Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δύο «ναι» κι ένα «όχι» για τα πλεονάσματα

Αποφάσεις αναμένονται τον Ιούνιο για την χρήση των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα και τη δημοσιονομική αποτύπωση του «προσφυγικού». Στην έκτη αξιολόγηση η νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους.

Δύο «ναι» κι ένα «όχι» για τα πλεονάσματα

O κοινοτικός επίτροπος Τζεντιλόνι, έδειξε χθες με σαφήνεια -μεγαλύτερη αυτής που είχε αφήσει να διαφανεί στην Αθήνα -ότι τον Ιούνιο η Ελλάδα θα εξασφαλίσει μια θετική απόφαση του Eurogroup αναφορικά με την αλλαγή χρήσης των κερδών από ANFAs και SMPs.

Η απόφαση αυτή αναμένεται να συνοδεύεται -εάν δεν έχει προηγηθεί- από την «εξαίρεση» δαπανών 200 ή ακόμα και 400 εκατ. ευρώ για το προσφυγικό από τις μετρήσεις για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι Ευρωπαίοι απορρίπτουν το τρίτο αίτημα καθιέρωσης ενός μηχανισμού μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από τη μία οικονομική χρήση στην άλλη. Εάν πράγματι, αυτό είναι το αποτέλεσμα των συζητήσεων, ο Χρήστος Σταϊκούρας θα έχει κερδίσει δύο από τις τρεις ελληνικές διεκδικήσεις.

Ο επόμενος στόχος, αυτός της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 3,5% στο 2%-2,5% του ΑΕΠ πηγαίνει ολοένα και πιο πίσω, ως προς τη συζήτηση. Για μια θετική απόφαση οι πιθανότητες είναι περιορισμένες.

Ήδη, παρά τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργήσει σχετικές δηλώσεις Ρέγκλινγκ για εκπόνηση νέας ανάλυσης βιωσιμότητας χρέους από τους θεσμούς τον Φεβρουάριο, οι πληροφορίες αναφέρουν πως το DSA πηγαίνει πλέον για την έκτη αξιολόγηση. Μια θετική έκθεση περνά από την κατάργηση των ισχυουσών διατάξεων προστασίας της πρώτης κατοικίας στο τέλος Απρίλη, όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση, καλύτερο βηματισμό στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και αντιμετώπιση των κρατικών εγγυήσεων στη χορήγηση δανείων, ύψους 2,1 δισ. ευρώ, οι οποίες απειλούν τους τραπεζικούς ισολογισμούς.

Η κυβέρνηση μέχρι σήμερα δίνει στους δανειστές σαφή δείγματα τήρησης των δεσμεύσεων. Εφόσον συνεχίσει στην ίδια γραμμή έως τον Ιούνιο, η κουβέντα για τα πλεονάσματα θα γίνει, αλλά οι πιθανότητες να προκύψει έξτρα δημοσιονομικός χώρος, χωρίς να λαβωθούν οι επίσημοι στόχοι των πλεονασμάτων έως και το 2022 αυξάνονται.

Πηγές με γνώση των διεργασιών, εξηγούν πως εκτός από τη μεταπρογραμματική δέσμευση για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022 υπάρχει και ένας παράλληλος στόχος ο οποίος απορρέει από τις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου σε συνάρτηση με τους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας.

Πρόκειται για τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, Medium Term Objectives, σε όρους κυκλικά διορθωμένου πλεονάσματος. Οι στόχοι αυτοί αναθεωρούνται σε τριετή βάση και σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα αντιστοιχούν στην Ελλάδα σε πρωτογενές πλεόνασμα 2,6% του ΑΕΠ την περίοδο 2021-2022. Με αυτό το δεδομένο, σήμερα δεν προκύπτει περιθώριο μείωσης κάτω από το 2,6% του ΑΕΠ.

Ένα ακόμα κρίσιμο σημείο στις συζητήσεις αφορά το χρονικό σημείο έναρξης της αναμενόμενης αλλαγής χρήσης των κερδών από ANFAs -SMPs. Η ελληνική πλευρά επιδιώκει οι όποιες αλλαγές συμφωνηθούν να έχουν πρακτική εφαρμογή από τη «δόση» των 650 εκατ. ευρώ του Ιουνίου, ενδεχόμενο το οποίο δεν μπορεί να θεωρείται «κλειδωμένο».

Επιπρόσθετα πάντως, ολοένα και περισσότερες πηγές αναφέρουν πως η ελληνική κυβέρνηση έχει ζητήσει η αλλαγή χρήσης των κερδών να γίνει με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Οι Θεσμοί όμως, για τους δικούς τους λόγους δεν αποκλείεται να καταθέσουν στο τραπέζι μια εναλλακτική πρόταση.

Ενδεχομένως για να αποφύγουν, δια της πλαγίας, την «καθαρή» μείωση των στόχων...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v