Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Capital Economics: Γιατί θα παραμείνει σε πτωτική τροχιά το ελληνικό χρέος

Σημαντική αποκλιμάκωση του δείκτη χρέους προς το ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια προβλέπει ο επενδυτικός οίκος. Υψηλότερη του μέσου όρου η ελληνική ανάπτυξη. Σινιάλο πολιτικής σταθερότητας.

Capital Economics: Γιατί θα παραμείνει σε πτωτική τροχιά το ελληνικό χρέος

Αν και ο δείκτης χρέους προς το ΑΕΠ της Ελλάδας θα συνεχίσει να μειώνεται τα επόμενα χρόνια, κατά πάσα πιθανότητα, αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει ξεφύγει για πάντα από το πρόβλημα. Οι «αριθμοί» του χρέους θα γίνουν σταδιακά δυσμενέστεροι, καθώς το επίσημο χρέος θα αποσύρεται και το νέο χρέος της αγοράς θα συσσωρεύεται, εξηγεί η Capital Economics.

«Η Ελλάδα έχει βεβαρημένο ιστορικό όσον αφορά την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους και το βάρος του χρέους της θα παραμείνει υψηλό ακόμη και στο σχετικά αισιόδοξο σενάριό μας. Παρ' όλα αυτά, αυτοί οι αντίξοοι άνεμοι είναι πιθανό να συσσωρευτούν πολύ αργά και στο μεταξύ, οι προοπτικές θα πρέπει να συνεχίσουν να είναι σχετικά ισχυρές. Η σταθερή οικονομική ανάπτυξη, τα μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα και οι χαμηλές δαπάνες για τόκους θα πρέπει να διατηρήσουν τον δείκτη χρέους σε πτωτική τάση για αρκετά ακόμη χρόνια», συμπεραίνει η Capital Economics.

«Δεδομένων αυτών των προοπτικών για την αύξηση του ΑΕΠ, τις δαπάνες για τόκους και το πρωτογενές ισοζύγιο, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της Ελλάδας φαίνεται ότι θα αποκλιμακωθεί αρκετά απότομα τα επόμενα χρόνια και θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω. Με βάση τις προβλέψεις μας για την αύξηση του ΑΕΠ, ο λόγος του χρέους θα μειωθεί λίγο κάτω από το 140% του ΑΕΠ έως το 2028, εάν η Ελλάδα επιτύχει πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα 1,5% για τα επόμενα πέντε χρόνια, κάτι που φαίνεται αρκετά πιθανό, ενώ το ΔΝΤ προβλέπει ότι θα μειωθεί στο 145% έως το 2028», εξηγεί η CE.

Ως αποτέλεσμα, ο λόγος του χρέους της θα συνεχίσει να μειώνεται αρκετά γρήγορα. H Ελλάδα αποτελεί ειδική περίπτωση, διότι ο ρυθμός ανάπτυξής της θα είναι λογικά πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης για λίγο καιρό ακόμη, θα έχει μεγάλα πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα και οι τόκοι που πληρώνει για το χρέος της είναι χαμηλοί. Η πορεία του χρέους προς το ΑΕΠ εξαρτάται από την τρέχουσα επιβάρυνση του χρέους, την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ, τα ονομαστικά επιτόκια και το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο.

Επιπλέον, οι έρευνες για τις επιχειρήσεις δείχνουν ότι η ανάπτυξη θα είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο της ευρωζώνης τους επόμενους δώδεκα μήνες. Τα δάνεια του ιδιωτικού τομέα ανέρχονται στο 113% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με περίπου 180% στη Γερμανία και την Ισπανία και 280% στη Γαλλία. Ο ιδιωτικός τομέας της Ελλάδας είναι λιγότερο εκτεθειμένος στη σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής από ό,τι πολλές άλλες οικονομίες.

Κατ' αρχάς υπάρχει ακόμη πολύς χώρος για να καλύψει η ανάπτυξη μετά τη (θεαματική) κατάρρευση μεταξύ 2008 και 2012. Προβλέπουμε ότι η οικονομία της Ελλάδας θα αναπτύσσεται κατά 2-2,5% ετησίως το 2024-2025, προτού επιβραδυνθεί σε περίπου 1% ετησίως περαιτέρω», επισημαίνει η Capital Economics. Το ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι σχεδόν 20% μικρότερο από ό,τι το 2008. «Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για να πιστεύουμε ότι οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης της Ελλάδας είναι καλύτερες από τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Η κυβέρνηση προέβη σε τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή στη δεκαετία του 2010, στο πλαίσιο των προγραμμάτων σταθεροποίησης υπό την ηγεσία της τρόικας.

Το τρίτο είναι ότι η Ελλάδα είναι πιθανό να εμφανίσει σημαντικά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια. Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να αυξηθεί από 1,1% του ΑΕΠ φέτος σε 2,1% του ΑΕΠ το 2024, κυρίως λόγω του τερματισμού ορισμένων έκτακτων δαπανών για συντάξεις και ενεργειακές επιδοτήσεις. Επιπλέον, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με επικεφαλής τον πρωθυπουργό Μητσοτάκη επανεξελέγη φέτος με κοινοβουλευτική πλειοψηφία και φαίνεται ότι θα παραμείνει στην εξουσία τουλάχιστον μέχρι το 2027. Αν και δεν είναι πλέον σε πρόγραμμα ΔΝΤ/ΕΕ, η Ελλάδα υπόκειται στους συνήθεις δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, οι οποίοι πρόκειται να επανέλθουν το επόμενο έτος, και η κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει δεσμευτεί να τους τηρήσει. Έχει ιστορικό αρκετά περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής.

Οι δαπάνες για τόκους στην Ελλάδα ήταν 1,4% του δημόσιου χρέους της πέρυσι, ποσοστό μικρότερο από τον μέσο όρο της ευρωζώνης (1,9%). Η μέση ωρίμανση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας είναι σχεδόν 20 χρόνια, οπότε η αύξηση των επιτοκίων πολιτικής και αγοράς θα περάσει στις δαπάνες για τόκους με πολύ αργό ρυθμό.

Κατά τη διάρκεια της κρίσης της ευρωζώνης, μεγάλο μέρος του δημόσιου χρέους που οφειλόταν στους ομολογιούχους του ιδιωτικού τομέα αντικαταστάθηκε με επίσημα δάνεια (από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθεροποίησης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας), τα οποία έχουν πολύ χαμηλά επιτόκια και εξαιρετικά μεγάλες διάρκειες. Το μέσο επιτόκιο του δημόσιου χρέους της Ελλάδας είναι βέβαιο ότι θα παραμείνει αρκετά χαμηλό για κάποιο χρονικό διάστημα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v