Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανατέλλει η εποχή των «έξυπνων θυρίδων» στις ταχυμεταφορές

Το αλαλούμ που προκλήθηκε το 2020 στις ταχυμεταφορές εν μέσω των lockdown και οι κινήσεις για να ανατραπεί η εικόνα. Ποιες εταιρείες υιοθετούν την επιλογή των «έξυπνων θυρίδων». «Ψηφιακοί ταχυδρόμοι» και «έξυπνες ουρές» στα ΕΛΤΑ.

Ανατέλλει η εποχή των «έξυπνων θυρίδων» στις ταχυμεταφορές

Μία έξυπνη υπηρεσία που λειτουργεί στο εξωτερικό έρχεται και στην χώρα μας με στόχο να δώσει λύσεις στις καθυστερημένες παραδόσεις ταχυμεταφορών, αλλά και να μειώσει τον χρόνο των παραδόσεων με τις αποστολές που μπορούν να γίνονται ακόμα και αυθημερόν.

Πρόκειται για τις έξυπνες θυρίδες (smart lockers) που ξεκλειδώνουν με έναν κωδικό που λαμβάνουν οι χρήστες στο smartphone τους, όποτε οι ίδιοι επιθυμούν να παραλάβουν ή και να παραδώσουν το δέμα τους.

Η διαδικασία, η οποία είναι εδώ και καιρό δημοφιλής στις ΗΠΑ, είναι πλήρως ανέπαφη. Εχει υιοθετηθεί ήδη από την Skroutz, ενώ σύντομα αναμένεται να λανσαριστεί και από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και την ACS.

Τα smart lockers αποτελούν μια σύγχρονη εναλλακτική μέθοδο παράδοσης, η οποία είναι ήδη η προτιμητέα λύση διεθνώς. Απαντά δε στην ανάγκη των καταναλωτών να παραλαμβάνουν τα προϊόντα τους χωρίς χρονικούς περιορισμούς και χωρίς ανθρώπινη επαφή, ιδιαίτερα σημαντικό πλεονέκτημα στην Covid-19 εποχή.

Δεν είναι τυχαίο ότι η παγκόσμια αγορά έξυπνων θυρίδων δεμάτων αναμένει παγκοσμίως ραγδαία ανάπτυξη, καθώς προβλέπεται να αυξηθεί από τα 720 εκατ. δολ. το 2021 σε 1,6 δισ. δολ. το 2028.

H Skroutz

Η αρχή έγινε από τη Skroutz η οποία, ακολουθώντας τα πρότυπα των μεγάλων marketplaces του εξωτερικού όπως η Amazon και η Alibaba, έχει ήδη εγκαταστήσει θυρίδες (Skroutz Points) σε 20 σημεία στην Αττική, όπως σε πρατήρια καυσίμων Avin, σε πάρκινγκ Cityzen αλλά και εντός καταστημάτων Goody’s.

Η δυνατότητα παράδοσης σε "Skroutz Point” ισχύει για όσους ψωνίζουν από το marketplace της εταιρείας και όχι απλά από κάποιο συνεργαζόμενο κατάστημα που προβάλει τα προϊόντα του. Μόλις το προϊόν παραδοθεί στη θυρίδα ο πελάτης λαμβάνει ένα SMS με τον προσωπικό κωδικό PIN για να παραλάβει την παραγγελία του, μέσα σε τρεις ημέρες.

Αν το "smart locker” βρίσκεται εκτός καταστήματος, όπως για παράδειγμα αυτά που βρίσκονται σε πρατήρια καυσίμων, ο πελάτης μπορεί να πάει οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας (24ώρες το 24ώρο) για να παραλάβει την παραγγελία του.

Αν από την άλλη το "smart locker” που έχει επιλέξει ο πελάτης βρίσκεται εντός κάποιου καταστήματος, όπως για παράδειγμα αυτά που βρίσκονται σε Goody’s, τότε οι ώρες παραλαβής είναι συνήθως από τις 12 το μεσημέρι έως τα μεσάνυχτα.

Τα ΕΛΤΑ

Αντίστοιχες λύσεις ετοιμάζονται να υιοθετήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2022 και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προς διευκόλυνση του πελάτη. Τα smart lockers των ΕΛΤΑ θα ξεκινήσουν πιλοτικά σε συγκεκριμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και κατόπιν  θα επεκταθούν και στην επαρχία.

Τα ΕΛΤΑ έχουν την δυνατότητα να ενσωματώσουν τις έξυπνες θυρίδες σε κάθε Ταχυδρομείο, ενώ παράλληλα θα τοποθετηθούν και σε πολυσύχναστα σημεία της πρωτεύουσας, όπως εμπορικά καταστήματα και σταθμοί Μετρό.

Η  ACS

Στη σύναψη συμφωνίας με την εταιρία ταχυμεταφορών ACS, εταιρία του Ομίλου Quest, για την προμήθεια, εγκατάσταση και τεχνική υποστήριξη συνολικά 205 σταθμών με «έξυπνες» θυρίδες KePol, οι οποίες και θα καλύψουν το σύνολο της ελληνικής επικράτειας προχώρησε η Mobile Technology.

Η εγκατάσταση «έξυπνων» θυρίδων (smart lockers) θα παρέχει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν (ή και να παραδίδουν) τα δέματά τους με τη μέθοδο Click & Collect, δηλαδή χωρίς ανθρώπινη επαφή, σε οποιαδήποτε ημέρα και ώρα.

Οι «έξυπνες» θυρίδες KePol, οι οποίες θα τοποθετηθούν αρχικά στην Αττική και στην Θεσσαλονίκη, θα εγκατασταθούν σε εξωτερικούς χώρους, καθώς είναι εξαιρετικά ασφαλείς και ανθεκτικές ακόμα και σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Θα περιλαμβάνουν οθόνη αφής για την πληκτρολόγηση των απαιτούμενων κωδικών πρόσβασης στις θυρίδες, POS για όσους επιθυμούν να πληρώσουν με κάρτα κατά την παραλαβή του δέματός τους, σύστημα συναγερμού, κάμερα και φωτισμό LED. H πιλοτική εγκατάσταση πέντε σταθμών σε επιλεγμένα σημεία της Αθήνας έχει ήδη δρομολογηθεί για τις αρχές του 2022. Σημειώνεται ότι το λογισμικό διασύνδεσης των έξυπνων θυρίδων υλοποιείται εξολοκλήρου από την ACS.

Να υπενθυμίσουμε ότι η ACS είχε προχωρήσει σε αντίστοιχο εγχείρημα και το 2016 σε πρατήρια καυσίμων ωστόσο η λύση ήταν πρώιμη για ελληνική αγορά και δεν προχώρησε.

Συμφωνίες με ΟΤΑ

Αξίζει να σημειωθεί πως με το νόμο 4796/2021 για την απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων δόθηκε η δυνατότητα στους Δήμους και σε δημόσιες επιχειρήσεις να μισθώνουν σε ταχυδρομικές επιχειρήσεις χώρους για την εγκατάσταση έξυπνων θυρίδων σε σημεία εύκολης πρόσβασης σε περιοχές με συχνή διέλευση ή παρουσία κοινού, όπως πλατείες, πεζοδρόμια, διάδρομοι και εισόδους κτιρίων

«Εξυπνα» Κέντρα διαλογής

Σημαντικές αλλαγές προωθούνται από τις εταιρείες ταχυμεταφορών και στα κέντρα διαλογής για πιο γρήγορες παραδόσεις.

Τα ΕΛΤΑ  έχουν εξοπλίσει το νέο κέντρο διαλογής στο Κρυονέρι Αττικής με 55 ρομποτάκια που επιταχύνουν την διαλογή των δεμάτων.  Παράλληλα αναμένεται να προστεθούν το επόμενο διάστημα ακόμα 70 mini robots εξυπηρετώντας 7.000 δέματα την ώρα ή 165.000 δέματα την ημέρα.

Επόμενο βήμα των ΕΛΤΑ για το 2022 είναι οι  ψηφιακοί ταχυδρόμοι που θα δίνουν την δυνατότητα στους καταναλωτές να εξοφλούν μέχρι και λογαριασμούς με κάρτα στους ταχυμεταφορείς, αλλά και οι έξυπνες ουρές στα καταστήματα, οι οποίες θα ειδοποιούν τους καταναλωτές για το πότε να επισκεφτούν το κατάστημα μειώνοντας δραστικά τον χρόνο αναμονής.

Το σύγχρονο κέντρο διαλογής της  ετοιμάζει ωστόσο και η ACS. Πρόκειται για ένα σύγχρονο hub 36.000 τ.μ. στο Αιγάλεω το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2022 και θα είναι εξοπλισμένο με όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες αιχμής όπως Cross Belt και Tray Sorter. Με τις δύο αυτές τεχνολογίες οι οποίες θα ενσωματωθούν και στις 3 γραμμές παραγωγής του νέου Κέντρου θα ελαχιστοποιούνται οι διακινήσεις των αποστολών μέσα στις εγκαταστάσεις του hub και θα περιορίζονται στο ελάχιστο οι καθυστερήσεις και τα λάθη.

Παράλληλα, η λειτουργία του νέου hub θα υποστηρίζεται από συσκευές PDA και συστήματα ενδοεπικοινωνίας ενώ και εδώ έχει προβλεφθεί η εγκατάσταση συστημάτων ρομποτικής διακίνησης του εξοπλισμού διαλογής. Με όλους αυτούς τους τρόπους θα αυξηθεί η παραγωγικότητα του κέντρου, επιτρέποντας στην ACS να κάνει διαλογή και να ετοιμάζει για τον τελικό τους προορισμό περισσότερες από 50.000 αποστολές την ώρα στην Αθήνα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v