ΣΕΕΠΕ: Ζητά επίδομα θέρμανσης σε νοικοκυριά με εισόδημα έως 50.000 ευρώ

Στο 1,02 ευρώ το λίτρο εκτιμάται από τις εταιρείες πετρελαιοειδών η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης. Ζητούν τη διεύρυνση του επιδόματος. Στα χαρτιά οι αποφάσεις για το λαθρεμπόριο καυσίμων.

ΣΕΕΠΕ: Ζητά επίδομα θέρμανσης σε νοικοκυριά με εισόδημα έως 50.000 ευρώ

Με τιμή στο 1,02 ευρώ το λίτρο αναμένεται να εκκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα, στις 15 Οκτωβρίου, η πώληση του πετρελαίου θέρμανσης. Θα είναι φθηνότερο 11% από την περσινή αντίστοιχη περίοδο (1,146 ευρώ) και 10% χαμηλότερο από την περασμένη Άνοιξη (1,136 ευρώ).

Τις εκτιμήσεις αυτές κάνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, με τον πρόεδρό του Γιάννη Αληγιζάκη να ζητά την επέκταση της χορήγησης του επιδόματος και σε οικογένειες με υψηλότερα εισοδήματα, επιδιώκοντας με τον τρόπο αυτό την αναθέρμανση των πωλήσεων του καυσίμου.

Οι εταιρείες-μέλη του ΣΕΕΠΕ έχουν χάσει το 70% του τζίρου του πετρελαίου, καθώς τα νοικοκυριά στην περίοδο της οικονομικής ύφεσης και της έκρηξης των φόρων έκοψαν την αγορά του, αναζητώντας εναλλακτικές μορφές θέρμανσης. «Η αύξηση της φορολογίας αποφασίστηκε καθώς το κράτος δεν μπορούσε να ελέγξει το λαθρεμπόριο», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος στη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με τους δημοσιογράφους, υποστηρίζοντας πως «ο κλάδος αντιλαμβάνεται το ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για τη μείωση των φόρων, ωστόσο το κράτος θα μπορούσε να διευρύνει τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης».

Σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη, ο κρατικός προϋπολογισμός χορήγησε 57 εκατ. ευρώ για τη διάθεση του περσινού επιδόματος. Αν ανέβαζε τα εισοδηματικά κριτήρια στις 50.000 ευρώ, το κονδύλι ναι μεν θα διπλασιαζόταν, ωστόσο τα δημόσια ταμεία θα εισέπρατταν περισσότερα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ, μια και θα ανέβαινε η κατανάλωση του καυσίμου.

Αδυναμία ελέγχου

Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν μετρούν, όμως, οικονομικές απώλειες μόνο από την υψηλή φορολόγηση του πετρελαίου θέρμανσης, η οποία έριξε την κατανάλωση.

Τα στελέχη του ΣΕΕΠΕ εξέφρασαν την ανησυχία τους για το γεγονός της αδυναμίας ελέγχου της παραβατικότητας από τις κρατικές αρχές, καθώς και της μετάθεσης όλο και πιο πίσω χρονικά μέτρων που έχουν θεσπιστεί για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια.

Ήταν το 2009, όταν για πρώτη φορά θεσπίστηκε με νόμο μία ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων κατά της παράνομης διακίνησης υγρών καυσίμων. Το σύστημα αυτό, το οποίο προέβλεπε την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών κι εκροών καυσίμων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας (από φορολογικές αποθήκες έως αντλίες πρατηρίου), δεν λειτουργεί ακόμα ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά.

Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, «αυτό οφείλεται στο ότι δεν έχει εκδοθεί έως σήμερα η Υπουργική Απόφαση που αφορά την εφαρμογή του συστήματος εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες, σχετικά με τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος, που θα αποστέλλονται στη Γ.Γ.Π.Σ. για διασταύρωση στοιχείων με το ήδη εγκατεστημένο στα πρατήρια». Κατ’ επέκταση δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας εταιρείας, με αυτά που οι πρατηριούχοι καταχωρούν οι ίδιοι στο σύστημα του πρατηρίου.

Επιπλέον, η εφαρμογή του συστήματος κατά το τμήμα που εγκαταστάθηκε (πρατήρια) παρουσιάζει προβλήματα αξιοποίησης, που οφείλονται στην έλλειψη του κατάλληλου λογισμικού (software), εξοπλισμού (hardware) και επαρκούς προσωπικού ελέγχου σε ΑΑΔΕ και ΓΓΠΣ, με συνέπεια:

·      Τη μη αξιοποίηση και κατηγοριοποίηση (π.χ. αιτία διακοπής ή απενεργοποίησης συστήματος) του συνόλου των ειδοποιήσεων (alarms) που αποστέλλονται στη ΓΓΠΣ.

·      Την αυθαίρετη επαναλειτουργία του συστήματος από τους εγκαταστάτες, χωρίς τεκμηρίωση της αιτίας διακοπής, όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία.

·      Να μην ελέγχεται ο πρατηριούχος ή ο εγκαταστάτης για την αιτία διακοπής ή επαναλειτουργίας του συστήματος.

Επίσης, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, αν και η ΑΑΔΕ έχει κάνει σημαντικά βήματα στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, εντούτοις ο αρχικός στόχος για την επέκταση και αξιοποίηση του συστήματος εισροών-εκροών των καυσίμων από 31 Δεκεμβρίου του 2018 έχει μετατεθεί για το τέλος του 2021.

Πέραν αυτών, σε εκκρεμότητα παραμένει από το 2012 η τροποποίηση σχετικής υπουργικής απόφασης για την εγκατάσταση συστημάτων GPS στα βυτιοφόρα, ενώ σε εκκρεμότητα βρίσκεται και η έκδοση 18 υπουργικών αποφάσεων που προβλέπει ο τελευταίος νόμος του Απριλίου του 2019 για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην αγορά των καυσίμων.

Μείωση φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης ζητούν οι βενζινοπώλες

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας, ενόψει της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου, καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει σε βάθος τη φορολογία που επιβάλλεται στο καύσιμο αυτό.

Ανεξαρτήτως διαπιστώσεων για τις οικονομικές προοπτικές, τα εισοδήματα των νοικοκυριών δεν έχουν βελτιωθεί και η λύση τους είναι η περικοπή της θέρμανσης, σε βάρος της κοινωνίας και της ίδιας της οικονομίας και της ανάπτυξης.

Από τα μέχρι τώρα στοιχεία, η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι περί τα 9,5 - 10 λεπτά χαμηλότερη από την τιμή εκκίνησης του 2018 (από 1,145 στο 1,05 €/λ. Ως προς αυτό, οι καταναλωτές θα έχουν μια ωφέλεια περί τα 95-100 ευρώ το χιλιόλιτρο.

Ωστόσο, ανεξαρτήτως της διακύμανσης των παραπάνω τιμών, η βαριά φορολογία απλώνει τη σκιά της στο πλέον βασικό μέσο θέρμανσης του πληθυσμού και κάνει τις τιμές απλησίαστες για μεγάλο μέρος των νοικοκυριών.

Από τότε που οι κυβερνήσεις επέβαλαν αλλεπάλληλες αυξήσεις στον Εδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) συμπαρασύροντας και την αύξηση του ΦΠΑ, όχι μόνο δεν εισπράχθηκαν τα προσδοκώμενα έσοδα του κράτους, αλλά είχαμε σειρά σοβαρών παρενεργειών όπως η καύση υλικών που επιβάρυναν πολλαπλώς το περιβάλλον, η ένταση του παραεμπορίου - λαθρεμπορίου, η μείωση του μεταφορικού έργου, η μείωση της αποδοτικότητας των ενεργοβόρων τομέων της οικονομίας, η αύξηση τιμών σε είδη εξαρτώμενα από την κατανάλωση πετρελαίου και το χειρότερο, η υπονόμευση της υγείας των πληθυσμών που αδυνατούσαν να εξασφαλίσουν θέρμανση.

Σε κάθε περίπτωση, είναι άμεσα αναγκαία η μείωση του ΕΦΚ και η επαναφορά του στα επίπεδα προ του 2011.

Αναμένουμε άμεσα τη σχετική τροποποίηση του νόμου, ώστε τον φετινό χειμώνα τα σπίτια να είναι ζεστά, το περιβάλλον καθαρό και φυσικά να μειωθούν τα φαινόμενα παραβατικότητας που πλήττουν τους νόμιμους επαγγελματίες του κλάδου μας, καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.

Πετρέλαιο θέρμανσης (εξέλιξη φόρων ανά 1.000 λίτρα)

Έτος

 ΕΦΚ

ΦΠΑ

ΣΥΝΟΛΟ

13.10.2002

18

18%

21,24

16.10.2003

21

18%

24,78

15.10.2008

21

19%

24,99

15.10.2010

21

23%

25,83

15.10.2011

60

23%

73,80

15.10.2012

330

23%

405,90

15.10.2013

230

23%

282,90

15.10.2016 – Οκτ. 2019

280

24%

347,20

Πρόταση ΟΒΕ

Οκτ - 2019

21

24%

26,04

Αύξηση φόρων 2002-2019=1.534%  / Αύξηση φόρων 2010-2019 =1.244%

Χρήστος Κολώνας x.kolonas@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v