Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες: Στον αστερισμό των ζημιών το 2010

Πενιχρά αποτελέσματα είχαν οι μεγάλες περικοπές που έγιναν το 2010 στους συγκοινωνιακούς φορείς της πρωτεύουσας, οι οποίοι κατέγραψαν για μία ακόμη χρονιά αρνητικές επιδόσεις.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες: Στον αστερισμό των ζημιών το 2010
Πενιχρά αποτελέσματα είχαν οι μεγάλες περικοπές που έγιναν το 2010 στους συγκοινωνιακούς φορείς της πρωτεύουσας, οι οποίοι κατέγραψαν για μία ακόμη χρονιά αρνητικές επιδόσεις, όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία που έχουν δημοσιεύσει, παρότι το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υποστηρίζει πως η κατάσταση βελτιώθηκε.

Τα στοιχεία που έχουν ήδη δημοσιεύσει για το 2010 ο ΗΣΑΠ, ο ΗΛΠΑΠ και το ΤΡΑΜ δείχνουν ότι οι εταιρίες των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας εξακολουθούν να κινούνται στον αστερισμό των ζημιών, καταγράφοντας μάλιστα επιδείνωση των δεδομένων τους.

Ειδικότερα, ο ΗΣΑΠ το 2010 παρουσίασε μείωση των εσόδων του στα 42,63 εκατ. ευρώ, από 56,31 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.

Το αποτέλεσμα της χρήσης ήταν ζημία 1,4 φορά μεγαλύτερη από τον τζίρο: 103,18 εκατ. ευρώ, αφού το κόστος μεταφοράς των επιβατών ήταν κατά 49,82 εκατ. ευρώ υψηλότερο από τα έσοδα και λογίστηκαν αποσβέσεις 24,94 εκατ. ευρώ και χρηματοοικονομικές δαπάνες 28,45 εκατ. ευρώ.

Σε σύγκριση πάντως με το 2009, η ζημία μειώθηκε κατά 2,46 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά των εργαζομένων, πάντως, η πτώση αυτή αποδίδεται κατά κύριο λόγο στη μεγάλη περιστολή σε ποσοστό 25% του κόστους προσωπικού που καταγράφηκε το 2009, ως αποτέλεσμα της μεγάλης μείωσης στους μισθούς.

Τζίρο 5,2 εκατομμύρια ευρώ είχε το τραμ το 2010

Η εταιρία του τραμ, σύμφωνα με τον ισολογισμό της, το 2010 παρουσίασε κύκλο εργασιών μόλις 5,2 εκατ. ευρώ έναντι 5,59 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση. Τα έσοδα δηλαδή ήταν μειωμένα κατά 0,39 εκατ. ευρώ σε αξία (-7%).

Το αποτέλεσμα της χρήσης ήταν ζημία 7,3 φορές μεγαλύτερη από τον τζίρο: 42,97 εκατ. ευρώ, αφού το κόστος μεταφοράς των επιβατών ήταν κατά 25,28 εκατ. ευρώ υψηλότερο από τα έσοδα και λογίστηκαν αποσβέσεις 11,72 εκατ. ευρώ και χρηματοοικονομικές δαπάνες 13,76 εκατ. ευρώ.
 
Σε σύγκριση με το 2009, η ζημία αυξήθηκε κατά 5,92 εκατ. ευρώ καθώς διαμορφώθηκε στα 42,96 εκατ. έναντι 37 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.

Στις 31/12/2010 η ΤΡΑΜ Α.Ε. είχε ίδια κεφάλαια ύψους 174,07 εκατ. ευρώ και μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις 137,20 εκατ. ευρώ. Οι συσσωρευμένες ζημίες ανέρχονταν σε 202,09 εκατ. ευρώ.

Ιδιαίτερη αξία έχει επίσης το γεγονός πως ο ισολογισμός του 2010 υπογράφεται από τη διοίκηση της ΤΡΑΜ Α.Ε. με κάθε επιφύλαξη, αφού, όπως επισημαίνει, δεν αναλαμβάνει ουδεμία ευθύνη και δεν εγκρίνει τη νομιμότητα και τη σκοπιμότητα των ενεργειών της προηγούμενης διοίκησης, οι οποίες είναι αντικείμενο δικαστικής, διοικητικής αλλά και εσωτερικής έρευνας.

Να σημειωθεί ότι το 2010 το προσωπικό της ΤΡΑΜ μειώθηκε κατά 17 άτομα και στο τέλος του έτους ανερχόταν σε 671 εργαζομένους έναντι 687 την προηγούμενη χρονιά.

Μείωση ζημιών και εσόδων στα τρόλεϊ

Τέλος, στον ΗΛΠΑΠ οι ζημίες το 210 διαμορφώθηκαν στα 60,7 εκατ. ευρώ έναντι 70,2 εκατ. ευρώ το 2009. Την ίδια ώρα, μείωση παρουσίασαν και οι πωλήσεις της εταιρίας κατά 11%, στα 21,03 εκατ. ευρώ έναντι 23,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009.

Το 2010 το μέσο μισθολογικό κόστος των υπαλλήλων του ΗΛΠΑΠ ανήλθε στις 41.350 ευρώ έναντι 46.671 ευρώ την προηγούμενη χρήση, ενώ συνολικά οι δαπάνες προσωπικού μειώθηκαν κατά 20%. Το προσωπικό του ΗΛΠΑΠ στο τέλος του 2010 ανερχόταν σε 1.316 άτομα, μειωμένο κατά 13,3% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω λόγω αποχωρήσεων, στο πλαίσιο των μετατάξεων που θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες μέρες.

Αντίδραση

Η δημοσιοποίηση των στοιχείων, που δείχνει επιδείνωση των οικονομικών δεδομένων για τους συγκοινωνιακούς φορείς, προκάλεσε την έντονη αντίδραση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο σε ανακοίνωσή του υποστηρίζει: "Καμιά εταιρία αστικών συγκοινωνιών δεν παρουσίασε επιδείνωση των οικονομικών στοιχείων της το 2010.

Αντίθετα, σε σχέση με το 2009 μειώθηκαν σε όλες τις εταιρίες (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ, ΤΡΑΜ) οι ζημίες τουλάχιστον κατά 16%, ενώ για πρώτη φορά υπάρχει το θετικό χαρακτηριστικό παράδειγμα κερδών για τον ΟΑΣΑ".

Το υπουργείο, μάλιστα, δεν παραλείπει να σημειώσει ότι 2011, μετά και την επιβεβλημένη νομοθετική παρέμβαση για τις αστικές συγκοινωνίες, τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά καλύτερα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο