Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αττική Οδός: Προθέρμανση τον Ιανουάριο για τον διαγωνισμό

Εκκρεμεί η πολιτική απόφαση για το αν η προκήρυξη θα αφορά και το κατασκευαστικό έργο των νέων επεκτάσεων του αυτοκινητοδρόμου. Με διαφορετικό μοντέλο απόδοσης η νέα παραχώρηση.

Αττική Οδός: Προθέρμανση τον Ιανουάριο για τον διαγωνισμό

Ο κύβος για την έναρξη των διαδικασιών προκήρυξης του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού πιθανώς να ριφθεί τον Ιανουάριο του 2022, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής εκδήλωσης ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης.

Κατά τον ίδιο, μένει να οριστικοποιηθεί αν ο νέος διαγωνισμός συμπεριλάβει -πέραν της υφιστάμενης παραχώρησης- και νέο κατασκευαστικό έργο, δηλαδή τις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις (προς Εθνική Οδό μέσω της Λεωφ. Κύμης, Ραφήνα, Λαύριο και Λ. Βουλιαγμένης), ωστόσο, από την τοποθέτησή του προκύπτει πως ο χρόνος έχει πυκνώσει, ώστε να παρθούν οι οριστικές αποφάσεις εκ μέρους της κυβέρνησης.

Για την πρώτη επέκταση, της Λεωφόρου Κύμης μέσω της οποίας θα διασυνδέεται η Αττική Οδός με την ΠΑΘΕ, η ηγεσία του υπ. Υποδομών έχει πολλάκις αναφέρει πως θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2022 ως δημόσιο έργο, ωστόσο, δεν έχει υπάρξει προς το παρόν ειλημμένη απόφαση για τις υπόλοιπες δημοπρατήσεις, δεδομένου ότι αφορούν έργα μεγάλων προϋπολογισμών.

Η πολιτική απόφαση θα ορίσει ευλόγως και το περιεχόμενο του διαγωνισμού, ωστόσο, ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ επανέλαβε την εκτίμηση πως ακόμη κι αν αφορά την παραχώρηση της υφιστάμενης Αττικής Οδού, η αξία της «θα σπάσει κάθε ρεκόρ».

Πάντως το μόνο σίγουρο είναι πως ο νέος διαγωνισμός θα βασιστεί σε διαφορετικό μοντέλο απόδοσης προς τον παραχωρησιούχο, καθώς σήμερα η απόδοση (IRR) υπολογίζεται επί των κερδών και όχι επί των εσόδων, όπως συμβαίνει στην πλειονότητα των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων με σύμβαση παραχώρησης. Κάπως έτσι, η Αττική οδός αποτελεί τον πλέον προσοδοφόρο αυτοκινητόδρομο της χώρας, με υψηλή απόδοση προς την παραχωρησιούχο κοινοπραξία Άκτωρ - Άβαξ.

Επιπλέον, στη νέα σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να περιγραφούν ξεκάθαρα ζητήματα που αφορούν στο κόστος συντήρησης, στις πρόσθετες κατασκευαστικές εργασίες, στη λειτουργία των διοδίων κ.λπ. τα οποία κατά το παρελθόν έχουν αποτελέσει σημεία τριβής μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου (με πολλαπλές προσφυγές στα διαιτητικά δικαστήρια).

Υπενθυμίζεται, τέλος, πως η παρούσα σύμβαση παραχώρησης 23ετούς διάρκειας (χωρίς δικαίωμα παράτασης) λήγει επισήμως στο δ’ τρίμηνο του 2024, γεγονός που επισπεύδει τις διαδικασίες προκήρυξης του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v