Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το μνημόνιο τελείωσε, οι ιδιωτικοποιήσεις τώρα αρχίζουν!

Στην ουρά βρίσκονται σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, με τους δανειστές να ανησυχούν για την πορεία του προγράμματος. Φόβους για το προεκλογικό 2019 εκφράζουν οι επενδυτές.

Το μνημόνιο τελείωσε, οι ιδιωτικοποιήσεις τώρα αρχίζουν!

Για τις επιπτώσεις που θα έχει η προεκλογική χρονιά που έρχεται, το 2019, φοβούνται τόσο οι εκπρόσωποι των δανειστών, όσο και οι επενδυτές που ενδιαφέρονται για περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Οι συνεχείς ανατροπές στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων δεν αποτελούν έκπληξη για όσους παρακολουθούν την πορεία του ΤΑΙΠΕΔ από το 2011. Ομως, οι επόμενοι μήνες θεωρούνται κρίσιμοι καθώς κορυφώνεται η διαδικασία πώλησης σημαντικών περιουσιακών στοιχείων (από τα Ελληνικά Πετρέλαια και το Ελληνικό μέχρι την Εγνατία Οδό και τη μαρίνα Αλίμου), ενώ πρόκειται να ξεκινήσουν, το 2019, διαγωνισμοί για πώληση του εμπορικού βραχίονα της ΔΕΠΑ, του 17% της ΔΕΗ, του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» κ.ά.

Η σημερινή διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τους Αρη Ξενόφο και Ριχ. Λαμπίρη, είχε από την πρώτη στιγμή τονίσει πως θα βάλει τέλος στις συνεχείς παρατάσεις διαγωνισμών. Ομως προκύπτουν συνεχώς απρόοπτα, που αλλάζουν τα χρονοδιαγράμματα ακόμα και σε διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί.

Για παράδειγμα, μετά την παρέμβαση της Κομισιόν (που οδήγησε σε διπλασιασμό του τιμήματος που πρέπει να προσφέρει η ΔΑΑ για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος»), οι ιδιώτες μέτοχοι της τελευταίας (η καναδική PSP) αναζητούν χρηματοδότηση. Συνεπώς είναι άγνωστο αν και πότε θα υπογραφεί η παράταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046, ώστε να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ τα περίπου 1,1 δισ. ευρώ (συν ΦΠΑ).

Το ίδιο ισχύει και με το θρίλερ του διαγωνισμού για το Ελληνικό καθώς η υπογραφή της τελικής σύμβασης με το επενδυτικό σχήμα υπό την Lamda Development θα γίνει μόνο αν το δημόσιο καλύψει σειρά προαπαιτούμενων. Ομως, αρκετά εξ αυτών καθυστερούν και σίγουρα δεν θα τηρηθεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση της διαδικασίας φέτος τον Δεκέμβριο. Π.χ. για να υπογραφεί η σύμβαση πρέπει να έχει παραχωρηθεί άδεια για καζίνο στο Ελληνικό από το δημόσιο. Η διαδικασία του διαγωνισμού βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο καθώς αυτές τις ημέρες η Επιτροπή Παιγνίων (ΕΕΕΠ) συναντά πιθανούς ενδιαφερόμενους, προκειμένου να διαμορφώσει το τεύχος προκήρυξης.

Εκτός από τα απρόοπτα, υπάρχει και η πραγματικότητα, η οποία επιβάλλει συγκεκριμένες διαδικασίες και χρόνους για την πώληση των σημαντικών περιουσιακών στοιχείων που έχουν μείνει στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου. Η σημερινή διοίκηση ξεκίνησε σειρά σημαντικών διαγωνισμών, αρκετοί από τους οποίους εκκρεμούσαν για χρόνια. Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, για την οποία ενδιαφέρονται σημαντικοί ξένοι και εγχώριοι όμιλοι. Μάλιστα, ορισμένοι από τους ξένους ομίλους έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με αφορμή τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού. Ομως οι δεσμευτικές προσφορές από όποιους εκ των επτά ομίλων (που πέρασαν στο δεύτερο στάδιο) ενδιαφερθούν μέχρι τέλους δεν αναμένονται πριν τις αρχές του 2019.

Ακόμα και τον Οκτώβριο ενδέχεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το πλειοψηφικό πακέτο των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) που πωλεί το ΤΑΙΠΕΔ, από κοινού με τον όμιλο Λάτση. Οι δύο ενδιαφερόμενοι που πέρασαν στο δεύτερο στάδιο, οι διεθνείς όμιλοι Glencore και Vitol, μελετούν αυτή την περίοδο τα στοιχεία του virtual data room. Πρόκειται για κρίσιμο διαγωνισμό καθώς τα ΕΛΠΕ αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου.

Σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλοι διαγωνισμοί για αξιόλογα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως οι μαρίνες Αλίμου και Χίου, ενώ για χρόνια εκκρεμεί η ολοκλήρωση διαγωνισμών όπως για το ακίνητο της Αφάντου στη Ρόδο. Οι επενδυτές ανησυχούν, όμως, για τις επιπτώσεις που θα έχει η προεκλογική ένταση στην προώθηση του προγράμματος καθώς για του χρόνου έχουν μεταφερθεί σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η πώληση του εμπορικού βραχίονα της ΔΕΠΑ, η πώληση του 17% της ΔEH, η πώληση μειοψηφικών ποσοστών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Κάποιοι άλλοι διαγωνισμοί έχουν προαπαιτούμενα προκειμένου να ξεκινήσουν, όπως η πώληση του 30% που κατέχει το ταμείο στον ΔΑΑ. Πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η παράταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046 και στη συνέχεια να αναζητηθεί επενδυτής για το 30%. 

Εντός του εξαμήνου, πιθανώς, θα ξεκινήσουν και οι προσπάθειες παραχώρησης δραστηριοτήτων (π.χ. εμπορευματικός σταθμός, σταθμός κρουαζιέρας κ.λπ.) σε τέσσερις από τους δέκα οργανισμούς περιφερειακών λιμανιών που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας. Στο ΤΑΙΠΕΔ δίνουν προτεραιότητα στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας, τα οποία θεωρούν πως έχουν και τα πλέον ελκυστικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, είναι γνωστό πως Ρώσοι και Αμερικανοί ενδιαφέρονται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Γνωστό είναι επίσης πως το λιμάνι της Ηγουμενίτσας χρειάζεται εμπορευματικό σταθμό που σήμερα δεν διαθέτει, αν και εκεί καταλήγει η Εγνατία Οδός. Στην κυβέρνηση αποφάσισαν να μην πωλήσουν τους Οργανισμούς Λιμένων, όπως έπραξαν στην περίπτωση των ΟΛΠ και ΟΛΘ, αλλά να παραχωρήσουν τμήματα δραστηριοτήτων σε κάθε λιμάνι.

Το προεκλογικό κλίμα θα κρίνει, πάντως, και την πορεία του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, γι’ αυτό και οι εκπρόσωποι των δανειστών που θα είναι στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Αθήνα αναμένεται να ασχοληθούν ιδιαίτερα με τα χρονοδιαγράμματα.

Οι σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις που εκκρεμούν

1. Ελληνικό (η υπογραφή της τελικής σύμβασης)

2. ΔΕΠΑ (πώληση εμπορικού βραχίονα, οδεύει για το 2019)

3. ΔEH (πώληση 17%, πιθανώς το 2019)

4. Ελληνικά Πετρέλαια (πώληση πλειοψηφικού πακέτου, το 2019)

5. Παραχώρηση δραστηριοτήτων σε 10 περιφερειακά λιμάνια

6. Επέκταση σύμβασης αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος»

7. Πώληση ποσοστού 30% στη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)

8. Παραχώρηση υπόγειας εγκατάστασης αποθήκευσης φυσικού αερίου Καβάλας

9. Παραχώρηση Εγνατίας Οδού

10. Πώληση ποσοστού σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ

11. Πώληση σημαντικών ακινήτων όπως Αφάντου, Γούρνες κ.α.

12. Παραχώρηση μεγάλων τουριστικών λιμένων (μαρίνες) όπως Αλίμου, Ζακύνθου, Ιτέας, Μυκόνου, Ρόδου, Πύλου, Χίου κ.α.

Οι ιδιωτικοποιήσεις που ολοκληρώθηκαν

1. ΟΠΑΠ (συν Κρατικά Λαχεία και Ιπποδρομιακό Στοίχημα)

2. ΟΤΕ (πώληση 5%)

3. Παραχώρηση 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων

4. ΔΕΣΦΑ (πώληση 66% από κοινού με τα Ελληνικά Πετρέλαια)

5. ΤΡΑΙΝΟΣΕ (πώληση 100%)

6. ΕΕΣΣΤΥ (πώληση 100%)

7. ΟΛΠ

8. ΟΛΘ

9. Ψηφιακό Μέρισμα

10. Πώληση μικρότερων ακινήτων μέσω ηλεκτρονικών δημοπρασιών

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v