Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς θα «υπερασπιστούν» τα περιθώρια κέρδους οι πολυεθνικές

Γιατί τα νέα μέτρα Σκρέκα οδήγησαν σε απόσυρση ανατιμήσεων που είχαν ανακοινωθεί. Πόσους κωδικούς αφορά και τι συνέβη τον Δεκέμβριο. Γιατί οι καταναλωτές κρατούν μικρό καλάθι.

Πώς θα «υπερασπιστούν» τα περιθώρια κέρδους οι πολυεθνικές

Τρεις και σήμερα για την ενεργοποίηση των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα -σ.σ. τα μέτρα τίθενται σε εφαρμογή την 1η Μαρτίου- και τα επιτελεία των προμηθευτών βρίσκονται υπ’ ατμόν και με το κομπιουτεράκι στο χέρι. Σε μια προσπάθεια, όπως λέει στο Euro2day.gr ανώτατο στέλεχος προμηθευτικής εταιρείας, να διαφυλάξουν τα περιθώρια κέρδους τους.

Ήδη ένας από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς προμηθευτές έχει αποφασίσει να μην περάσει οριζόντια, σε όλους τους κωδικούς που διαθέτει στην αγορά, τη μείωση των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών προς τα σούπερ μάρκετ. Η άσκηση που κάνει, όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr πηγές με γνώση, είναι πώς θα μπορέσει να διαφυλάξει το περιθώριο κέρδους του ανά προϊόν, χωρίς να ξεφεύγει από τον γενικό κανόνα.

Η συγκεκριμένη εταιρεία δραστηριοποιείται στις 13 κατηγορίες προϊόντων (όπως απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, για πλύσιμο στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων, για πλύση πιάτων στο χέρι, καθαριστικά, κ.λπ.) και θα πρέπει, με βάση τα μέτρα Σκρέκα, να μειώσει την αρχική τιμή κατ’ ελάχιστον 30% των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023.

Πέρα από τις ασκήσεις επί χάρτου που κάνουν αυτή τη στιγμή οι εμπορικές και οικονομικές διευθύνσεις των προμηθευτών για το πώς θα εφαρμόσουν τα νέα μέτρα, προκειμένου να μη βρεθούν αντιμέτωποι με ποινές, η ουσία είναι ότι οι ανατιμήσεις που είχαν ανακοινωθεί μετά τη 10η Ιανουαρίου έχουν μαζευτεί.

Πηγές της αγοράς που μίλησαν στο Euro2day.gr αναφέρουν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των προμηθευτών που είχαν γνωστοποιήσει ανατιμήσεις μετά τις 10 Ιανουαρίου τις έχουν πάρει πίσω. Συνολικά είχαν γνωστοποιηθεί μεσοσταθμικές ανατιμήσεις 10% σε 600 κωδικούς προϊόντων, εκ των οποίων οι 200 αφορούσαν προϊόντα κρέατος.

Ο λόγος προφανής. Το τρίμηνο moratorium στις προωθητικές ενέργειες σε όσους προμηθευτές προχωρήσουν σε ανατιμήσεις, σε μια περίοδο μάλιστα που περιλαμβάνει τη Σαρακοστή και την περίοδο του Πάσχα όπου παραδοσιακά η κατανάλωση είναι αυξημένη, θα τους κόστιζε ακριβά.

Βέβαια, των ανατιμήσεων του Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου που πάγωσαν, είχαν προηγηθεί τον περασμένο Δεκέμβριο μεσοσταθμικές ανατιμήσεις 10% σε 2.500 κωδικούς ή στο 13% του κωδικολογίου που πωλείται μέσα από ένα σούπερ μάρκετ. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που, αφενός, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα ανθίσταται και, αφετέρου, η Κυβέρνηση αναγκάστηκε να προχωρήσει στην επιβολή νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, διότι το μέτρο της κλειδωμένης μειωμένης τιμής τουλάχιστον κατά 5% και για ένα εξάμηνο που εφαρμόζεται από τον Νοέμβριο δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα.

Η Ελλάδα, σύμφωνα με τη Eurostat, κάνει πρωταθλητισμό στον πληθωρισμό των τροφίμων. Τον Ιανουάριο ήταν 8,3% από 8,9% τον Δεκέμβριο -σ.σ. πρωταθλήτρια ήταν η Μάλτα, με πληθωρισμό τροφίμων στο 11% τον Ιανουάριο και 10,2% τον Δεκέμβριο- ενώ η αύξηση αυτή είναι σημαντικά υψηλότερη τόσο από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, που ήταν 5,7%, όσο και της ΕΕ, που ήταν 4,8%.

Με τα νέα μέτρα η Κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα κερδίσει το στοίχημα του πληθωρισμού, κάτι που εκτιμούν και στελέχη της αγοράς. Ωστόσο αδιευκρίνιστο παραμένει αν αυτό θα το καταλάβει ο καταναλωτής στην τσέπη του.

Εκπρόσωποι αλυσίδων σούπερ μάρκετ, προμηθευτές, ακόμη και στελέχη του αρμόδιου υπουργείου κρατούν μικρό καλάθι. Όλα θα εξαρτηθούν από το αν οι προμηθευτές θα προχωρήσουν σε δραστική μείωση του βάθους και της έντασης των προωθητικών τους ενεργειών, τη στιγμή μάλιστα που πήραν πίσω τις ανατιμήσεις.

Στην περίπτωση των προμηθευτών που δραστηριοποιούνται στις 13 κατηγορίες προϊόντων που επηρεάζονται από το μέτρο της μείωσης τουλάχιστον κατά 30% των παροχών τους προς τα σούπερ μάρκετ, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Θα μειώσουν μεν τις ονομαστικές τιμές, αλλά ταυτόχρονα θα περιορίσουν το βάθος και την έκταση των προωθητικών τους ενεργειών (τις προσφορές δηλαδή), για να καλύψουν τη διαφορά.

Στην καλύτερη περίπτωση, δηλαδή, οι καταναλωτές την 1η Μαρτίου, οπότε και ξεκινά η εφαρμογή των μέτρων, θα αγοράσουν το προϊόν στην τιμή που το αγόρασαν στις 29 Φεβρουαρίου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v