Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στις εκπτώσεις ποντάρουν οι εταιρείες ένδυσης

Στις εκπτώσεις προσβλέπουν πλέον οι εγχώριες αλυσίδες ένδυσης και τα πολυκαταστήματα για να αναπληρώσουν τις απώλειές τους. Τι "φοβούνται" στο β' εξάμηνο και τι σχεδιάζουν οι εισηγμένες του κλάδου.

  • της Πέννυς Κούτρα
Στις εκπτώσεις ποντάρουν οι εταιρείες ένδυσης
Έπειτα από το πολύ κακό α΄ τρίμηνο σε ό,τι αφορά την εμπορική κίνηση, από ένα μάλλον ασθενές β΄ τρίμηνο, αλλά και ύστερα από τους αρνητικούς παράγοντες που εν γένει επηρέασαν τη λειτουργία των επιχειρήσεων, οι εγχώριες αλυσίδες ένδυσης και τα πολυκαταστήματα προσδοκούν να αναπληρώσουν τις απώλειές τους στο τρέχον διάστημα των εκπτώσεων.

Εκτός από την αύξηση της ζήτησης, κρίσιμο σημείο για τις αλυσίδες είναι η διάθεση των αποθεμάτων τους κατά τρόπο ώστε να μειώσουν τις επιβαρύνσεις που έχουν δεχτεί ούτως ή άλλως από τη διαρκή άνοδο του λειτουργικού κόστους και από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες.

Οι παράγοντες της αγοράς εξακολουθούν να διατηρούν επιφυλάξεις για την πορεία των μεγεθών των επιχειρήσεων κατά το 2008, καθώς αναμένουν να δουν αν η καταναλωτική συγκράτηση θα εξελιχθεί τελικά σε αγοραστική κρίση.

Ωστόσο, πέρα από την «ανάγνωση» των εξελίξεων, οι εταιρείες συνεχίζουν να προωθούν τα σχέδιά τους, προσδοκώντας μελλοντικούς ρυθμούς ανάπτυξης αλλά και επιδιώκοντας χρηματοοικονομικό νοικοκύρεμα, ώστε να προωθήσουν τις επενδύσεις τους αλλά και να αντιμετωπίσουν το ενδεχόμενο μακροχρόνιας ύφεσης.

Πώς κινούνται τώρα 

-  Θετικές επιδόσεις σε ένα ασθενές εμπορικά διάστημα εμφάνισε η Sprider, έχοντας ταυτόχρονα προσθέσει νέα καταστήματα στο δίκτυό της. Η εταιρεία εκτιμά ότι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της θα διαμορφωθεί το 2008 στα 165 εκατ. ευρώ. Τα μικτά κέρδη αναμένεται να ανέλθουν στα 93,1 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 35,6 εκατ., τα κέρδη προ φόρων (EBT) στα 25,5 εκατ. ευρώ, ενώ, τέλος, τα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας (EATAM) υπολογίζεται ότι θα διαμορφωθούν σε 18,6 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η εταιρεία προωθεί επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ για την προσθήκη νέων καταστημάτων, ενώ το φθινόπωρο φιλοδοξεί να επεκταθεί στα αξεσουάρ, δημιουργώντας μάλιστα και καταστήματα με είδη υπόδησης.

- Εκτιμήσεις για σταθερή αύξηση των πωλήσεων και της κερδοφορίας στην προσεχή πενταετία 2008 - 2012 διατυπώνει και η Elmec Sport. Ειδικότερα, οι ενοποιημένες πωλήσεις της την επόμενη πενταετία θα παρουσιάσουν μέση ετήσια αύξηση κατά 18,1% και πιο συγκεκριμένα το 2008 προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 248,7 εκατ. ευρώ, το 2009 στα 309,6 εκατ., το 2010 στα 380,8 εκατ., το 2011 στα 447,4 εκατ. και το 2012 στα 484 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως, τα κέρδη EBITDA υπολογίζεται πως θα παρουσιάσουν μέση ετήσια αύξηση κατά 17,1% και το 2008 θα διαμορφωθούν στα 27,7 εκατ. ευρώ, το 2009 στα 32,4 εκατ., το 2010 στα 39,4 εκατ., το 2011 στα 47,3 εκατ. και το 2012 στα 52,2 εκατ. ευρώ. Τέλος, τα καθαρά κέρδη του ομίλου εκτιμάται ότι θα αυξάνονται κατά μέσο όρο σε ποσοστό 24,6% ετησίως.

Έτσι υπολογίζεται πως το 2008 θα διαμορφωθούν στα 8,1 εκατ. ευρώ, στα 7,9 εκατ. το 2009 (χρονιά υψηλών επενδύσεων για το ΜΙΝΙΟΝ), στα 10,9 εκατ. το 2010, στα 17 εκατ. το 2011 και, τέλος, στα 19,6 εκατ. το 2012. Σημειώνεται ότι η εταιρεία προχωρά στην έκδοση ομολογιακού δανείου 200 εκατ. ευρώ, με το οποίο προβλέπεται να χρηματοδοτήσει τις επενδύσεις της στον τομέα των εμπορικών κέντρων και των πολυκαταστημάτων το προσεχές διάστημα.

Ήδη δρομολογεί την επαναλειτουργία του ΜΙΝΙΟΝ, θα συμμετάσχει επίσης με 35% στο επιχειρηματικό σχήμα που θα δημιουργήσει νέο πολυκατάστημα εντός του εμπορικού κέντρου Golden Hall στο Μαρούσι, ενώ ταυτόχρονα θα προχωρήσει στο άνοιγμα δύο πολυκαταστημάτων στη Ρουμανία. Παράλληλα, η Elmec Sport αναμένεται να ενσωματώσει οριστικά από τον Σεπτέμβριο την εταιρεία παιδικής ένδυσης Lapin.

- Ανάκαμψη πωλήσεων από το β΄ τρίμηνο του 2008 και εμφανέστερα στο β΄ εξάμηνο της χρήσης αναμένει η Βάρδας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησής της. Στο α΄ τρίμηνο του 2008 παρουσίασε κάμψη πωλήσεων κατά 14,7% και κερδών κατά 13,3%. Η εταιρεία ωστόσο συνεχίζει τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της.

Σύμφωνα με αυτόν, το 2008 πρόκειται να δημιουργήσει οκτώ νέα σημεία πώλησης, που σταδιακά θα ενισχύσουν τις πωλήσεις. Παράλληλα, θα προχωρήσει στην ανάπτυξη των καταστημάτων Tie Rack, την αντιπροσώπευση των οποίων ανέλαβε προσφάτως. Το πρώτο σημείο πώλησης αναμένεται να δημιουργηθεί στο εμπορικό κέντρο της Pasal στην οδό Πειραιώς, ενώ συνολικά προβλέπεται η λειτουργία τριάντα - σαράντα νέων εντός της τετραετίας 2008 - 2011. Επίσης, εντός της τριετίας 2008 - 2010 προγραμματίζεται η δημιουργία δέκα επιπλέον καταστημάτων Vardas και Canali.

- Η εταιρεία Ridenco συνεχίζει την αναπτυξιακή πορεία της στο εξωτερικό, μετά και την εισαγωγή της κυπριακής θυγατρικής της στο ΧΑΚ. Δημιουργεί θυγατρικές για μελλοντική ενεργοποίηση στην Ιρλανδία και στην Ισπανία, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και η αναδιάρθρωση της ιταλικής θυγατρικής της. Επίσης έχει αποφασίσει να συμμετάσχει πέραν της Αττικά Πολυκαταστήματα και στη LandMark και ακόμα εντός της επόμενης τριετίας προετοιμάζει τη δημιουργία νέων καταστημάτων στη Ρουμανία και στην Κύπρο.

- Η επέκταση του δικτύου εκτός των συνόρων, και κυρίως στις χώρες της ΝΑ. Ευρώπης, με έμφαση αρχικά στην αγορά της Ρουμανίας, είναι η βασική στρατηγική και για τη Fashion Box.

Ειδικότερα, στόχοι της είναι: η διεύρυνση του δικτύου το 2008 με πέντε νέα σημεία πώλησης (δύο στη Ρουμανία και στην Κύπρο και τρία νέα shop-in-shop στο πολυκατάστημα του Golden Hall στο Μαρούσι), η ίδρυση πέντε επιπλέον νέων καταστημάτων μέσα στην επόμενη τριετία και η διεύρυνση της παρουσίας των προϊόντων Replay στις χώρες της ΝΑ. Ευρώπης, με έμφαση στην αγορά της Ρουμανίας. Παράλληλα, συζητά με τον μητρικό ιταλικό όμιλο για επέκταση των δραστηριοτήτων της, ώστε να υπάρξει παρουσία και σε άλλες αγορές του εξωτερικού.

ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟ ΡΕΥΜΑ Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΝΔΥΣΗ

Την παιδική κατανάλωση σε ρούχα, παιχνίδια και σε σχολικά είδη θέτουν στο επίκεντρο των στρατηγικών τους οι εγχώριες εμπορικές επιχειρήσεις, προκειμένου να κατακτήσουν μερίδια σε μια διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά.

Οι παραδοσιακοί παίκτες επεκτείνονται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ ταυτόχρονα νέοι ενδιαφερόμενοι σκοπεύουν να εισέλθουν στην αγορά το 2008. Όσο ο ανταγωνισμός στο επώνυμο προϊόν αυξάνεται, τόσο τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να αναπτύσσονται και εμπορικές προτάσεις με βελτιωμένη σχέση ποιότητας - τιμής.

- Ήδη, η αλυσίδα Jumbo, με τις ανταγωνιστικές εισαγωγές ειδών από την Κίνα, «επένδυσε» εμπορικά και στον τομέα του φθηνού προϊόντος, κερδίζοντας καταναλωτές και μερίδια. Στον τομέα της παιδικής ένδυσης, οι μεγάλες διεθνείς αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, στο τμήμα της προσιτής μόδας, δεν άφησαν ανεκμετάλλευτο το πεδίο. 

- Η H&M, αν και έχει μόλις τέσσερα καταστήματα στη χώρα, διαθέτει τις παιδικές συλλογές ένδυσης σε ειδικά σημεία εντός των καταστημάτων της.

- Ο όμιλος Zara εκτός από τη συλλογή Zara Kids, την οποία διαθέτει σε 30 καταστήματα του δικτύου του, αναπτύσσει και την εξειδικευμένη αλυσίδα Skhuaban, η οποία έχει ήδη πέντε καταστήματα στην Ελλάδα. 

- Την ίδια τακτική αναμένεται να ακολουθήσει και η αμερικανική GAP, η οποία ξεκινά τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα σε συνεργασία με τον όμιλο Μαρινόπουλου. Η διεθνής φίρμα έχει παιδικές συλλογές ρούχων που σκοπεύει να παρουσιάσει στην ελληνική αγορά. 

- Πέραν των ξένων ομίλων, ωστόσο, και οι εγχώριοι παράγοντες του εμπορίου διαγκωνίζονται για να κερδίσουν θέσεις στη συγκεκριμένη αγορά. Ήδη, ο όμιλος Folli Follie εισέρχεται στην αγορά μέσω εξαγοράς της ελληνικής εταιρείας παιδικής ένδυσης Lapin, η οποία διαθέτει μεγάλη διεθνή παρουσία και υψηλή κερδοφορία. Η Folli Follie, εξάλλου, συνεργάζεται ήδη με τη Lapin στην Κίνα, όπου διατίθεται η συλλογή παιδικών ρούχων και αξεσουάρ Folli Follie Baby, για την οποία υπολογίζεται ότι τα περιθώρια ανάπτυξης είναι σημαντικά. 

- Κινήσεις για επέκταση στην ίδια κατηγορία πραγματοποιεί επίσης ο όμιλος Βάρδα, χωρίς ωστόσο να έχει καταλήξει σε συγκεκριμένο στόχο αντιπροσώπευσης ή εξαγοράς. Πέρα από τις νέες εισόδους, σημαντική ανάπτυξη επιχειρούν και οι παραδοσιακές εταιρείες παιδικών ειδών, οι οποίες επεκτείνονται σε νέους χώρους είτε στρέφονται προς το εξωτερικό. 

- Την είσοδό της στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α. μελετά και η βορειοελλαδική αλυσίδα παιχνιδιών και παιδικών ειδών ΚΟΥ-ΚΟΥ, η οποία εξετάζει παράλληλα τη δραστηριοποίησή της το 2008 στις αγορές της Βουλγαρίας και της Σερβίας. Επιπλέον, σχεδιάζεται να προστεθούν τρία νέα καταστήματα στο υπάρχον δίκτυο της αλυσίδας, ενώ σήμερα λειτουργούν τριάντα ένα συνολικά σημεία ΚΟΥ-ΚΟΥ, τα οποία διαθέτουν παιχνίδια, είδη για βρέφη και για παιδιά και εποχικά είδη. Το δίκτυό της αναπτύσσεται κατά βάση στην περιοχή της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας. Το 2007 η αλυσίδα πέτυχε σημαντική αύξηση πωλήσεων, πραγματοποιώντας κύκλο εργασιών ύψους 27 εκατ. ευρώ, έναντι 19,8 εκατ. ευρώ το 2006. Σε ό,τι αφορά το 2008, η διοίκησή της εκτιμά ότι δύναται να πραγματοποιήσει κύκλο εργασιών συνολικού ύψους 32 εκατ. ευρώ και να αποκομίσει καθαρά προ φόρων κέρδη περί το 1,2 εκατ. ευρώ. 

- Η Κλουκίνας - Λάππας, η οποία πλέον χαρακτηρίζεται περισσότερο εμπορική εταιρεία παρά κατασκευαστική, εκτός από το δίκτυο Mothercare το 2007 απέκτησε την αλυσίδα ELC, η οποία εξειδικεύεται στο ποιοτικό και στο εκπαιδευτικό παιχνίδι και διαθέτει ήδη έξι καταστήματα. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Mothercare, προβλέπεται η λειτουργία πενήντα συνολικά καταστημάτων μέχρι το τέλος του έτους και ογδόντα εννέα έως το 2010, από σαράντα ένα που λειτουργούν σήμερα στην ελληνική αγορά.

Στο εξωτερικό, η αλυσίδα θα αγγίξει τα τριάντα σημεία την επόμενη διετία, από μόλις οκτώ που αριθμεί σήμερα. Επίσης σε ό,τι αφορά την προσφάτως εξαγορασθείσα αλυσίδα παιχνιδιών Early Learning Center, η οποία σήμερα διαθέτει πέντε καταστήματα στην Ελλάδα, σχεδιάζεται η επέκταση του δικτύου ώστε να φτάσει τα τριάντα καταστήματα στην Ελλάδα και τα είκοσι ένα στο εξωτερικό, κυρίως μέσω shop-in-shop εντός του δικτύου Mothercare. Σημειώνεται ότι το 2007 η ELC πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 5,5 εκατ. ευρώ και είχε κέρδη 750.000 ευρώ. Για την Κλουκίνας - Λάππας εκτιμάται αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 45% και καθαρής κερδοφορίας επίσης κατά 45% το 2008. Τέλος, για το 2009 η βελτίωση του τζίρου υπολογίζεται ότι θα κινηθεί σε ποσοστό 23% και της καθαρής κερδοφορίας στο 20%. 

- Στον τομέα της παιδικής ένδυσης εισήλθε και η AS Company, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των παιχνιδιών, εξασφαλίζοντας συμφωνία με την ιταλική Idexe. Τα τελευταία χρόνια η ιταλική εταιρεία παιδικών ρούχων αναπτύσσεται στη Σλοβενία, στην Κροατία και στο Καζακστάν, ενώ η Ελλάδα σχεδιάζεται να αποτελέσει κέντρο ανάπτυξης στην ευρύτερη περιφέρεια. 

- Η εισηγμένη ΕΛΒΕ δραστηριοποιείται μέσω των πολυκαταστημάτων ΛΗΤΩ, τα οποία παρουσιάζουν διαρκή ανάπτυξη κάθε χρόνο. Η ΛΗΤΩ άνοιξε το 2007 το πρώτο κατάστημά της στο Βελιγράδι και ένα νέο κατάστημα στην οδό Μεσογείων στην Αθήνα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό τους σε έξι. 

- Σχέδια ανάπτυξης έχει και η αλυσίδα DPAM (Du Pareille au Meme) την οποία έχει φέρει στην Ελλάδα η Trade Status (διοικείται από τον κ. Ιωάννη Κολίτση, πρώην γενικό διευθυντή του ομίλου Fourlis). Σήμερα διαθέτει τέσσερα καταστήματα στην Ελλάδα και ένα στην Κύπρο, ενώ σχεδιάζει τη δημιουργία τριών νέων σημείων στη Ρουμανία και ενός στη Βουλγαρία. Στους στόχους της εταιρείας είναι η δημιουργία είκοσι καταστημάτων στην Ελλάδα, είκοσι στη Ρουμανία και έξι στην Κύπρο.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 539 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (18-22 Ιουλίου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v