Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΠΑ: Όλοι τρέχουν για το "μαγαζί γωνία"...

"Πολύφερνη νύφη" η ΔΕΠΑ, με την επιλογή συμβούλου από την κυβέρνηση να προοιωνίζεται νέο γύρο αντιπαράθεσης επιχειρηματικών συμφερόντων. Οι εγχώριοι και ξένοι μονομάχοι και γιατί θεωρείται "μαγαζί γωνία"...

ΔΕΠΑ: Όλοι τρέχουν για το
Η επιλογή συμβούλου, που θα αξιολογήσει την τύχη της συμμετοχής του Δημοσίου στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), προοιωνίζεται ακόμη έναν γύρο αντιπαράθεσης επιχειρηματικών συμφερόντων.

Εν προκειμένω της πλευράς των Ελληνικών Πετρελαίων - Paneuropean Oil & Industry Holdings, της Motor Oil αλλά και άλλων παικτών, οι οποίοι ενδιαφέρονται σφόδρα για την είσοδό τους στη ΔΕΠΑ και στο φυσικό αέριο.

Η κυβέρνηση με την προτροπή της τρόικας σχεδιάζει τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ από την εξ ολοκλήρου θυγατρική ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) και την τύχη του 65% που ελέγχει σήμερα στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου. Στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ συμμετέχουν με 35% τα ΕΛΠΕ, ενώ και η ΔΕΗ έχει δικαίωμα αγοράς ποσοστού 35% από το μερίδιο του Δημοσίου.

Η ουσία είναι πως η ΔΕΠΑ θεωρείται "μαγαζί γωνία", καθώς διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους υγροποιημένου αερίου (LNG), προγραμματίζει άλλους (στην Καβάλα), συμμετέχει με 51% στις τρεις Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στη Θεσσαλία, έχει μερίδιο συμμετοχής σε άλλες τρεις νέες που θα δημιουργηθούν κ.λπ.

Κατά γενική εκτίμηση, στα ισχυρότερα "χαρτιά" προστιθέμενης αξίας συγκαταλέγεται η συμμετοχή στην κατασκευή του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού (TGI) που θα μεταφέρει το αέριο της Κασπίας στις αγορές της Δύσης. Πρόκειται για έναν αγωγό ο οποίος κατά κύριο λόγο θα μεταφέρει αζερικό αέριο.

Ισχυρούς δεσμούς και συμφέροντα στη χώρα της Κασπίας διατηρούν βέβαια οι Αμερικανοί και από την ελληνική πλευρά ο κ. Βαρδής Βαρδινογιάννης, ο οποίος συνδέεται με μακροχρόνια φιλία με τον Αζέρο Πρόεδρο, κ. Ιλχάμ Αλίεφ. Αυτή η σχέση καθιστά εκ των πραγμάτων άμεσα ενδιαφερόμενη τη Motor Oil για τις εξελίξεις στο μέτωπο της ΔΕΠΑ.

Τα ΕΛΠΕ λόγω μετοχικής θέσης θεωρούν πως έχουν δικαίωμα άσκησης πρώτου δικαιώματος, αν και η ΔΕΗ μπορεί να είναι ο παίκτης που θα κρίνει την έκβαση της μάχης. Από κοντά ακολουθούν οι διεκδικητές Gaz de France, ENI, Edison, RWE και βεβαίως η Gazprom, η οποία μεταφέρει τις μεγαλύτερες ποσότητες αερίου στη Δύση. 


Και στη μέση η... κυβέρνηση!

Εύλογα η κυβέρνηση έχει να διαχειριστεί ένα δισεπίλυτο πρόβλημα, που δεν περιορίζεται μόνο σε απλές μετοχικές συμμετοχές αλλά και στο δεδομένο ενδιαφέρον όλων των ισχυρών του κλάδου. Παράλληλα, θα πρέπει να επιλύσει ακόμα και το ζήτημα ενός ενδεχόμενου προτεινόμενου τιμήματος (που θα εκτιμηθεί από τον σύμβουλο), καθώς τον Οκτώβριο του 2008 η αποτίμηση της ΔΕΠΑ προσέγγιζε τα 3 δισ. ευρώ. Βέβαια, τέτοιες αποτιμήσεις ανήκουν στο παρελθόν, ωστόσο η πραγματική αξία υπολογίζεται σε δισ. ευρώ.

Πολλά θα εξαρτηθούν από την αξιολόγηση των προτάσεων που θα υποβάλει ο σύμβουλος και από τις ανάγκες του Δημοσίου. Το οικονομικό επιτελείο θα κρίνει εάν, για παράδειγμα, θέλει έσοδα (λ.χ. από μέρισμα) που θα συμβάλουν στη μείωση του ελλείμματος (θα εγγραφούν στο 2010), ή κεφάλαια από πώληση μέρους της εταιρίας (λ.χ. αποκρατικοποίηση), τα οποία θα υπολογιστούν στο χρέος (θα εγγραφούν στο 2011).

Ο σύμβουλος θα αποτιμήσει όλα τα ενδεχόμενα, αξιολογώντας το καθένα ξεχωριστά και υποβάλλοντας όλα τα δυνατά σενάρια. Τόσο την πιθανότητα άσκησης δικαιώματος ποσοστού 35% από τη ΔΕΗ στη ΔΕΠΑ, της πώλησης μέσω ανοιχτού διαγωνισμού ενός πλειοψηφικού μεριδίου από το κράτος όσο και το ενδεχόμενο της μερικής (ή ολικής) αποχώρησης του Δημοσίου από το μετοχικό κεφάλαιο της μη εισηγμένης. 

Μιχαήλ Γελαντάλις [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v