Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕΤΤ: Φθηνές οι συνδέσεις σταθερής τηλεφωνίας, τσιμπημένες της κινητής

Πώς διαμορφώνονται τα κόστη στη χώρα μας έναντι της Ευρώπης, σύμφωνα με νέες έρευνες. Τι επηρεάζει τις τιμές και γιατί διαφοροποιούνται οι πραγματικές από αυτές του... τιμοκαταλόγου. Η κόντρα ΕΕΤΤ με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

ΕΕΤΤ: Φθηνές οι συνδέσεις σταθερής τηλεφωνίας, τσιμπημένες της κινητής

Με δύο μελέτες για το κόστος που καλούνται να πληρώνουν οι Έλληνες σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) απαντά στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την οποία από το 2020 βρίσκεται στα… μαχαίρια για τις τιμές, αλλά και τις αρμοδιότητες ελέγχου της αγοράς Τηλεπικοινωνιών.

Οι έρευνες της Tarifica για το κόστος κινητής και της IDATE DigiWorld για τη σταθερή χρησιμοποίησαν δύο διαφορετικές μεθοδολογίες, δίνοντας δύο διαφορετικά αποτελέσματα. Η κινητή δείχνει ακριβή σε σχέση με τις άλλες χώρες της ΕΕ, ενώ η σταθερή τηλεφωνία και η ευρυζωνική σύνδεση είναι από τις φθηνότερες.

Η κινητή τηλεφωνία

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Tariffica σχετικά με το κόστος της κινητής, η Ελλάδα βρίσκεται στη shortlist των κρατών με τις υψηλότερες τιμές, χωρίς ωστόσο να παραλείπονται αρκετές υποσημειώσεις.

H εταιρεία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι συνδρομητές κινητής τελικά πληρώνουν σημαντικά υψηλότερες χρεώσεις, σε σχέση με αυτές που αναφέρονται στους επίσημους τιμοκαταλόγους των εταιρειών.

«Για την ακρίβεια», αναφέρει η ΕΕΤΤ, «διαπίστωσε ότι το μέσο έσοδο ανά συνδρομητή (Average Revenue Per User - ARPU), όπως προκύπτει από τα στοιχεία αγοράς της ΕΕΤΤ, θα ήταν μαθηματικά αδύνατο να επιτευχθεί, αν οι συνδρομητές πλήρωναν τις διαφημιζόμενες τιμές λιανικής. Συνεπώς η πραγματική τιμολόγηση των κινητών επικοινωνιών στην Ελλάδα δεν αντικατοπτρίζεται στις τιμές που παρουσιάζονται δημόσια (π.χ. στις ιστοσελίδες) από τους παρόχους.

Σχετικά με την ποιότητα της υπηρεσίας (ταχύτητα, καθυστέρηση) η Tarifica αναφέρεται σε σύγκριση με βάση τον δείκτη Speed Score4 της εταιρείας Ookla των δικτύων κινητών επικοινωνιών στις χώρες τις οποίες συμπεριλαμβάνει στην ανάλυσή της (εκτός από το Μαυροβούνιο). Στη σύγκριση αυτή η Ελλάδα κατατάσσεται τρίτη καλύτερη για το 2021.

Η Tarifica προτείνει τη διερεύνηση της πιθανής συσχέτισης μεταξύ της ποιότητας υπηρεσίας και των τιμών λιανικής καθώς υψηλότερη ποιότητα υπηρεσίας μπορεί να δικαιολογεί τουλάχιστον σε ένα βαθμό υψηλότερες τιμές λιανικής. Η συσχέτιση της υψηλότερης ποιότητας υπηρεσίας με τις τιμές λιανικής θα πρέπει επίσης να αξιολογηθεί σε συνδυασμό και με τις προκλήσεις που παρουσιάζει το μορφολογικό ανάγλυφο της Ελλάδας (π.χ. μεγάλος αριθμός νησιών) για την ανάπτυξη δικτύων.

Τέλος, η Tarifica σημειώνει ότι ενδιαφέρον παρουσιάζει το άλμα της Ελλάδας στον δείκτη ποιότητας υπηρεσίας μεταξύ 2020 και 2021 (από 39.46 σε 64.69). Αυτό μπορεί να αποτελεί ένδειξη ότι οι πάροχοι στην Ελλάδα έχουν επικεντρωθεί στη βελτίωση της ποιότητας των δικτύων τους και οι προσπάθειές τους άρχισαν να αποδίδουν καρπούς το 2021.

Στον αντίποδα η σταθερή τηλεφωνία

Αντίθετα, για τις τιμές υπηρεσιών σταθερών επικοινωνιών, η IDATE, που έκανε την έρευνα, επέλεξε να βασίσει την αξιολόγησή της στο κριτήριο του μέσου εσόδου ανά χρήστη, όπου συμπεριλαμβάνονται εποχιακές εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες. Συνέκρινε επίσης το μέσο έσοδο ανά χρήστη με το κατά κεφαλήν εισόδημα, το μέσο μισθό, το κόστος ζωής και την ισοτιμία.

Με αυτά τα δεδομένα, η IDATE συμπέρανε ότι στην Ελλάδα η μέση χρέωση συνδρομητή για σταθερές ευρυζωνικές υπηρεσίες είναι 8,68 ευρώ και είναι η δεύτερη χαμηλότερη μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκρίνοντας επίσης τη μέση χρέωση με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, η χώρα μας βγήκε η τρίτη φθηνότερη.

Σε σχέση με τον μέσο καθαρό μισθό, η μέση χρέωση ανά συνδρομητή σταθερής είναι η δεύτερη χαμηλότερη στην Ευρώπη, ενώ είναι η χαμηλότερη χρέωση ως ποσοστό του κατώτατου μισθού.

Ειδικότερα οι συγκρίσεις με βάση αυτά τα κριτήρια προσιτότητας των τιμών έδειξαν ότι η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά στις καλύτερες θέσεις (1 - 3) μεταξύ των χωρών που συμπεριλαμβάνονται στη σύγκριση:

  • Η Ελλάδα έχει το δεύτερο χαμηλότερο μέσο έσοδο ανά χρήστη (ARPU) για σταθερές ευρυζωνικές υπηρεσίες (8,68 ευρώ) μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η Ελλάδα έχει το τρίτο χαμηλότερο μέσο έσοδο ανά χρήστη ως ποσοστό του κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μηνιαία βάση μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η Ελλάδα έχει το δεύτερο χαμηλότερο μέσο έσοδο ανά χρήστη ως ποσοστό του μέσου καθαρού μηνιαίου μισθού (προσαρμοσμένου ως προς τα κόστη διαβίωσης σε όρους ισοτιμίας αγοραστικής δύναμης) μεταξύ 26 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εκτός της Μάλτας).
  • Η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο μέσο έσοδο ανά χρήστη ως ποσοστό του κατώτατου μισθού μεταξύ 21 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι τιμές καταλόγου και οι διαφορές

Και οι δύο μελέτες ανέδειξαν τη διαφορά που παρατηρείται στην ελληνική αγορά μεταξύ των τιμών που διαφημίζονται δημόσια από τους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών μέσω των ιστοσελίδων τους (οι οποίες αποτελούν την πηγή στην οποία βασίζονται σχεδόν όλες οι δημοσιοποιούμενες μελέτες σύγκρισης τιμών μεταξύ χωρών) και των τιμών που εντέλει προσφέρονται στους καταναλωτές όπως προσεγγίζονται από το μέσο έσοδο των παρόχων ανά χρήστη (Average Revenue Per User - ARPU), οι οποίες φαίνεται να είναι χαμηλότερες.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι συγκρίσεις της Ελλάδας με άλλες χώρες μόνο με βάση δημόσια διαθέσιμες τιμές καταλόγου και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ειδικές προσφορές (π.χ. εποχιακές, διατήρησης και προσέλκυσης πελατών) αλλά και άλλοι, σημαντικοί παράγοντες όπως η ποιότητα της προσφερόμενης υπηρεσίας και το κόστος ανάπτυξης δικτύου, δεν μπορούν να οδηγήσουν με ευκολία σε ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με το κόστος των ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην Ελλάδα.

Απάντηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού

Η μεγάλη διαμάχη μεταξύ ΕΕΤΤ και Επιτροπής Ανταγωνισμού είχε ξεκινήσει από το 2020, όταν δημοσιεύτηκε μελέτη της φινλανδικής συμβουλευτικής εταιρείας Rewheel για τις τιμές και το επίπεδο του ανταγωνισμού στην κινητή τηλεφωνία από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Υπενθυμίζεται ότι στη μελέτη της Rewheel καταγράφονταν στοιχεία από τις τιμές στην κινητή τηλεφωνία, καταλήγοντας ότι οι πάροχοι στην Ελλάδα διαθέτουν τις υπηρεσίες τους ακριβότερα από κάθε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ, κάτι που η φινλανδική εταιρεία το απέδιδε στην έλλειψη ανταγωνισμού, χαρακτηρίζοντας την ελληνική αγορά ως «κλειστή ολιγοπωλιακή».

Επιπλέον, η εταιρεία Rewheel, η οποία συνεργάστηκε με την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, επεσήμανε στην πιο πρόσφατη έρευνά της ότι ακόμα κι αν εξαιρεθεί το τέλος κινητής τηλεφωνίας, τα συμβόλαια για 1, 2 ή 3 GB ήταν τα ακριβότερα στην ΕΕ. Για 4 GB οι τιμές στην Ελλάδα ήταν ακριβότερες μεταξύ των 51 ευρωπαϊκών, αμερικανικών, αφρικανικών και ασιατικών αγορών, ενώ οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν 5 με 6 φορές περισσότερα τον μήνα σε σχέση με τους Γάλλους καταναλωτές για συμβόλαια 1, 2, 3 ή 4 GB.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v