Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στην κυβερνητική το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ

Το "πράσινο" φως στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ στο οποίο περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας για τους εργαζομένους του οργανισμού που είναι άνω των 50 ετών αναμένεται να δώσει η κυβερνητική επιτροπή.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Στην κυβερνητική το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ
Το "πράσινο" φως στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ στο οποίο περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας για τους εργαζομένους του οργανισμού που είναι άνω των 50 ετών, αναμένεται να δώσει κατά τη σημερινή συνεδρίασή της η κυβερνητική επιτροπή.

Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών κ. Στυλιανίδης θα παρουσιάσει τις βασικές παραμέτρους του προγράμματος εξυγίανσης του ΟΣΕ αλλά και το πρόγραμμα για τη μείωση του προσωπικού του οργανισμού.

Βασικός στόχος όλων των ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο είναι το νοικοκύρεμα των οικονομικών του ΟΣΕ, το χρέος του οποίου σήμερα ξεπερνά τα 8 δισ. ευρώ, ενώ επιβαρύνεται ετησίως με 700 εκατομμύρια ευρώ. Προς την κατεύθυνση της λήψης δραστικών μέτρων για τον περιορισμό των ελλειμμάτων του ΟΣΕ ασκεί ασφυκτικές πιέσεις και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το πρόγραμμα του ΥΜΕ προβλέπει μεγάλη μείωση του προσωπικού του οργανισμού, ο οποίος σήμερα απασχολεί περίπου 7.000 άτομα. Με την ολοκλήρωση του σχεδίου εξυγίανσης υπολογίζεται ότι από το υφιστάμενο προσωπικό θα αποχωρήσουν περίπου 3.000 άτομα και στη συνέχεια θα γίνουν προσλήψεις νέου και εξειδικευμένου προσωπικού που θα καλύψει τα κενά τα οποία αφορούν σε εργαζομένους υψηλής εξειδίκευσης.

Ο σχεδιασμός του υπουργού Μεταφορών προβλέπει την εφαρμογή προγράμματος υποχρεωτικής μισθωτής εφεδρείας για τους υπαλλήλους ΟΣΕ, οι οποίοι είναι άνω των 50 ετών. Οι υπάλληλοι αυτοί θα συνταξιοδοτηθούν μεν, αλλά εφόσον οι ανάγκες οργανισμού το απαιτούν τότε θα μπορεί να τους ανακαλεί στην ενεργό δράση μέρος του προσωπικού που του χρειάζεται.

Η μισθωτή εφεδρεία δεν έχει σχέση με προγράμματα εθελούσιας εξόδου που έχουν κατά καιρούς εφαρμοστεί, καθώς θα έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα για τους εργαζομένους άνω των 50 οι οποίοι απασχολούνται σε ειδικότητες των οποίων η ζήτηση στον οργανισμό φθίνει.

Οι υπάλληλοι αυτοί θα οδηγούνται σε "μισθωτή εφεδρεία", χωρίς να λύεται η εργασιακή τους σχέση, λαμβάνοντας ως αναπλήρωση το 70% του βασικού μισθού τους αντί του 80% που θα έπαιρναν αν έβγαιναν στη σύνταξη με τη συμπλήρωση του ορίου συνταξιοδότησης, ενώ θα εισπράττουν και το μισό από το εφάπαξ ποσό που δικαιούνται. Το πλήρες ποσό της σύνταξης καθώς και το υπόλοιπο εφάπαξ θα το λαμβάνουν όταν συμπληρώσουν την ηλικία συνταξιοδότησης.

Στόχος του υπουργείου είναι η μείωση του προσωπικού κατά περίπου 3.000 άτομα, ωστόσο θα πρέπει να αναφέρουμε πως έως το τέλος του έτους συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και φεύγουν από τον ΟΣΕ περίπου 1.400 εργαζόμενοι, οπότε ο αριθμός των υπαλλήλων που ενδιαφέρει το πρόγραμμα αυτομάτως μειώνεται στους 1.600.

Αντίθετοι οι εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι έχουν ήδη εκφράσει την αντίθεσή τους στο πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας το οποίο χαρακτηρίζουν πρόγραμμα διαθεσιμότητας για το μισό προσωπικό του ΟΣΕ.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, σε περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών, τότε από το υπουργείο Μεταφορών φέρεται αποφασισμένο να προχωρήσει σε δραστική μείωση του κόστους μισθοδοσίας του ΟΣΕ, βάζοντας "μαχαίρι" στις υπερωρίες που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο μέρος του κόστους προσωπικού.

Η περικοπή των υπερωριών εκτιμάται ότι μπορεί να καταστήσει ελκυστικό για τους εργαζομένους το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας, αφού θα λαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος του μισθού τους έχοντας το δικαίωμα να ετεροαπασχολούνται, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα παίρνουν τον βασικό μισθό τους παραμένοντας στον ΟΣΕ.

Τρεις οι βασικοί άξονες του σχεδίου

Να σημειώσουμε τέλος ότι το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, εκτός των προβλέψεων για τους εργαζομένους, εστιάζει σε τρεις άξονες:

*Στην εξασφάλιση ρευστότητας για τις τρεις εταιρίες του ΟΣΕ.

*Στην προώθηση εταιρικού μετασχηματισμού πλήρους συμβατού με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.

*Στην ανάπτυξη του σιδηροδρόμου με ορίζοντα το 2020, με στόχο το άνοιγμα του ΟΣΕ προς Βορά και ανατολικά, αλλά και στην ανάπτυξη προαστιακού δικτύου στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στη Θράκη.

Για το μεγαλύτερο μέρος των έργων που σχεδιάζονται ο ΟΣΕ θα αναζητήσει συμπράξεις με ιδιώτες επενδυτές αφού εκτιμάται ότι πολλά έργα μπορούν να προσελκύσουν σημαντικό ενδιαφέρον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο