Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στρατηγικό εταίρο για ΤΡΑΙΝΟΣΕ ψάχνει η κυβέρνηση

Στρατηγικό εταίρο ο οποίος θα συμπράξει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές θα αναζητήσει η κυβέρνηση.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Στρατηγικό εταίρο για ΤΡΑΙΝΟΣΕ ψάχνει η κυβέρνηση
Στρατηγικό εταίρο ο οποίος θα συμπράξει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές θα αναζητήσει η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών γραμμών.

Την κυβερνητική πρόθεση αναζήτησης εταίρου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Ν. Σηφουνάκης χθες βράδυ στην Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης στην Βουλή για την έγκριση της τοποθέτησης των επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Π. Θεοφανόπουλου και Αθ. Ζηλιασκόπουλου αντίστοιχα.

Ο κ. Σηφουνάκης παραδέχθηκε ότι το εγχείρημα δεν θα είναι εύκολο, ωστόσο σημείωσε η κυβέρνηση θα το επιχειρήσει το επόμενο διάστημα.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η εταιρεία που έχει αναλάβει την εκτέλεση των μεταφορών, εμπορευματικών και επιβατικών, στο σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο διαχειρίζεται η εταιρεία ΕΔΙΣΥ.

Σύμφωνα με την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης το κράτος δεν έχει την δυνατότητα επιδότησης της εταιρείας η οποία μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα λειτουργίας έχει ήδη σωρεύσει μεγάλα ελλείμματα. Η λειτουργία της εταιρείας προκαλεί έλλειμμα περίπου 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με αποτέλεσμα στην διετή λειτουργία της να έχει σωρεύσει ήδη έλλειμμα που ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα έσοδά της από την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου ανέρχονται σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ ενώ μόνον το κόστος μισθοδοσίας για τους 1.700 εργαζόμενους ξεπερνά το σύνολο των εσόδων.

Υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιώτες

Το βέβαιο είναι ότι ενδιαφέρον για την εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου στο δίκτυο του ΟΣΕ υπάρχει από ιδιώτες, ωστόσο αυτό επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες επικερδής γραμμές και όχι βέβαια στο σύνολο του δικτύου. Το προαστιακό δίκτυο της Αθήνας, η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης αλλά και η νέα γραμμή Ικόνιο – Ασπρόπυργος θεωρούνται «φιλέτα» τα οποία μπορούν να προσελκύσουν ενδιαφέρον από ιδιώτες για την εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου. Ειδικά για την νέα γραμμή Ικόνιο – Ασπρόπυργος αναφέρεται ενδιαφέρον της κινεζικής Cosco η οποία επιθυμεί να εξασφαλίσει «έξοδο» για τα εμπορεύματα από το λιμάνι του Πειραιά στο οποίο έχει ήδη παρουσία.

Αναδιάρθρωση και μείωση προσωπικού

Οι νέοι επικεφαλής του ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά την ακρόασή τους από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής εξέφρασαν αισιοδοξία για την αναστροφή της αρνητικής οικονομικής πορείας του Ομίλου ΟΣΕ.

Ο κ. Θεοφανόπουλος νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ επισήμανε την ανάγκη συμβολής του κράτους για την μακροχρόνια ρύθμιση του χρέους το οποίο σε επίπεδο ομίλου έφτασε τα 9 δισ. ευρώ το τέλος του 2009. Ο κ. Θεοφανόπουλος υποστήριξε ότι υπάρχουν περιθώρια ανάκαμψης του οργανισμού από την αναδιάρθρωση του προσωπικού, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, η οποία, όπως σημείωσε, θα μπορούσε να αποφέρει από 70 έως 100 εκ ευρώ έσοδα ετησίως.

Να σημειώσουμε ότι ειδικά για την αναδιάρθρωση του προσωπικού το νέο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ που εκπονείται αυτό το διάστημα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που αναμένεται να παρουσιαστεί το Μάιο, θα προβλέπεται η δραστική περικοπή των πρόσθετων παροχών των εργαζομένων ενώ σε ότι αφορά τον αριθμό του προσωπικού ο στόχος είναι σε ορίζοντα τριετίας το προσωπικό να μειωθεί κατά περίπου 3.000 εργαζόμενοι.

Έμφαση στις εμπορευματικές μεταφορές

Από την πλευρά του ο κ. Ζηλιασκόπουλος, νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ τάχθηκε υπέρ της διατήρησης του κοινωνικού χαρακτήρα του επιβατηγού έργου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ παράλληλα όμως σημείωσε το βάρος θα πρέπει να δοθεί στην ανάπτυξη του εμπορευματικού σκέλους της επιχείρησης.

Ο κ. Ζηλιασκόπουλος σημείωσε ότι στη χώρας σε επίπεδο εμπορευματικών μεταφορών ο σιδηρόδρομος κατέχει μόλις το 1,5% της αγοράς όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 30% ενώ σε χώρες όπως η Ρωσία το ποσοστό αυτό είναι ακόμη υψηλότερο φτάνοντας στο 45%.

Αυξήσεις στα εισιτήρια

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έκανε λόγο για κακή κοστολόγηση των υπηρεσιών της εταιρείας, γεγονός που, σημείωσε, έχει ως αποτέλεσμα να μετατρέπονται σε ζημιογόνες ακόμα και οι εμπορευματικές μεταφορές. Επιπλέον έκανε λόγο για κακή οργάνωση του προγράμματος δρομολογίων αφού σε γραμμές με υψηλή ζήτηση καταγράφεται έλλειψη δρομολογίων με αποτέλεσμα η εταιρεία να χάνει έσοδα.

Να σημειώσουμε ότι ο σχεδιασμός προβλέπει ότι στα εισιτήρια του ΟΣΕ, εκτός των intercity, μέσα στην χρονιά θα υπάρξουν αυξήσεις ώστε οι τιμή του εισιτηρίου του τρένου να διαμορφωθεί στο 75% της τιμής των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ στην αντίστοιχη διαδρομή. Οι αυξήσεις θα αφορούν κυρίως γραμμές με αυξημένη επιβατική κίνηση ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ενώ δεν αποκλείεται η περικοπή δρομολογίων, ακόμη και σε ποσοστό 60%, κυρίως στο δίκτυο Πελοποννήσου.

Ο κ. Ζηλιασκόπουλος υποστήριξε ότι σοβαρό είναι το πρόβλημα με τα διαφυγόντα έσοδα που υπάρχουν λόγω ανυπαρξίας ελεγκτικού μηχανισμού ενώ τόνισε ότι ένας από τους πρώτους στόχους της διοίκησης του θα είναι η λειτουργία ιστότοπου όπου οι επιβάτες θα μπορούν να κλείνουν και να αγοράζουν εισιτήρια την χρήση πιστωτικής κάρτας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο