Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βιομηχανία: Πορεία τριών ταχυτήτων φέρνει η πανδημία

Πώς βιώνουν οι ελληνικές εξαγωγικές βιομηχανίες τις επιπτώσεις της πανδημίας και τα πρώτα στάδια επανεκκίνησης των οικονομικών δραστηριοτήτων στις χώρες του εξωτερικού. Χαρακτηριστικά παραδείγματα εισηγμένων εταιρειών στο ΧΑ.

Βιομηχανία: Πορεία τριών ταχυτήτων φέρνει η πανδημία

Αν και οι περισσότερες χώρες έχουν ήδη αρχίσει να επιστρέφουν σταδιακά σε κάποια μορφή κανονικότητας, κανένα επιχειρηματικό στέλεχος αυτή την περίοδο δεν τολμά να διακινδυνεύσει οποιαδήποτε πρόβλεψη σχετικά με τη φετινή πορεία της εταιρείας του.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα δηλώνει στο Euro2day.gr διευθύνων σύμβουλος εισηγμένης εταιρείας: «Πώς να προβλέψει κάποιος με ακρίβεια την πορεία των εξαγωγών; Όπως ακούγονται τόσο μεγάλες αποκλίσεις στις προβλέψεις για το φετινό ΑΕΠ της Ελλάδας, κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις χώρες του εξωτερικού. Εκτιμώ ότι οι βασικοί παράγοντες αβεβαιότητας είναι τέσσερις:

  1. H υγειονομική εξέλιξη των πραγμάτων, όπως ποια θα είναι η διάδοση της Covid-19 μέσα στο καλοκαίρι, αν θα δούμε δεύτερο κύμα από το φθινόπωρο, αν θα βρούμε σύντομα εμβόλιο.
  2. Tο πόσο όλη αυτή η αναστάτωση που έχει συμβεί κατά τους τελευταίους τρεις μήνες -ιδίως σε χώρες που επλήγησαν σε μεγάλο βαθμό όπως η Ιταλία, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο- θα επηρεάσει το κλίμα, άρα και την καταναλωτική συμπεριφορά των πολιτών τους.
  3. Kάποια στιγμή θα δούμε τις επιπτώσεις στη ζήτηση από το απότομα μειωμένο εισόδημα των πολιτών.
  4. Tέταρτον, αστάθμητο παράγοντα αποτελούν οι εξελίξεις στο διεθνές εμπόριο, με τις σχέσεις των ΗΠΑ με την Κίνα να έχουν μπει σε βαθιά κρίση και με την Ευρώπη να έχουν επιδεινωθεί δραστικά. Και όλα αυτά, όταν τον Νοέμβριο θα έχουμε τις αμερικανικές εκλογές».

Με βάση τα τελευταία στοιχεία, οι ελληνικές εξαγωγές υποχώρησαν κατά 0,3% το πρώτο φετινό τρίμηνο, παρά το γεγονός ότι το πρώτο δίμηνο ήταν ανοδικό και ότι η επίπτωση από την πανδημία δεν ξεπέρασε χρονικά τις τρεις εβδομάδες το συγκεκριμένο διάστημα. Οι εξαγωγές χωρίς πετρελαιοειδή (συγκρίσιμο μέγεθος) τον Μάρτιο μειώθηκαν κατά 4,4% και εκτιμάται ότι η πτώση του Απριλίου και του Μαΐου κινήθηκε σε διψήφια ποσοστά.

Σε ό,τι αφορά το ύψος των επιπτώσεων, καταγράφονται μεγάλες διαφοροποιήσεις, ανάλογα με τον κλάδο δραστηριοποίησης.

Υπάρχουν, για παράδειγμα, βιομηχανίες που δεν φαίνεται πως θα πληγούν σημαντικά μέσα στο 2020 από την πανδημία. Αν υποθέσουμε ότι οι κλάδοι των τροφίμων και των φαρμάκων (άρα και των κλάδων που προμηθεύουν τις εταιρείες τροφίμων και φαρμάκων) ήταν αυτοί που δεν επλήγησαν από την πανδημία, τότε μπορούμε να εντοπίσουμε ποιες από τις βιομηχανίες θα εμφανίσουν αρκετά καλές επιδόσεις μέσα στο 2020.

Για παράδειγμα, από τις εισηγμένες εταιρείες, η γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ-ΚΡΙ έκλεισε το πρώτο τρίμηνο με αύξηση πωλήσεων και εξαγωγών, ενώ χωρίς σημαντικές επιπτώσεις εξελίσσεται η πορεία αρκετών άλλων εταιρειών όπως των αλευροβιομηχανιών Λούλη και Κεπενού, της Flexopack (συσκευασία που απευθύνεται ανά τον κόσμο κυρίως στον κλάδο των τροφίμων), της Paperpack (χάρτινη συσκευασία που απευθύνεται κυρίως σε φάρμακα και τρόφιμα), της Παπουτσάνης και των Πλαστικών Θράκης (εταιρείες που εξισορρόπησαν τις όποιες απώλειες με παραγωγές προϊόντων που εμφανίζουν υψηλή ζήτηση λόγω της πανδημίας) και των Πλαστικών Κρήτης.

Η ζήτηση

Το κακό ωστόσο είναι πως οι βιομηχανίες -και γενικότερα οι επιχειρήσεις- που δεν θα βιώσουν σημαντικές επιπτώσεις από την πανδημία είναι σχετικά λίγες. Αντίθετα, οι περισσότερες είτε διαπιστώνουν ήδη μια απότομη κάμψη της ζήτησης, είτε φοβούνται πως θα δουν τις πωλήσεις τους να αρχίσουν να υποχωρούν μέσα στους επόμενους μήνες.

Σύμφωνα με γνωστό οικονομικό παράγοντα, «υπάρχουν εταιρείες που δουλεύουν με βάση πολύμηνα συμβόλαια και έτσι δεν έχουν δει μέχρι σήμερα την παραγωγή και τις πωλήσεις τους να ψαλιδίζονται. Αντίθετα, όμως, βλέπουν το υπόλοιπο των ανεκτέλεστων συμβάσεών τους να μικραίνει και ανησυχούν μήπως σε περίπτωση που δεν αλλάξει σημαντικά το κλίμα, βρεθούν μέσα στο καλοκαίρι, ή έστω από το φθινόπωρο, με πολύ λίγες δουλειές. Επίσης, η φετινή τουριστική υποχώρηση θα επηρεάσει πτωτικά και τις πωλήσεις αρκετών ελληνικών βιομηχανιών κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ιδίως στους κλάδους των τροφίμων και των ποτών».

Αντίθετα, άλλες εταιρείες δουλεύουν με βάση πολύ πιο βραχυπρόθεσμες παραγγελίες. Αυτές είδαν κατά το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου μια καθίζηση των πωλήσεών τους και συχνά σταμάτησαν μερικώς ή ολικώς την παραγωγή τους (βλέπε κυβερνητικά μέτρα ανακούφισης), προκειμένου να μειώσουν τα κόστη τους και να αποφύγουν φαινόμενα υπεραποθεματοποίησης.

Επιχειρήσεις για παράδειγμα του κλωστοϋφαντουργικού κλάδου ή βιομηχανίες που παράγουν για λογαριασμό αυτοκινητοβιομηχανιών και κατασκευαστικών ομίλων του εξωτερικού αυτή την περίοδο έχουν βάλει ξανά μπροστά την παραγωγική τους μηχανή, βλέποντας μεν το κλίμα να ομαλοποιείται σταδιακά, αλλά παράλληλα μετρούν και τις δικές τους αντοχές. Οι περισσότερες από αυτές καταγράφουν ζημίες και ορισμένες δεν θα μπορέσουν να αντέξουν μια τέτοια κατάσταση για πολλούς μήνες ακόμη.

Στον όμιλο Viohalco, όπου υπάρχουν απώλειες, αυτές είναι σχετικά περιορισμένες. Πάντως, το πιο αδύνατο σημείο του ομίλου είναι οι χαλυβουργίες (ΣΙΔΕΝΟΡ-SOVEL), όπου ζητείται η τόνωση της εγχώριας ζήτησης μέσα από την εκκίνηση ώριμων επενδυτικών projects.

Η Exalco (προφίλ αλουμινίου, θυγατρική της εισηγμένης ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ) αναμένει το πότε θα ανακάμψει η εγχώρια και διεθνής κατασκευαστική δραστηριότητα, ενώ παράλληλα επεκτείνεται στο μέτωπο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. «Ας μη γελιόμαστε, ακόμη και στο καλό σενάριο, οι απώλειες των τελευταίων μηνών δεν πρόκειται να ανακτηθούν μέσα στη χρονιά», δηλώνουν στο Euro2day.gr κύκλοι προσκείμενοι στην εταιρεία.

Οι νηματουργίες βλέπουν ως ένα βαθμό τη ζήτηση να ανακάμπτει μέσα στον Μάιο, αλλά ορισμένες εξ αυτών φοβούνται νέα κάμψη το προσεχές φθινόπωρο, επειδή οι πελάτες τους έχουν αποθεματοποιήσει πολύ μεγάλο ποσοστό των φετινών ρούχων της ανοιξιάτικης σεζόν.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ, από την αρχή Απριλίου έως και τα μέσα Μαΐου, η αγορά τσιμέντου κατέγραψε από πτώση της τάξης του 10% στη Φλόριντα, στις μεσοατλαντικές Πολιτείες όπως επίσης και στην Τουρκία, έως περίπου 30%-40% στις αγορές οι οποίες επλήγησαν περισσότερο, όπως η Νοτιοανατολική Ευρώπη και η Νέα Υόρκη. Το ποσοστό για την Ελλάδα τοποθετείται ανάμεσα σε αυτές τις τιμές, ενώ στην Αίγυπτο σημειώθηκε αύξηση της ζήτησης παρά τις δυσμενείς συνθήκες. Καθώς σταδιακά καταργούνται τα περιοριστικά μέτρα, παρατηρείται ήδη κάποια αύξηση της κατανάλωσης στις αγορές.

Σε ό,τι δε αφορά το μέλλον, η διοίκηση της ΤΙΤΑΝ αναμένει κάμψη της ζήτησης τσιμέντου στο κομμάτι της κατοικίας (μείωση της εμπιστοσύνης στις προοπτικές της οικονομίας και άνοδος της ανεργίας), ενώ αντίθετα βλέπει θετικές προοπτικές στον τομέα των κατασκευών, λόγω των μέτρων οικονομικής τόνωσης που θα λάβουν πολλές κυβερνήσεις ανά τον κόσμο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v