός Αθηνών-Λαμίας, η Λεωφόρος Κηφισού και η Λεωφόρος Αθηνών, με εξαίρεση το τμήμα της από τη διασταύρωσή της με τη Λεωφόρο Κηφισού έως την οδό Αχιλλέως. Κατά την έναρξη κάθε νέου ημερολογιακού έτους, η παραπάνω χρονολογία (1/1/1990) προσαυξάνεται κατά ένα έτος».

Ετσι από τις αρχές του 2018 δεν θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στον μεγάλο δακτύλιο λεωφορεία με πρώτη άδεια κυκλοφορίας το 1996, τα οποία αποτελούν τμήμα του απαρχαιωμένου στόλου της ΟΣΥ. Ετσι προστέθηκε πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία «ιδίως τα κατά τη δημοσίευση της παρούσας κυκλοφορούντα λεωφορεία της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (Ο.ΣΥ. Α.Ε.), που εκτελούν δημόσια αστική συγκοινωνία, υπάγονται στις απαιτήσεις και απαγορεύσεις της παραγράφου 2 από την 1η Σεπτεμβρίου 2021».

Η ανάγκη ανανέωσης του στόλου των οχημάτων της ΟΣΥ, που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, αποτυπώνεται όχι μόνο στη συγκεκριμένη απόφαση αλλά και στο γεγονός πως ολοένα και λιγότερα κυκλοφορούν καθημερινά. Από τα περίπου 2.200-2.300, μόλις τα 800 κυκλοφορούν πλέον στους δρόμους της πρωτεύουσας.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, κατά την πρόσφατη ακρόαση του διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΥ ΑΕ Γιώργου Γλυκού, υποστήριξε πως «βρήκαμε ένα μέρος του στόλου αρκετά παλαιό, που δεν συνέφερε να επισκευαστεί». Επιπλέον «δεν χρειαζόταν και για τα δρομολόγια, γιατί υπήρχαν 2.200-2.300 λεωφορεία, που δεν υπήρχε λόγος να χρησιμοποιηθούν όλα. Παρά ταύτα αυτά τα λεωφορεία ήταν ασφαλισμένα, πληρώναμε ασφάλειες γι' αυτά που δεν φτιαχνόντουσαν και έχουμε ακόμα μεγάλο πρόβλημα με το τι γίνεται και πώς λειτουργεί η συντήρηση».

Ο ίδιος είπε πως έχει ολόκληρο φάκελο τον οποίο θα καταθέσει κάποια στιγμή στη Βουλή, με αναφορές και καταγγελίες για το «πώς δεν φτιάχνονται λεωφορεία σε συγκεκριμένα αμαξοστάσια της ΟΣΥ, ενώ υπάρχουν διαθέσιμα ανταλλακτικά, προκειμένου να σαμποτάρεται το έργο και ο αριθμός των λεωφορείων που εξυπηρετούν τους πολίτες».

«Εχει διατάξει ΕΔΕ η διοίκηση της ΟΣΥ, διεξάγεται μια έρευνα και ο φάκελος θα πάει από εμένα στον εισαγγελέα» είπε ο κ. Σπίρτζης. Στην ουσία απαντά σε όσα υποστηρίζουν τα τελευταία χρόνια κάποια από τα σωματεία των αστικών συγκοινωνιών περί ελλείψεων ανταλλακτικών κ.λπ.

Ο κ. Σπίρτζης δεν είχε αναφερθεί σε σχέδιο για ενιαία προμήθεια οχημάτων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά φαίνεται πως εξετάζεται σοβαρά. Είχε υποστηρίξει πως «προχωράμε σε μια μελέτη για το τι λεωφορεία χρειαζόμαστε στο μέλλον, γιατί αυτό έχει να γίνει πάνω από 20 χρόνια, οι επεκτάσεις είναι τέτοιες που μας επιτρέπουν να χρησιμοποιούμε μικρότερα λεωφορεία από τις γειτονιές της Αθήνας μέχρι τους σταθμούς του μετρό. Αυτός είναι ο στόχος, όπως και το να βρούμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα μας επιτρέψουν να ανανεώσουμε τον στόλο».

Πρόσθεσε πως η «χώρα είχε συνηθίσει να δανείζεται ή να παίρνει πόρους από το ΕΣΠΑ και να αγοράζει λεωφορεία. Η γνώμη μου είναι πως και για τα εναλλακτικά καύσιμα και για τα νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που πρέπει να προμηθευτούμε και για ηλεκτρικά λεωφορεία που πρέπει επιτέλους να αρχίσουμε να σχεδιάζουμε να βάλουμε στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, πρέπει να προσπαθήσουμε να μεταφερθεί κομμάτι της παραγωγής τους στη χώρα μας».

«Παρότι δεν βρήκαμε ούτε ένα ευρώ για προμήθεια λεωφορείων, έχουμε 30 εκατ. ευρώ από την περιφέρεια Αττικής και 70 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ. Αλλά δεν θα πάμε μόνο σε προμήθεια λεωφορείων. Θα πάμε στη λογική του να μεταφερθεί κομμάτι της παραγωγής των λεωφορείων στη χώρα μας». Για το προσωπικό της ΟΣΥ ο κ. Σπίρτζης είπε πως υπάρχει «ανορθολογική κατανομή» και για μετατάξεις οι οποίες έγιναν στο παρελθόν «δίκην χάρης» σε κάποιες κατηγορίες.

Πρόσθεσε πως αναζητείται τρόπος ώστε να γίνουν προσλήψεις στις κρίσιμες ειδικότητες όπως οι οδηγοί και οι τεχνίτες. «Πραγματικούς τεχνίτες και όχι κατ' όνομα τεχνίτες» υποστήριξε ο υπουργός, γιατί «αν δείτε τους τεχνίτες που έχει η ΟΣΥ, μου φαίνεται πως είναι πάνω από 600, όταν οι πραγματικοί είναι πολύ λιγότεροι».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v