Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πού ποντάρουν - Τι φοβούνται στο λιανεμπόριο

Tις ελπίδες του στην αναζωπύρωση της κατανάλωσης εντός του Δεκεμβρίου στρέφει μεγάλο μέρος του εγχώριου λιανεμπορίου, προκειμένου να εξισορροπήσει τις απώλειες από το δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου.

  • της Πέννυς Κούτρα
Πού ποντάρουν - Τι φοβούνται στο λιανεμπόριο
Tις ελπίδες του στην αναζωπύρωση της κατανάλωσης εντός του Δεκεμβρίου στρέφει μεγάλο μέρος του εγχώριου λιανεμπορίου, προκειμένου να εξισορροπήσει τις απώλειες από το δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου, περίοδος κατά την οποία η κατανάλωση «πάγωσε».

Δεδομένου ότι το δ΄ τρίμηνο της χρήσης είναι παραδοσιακά το ισχυρότερο, καθώς οι επιχειρήσεις πραγματοποιούν το 40% περίπου του τζίρου τους, η δυσπραγία του προηγούμενου διαστήματος οδήγησε αρκετούς σε αναθεωρήσεις των εκτιμήσεών τους για το σύνολο των αποτελεσμάτων της χρήσης του 2008.

Ακόμη και οι πλέον αισιόδοξοι παράγοντες του εμπορίου, που αναμένουν έως έναν βαθμό αναθέρμανση της ζήτησης λόγω των Χριστουγέννων, παραδέχονται πως οι τζίροι της περιόδου δεν πρόκειται να φτάσουν, πόσο μάλλον να ξεπεράσουν, εκείνους του περυσινού Δεκεμβρίου.

Η κάμψη έχει επηρεάσει τόσο την αγορά ένδυσης και υπόδησης, καλλυντικών και ηλεκτρικών όσο και περισσότερο «αμυντικές» αγορές όπως εκείνη των τροφίμων και των ποτών αλλά και των παιδικών που έως πρότινος καταλάμβαναν την πρώτη θέση στη λίστα των καταναλωτών.

--- Η εικόνα τώρα

Η καταναλωτική αποχή φαίνεται πως δεν κάνει διακρίσεις ανάμεσα σε φθηνά και ακριβά προϊόντα, αφού ακόμη και εταιρείες με προϊόντα ευρείας κατανάλωσης ή σε τιμές που κινούνται στο χαμηλό τμήμα της αγοράς βλέπουν τις πωλήσεις τους στάσιμες.

* Ήδη ο όμιλος Σαράντη, από τον χώρο των καλλυντικών και των ειδών οικιακής χρήσης, προέβη από το καλοκαίρι σε καθοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεών του για τον τζίρο της τρέχουσας χρήσης.

Η εταιρεία συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά στη ΝΑ. Ευρώπη σύμφωνα με τα στοιχεία εννεαμήνου, παρά τις σταθερές πωλήσεις στην Ελλάδα, αλλά εκτιμά ότι θα πρέπει να φανεί συντηρητική στις προβλέψεις για το επόμενο διάστημα. Εκτιμά, δε, ότι θα ευνοηθεί μεν από τη στροφή των καταναλωτών σε καλλυντικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης και χαμηλότερης τιμής, αλλά θα δεχτεί πιέσεις από τη στροφή σε είδη οικιακής χρήσης ιδιωτικής ετικέτας και όχι σε επώνυμα που παράγει και διακινεί ο όμιλος.

* Η Kλουκίνας - Λάππας, από τη λιανική αγορά των βρεφικών ειδών, έχει ήδη προειδοποιήσει για μείωση τζίρου το 2008 έναντι των αρχικών εκτιμήσεων. Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εννεαμήνου, όπου παρουσίασε αύξηση τζίρου αλλά κάμψη κερδών, η εταιρεία άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην επιτευχθούν οι στόχοι του έτους λόγω της καταναλωτικής ύφεσης.

* Ο όμιλος Fourlis, που δραστηριοποιείται στην αγορά οικιακού εξοπλισμού μέσω της «φθηνής» ΙΚΕΑ, διακρίνει πτώση της επισκεψιμότητας το τελευταίο δίμηνο, παρά τη θετική συνεισφορά των ΙΚΕΑ σε ετήσια βάση. Παράλληλα, δέχεται λιγότερες παραγγελίες για ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα από τους πελάτες του και από τις αλυσίδες ηλεκτρικών εντός και εκτός Ελλάδος. Ως εκ τούτου, αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις για το σύνολο της χρονιάς, λαμβάνοντας υπόψη το απογοητευτικό δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου.

* H εταιρεία ένδυσης Sprider, της οποίας το μοντέλο προσφέρει φθηνό προϊόν για όλη την οικογένεια, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναθεωρήσει προς τα κάτω κατά 5% - 7% τις εκτιμήσεις για τον τζίρο της χρονιάς, αν και συνεχίζει τις επενδύσεις της θεωρώντας ότι το μοντέλο της θα αποδειχτεί ανθεκτικό στην κρίση. Είναι μάλιστα μία από τις ελάχιστες επιχειρήσεις που διατύπωσαν πρόβλεψη, και μάλιστα θετική, για το 2009, εκτιμώντας ότι οι πωλήσεις της θα παρουσιάσουν άνοδο κατά 20%.

* Αναθεώρηση των εκτιμήσεων που έκαναν λόγο για ανάκαμψη μεγεθών στο β΄ εξάμηνο του έτους κάνει και η εταιρεία Βάρδας, η οποία παρουσίασε πτώση πωλήσεων και κατά τα τρία προηγούμενα τρίμηνα. Συνεχίζει ωστόσο τις επεκτάσεις της θεωρώντας ότι η αγορά αν και θα «ταλαιπωρηθεί» και το 2009 θα ανακάμψει το 2010, επιτρέποντας στους ισχυρούς της αγοράς να αναπτυχθούν με γοργούς ρυθμούς και να αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος.

--- Οι πιο «άνετοι»

Ωστόσο, στον αντίποδα των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν με περίσκεψη τις εξελίξεις του τελευταίου διαστήματος βρίσκονται και ισχυρές εταιρείες του λιανεμπορίου, οι οποίες εκτιμούν ότι η κρίση δεν θα επιβαρύνει δραματικά την ανάπτυξή τους.

* Η διοίκηση της Jumbo αναφέρει ότι το πεντάμηνο της τρέχουσας χρήσης κινείται ικανοποιητικά με αύξηση πωλήσεων άνω του 15%, κόντρα στη γενικότερη ύφεση της λιανικής όπως αυτή αποκαλύπτεται στο 2μηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου. Η εταιρεία διατηρεί αμετάβλητη την εκτίμησή της για άνοδο στις πωλήσεις και στα κέρδη κατά 15% στην τρέχουσα τριετία αλλά και για τη συνέχιση των επενδύσεών της, που για το έτος 2009 θα αγγίξουν τα 60 εκατ. ευρώ.

Η διοίκησή της, δε, θεωρεί ότι η κρίση έχει και ευνοϊκά αποτελέσματα στην επιχειρηματικότητα γιατί έχει ανακόψει τις τάσεις ανατίμησης τόσο στις πρώτες ύλες όσο και στις τιμές των παραγωγών, ευνοώντας την καταναλωτική δυνατότητα.

* Αμετάβλητες προβλέψεις για το 2008 διατηρεί και ο όμιλος Folli Follie, ενώ διατυπώνει και θετικές εκτιμήσεις για το 2009, καθώς δεν διαπιστώνει επιβράδυνση της ανάπτυξής του. Η διοίκησή του αναφέρει πως διακρίνεται αύξηση μεριδίου ανά δραστηριότητα, καθώς η κατανάλωση μετακυλίεται από τα ακριβά προϊόντα σε αυτά μεσαίας κατηγορίας, όπως εκείνα της Folli Follie και της Links, ενώ ο τομέας πολυκαταστημάτων της Elmec κερδίζει έδαφος στην εγχώρια λιανική αγορά.

Υπογραμμίζει επίσης πως το μέγεθός του του επιτρέπει να έχει μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ σε σχέση με τράπεζες, με προμηθευτές και συνεργάτες, γεγονός που θα φανεί καθαρότερα κατά την περίοδο της διεθνούς κρίσης. 

*** Αναδημοσίευση από το φύλλο 560 της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, στις 12-16 Δεκεμβρίου 2008.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v