Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η μάχη των πρατηρίων βενζίνης

Σε μια περίοδο όπου αρκετά πρατήρια βάζουν λουκέτο, οι μεσαίες εισηγμένες πετρελαιοειδών δίνουν τη μάχη των μεριδίων αγοράς και οι μεγάλες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις συνέργιες από τις φετινές εξαγορές τους.

Η μάχη των πρατηρίων βενζίνης
Σε μια περίοδο κατά την οποία η ζήτηση καυσίμων μειώνεται σημαντικά και αρκετά πρατήρια αναγκάζονται να βάλουν λουκέτο, οι μεσαίες εισηγμένες εταιρείες πετρελαιοειδών δίνουν τη μάχη των μεριδίων αγοράς και οι μεγάλες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις συνέργιες που προέκυψαν από τις φετινές εξαγορές τους.

Είναι γνωστό ότι η ζήτηση καυσίμων κατέγραψε περιορισμένη υποχώρηση το πρώτο φετινό τρίμηνο και διψήφια ποσοστιαία πτώση το δεύτερο μισό του έτους. Παρ’ όλα αυτά, οι εισηγμένες εταιρείες του κλάδου στο πρώτο εξάμηνο τα κατάφεραν αρκετά καλύτερα από τον μέσο όρο της αγοράς. 

* Η Cyclon πέτυχε να υπερδιπλασιάσει τα κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT), σημειώνοντας επίδοση 2,36 εκατ. ευρώ, έναντι 1,17 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Σε ό,τι αφορά το καθαρό αποτέλεσμα, η εισηγμένη σημείωσε κέρδη 984.000 ευρώ έναντι ζημίας 161.000 ευρώ.

Ένα μέρος της βελτίωσης προήλθε από την άνοδο των εξαγωγών (από την αρχή του έτους έχει δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη του δικτύου στο εξωτερικό), ωστόσο σημειώθηκε και οριακή αύξηση (1%) στον όγκο πωλήσεων στην αγορά καυσίμων (βελτίωση μεριδίου αγοράς). 

* Νίκες στη μάχη του δικτύου πρατηρίων σημείωσε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους και η ΕΛΙΝΟΪΛ, η οποία πρόσθεσε 22 νέα σημεία πώλησης στο δυναμικό της, χάνοντας άλλα 15, με αποτέλεσμα το δίκτυό της συνολικά να «σκαρφαλώσει» στα 580 πρατήρια.

Η υποχώρηση των κερδών της εισηγμένης εταιρείας (καθαρά κέρδη ύψους 0,7 εκατ. ευρώ έναντι 1,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους) οφείλεται κυρίως σε άλλες κατηγορίες καυσίμων (π.χ. για τη βιομηχανία), οι οποίες επηρεάστηκαν δραματικά από την οικονομική κρίση. 

* Η Revoil στο πρώτο μισό του έτους κέρδισε 40 νέα πρατήρια και έχασε 17, με αποτέλεσμα το δίκτυό της να διευρυνθεί από τα 423 στα 446 σημεία πώλησης. Το γεγονός αυτό συνετέλεσε ώστε στο πρώτο εξάμηνο του 2010 η εταιρεία να αυξήσει τον όγκο των πωλήσεων καυσίμων κατά 0,9% (πτώση 15% στο πετρέλαιο θέρμανσης λόγω καιρικών συνθηκών και άνοδος 53% στα λιπαντικά).

Έπειτα από όλα αυτά, ερμηνεύεται το γιατί η εισηγμένη διατήρησε σε πολύ καλό επίπεδο τις οικονομικές επιδόσεις της (καθαρά κέρδη 1,02 εκατ. ευρώ έναντι 1,24 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, παρά τη φετινή επιβάρυνση με 344.000 ευρώ για έκτακτη εισφορά κοινωνικής ευθύνης). 

* Η κύρια εξέλιξη φέτος στον κλάδο λιανικής του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων είναι η προσθήκη της εταιρείας Ελληνικά Καύσιμα (πρατήρια BP), όπου όμως είχαμε κάποιες απώλειες πρατηρίων έπειτα από απαίτηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στο πρώτο εξάμηνο, οι εγχώριες πωλήσεις για την ΕΚΟ και την BP αθροιστικά σημείωσαν υποχώρηση της τάξεως του 12% κατ’ όγκο, επηρεασμένες προφανώς και από την οικονομική κρίση και από την ανάγκη προσαρμογής στις αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις της ΕΚΟ στο εσωτερικό μειώθηκαν από το 1,242 εκατ. μετρικούς τόνους στο 1,107 εκατ. μ.τ. και της Ελληνικά Καύσιμα (BP) από τις 756 χιλιάδες μετρικούς τόνους στις 635 χιλιάδες μ.τ.

Σύμφωνα με την Alpha Finance, οι συνέργιες από την εξαγορά του δικτύου της BP αναμένονται για φέτος γύρω στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ δρομολογείται και ο εξορθολογισμός του δικτύου λιανικής, με την τάση να θέλει να αυξάνονται τα πρατήρια που ελέγχονται από τον όμιλο (32% των συνολικών σήμερα) και να μειώνονται εκείνα τα οποία ελέγχονται από συνεργάτες. 

* Δεν έμειναν ανεπηρέαστες από τη δυσμενή συγκυρία ούτε οι πωλήσεις σε όγκο της Avin και της Shell (εταιρειών που ελέγχονται από την εισηγμένη Motor Oil), με το ποσοστό πτώσης στο πρώτο εξάμηνο να θεωρείται «υψηλό μονοψήφιο».

** Αναδημοσίευση από το 650ό φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 3 - 7 Σεπτεμβρίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v