Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς ο πληθωρισμός «έκοψε» τη φόρα στα online σούπερ μάρκετ

Μικτή εικόνα στις ηλεκτρονικές πωλήσεις τροφίμων και βασικών καταναλωτικών αγαθών. Τι δείχνει η έρευνα της Convert Group για το μέσο καλάθι, τη μέση απόδειξη και την τάση των προσφορών.

Πώς ο πληθωρισμός «έκοψε» τη φόρα στα online σούπερ μάρκετ

Τροφοδοτούμενες από την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών, τον ανταγωνισμό και τις τεχνολογικές εξελίξεις, οι online πωλήσεις προϊόντων σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι θα αγγίξουν παγκόσμια τα 807,8 δισ. δολάρια μέχρι το 2026, από 185,4 δισ. δολάρια που ήταν το 2020.

Με τη McKinsey να εκτιμά ότι θα αντιπροσωπεύουν από 18% έως 30% της συνολικής αγοράς σε ορισμένες ώριμες, στο e-grocery, ευρωπαϊκές χώρες έως το 2030, η προγραμματισμένη παράδοση (με την υπόσχεση εξυπηρέτησης αυθημερόν) θα εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αγοράς ενώ το μερίδιο του Q-Commerce -άμεση παράδοση εντός 15 έως 30 λεπτών- θα μπορούσε να φτάσει το 3% έως 7% της συνολικής «πίτας».

Σήμερα πάντως, μετά το ανοδικό σερί τη διετία 2020-2021, το online super market δείχνει σημάδια κόπωσης. Ο πληθωρισμός, η μείωσης της αγοραστικής δύναμης και η ανάγκη για ελεγχόμενες αγορές και για μικρότερα καλάθια, έχουν κάνει, στην Ελλάδα, λιγότερο ελκυστικά τα Online Super Market, εν αντιθέσει με το Q-Commerce κανάλι.

Πέρυσι, σύμφωνα με έρευνα της Convert Group, ο κλάδος των Online Super Markets σημείωσε ανάπτυξη 5% στην αξία των online πωλήσεων συγκριτικά με το 2021. Αποτέλεσμα η συνολική αξία των αγορών από τα Online Super Markets να αγγίξει τα 266 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Στην εξίσωση δεν συμπεριλαμβάνονται οι Q-Commerce παίκτες όπως είναι οι Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit και Wolt, που προσπαθούν να αντικαταστήσουν την «Έβγα της γειτονιάς» και το περίπτερο, προσφέρουν ταχύτητα και σύμφωνα με την Convert Group, κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην αγορά.

Ας παραμείνουμε όμως στο βασικό κανάλι του e-grocery, δηλαδή στα Online Super Markets, για τα οποία η Convert Group διαθέτει στοιχεία. Με βάση αυτά, η αύξηση 5% της αξίας των πωλήσεων είναι επί της ουσίας πληθωριστική αφού στα τρία από τα τέσσερα τρίμηνα της περασμένης χρονιάς ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε. Κατά 1% το δ’ τρίμηνο, όπου η μέση τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε 10%, 7% ήταν η πτώση του όγκου το α’ τρίμηνο όπου η τιμή αυξήθηκε 3%, ενώ 9% μειώθηκε ο όγκος πωλήσεων το β’, κατά τη διάρκεια του οποίου η μέση τιμή αυξήθηκε 6%. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το γ’ τρίμηνο με 18% αύξηση πωλήσεων, ανάπτυξη 8% του όγκου και 10% αύξηση της μέσης τιμής ανά τεμάχιο.

Όμως, όπως λέει και ο λαός, «ένας κούκος δεν φέρνει την Άνοιξη», πόσο μάλλον τη στιγμή που και οι προσφορές ήταν λιγότερες. Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της Convert Group, τα προϊόντα πωλήθηκαν online με μέσο όρο «έκπτωση» 35%, λόγω των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών. Ποσοστό εκ πρώτης όψεως δελεαστικό αλλά χαμηλότερο από το 39% που είχαν φθάσει οι «εκπτώσεις» μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών το 2021.

Έτσι οι καταναλωτές «αναγκάστηκαν» να αγοράσουν λιγότερα προϊόντα. Από τα στοιχεία της Convert Group προκύπτει ότι ο μέσος καταναλωτής αγόρασε πέρυσι 34,3 προϊόντα σε κάθε παραγγελία του, ξοδεύοντας 78 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Το 2021 με 78,2 ευρώ αγόρασε 36,9 προϊόντα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v