Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το λιανεμπόριο επιμένει στα Βαλκάνια

Ελπίδες για ενίσχυση των μεγεθών τους από τη δραστηριότητά τους στο εξωτερικό τρέφουν οι ελληνικές πολυεθνικές επιχειρήσεις του εμπορίου, τη στιγμή που η εσωτερική αγορά αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της κρίσης.

  • των Αλεξάνδρας Γκίτση - Πέννυς Κούτρα
Το λιανεμπόριο επιμένει στα Βαλκάνια
Ελπίδες για ενίσχυση των μεγεθών τους από τη δραστηριότητά τους στο εξωτερικό τρέφουν οι ελληνικές πολυεθνικές επιχειρήσεις του εμπορίου, τη στιγμή που η εσωτερική αγορά αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της κρίσης.

Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με τις τελευταίες ενδείξεις, οι θυγατρικές στο εξωτερικό αποδίδουν ικανοποιητικά, διατηρώντας τους ρυθμούς αύξησης των πωλήσεών τους.

Επιπλέον, οι εταιρείες με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό επενδύουν στην παρουσία τους στο εξωτερικό, εκτιμώντας ότι η μελλοντική ανάπτυξη θα προέλθει από τις νέες αγορές, που συν τω χρόνω θα εξελίσσονται δυναμικότερα απ’ ό,τι η ώριμη και μικρού μεγέθους ελληνική αγορά.
Παρ’ όλα αυτά, «αγκάθι» που συγκρατεί τις νέες επενδύσεις είναι η μακροοικονομική αστάθεια, κυρίως στη Ρουμανία, αλλά και στην υπόλοιπη περιοχή.

Η διολίσθηση των τοπικών νομισμάτων έχει περιορίσει τον πραγματικό ρυθμό αύξησης των μεγεθών στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις το 2008, αλλά οι διοικήσεις τους υποστηρίζουν ότι δεν έχουν διαπιστώσει σημαντική επιβράδυνση της ζήτησης ή κάμψη της κατανάλωσης, γεγονός που τις καθιστά αισιόδοξες σε μεσοπρόθεσμη βάση.

Θετικά είναι τα μηνύματα από την παρθενική του επένδυση στα Βαλκάνια και συγκεκριμένα στη Βουλγαρία που λαμβάνει ο όμιλος Jumbo, o οποίος διαθέτει ήδη πέντε οικόπεδα στη γειτονική χώρα με σκοπό τη μελλοντική τους αξιοποίηση και την ανέγερση καταστημάτων. Σημειώνεται ότι ο πρώτος επενδυτικός κύκλος της Jumbo στη Βουλγαρία προβλέπει τη δημιουργία 12 καταστημάτων εντός οκταετίας. Ο όμιλος έχει βλέψεις για μεσοπρόθεσμη είσοδο και στην αγορά της Ρουμανίας, όπου ήδη κατέχει ακίνητα προς αξιοποίηση. Εντός του 2009 προϋπολογίζει να επενδύσει 60 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του δικτύου εντός και εκτός Ελλάδας, αλλά και για την οργάνωση της υποδομής του, στοιχείο κρίσιμο για την περαιτέρω επέκτασή του στο εξωτερικό.

Ο όμιλος Σαράντη, ο οποίος καταγράφει περισσότερο από το 50% του κύκλου εργασιών του στις αγορές της ΝΑ. Ευρώπης μέσω ευρύτατου δικτύου θυγατρικών σε Σερβία, Βουλγαρία, FYROM, Ρουμανία, Πολωνία, Τσεχία και Ουγγαρία, το 2008 δεν δέχτηκε επιπτώσεις από τη διευρυμένη κρίση, καθώς η κατανάλωση στη ΝΑ. Ευρώπη δεν επηρεάστηκε σημαντικά. Ωστόσο, ο όμιλος εκτιμά ότι το 2009 θα πρέπει σε επίπεδο προϋπολογισμού να φανεί συντηρητικός και γι’ αυτό τον λόγο θα προχωρήσει σε αναθεώρηση των εκτιμήσεων που έχει ήδη ανακοινώσει και αφορούν σε τζίρο 306 εκατ. ευρώ, σε κέρδη EBITDA 52 εκατ. ευρώ και σε κέρδη μετά φόρων στα 32,40 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, ο όμιλος παγώνει τη στρατηγική επέκτασης μέσω εξαγορών, εκτιμώντας ότι στην επόμενη φάση θα υπάρξουν εταιρείες προς πώληση στη ΝΑ. Ευρώπη σε σημαντικά χαμηλότερες αποτιμήσεις.

Ο όμιλος Elmec Sport, με σημαντική παρουσία στην αγορά ένδυσης της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και προσφάτως της Μολδαβίας, εκτιμά ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης των τοπικών θυγατρικών του θα παραμείνουν υψηλοί και το 2009. Το 2008 επηρεάστηκε βέβαια από τη συναλλαγματική ισοτιμία, αλλά οι ρυθμοί πωλήσεων συνέχισαν να είναι υψηλοί. Ο όμιλος, ο οποίος σκοπεύει να δημιουργήσει δύο πολυκαταστήματα στη Ρουμανία, παρακολουθεί τις εξελίξεις στην τοπική αγορά πριν προχωρήσει σε επενδύσεις κεφαλαίων, υπό τον φόβο της χαμηλής αποδοτικότητας, αλλά εκτιμά ότι οι όποιες επεκτάσεις (κυρίως σε πολυκαταστήματα στη Ρουμανία) μπορεί να καθυστερήσουν για έναν χρόνο, αλλά δεν θα ακυρωθούν.

Ο όμιλος Κλουκίνα - Λάππα, με σημαντική έκθεση στα Βαλκάνια μέσω του δικτύου Mothercare, για τις χρήσεις 2009 και 2010 προβλέπει αύξηση πωλήσεων 25% και 15% και καθαρών κερδών 30% και 15% αντίστοιχα. Οι πωλήσεις εξωτερικού παραμένουν σταθερά αυξητικές, γεγονός που υπαγορεύει την προώθηση επενδύσεων στις αγορές της ΝΑ. Ευρώπης.

Ο όμιλος Sprider, παρά τη συγκράτηση πωλήσεων το 2008 στην εγχώρια αγορά, διατυπώνει θετικές εκτιμήσεις για το 2009, εκτιμώντας ότι η στρατηγική βελτίωσης των εξόδων του, η αύξηση των μεριδίων του και το μοντέλο καταστημάτων του, που αποδίδουν σχετικά γρήγορα, θα αποτελέσουν τα πλεονεκτήματά του κατά της κρίσης. Σημειώνεται ότι η εταιρεία θα συνεχίσει τη δυναμική ανάπτυξη δικτύου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και το 2009. Ήδη το 2008 υπερέβη τον στόχο ανάπτυξης δικτύου και έχει δημιουργήσει 30 νέα καταστήματα. Για το 2009 έχει θέσει ως στόχο την προσθήκη ακόμη 20 νέων καταστημάτων, εκ των οποίων τα 15 στην Ελλάδα, 3 στη Ρουμανία και 2 στη Βουλγαρία.

Επίσης για το 2009 προβλέπει αύξηση κερδοφορίας και πωλήσεων, αν και ομολογεί ότι οι εκτιμήσεις είναι συντηρητικότερες, υπολογίζοντας το γενικό κλίμα. Ειδικότερα, ο όμιλος εκτιμά ότι θα εμφανίσει κύκλο εργασιών της τάξης των 195 εκατ. ευρώ, ενώ το μικτό περιθώριό του αναμένει ότι θα αυξηθεί στο 61,5%. Σε ό,τι αφορά τα κέρδη EBITDA, εκτιμά ότι θα διαμορφωθούν στα 43,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων στα 30 εκατ. ευρώ. Τέλος, υπολογίζει ότι η καθαρή, μετά φόρων και μειοψηφιών, κερδοφορία θα ανέλθει στα 22 εκατ. ευρώ για το 2009.

Θετική εικόνα από την απόδοση της ουγγρικής και ρουμανικής θυγατρικής του το 2008 διατηρεί ο όμιλος Yalco, εκτιμώντας ότι μετά την αναδιάρθρωση της πρώτης, αλλά και την προϊοντική ενίσχυση της δεύτερης με την αντιπροσωπεία της Black&Decker θα επιτευχθούν πλήρως οι στόχοι του 2008. Επιπλέον, η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι λόγω της φύσης των εμπορευμάτων του, όποια πίεση εκδηλωθεί θα είναι χαμηλή. Παραμένει ωστόσο επιφυλακτική σε νέα ανοίγματα, παγώνοντας το ενδεχόμενο δημιουργίας θυγατρικής στη Βουλγαρία.

* Αναδημοσίευση από το 565ο φύλλο της εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, με ημερομηνία 16-20 Ιανουαρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v