Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αυτοκινητόδρομοι: Από Ιούνιο η συμφωνία με Ρέππα

Τις παρατηρήσεις των παραχωρησιούχων και των τραπεζών που τους χρηματοδοτούν επί του σχεδίου που παρουσίασε για απεμπλοκή και συνέχιση της υλοποίησης των 5 αυτοκινητοδρόμων έχει πλέον στα χέρια του ο Δ. Ρέππας.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Αυτοκινητόδρομοι: Από Ιούνιο η συμφωνία με Ρέππα
Τις παρατηρήσεις των παραχωρησιούχων και των τραπεζών που τους χρηματοδοτούν, επί του σχεδίου που παρουσίασε πριν από περίπου έναν μήνα για την απεμπλοκή και συνέχιση της υλοποίησης των πέντε αυτοκινητοδρόμων, έχει πλέον στα χέρια του ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας.

Στους φακέλους που κατέθεσαν οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες φαίνεται η θετική τους στάση για την κυβερνητική πρόταση, ωστόσο από τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών ζητείται να διευκρινίσουν σημεία που σχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας των εγγυήσεων του Δημοσίου, τη διαδικασία επίλυσης ζητημάτων όπως αυτού των απαλλοτριώσεων, την τροποποίηση των χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και την... επιδότηση της μείωσης των διοδίων.

Πάντως, οι παραχωρησιούχοι υπογραμμίζουν το ενδιαφέρον τους για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των συμβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι θα αντιμετωπιστούν ουσιαστικά οι δυσκολίες που υπάρχουν.

Αξίζει να σημειωθεί πως τις παρατηρήσεις των κατασκευαστικών επιχειρήσεων συνυπογράφουν οι χρηματοδότριες τράπεζες, με τις οποίες εξάλλου βρίσκονταν σε στενή συνεργασία για τη σύνταξη του απαντητικού κειμένου.

Οι υπηρεσίες των δύο υπουργείων που έχουν αναλάβει να βάλουν ξανά σε τροχιά υλοποίησης τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης μελετούν ήδη τις παρατηρήσεις και τα αιτήματα των επενδυτών, ώστε τις επόμενες ημέρες -ίσως και μέχρι τα τέλη του μήνα- να δώσουν τις απαραίτητες απαντήσεις και διευκρινίσεις.

Σε κάθε περίπτωση, η εκτίμηση του υπουργείου Υποδομών ότι είναι δυνατόν να υπάρξει συμφωνία με τους παραχωρησιούχους μέχρι τα τέλη Μαΐου φαίνεται πως μετατίθεται πλέον για τον Ιούνιο.

Ασφαλώς, ταυτόχρονα μετατίθεται και το ζήτημα της μείωσης των διοδίων, καθώς δεν μπορεί να υπάρξει αναπροσαρμογή τους (με μείωση μέχρι 30% για τα ολοκληρωμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων και έως 50% σε όσα οι εργασίες βρίσκονται υπό εκτέλεση) πριν από την υπογραφή της προσωρινής συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και των παραχωρησιούχων.

Υπενθυμίζεται ότι την παρούσα χρονική στιγμή οι εμπλεκόμενες πλευρές αναζητούν λύση για τα άμεσα προβλήματα που υπάρχουν, ώστε να διασφαλιστεί η εκτέλεση των έργων μέχρι τα τέλη του έτους. Στο μεταξύ, θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την οριστική τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης και την εκ νέου επικύρωσή τους από τη Βουλή.

Αγωνιά και από τους υπεργολάβους

Η επίτευξη συμφωνίας φαίνεται να είναι στόχος τόσο για τους κατασκευαστές (αφού έτσι θα εξασφαλίσουν αντικείμενο εργασιών και σταθερή ροή εσόδων στο μέλλον από τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων) όσο και για τους υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών:

Ο μεν κ. Ρέππας για να καρπωθεί τη σωτηρία των έργων των 8,7 δισ. ευρώ, εν όψει του φημολογούμενου ανασχηματισμού, ο δε κ. Παπακωνσταντίνου για να επιδείξει απτά θετικά αποτελέσματα στην τρόικα σε σχέση με την υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων, εν όψει της έναρξης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης δημοσίων ακινήτων.

Όμως, δεν είναι μόνο οι άμεσα ενδιαφερόμενοι που θέλουν τη συμφωνία και την -προσωρινή έστω- απεμπλοκή των έργων παραχώρησης. Αγωνία έχουν και μικρότερες τεχνικές εταιρίες, οι οποίες είχαν ήδη αναλάβει (ή επρόκειτο να το πράξουν) υπεργολαβίες στους υπό ανάπτυξη αυτοκινητοδρόμους.

Σε μια περίοδο με περιορισμένο κατασκευαστικό αντικείμενο, η ανάθεση υπεργολαβιών στα οδικά έργα παραχώρησης ήταν... φιλί της ζωής για ορισμένες επιχειρήσεις του κλάδου, και δη για εκείνες που αντιμετώπιζαν μεγάλα οικονομικά προβλήματα.

Μεταξύ αυτών και τρεις εισηγμένες, και συγκεκριμένα η Έδραση - Χ. Ψαλλίδας, η Αττικάτ και η Προοδευτική, οι οποίες κατάφεραν να αναλάβουν σχετικές εργασίες ως υπεργολάβοι των ελληνικών και ξένων ομίλων που απαρτίζουν τις κοινοπραξίες των πέντε παραχωρήσεων. Όπως είναι φυσικό, η αναστολή χρηματοδότησης των έργων επηρέασε άμεσα και τις ίδιες, γιατί αναγκάστηκαν να διακόψουν -ή ακόμα και να ακυρώσουν οριστικά σε ορισμένες περιπτώσεις- τις εργασίες που ανέλαβαν.

Οι εταιρίες αυτές εναποθέτουν πλέον τις ελπίδες τους για επιβίωση στη συνέχιση των οδικών έργων παραχώρησης, αφού τυχόν κατάρρευση των συμβάσεων θα τις οδηγήσει κατευθείαν στο λουκέτο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο