Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ι.Χ.: Τα κέρδη και το κόστος των νέων μέτρων

Οι πράσινες αποφάσεις του ΠΕΧΩΔΕ αλλάζουν το καθεστώς των εξόδων για Ι.Χ. αυτοκίνητα αλλά και των κινήτρων για οικολογικές αγορές. Δείτε τους αναλυτικούς πίνακες με τα κόστη, τις επιδοτήσεις και τις νέες χρεώσεις.  

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ι.Χ.: Τα κέρδη και το κόστος των νέων μέτρων
Δέσμη μέτρων που έχει κατ’ αρχάς ως στόχο την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλούν τα αυτοκίνητα προωθεί το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ. Τα μέτρα τα οποία ενέκρινε η κυβερνητική επιτροπή και θα τεθούν άμεσα σε ισχύ προβλέπουν επιδότηση από 500 εως 3.200 ευρώ για την απόσυρση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας και την αγορά νέων "καθαρών" οχημάτων που εκπέμπουν ελάχιστους ή και μηδενικούς ρύπους.

Τα νέα μέτρα αποτελούν στην ουσία πλήρη υιοθέτηση των προτάσεων που είχε υποβάλει πρόσφατα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) και προβλέπουν την αλλαγή του συστήματος επιβολής των τελών κυκλοφορίας, τα οποία συνδέονται ευθέως με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του κάθε οχήματος.

Τα νέα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας θα ισχύσουν για το 2010 και οι κάτοχοι αυτοκινήτων θα κληθούν να τα πληρώσουν το τελευταίο δίμηνο του έτους. Από το συγκεκριμένο μέτρο επωφελούνται μόνοι οι κάτοχοι οχημάτων που έχουν τεθεί στην κυκλοφορία μετά την 1η Ιανουαρίου του 2005, δηλαδή ανήκουν στις κατηγορίες Euro 5 - 4, ενώ αντίθετα επιβαρύνονται και μάλιστα σημαντικά οι κάτοχοι οχημάτων παλαιότερης τεχνολογίας, οι οποίοι θα πληρώνουν σημαντικά ακριβότερα τέλη κυκλοφορίας, ένα είδος δηλαδή "πράσινου" φόρου για την αυξημένη εκπομπή ρύπων που προκαλούν τα παλαιά οχήματα. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ωφελημένοι βγαίνουν οι κάτοχοι των μικρών οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας.

Επιπλέον από την 1η Σεπτεμβρίου του 2011 πρόκειται να αλλάξει και το σύστημα του δακτυλίου, ο οποίος γίνεται "πράσινος" καθώς η κυκλοφορία θα επιτρέπεται ελεύθερα στα οχήματα που εκπέμπουν πολύ χαμηλούς ρύπους, ενώ "κόκκινη" κάρτα θα έχουν τα παλιά και ρυπογόνα οχήματα.

Στόχος της κυβέρνησης είναι με την εφαρμογή των νέων μέτρων από το 2012 να μειωθούν οι ρύποι κατά 25% - 35% και μέχρι το 2015 το ποσοστό να αγγίζει το 60%.

Ωστόσο, παράπλευρη επιδίωξη είναι και η ενίσχυση της αγοράς αυτοκινήτων η οποία αναμενόταν να αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα από τις αρχές Αυγούστου οπότε και λήγει η μείωση κατά 50% του τέλος ταξινόμησης που είχε εφαρμοστεί τον περασμένο Μάρτιο προκειμένου να τονωθεί ο χειμαζόμενος κλάδος. Χαρακτηριστικό είναι ότι όπως υπολογίζεται λόγω της απόσυρσης οι πωλήσεις θα είναι αυξημένες κατά 70.000 - 80.000 οχήματα ετησίως με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα για το 2009. Δηλαδή η αύξηση των πωλήσεων υπολογίζεται σε 35% περίπου.

Κατηγοριοποίηση των οχημάτων

Η εφαρμογή των μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προχωρά με την κατηγοριοποίηση των οχημάτων με βάση την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα τους. Ειδικότερα, η πρώτη κλάση (Α) περιλαμβάνει τα οχήματα με χαμηλή ή μηδενική εκπομπή με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 1/1/2005 και εντεύθεν, η δεύτερη κλάση (Β) περιλαμβάνει τα οχήματα με μέτρια εκπομπή, με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας 1/1/2000, η τρίτη (Γ) οχήματα με υψηλή εκπομπή και αφορά σε όσα κυκλοφόρησαν από 1/1/1996 και η τέταρτη (Δ) περιλαμβάνει τα οχήματα με πολύ υψηλή εκπομπή, με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν από τις 31/12/1995.

Κατηγοριοποίηση οχημάτων βάσει περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κινητήρα 

Κλάσεις οχημάτων

Περιβαλλοντική επιβάρυνση κινητήρα οχημάτων

Κλάση Α

Οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές (ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 1/1/2005)

(EURO 4, 5)

Κλάση Β

Οχήματα με μέτριες εκπομπές(ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 1/1/2000)

(EURO 3)

Κλάση Γ

Οχήματα με υψηλές εκπομπές (ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας από 1/1/1996)

(EURO 2)

Κλάση Δ

Οχήματα με πολύ υψηλές εκπομπές (ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν από 31/12/1995)

(EURO 1, 0, συμβατικά)


Περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας


Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, που σήμερα γίνεται μόνο με βάση τον κυβισμό του κινητήρα. Με τον νέο τρόπο η κλιμάκωση της χρέωσης των νέων τελών κυκλοφορίας βασίζεται όχι μόνο στον κυβισμό όπως γίνεται έως σήμερα αλλά και στην περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων.

Συγκεκριμένα, για τα Ι.Χ. της κλάσης Α με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων παρέχεται έκπτωση στα τέλη 18 ευρώ. Αντίθετα τα Ι.Χ. της κλάσης Β θα επιβαρυνθούν με 50 ευρώ, της κλάσης Γ με 100 ευρώ και της κλάσης Δ με 150 ευρώ.

   Ποσό διαφοροποίησης υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας βάσει περιβαλλοντικής επιβάρυνσης       κινητήρα  Ι.Χ. οχημάτων 

Κλάσεις Οχημάτων

Περιβαλλοντικά Τέλη

Κλάση Α

-18 ευρώ

Κλάση Β

+50 ευρώ

Κλάση Γ

+100 ευρώ

Κλάση Δ

+150 ευρώ


Τα νέα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας τίθενται σε ισχύ το 2010. Δηλαδή τα τέλη κυκλοφορίας για το 2010 που θα καταβληθούν στο δίμηνο Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2009 θα υπολογιστούν με τον νέο τρόπο. Τα τέλη που θα πληρώσουν οι κάτοχοι οχημάτων τους επόμενους μήνες διαμορφώνονται ως εξής:

 Διάρθρωση χρεώσεων περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας για Ι.Χ. οχήματα (βάσει κυβισμού και επιβάρυνσης κινητήρα)



Κυβισμός

<301

301-785

786-1357

1358-1928

1929-2357

>2357

Κλάση

Κλάση Α

0

28

94

184

428

562

Κλάση Β

68

96

162

252

496

630

Κλάση Γ

118

146

212

302

546

680

Κλάση Δ

168

196

262

352

596

730

Υφιστάμενα Τέλη

18

46

112

202

446

580


Να σημειώσουμε ότι τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά οχήματα κάτω των 1.929 κ. εκ. παραμένουν μηδενικά, ενώ για εκείνα από 1.929 κ. εκ. και άνω ισχύει το ήμισυ των τελών για τα αυτοκίνητα κλάσης Α.
 
Απόσυρση

Ξεκινάει από τον Αύγουστο, δηλαδή αμέσως μετά την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, η απόσυρση των οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας. Εκτίμηση του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι ότι σε ορίζοντα τετραετίας θα έχουν αποσυρθεί περίπου 730.000 οχήματα.

Τα οικονομικά κίνητρα κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι ακόμη μεγαλύτερα για εκείνους που κατόπιν της απόσυρσης θα προβούν σε αγορά οχήματος νέα τεχνολογίας. Τονίζεται ότι η χρηματοδότηση της αγοράς νέου αυτοκινήτου δίνεται μόνο σε όσους ταυτόχρονα αποσύρουν παλαιό.

Συγκεκριμένα, 500 ευρώ αντιστοιχούν στα αυτοκίνητα έως 900 κ. εκ., 1.000 ευρώ για τις κατηγορίες μεταξύ 901 και 1.400 κ. εκ., 1.500 ευρώ για αυτοκίνητα κυβισμού από 1.401 έως 2.000 κ. εκ., 1.800 ευρώ έως και 2.400 κ. εκ., ενώ στα 2.200 ευρώ προσδιορίζεται το όφελος για όσους αποσύρουν αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των 2.400 κυβικών εκατοστών.

Πρόσθετο δε όφελος της τάξης των 1.000 ευρώ θα υπάρχει για όσους από τους κατόχους Ι.Χ. προχωρήσουν, παράλληλα με την απόσυρση, και στην αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας (κατηγορίας Euro 4 - 5), δηλαδή οχήματος με ημερομηνία κυκλοφορίας από την 1η/1/2005 ή υβριδικού οχήματος.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό κ. Γ. Σουφλιά, το πρόγραμμα δεν θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς η συνολική του δαπάνη για την περίοδο 2009 - 2012 εκτιμάται στα 2,3 δισ. ευρώ, ενώ τα έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων είναι 1,7 δισ. ευρώ. Η διαφορά των 600 εκατ. ευρώ, όπως υπολογίζεται, υπερκαλύπτεται από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης λόγω της επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά οχημάτων από την εφαρμογή των μέτρων.

 Οικονομικά κίνητρα απόσυρσης Ι.Χ. οχημάτων

Κατηγορίες Αποσυρόμενων Οχημάτων (κυβισμός)

Οικονομικά Κίνητρα Απόσυρσης (€)

<900

500

και 1.000 € επιπλέον για αγορά νέου οχήματος Euro 4 ή Euro 5

900<<1400

1..000

1400<<2000

1..500

2000<<2400

1..800

>2400

2..200

"Πράσινος Δακτύλιος"

Από την 1η Σεπτεμβρίου του 2011 τίθεται σε ισχύ ο "Πράσινος Δακτύλιος", μέτρο που θα αποτελέσει αντικίνητρο κυκλοφορίας οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας. Στην Αθήνα, αρχικά θα εφαρμοστεί στα όρια και στο ωράριο του υφιστάμενου δακτυλίου. Σε επόμενη φάση, όταν θα έχουν προχωρήσει σημαντικά η ανανέωση του στόλου των οχημάτων και οι επεκτάσεις του μετρό, μπορεί να εξεταστεί η διεύρυνση των ορίων του. Η εφαρμογή του "Πράσινου Δακτυλίου" θα έχει ως εξής:

Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων (κλάση Δ) -δηλαδή τα παλιά οχήματα, προ 15ετίας- δεν θα μπορούν να εισέρχονται στον "πράσινο" δακτύλιο κατά το ωράριο λειτουργίας του. Θα εισέρχονται μόνο εκτός του ωραρίου του.

Για τα "καθαρά" αυτοκίνητα, δηλαδή τα καινούργια αυτοκίνητα τα οποία εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km, η είσοδος στον "πράσινο" δακτύλιο θα είναι ελεύθερη όλες τις ώρες.

Όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να κινούνται με το σύστημα μονά - ζυγά, όπως σήμερα. 

  Περιβαλλοντικοί περιορισμοί κυκλοφορίας οχημάτων στον "πράσινο δακτύλιο"

Κατηγορία Οχήματος

Κλάση

Είσοδος στον "Πράσινο Δακτύλιο"

Χρώμα

Σήματος

Ι.Χ./

Ελαφρά Φορτηγά

Κλάση Δ

 

Μόνο εκτός ωρών λειτουργίας Δακτυλίου

Κόκκινο

Κλάσεις Β και Γ

Με το σύστημα μονά-ζυγά

Γκρι

Κλάση Α (εκπομπές CO2>140g/km)

Με το σύστημα μονά-ζυγά

Γκρι

Κλάση Α (εκπομπές CO2?140g/km)

 

Ελεύθερη

Λευκό

Δίκυκλα

Όλα

Ελεύθερη

Λευκό

Βαρέα οχήματα Φορτηγά και

Τουριστικά Λεωφορεία

Άνω της 15-ετίας (Κλάση Δ)

Μόνο εκτός ωρών λειτουργίας Δακτυλίου

Κόκκινο

Κάτω της 15-ετίας (Κλάσεις Β και Γ)

 

Ελεύθερη

Λευκό

Καθαρά (Κλάση Α)

 

Ελεύθερη

Λευκό

Λεωφορεία

Όλα

 

Ελεύθερη

Λευκό


Φορτηγά

Όσον αφορά στην απόσυρση των φορτηγών, τα οικονομικά κίνητρα κλιμακώνονται και σε αυτή την περίπτωση ανάλογα με την κατηγορία και τον κυβισμό τους, ενώ προβλέπεται και επιπλέον επιδότηση για την αγορά νέου οχήματος.

Ειδικότερα, για την απόσυρση ελαφρών φορτηγών, 500 ευρώ αντιστοιχούν σε οχήματα έως 900 κ. εκ., 1.000 ευρώ για τις κατηγορίες μεταξύ 901 και 1.400 κ. εκ., 1.500 ευρώ για κυβισμό 1.401 έως 2.000 κ. εκ., 1.800 ευρώ για 2.400 κ. εκ, ενώ στα 2.200 ευρώ προσδιορίζεται το όφελος για όσους αποσύρουν φορτηγά με κυβισμό άνω των 2.400 κυβικών εκατοστών. Πρόσθετο όφελος της τάξης των 1.500 ευρώ θα υπάρχει για όσους προχωρήσουν, παράλληλα με την απόσυρση, και στην αγορά φορτηγού νέας τεχνολογίας.

Οικονομικά κίνητρα απόσυρσης ελαφρών φορτηγών

Κατηγορίες Αποσυρόμενων Οχημάτων (κυβισμός)

Οικονομικά Κίνητρα Απόσυρσης (€)

 

<900

500

και 1.500 € επιπλέον για αγορά νέου οχήματος Euro 4 ή Euro 5

900<<1400

1..000

1400<<2000

1..500

2000<<2400

1..800

>2400

2..000


Αντίστοιχα, για τα βαρέα φορτηγά μικρότερα των 8 τόνων αντιστοιχεί οικονομικό κίνητρο απόσυρσης 3.000 ευρώ. Από 8 έως 15 τόνους το όφελος είναι 6.000 ευρώ, ενώ 9.000 ευρώ είναι για φορτηγά πάνω από 15 τόνους. Παράλληλα δίνεται κίνητρο 4.000 ευρώ για αντικατάσταση των φορτηγών. Όσον αφορά στην είσοδο στον "Πράσινο Δακτύλιο", είναι ελεύθερη για όλα τα βαρέα φορτηγά, τα τουριστικά λεωφορεία και λεωφορεία κάτω της 15ετίας (κλάσεις Α, Β, Γ). Όσα από αυτά ανήκουν στην κλάση Δ, άνω των 15 χρόνων, μπορούν να εισέλθουν μόνο τις ώρες εκτός λειτουργίας του δακτυλίου. Τα μέτρα για ημιφορτηγά είναι ανάλογα με αυτά των Ι.Χ.

Οικονομικά κίνητρα απόσυρσης βαρέων οχημάτων 

Κατηγορίες Αποσυρόμενων Οχημάτων

Οικονομικό Κίνητρο για Απόσυρση (€)

Οικονομικό Κίνητρο για Αντικατάσταση (€)

< 8 tn

3..000

4..000

8-15 tn

6..000

4..000

>15 tn

9..000

4..000

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v