Δείτε εδώ την αποκλειστική μας συνεργασία

Ο γρίφος με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Πυκνώνουν οι αναφορές του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Προαναγγέλλει έναρξη του διαγωνισμού για την επέκταση του προαστιακού μέχρι το Λαύριο εντός του έτους. Αγνωστη η χρηματοδότηση!

Ο γρίφος με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Πυκνώνουν οι αναφορές, από τις διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών και τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και στην επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο. Όμως, παρά τις συνεχείς εξαγγελίες, λεπτομέρειες του σχεδίου δεν έχει αναφέρει η ηγεσία του υπουργείου. Γι’ αυτό και κάποιοι θεωρούν πως τα δύο έργα θα ενταχθούν σε μια νέα σύμβαση παραχώρησης.

Ο κ. Σπίρτζης έχει, όμως, αναφέρει προ ημερών μεταξύ των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και τη σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης (σε μεγάλο τμήμα θα είναι υπόγειο έργο) με την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας, αλλά και την επέκταση προς τη Ραφήνα. Στο παρελθόν είχε υποστηρίξει πως προτεραιότητα μεταξύ των επεκτάσεων έχει η σήραγγα που θα ενώνει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, καθώς και η «στοιχειωμένη» περιφερειακή του Αιγάλεω (συνδέει την Αττική Οδό με τον Πειραιά).

Μεταξύ των ξεχασμένων έργων που έχει εντάξει το υπουργείο Υποδομών στη βάση δεδομένων των υποψήφιων επενδύσεων του «πακέτου Γιούνκερ» παραμένει η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, με μια σήραγγα τριών χιλιομέτρων που θα ξεκινάει από τον Ανω Καρέα και θα τελειώνει μετά τον σταθμό Αγίου Δημητρίου του μετρό και κόστος 450 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται παράλληλα αναβάθμιση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης μέχρι τον κόμβο Αλίμου (υπογειοποίηση στις διασταυρώσεις, ενσωμάττωση των παραδρόμων κ.λπ.).

Ειδικά για την επέκταση του προαστιακού και της Αττικής Οδού προς το Λαύριο, η ΕΡΓΟΣΕ είχε επεξεργαστεί σχέδιο για αναζήτηση χρηματοδότησης μέσω του «πακέτου Γιούνκερ». Το συγκεκριμένο σχέδιο προβλέπει πως ο ανάδοχος της σύμβασης παραχώρησης θα κατασκευάσει τις δύο επεκτάσεις και θα εκμεταλλεύεται το λιμάνι Λαυρίου. Προσέκρουσε, όμως, στο γεγονός πως το λιμάνι Λαυρίου έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ μαζί με άλλα εννέα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας. Επιπλέον, προς το παρόν δεν φαίνεται να υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο για το λιμενικό σύστημα της Αττικής (Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα), το οποίο ούτως ή άλλως εξαρτάται από τις προθέσεις των Κινέζων της Cosco. 

Με άλλα λόγια, το πώς θα αξιοποιηθεί το λιμάνι του Λαυρίου (αν θα γίνει λιμάνι κρουαζιέρας, αν θα μεταφερθεί μεγάλο τμήμα της ακτοπλοΐας από τον Πειραιά κ.λπ.) επηρεάζει σημαντικά την αποδοτικότητα των επεκτάσεων του προαστιακού και της Αττικής Οδού. Απαντήσεις προς το παρόν δεν υπάρχουν καθώς και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει αφήσει για αργότερα την επεξεργασία σχεδίου για τα λιμάνια της Αττικής, καθώς επικεντρώνεται σε Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα και Κέρκυρα.

Για τον προαστιακό, πάντως, υπάρχει η γνωστή προμελέτη της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία προβλέπει πως ο σιδηροδρομικός άξονας θα περάσει ανατολικά από τα Καλύβια, βόρεια της Κερατέας και δυτικά του Μαρκόπουλου. Στην προμελέτη περιλαμβάνονταν οκτώ στάσεις και συγκεκριμένα σε Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Ανω Δασκαλειό, Θορικό και Λαύριο. Προ ημερών, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είχε υποστηρίξει πως η δημοπράτηση του έργου θα γίνει στο τέλος του 2018 ή στις αρχές του 2019.

Όμως ο υπουργός είχε παραλείψει να αναφέρει πως δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, ενώ και οι μελέτες είναι σε αρχικό στάδιο όπως προαναφέρθηκε. Ούτε είχε εξηγήσει αν θα ενταχθεί σε ένα μεγαλύτερο «πακέτο» έργων με σύμβαση παραχώρησης.

Ο κ. Σπίρτζης μιλώντας στο «12ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση» που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Λαύριο, ανέφερε πως οι μελέτες για τις επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηρόδρομου από τον κόμβο του Κορωπίου ως το Λιμάνι του Λαυρίου και από τον κόμβο της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν «άμεσα».

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχουν επανέλθει, ως μελλοντικά έργα, σε πρόσφατες παρουσιάσεις τεχνικών εταιρειών προς τους αναλυτές. Απαντήσεις για τη χρηματοδότησή τους δεν έχουν δώσει, όμως, ούτε οι εργολάβοι, ούτε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή, στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, οι μέτοχοι της Αττικής Οδού είχαν καταθέσει πρόταση ώστε να κατασκευάσουν με δικά τους κεφάλαια τις επεκτάσεις, με ταυτόχρονη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα. Από τότε βέβαια έχουν αλλάξει πολλά. Και κυρίως, η εύκολη πρόσβαση των τεχνικών εταιρειών σε κεφάλαια.

Συνεπώς και οι εργολάβοι και το υπουργείο θα χρειαστούν περισσότερη φαντασία, λένε στην αγορά κατασκευών.

Τα σενάρια πολλά και τα χρήματα λίγα. Γι’ αυτό και στην αγορά παρακολουθούν με ενδιαφέρον τις συχνές συνεντεύξεις του υπουργού Υποδομών αλλά κρατούν μικρό καλάθι. Σε κάθε περίπτωση, όμως, στο υπουργείο καλούνται να σχεδιάσουν την επόμενη ημέρα με τα συγκοινωνιακά έργα στο Λεκανοπέδιο, αφού τον Σεπτέμβριο του 2024 λήγει η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus