Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ταχυδρομική αγορά: Γκρίνια για μονοπώλιο ΕΛΤΑ

Αντιδράσεις από την πλευρά των εταιριών ταχυμεταφορών προκαλεί η κίνηση της κυβέρνησης να προωθήσει με νόμο τη διατήρηση έως το 2028 των ΕΛΤΑ ως παρόχων καθολικής υπηρεσίας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ταχυδρομική αγορά: Γκρίνια για μονοπώλιο ΕΛΤΑ
Αντιδράσεις από την πλευρά των εταιριών ταχυμεταφορών προκαλεί η κίνηση της κυβέρνησης να προωθήσει με νόμο τη διατήρηση έως το 2028 των ΕΛΤΑ ως παρόχου καθολικής υπηρεσίας.

Πρόκειται για ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και το οποίο, μεταξύ άλλων, ρυθμίζει ζητήματα που αφορούν στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, όπου η απελευθέρωση έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2013.

Το αρμόδιο υπουργείο προχωρά στη συγκεκριμένη κίνηση για να ενισχύσει τα ΕΛΤΑ, εν όψει όχι μόνο της απελευθέρωσης αλλά και της επικείμενης επιχείρησης πώλησης σημαντικού ποσοστού της εταιρίας, που προγραμματίζεται για την επόμενη χρονιά.

Από την πλευρά των εταιριών του κλάδου των ταχυμεταφορών, όμως, εκφράζεται δυσαρέσκεια, καθώς, όπως επισημαίνεται, δεν πρόκειται για πραγματική απελευθέρωση της αγοράς, αφού δεν αίρονται σημαντικά εμπόδια που αφορούν στη δραστηριοποίηση των ιδιωτικών εταιριών.

Την ίδια ώρα όμως όπου οι εταιρίες ταχυμεταφορών διαμαρτύρονται για την "προίκα" με την οποία η κυβέρνηση επιχειρεί να ενισχύσει τα ΕΛΤΑ, αφήνοντας μάλιστα ανοιχτό ακόμη και το ενδεχόμενο προσφυγής κατά αυτής της ρύθμισης στις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από την πλευρά των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ γίνεται λόγος για καταστρατήγηση του μονοπωλίου που έχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία στη μετακίνηση επιστολών κάτω των 50 γραμμαρίων.

Όπως επισημαίνεται, πρόκειται για μονοπώλιο μόνο στα χαρτιά, αφού στην πράξη αυτό έχει καταστρατηγηθεί και οι εταιρίες ταχυμεταφορών έχουν εισέλθει στην αγορά αυτήν εδώ και πολύ καιρό.

Πάροχος καθολικής υπηρεσίας έως το 2028

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο έχει καταρτιστεί εδώ και πολύ καιρό, προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς το 2013, παράλληλα όμως διατηρεί τα ΕΛΤΑ ως πάροχο καθολικής υπηρεσίας για 15ετή περίοδο μέχρι το 2028.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει πως ο φορέας καθολικής υπηρεσίας θα επιλέγεται είτε με διαγωνιστική διαδικασία είτε με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ωστόσο αυτό θα ισχύσει μετά το 2028, οπότε και θα λήξει το διάστημα κατά το οποίο τα ΕΛΤΑ θα είναι ο φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας.

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως τα ΕΛΤΑ αναλαμβάνουν τον συγκεκριμένο ρόλο για διάστημα 15 ετών από την έναρξη της πλήρους απελευθέρωσης, δηλαδή έως την 31η Δεκεμβρίου 2028, έχοντας το αποκλειστικό δικαίωμα περισυλλογής, διαλογής, μεταφοράς και διανομής των αντικειμένων αλληλογραφίας με όριο βάρους τα 50 γραμμάρια.


Επιθυμία για Ευρωπαίο εταίρο

Η συγκεκριμένη ρύθμιση θεωρείται ότι μπορεί να ενισχύσει την προσπάθεια της κυβέρνησης για πώληση ποσοστού 39% των ΕΛΤΑ, η οποία θα επιχειρηθεί τον ερχόμενο χρόνο. Επιθυμία της κυβέρνησης, και στην περίπτωση αυτή, είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος από μεγάλες ταχυδρομικές εταιρίες του εξωτερικού, για το οποίο πιστεύεται ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις να συμβεί, παρότι η οικονομική κρίση αλλά και η χρήση νέων μεθόδων επικοινωνίας δεν αφήνουν αλώβητη ούτε την αγορά των ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Στην ελληνική ταχυδρομική αγορά τα ΕΛΤΑ κατέχουν συντριπτικό μερίδιο της τάξεως του 92% σε αντικείμενο εργασιών, ενώ όσον αφορά στον τζίρο το μερίδιό τους προσεγγίζει το 60%, με το μέσο έσοδο ανά μεταφερόμενο αντικείμενο το 2010 να διαμορφώνεται σε 0,68 ευρώ.

Το σύνολο της ταχυδρομικής αγοράς την προηγούμενη χρονιά κατέγραψε έσοδα 706 εκατομμυρίων ευρώ. Μέσα στο ίδιο έτος, όμως, έβαλαν λουκέτο 55 επιχειρήσεις του κλάδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v