Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανατροπές και νέα «καθεστώτα» στον Αναπτυξιακό Νόμο

Με 12 θεματικά καθεστώτα αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το νέο έτος ο Αναπτυξιακός Νόμος που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο. Ποιες επενδύσεις θα ενισχύονται. Θα παρέχονται και άτοκα δάνεια. Σε ορκωτούς όλα τα επενδυτικά σχέδια άνω του 1 εκατ. ευρώ.

Ανατροπές και νέα «καθεστώτα» στον Αναπτυξιακό Νόμο

«Ολική στροφή» στον σχεδιασμό των καθεστώτων και στην παροχή κινήτρων στις ιδιωτικές επενδύσεις, μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου που προγραμματίζεται να τεθεί σε εφαρμογή από την 1/1/2022, πραγματοποιεί το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Ειδικότερα, στο σχετικό νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση, προβλέπεται ότι καθεστώτα ενισχύσεων του νέου αναπτυξιακού νόμου θα έχουν «θεματικό χαρακτήρα» και όχι οριζόντιο, όπως ισχύει σήμερα.

Παράλληλα, σε μια προσπάθεια επιτάχυνσης των διαδικασιών αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων, θα υπάρχει σημαντική «εμπλοκή» του ιδιωτικού τομέα, ενώ εισάγεται και μια νέα μορφή ενίσχυσης, αυτή της παροχής άτοκου δανείου για τα επενδυτικά σχέδια που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σύμφωνα με όσα ανέφεραν στο υπουργικό συμβούλιο οι κ.κ. Γεωργιάδης και Παπαθανάσης, οι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε είναι το Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία (έκθεση Επιτροπής Πισσαρίδη), το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0), ο Νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, οι στόχοι του ΕΣΠΑ 2021-2027, η στρατηγική για τη βιομηχανία (Industry 4.0) καθώς και η προσαρμογή στις ανάγκες της σημερινής ελληνικής και διεθνούς πραγματικότητας.

Όπως οι ίδιοι γνωστοποίησαν, στον νέο αναπτυξιακό θα υπάρχουν 12 καθεστώτα ενισχύσεων, ωστόσο, η βασική του διαφορά με τον υφιστάμενο νόμο 4399/2016 δεν είναι η αύξηση του αριθμού των καθεστώτων από τα 8 που είναι σήμερα στα 12, αλλά, όπως προαναφέρθηκε, η θεματική του στόχευση. Δηλαδή κάθε καθεστώς ενίσχυσης θα είναι εστιασμένο σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, αντί της οριζόντιας διάστασης που έχει ο σημερινός νόμος.

Για παράδειγμα, σήμερα το καθεστώς «Γενική Επιχειρηματικότητα» του υφιστάμενου νόμου, το οποίο είναι και το πλέον δημοφιλές, μπορεί να αξιοποιηθεί για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην αυτών που εξαιρούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Συνεπώς μπορούν να υπαχθούν επενδυτικά σχέδια στους τομείς της μεταποίησης, του τουρισμού, της αγροδιατροφής, της υψηλής τεχνολογίας κ.ο.κ.

Τα καθεστώτα

Πλέον στο νέο αναπτυξιακό νόμο τα καθεστώτα ενισχύσεων θα φέρουν «θεματικές επωνυμίες» αντίστοιχες με τις επενδύσεις που θα ενισχύουν.

Ενδεικτικά, έχουν σχεδιαστεί καθεστώτα που αφορούν:

  • Την πράσινη μετάβαση και τον ενεργειακό μετασχηματισμό, την κυκλική οικονομία.
  • Το Industry 4.0
  • Τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
  • Την αύξηση της απασχόλησης.
  • Την ενίσχυση των δεξιοτήτων και την κοινωνική συνοχή.
  • Τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό.
  • Την προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας.
  • Την ενίσχυση της εξωστρέφειας.
  • Την ενίσχυση του τουρισμού και των εναλλακτικών μορφών του.
  • Την αγροδιατροφή.
  • Την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας των νέων
  • Τις ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας

Με βάση αυτούς τους άξονες-καθεστώτα, κάθε επιχείρηση που θέλει να υλοποιήσει μια επένδυση θα μπορεί να επιλέξει μία εκ των κατηγοριών που προαναφέρονται.

Πάντως, εξετάζεται και το ενδεχόμενο, αν το επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει περισσότερες κατηγορίες, να μπορεί να γίνει και συνδυαστική χρήση καθεστώτων.

Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του Αναπτυξιακού Νόμου ήταν επιτακτική, καθώς έπρεπε να αποτυπώνονται οι νέοι στόχοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, καθώς αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων.

Όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, τα καθεστώτα του νέου αναπτυξιακού νόμου θα επιτρέψουν στην επιχειρηματική κοινότητα να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να υλοποιήσει επενδυτικές πρωτοβουλίες και καινοτόμες ιδέες σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, ακόμα και τους πιο σύγχρονους, καθώς δίνουν τη δυνατότητα και την ευελιξία στους επενδυτές να δημιουργούν και ταυτόχρονα να προσαρμόζονται στις ανάγκες του νέου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στα δεδομένα της σημερινής πραγματικότητας.

Κατά τις ίδιες πηγές, με το νέο Αναπτυξιακό Νόμο, η κυβέρνηση θα μπορεί να δώσει έμφαση σε επενδύσεις που έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία ή παρουσιάζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εγχώριους και ξένους επενδυτές.

Μάλιστα, επισημαίνουν ότι θα υπάρχει μεγάλη δυνατότητα ευελιξίας για τη μεταφορά πόρων από το ένα θεματικό καθεστώς στο άλλο, ή και ακόμα να υπάρχει στοχευμένη προώθηση ενός καθεστώτος, αν διαπιστωθεί ότι ο συγκεκριμένος τομέας που αφορά, θα πρέπει να ενισχυθεί με νέες επενδύσεις.

Επεξηγηματικά, φέρουν ως παράδειγμα το σχεδιαζόμενο καθεστώς ενίσχυσης του τουρισμού και των εναλλακτικών μορφών του, σημειώνοντας ότι δεν θα αφορά όλες τις μορφές τουριστικών επενδύσεων και κατά πάσα πιθανότητα θα εξαιρεί τις τουριστικά κορεσμένες περιοχές. Αντίθετα, με το συγκεκριμένο καθεστώς θα δίνονται κίνητρα όπως για παράδειγμα τον ιατρικό τουρισμό, τον ακαδημαϊκό ή και μαθητικό τουρισμό.

Το μόνο «οριζόντιο» καθεστώς που σχεδιάζεται, είναι αυτό της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας των νέων, που θα αφορά μια ευρεία γκάμα οικονομικών δραστηριοτήτων μικρομεσαίου μεγέθους.

Ατοκα δάνεια

Οι μορφές ενίσχυσης του νέου αναπτυξιακού νόμου θα είναι οι ίδιες με αυτές του υφιστάμενου συν την προσθήκη της λήψης άτοκου δανείου για το τμήμα της επένδυσης που θα μπορεί να ενισχυθεί από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ειδικότερα, θα προβλέπονται οι ενισχύσεις της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, της επιδότησης του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης, της φορολογικής απαλλαγής και όπως προαναφέρθηκε, της λήψης άτοκου δανείου στο τμήμα που μια επένδυση μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Επιτάχυνση διαδικασιών

Στον νέο αναπτυξιακό νόμο προβλέπονται και ρυθμίσεις σχετικά με τις διαδικασίες αξιολόγησης ένταξης στα καθεστώτα ενίσχυσης και ελέγχου υλοποίησης των ιδιωτικών επενδύσεων, ώστε να αντιμετωπίζονται γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και εξασφαλίζεται η επιτάχυνση της υλοποίησης νέων επενδύσεων.

Πιο συγκεκριμένα, οι ρυθμίσεις αυτές θα εισαχθούν στο νέο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις, οι οποίες ωστόσο θα καταλαμβάνουν και τις επενδύσεις που θα ενισχύονται από το νέο αναπτυξιακό.

Στο πλαίσιο αυτό, κάθε επένδυση προϋπολογισμού άνω του 1 εκατ. ευρώ θα ανατίθεται ως προς την αξιολόγηση, την ένταξη και την παρακολούθηση υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, σε ιδιώτη ορκωτό ελεγκτή. Η επίβλεψη του ορκωτού θα διαρκεί μέχρι την ολοκλήρωση της επένδυσης.

Για τα επενδυτικά σχέδια κάτω του 1 εκατ. ευρώ, ο επενδυτής θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει είτε ορκωτό είτε να απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας που ανήκει. Στην περίπτωση που επιλέξει τις υπηρεσίες της περιφέρειας, θα υπάρχει ρητή πρόβλεψη ότι η υπηρεσία θα πρέπει να έχει αξιολογήσει την επενδυτική πρόταση εντός 45 ημερών. Εάν η προθεσμία αυτή παρέλθει, τότε αυτομάτως η αίτηση θα μεταπίπτει σε ορκωτό, ο οποίος θα πρέπει να την αξιολογήσει εντός 8 ημερών.

Σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πηγές, ο στόχος είναι από την υποβολή ενός επενδυτικού σχεδίου έως την αξιολόγηση και ένταξη στο ανάλογο καθεστώς, να μην περνάνε πάνω από 60 ημέρες.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν, σήμερα ο μέσος χρόνος από την υποβολή έως την ένταξη στον προσωρινό κατάλογο των δικαιούχων είναι 100 ημέρες, όταν πριν από δύο χρόνια, ήταν 670 ημέρες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v