Κατασκευές: Με ρυθμούς χελώνας τα δημόσια έργα

Με σοβαρή χρονική καθυστέρηση θα παραδοθούν τα δημόσια έργα που σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς οι κατασκευαστικές επιχειρήσεις έχουν μειώσει τους ρυθμούς υλοποίησης των συμβάσεων που ανέλαβαν να εκτελέσουν.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Κατασκευές: Με ρυθμούς χελώνας τα δημόσια έργα
Με σοβαρή χρονική καθυστέρηση θα παραδοθούν τα δημόσια έργα, που σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς το τελευταίο διάστημα οι κατασκευαστικές επιχειρήσεις -εξαιτίας των οφειλών του κράτους και των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ίδιες οι εταιρίες- έχουν μειώσει τους ρυθμούς υλοποίησης των συμβάσεων που ανέλαβαν να εκτελέσουν.

Οι πολύ αργοί ρυθμοί με τους οποίους προχωρούν πλέον, ιδίως από τις αρχές του έτους, τα δημόσια έργα είναι εμφανείς στα εργοτάξια ανά την επικράτεια, αφού τα περισσότερα από αυτά υπολειτουργούν.

Μάλιστα, υπάρχουν περιπτώσεις εργοταξίων που ουσιαστικά έχουν σταματήσει να εκτελούν εργασίες, αφού οι εργαζόμενοι σε αυτά δεν έχουν πληρωθεί εδώ και μήνες.

Το δυσάρεστο αυτό φαινόμενο δεν παρατηρείται μόνο σε μικρού μεγέθους εργολαβίες αλλά και στα περισσότερα από τα μεγάλα δημόσια έργα (εργολαβίες στην ΠΑΘΕ και στην Εγνατία Οδό, επεκτάσεις του μετρό κ.ά.) τα οποία έχουν αναλάβει και εκτελούν μεγάλες τεχνικές εταιρίες.

Την εκρηκτική αυτή κατάσταση επιτείνουν γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια (αρχαιολογικά και περιβαλλοντικά θέματα, απαλλοτριώσεις), τα οποία προκαλούν επιπρόσθετα προβλήματα στην πορεία υλοποίησης των έργων υποδομής.

Ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί είναι η πρόσφατη έντονη διαμαρτυρία της ελληνοϊταλικής κοινοπραξίας που κατασκευάζει τη βασική γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης, η οποία απειλεί ακόμα και με πλήρη παύση εργασιών σε περίπτωση που δεν επιλυθούν εντός του Φεβρουαρίου ζητήματα (μεταξύ αυτών και οικονομικές απαιτήσεις) που μπλοκάρουν την επιτάχυνση των ρυθμών υλοποίησης του έργου.

Σημειώνεται πως, ενώ έχει ήδη περάσει σχεδόν το 60% του συμβατικού χρόνου κατασκευής του συγκεκριμένου έργου, η κοινοπραξία έχει υλοποιήσει μόλις το 13% του κατασκευαστικού αντικειμένου. Βέβαια, εδώ θα πρέπει να αναφερθεί πως για ένα σημαντικό μέρος του χαμένου χρόνου ευθύνεται η ίδια η κοινοπραξία, καθώς ένα μέλος της -η ελληνική εταιρία ΑΕΓΕΚ- αδυνατούσε να πραγματοποιήσει εργασίες λόγω των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε την περίοδο 2006 - 2008, πριν δηλαδή από την είσοδο του κατασκευαστή κ. Γιάννη Μαρούλη στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης ως στρατηγικού επενδυτή.

Νέες διαμαρτυρίες προς το υπουργείο Υποδομών

Όμως, η διαμαρτυρία για το έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης ίσως δεν θα είναι η μοναδική που θα εκφραστεί με επίσημο τρόπο προς το υπουργείο Υποδομών. Σε ανάλογες πράξεις σκέφτονται να προβούν σύντομα και άλλες τεχνικές εταιρίες και κοινοπραξίες που εκτελούν δημόσια έργα και έργα παραχώρησης, με στόχο να εξασφαλίσουν ροή χρηματοδότησης και επίλυση γραφειοκρατικών προβλημάτων.

Μέχρι στιγμής το ζήτημα της αποπληρωμής των οφειλών του Δημοσίου το έχουν θέσει οι εργοληπτικές οργανώσεις (ΣΤΕΑΤ, ΣΑΤΕ κ.ά.), υποστηρίζοντας πως το ποσό που χρωστά το κράτος στα μέλη τους ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα αρκετές τεχνικές εταιρίες -και δη οι μικρότερες- να βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο. Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών απαντά πως τα άδεια ταμεία του κράτους δεν επιτρέπουν την άμεση καταβολή του συνόλου των οφειλών αλλά ούτε και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων που εκτελούνται αυτήν την περίοδο.

Για τον λόγο αυτό, σε αρκετές περιπτώσεις έργων οι ανάδοχοι κατεβάζουν "στροφές" στην εκτέλεση εργασιών, με στόχο να περιορίσουν τα έξοδά τους και να ξεφύγουν κατά το δυνατόν από την ασφυκτική πίεση προμηθευτών και τραπεζών.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v